Aloittelija 6-kertaa viikossa treeniä,liikaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo siis ajattelin kysäistä teiltä jos osaisitte kertoa onko 6-kertaa viikossa liikaa treenaamista vähän vajaan vuoden puntilla käyneelle?
Taustoista sen verran,että koko ikäni olen urheillut. Harrastin kilpauintia n 7-8vuotta,jonka jälkeen parin vuoden tauko ja sitten siirryin punttien pariin

Aluksi kävin 4-5kertaa viikossa, 2-jakoisella tähän tyyliin:
ma: rinta,selkä,jalat
ti: hauis,ojentaja,hartiat
ke: väli
to; rinta,selkä,jalat
pe: hauis,ojentaja,hartiat
la: väli
su: rinta,selkä,jalat
...
...
Paskaahan toi oli,tuppas jalat ja hartiat jäämään aina tekemättä (tylsät liikkeet,paska tekosyy :D) Mutta kyllä siinä perushommat oppi ja lihaskin kasvoi,ja läski paloi

Myöhemmin aloin järkeilemään ja otin kolmannen päivän mukaan,johon laitoin kaikki lihasryhmät mukaan mitä yleensä helposti jäi tekemättä,ja läsin yhden välipäivän lisää. Treenit näytti kutakuinkin tältä:

Ma: rinta,selkä
ti: hauis,ojentaja
ke: jalat,hartiat,(vatsat)
to: väli
pe: väli
la: rinta,selkä
...
...
Jonka jälkeen järkeilin lisää, vaihdoin rintojen ja hauisten paikkoja.
Hetken päästä vaihdoin vielä jalat,hartiat ja vatsat toiselle päivälle,ja rinnan,ojentajan kolmannelle.

Sitten lueskelin Pakkotoistoa aika paljon,ja päätin siirtää hariat rinnan ja ojentajan kanssa samalle päivälle.

Eli treeni näytti tältä:

Ma: selkä,hauikset
ti: jalat,vatsat
ke: rinta,ojentajat,hartiat
to: väli
pe: väli
la: selkä,hauikset
...
...
Joulun jälkeen päätin ottaa yhden välipäivän pois, eli koko kroppa 2 kertaa viikossa läpi. Aina kolme kertaa peräkkäin sitten yksi välipäivä,kolme,väli....

Onko tässä liikaa treeniä vähän alle vuoden käyneelle salikundille?

Kumminkin urheilutaustaa on, ja treenit on tuntuneet hyvältä. Syön paljon ja nukun keskimäärin 7-9 tuntia yössä. Olen 189cm ja n.95kg (mikäli tällä tiedolla jotain väliä on :D)

Onko tästä haittaa pidemmän päälle?

HUOM! En kysy treeniohjelmasta mitään, minulla toiminut tämänhetkinen kolmijakoinen oikein hyvin, kaikki lihakset saavat hyvin kyytiä.
Kysymys onkin hyvin yksinkertainen, riittääkö väleissä 1 välipäivä vai jatkanko edellistä 2 päivää peräkkäin-meininkiä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kumminkin urheilutaustaa on, ja treenit on tuntuneet hyvältä.

Vastasit mun mielestä tässä jo itse omaan kysymyksees. Itse treenaan samankaltaisella rytmillä, mulla on tosin erilainen jako käytössä eli 5-jakoinen jossa treenaan lihasryhmän / päivä + joitain poikkeuksia kuten forkut ja pohkeet 2x viikossa yms. En ole professional, mutta mitä itse olen kuullut/lukenut olisi optimaalista lihaksen kehityksen kannalta sallia noin 5 päivää lepoa suurten lihasryhmien lepoon esim. selkä ja jalat. Mutta mikäs siinä jos homma pelaa tolla ohjelmalla ja treenit tuntuu hyvältä, kyllähän tossakin on 4 päivää lepoa per lihasryhmä. 1 restday mun mielest riittää, kyl sä sen varmaan salilla huomaisit jos ei näin olisi. :)

Vastasit mun mielestä tässä jo itse omaan kysymyksees. Itse treenaan samankaltaisella rytmillä, mulla on tosin erilainen jako käytössä eli 5-jakoinen jossa treenaan lihasryhmän / päivä + joitain poikkeuksia kuten forkut ja pohkeet 2x viikossa yms. En ole professional, mutta mitä itse olen kuullut/lukenut olisi optimaalista lihaksen kehityksen kannalta sallia noin 5 päivää lepoa suurten lihasryhmien lepoon esim. selkä ja jalat. Mutta mikäs siinä jos homma pelaa tolla ohjelmalla ja treenit tuntuu hyvältä, kyllähän tossakin on 4 päivää lepoa per lihasryhmä. 1 restday mun mielest riittää, kyl sä sen varmaan salilla huomaisit jos ei näin olisi. :)

Joo,tykkään kovasti käydä salilla ja tämä järjestely on tuntunut hyvältä. Mutta 'pelottaa' että voiko tästä pidemmän päälle tulla ongelmia,ylikuntoa tms :D

ehkä stressaan turhan paljon. Varmuuden vuoksi kysyin,että kuulostaako tuo liialta treenaamiselta,vaikka siltä ei tunnu :)

Noh,jatkan tätä rataa. Silloin tällöin saatan hyvin harvoin alkaa pitämään myös 2 välipäivää peräkkäin, MIKÄLI siltä tuntuu :)

EDIT: Ja mikäli sillä jotain väliä on, niin silloin kun kilpauin, treenejä parhaimmillaan oli 8 viikossa, että ei tässä ihan ekaa kertaa treenailla montaa kertaa viikossa, treenimuoto vain muuttui painojennostoon ;D

No ei tosiaan tarvitse mitään viittä päivää palautumiseen. Jos tuo olisi totta niin mikään 1-jakoinen tai 2-jakoinen ei toimisi.

EDIT: Ja mikäli sillä jotain väliä on, niin silloin kun kilpauin, treenejä parhaimmillaan oli 8 viikossa, että ei tässä ihan ekaa kertaa treenailla montaa kertaa viikossa, treenimuoto vain muuttui painojennostoon ;D

Mutta Uimareenit ei taida olla verrattavissa salitreeniin.

Mutta Uimareenit ei taida olla verrattavissa salitreeniin.

En sitä tarkottanukkaan,vaan sitä että kroppa on varmaan tottunut kovaan rasitukseen, treeneissä harvoin löysäiltiin. Kovalla sykkeellä monia vuosia ja kilpailuja, joten kai se nyt vähän vaikuttaa myös salitreeniin että kroppa on työskennellyt kovaa, niin pystyy nytkin treenata tätä hommaa 6 kertaa viikossa,ilman että tartteisi hirveästi ylikuntoa pelätä. Vai?

Zone-sarja -42%
Tuon kilpauintitaustasi takia olet tottunut varmasti kuormittamaan samoja lihasryhmiä uintetreeneissä päivittäin. Käsittääkseni kilpauimarilla on viikossa usein enemmän treenejä kuin on viikonpäiviä. Kuuntelet vain kehoasi ja jos tuntuu, että palaudut hyvin seuraavaan treeniin mennessä, kehitystä tulee, eikä ole ikäviä nivelkipuja tai jatkuvaa jumia, niin eiköhän tuo ohjelma sinulle ihan hyvin toimi. Kyllä sinä sen sitten huomaat, jos et enää rautojen tai intensiteetin kasvun takia palaudu. Olet tehnyt muutoksia ohjelmaasi jo aiemminkin, joten varmasti jatkossakin seuraat tilannetta ja teet muutoksia tarpeen mukaan. Palautumisaikakaan ei ole mikään vakio, vaan riippuu monesta asiasta. Kehon voi asteittain totuttaa suurempaan volyymiin, kovempaan intensiteettiin tai tiheämpään harjoittelufrekvenssiin. Veikkaisin, että uimaritaustasi takia siedät volyymiä ja tiheää frekvenssiä jo valmiiksi hyvin. Pidät vain yksittäisen harjoituskerran rasitusasteen sellaisena, että se toimii sinulle ja ehdit palautua riittävästi. Välillä kannattanee pitää kevyitä viikkoja. 30%-40% 1 RM vastuksella kevyitä pitkiä sarjoja, joita ei tehdä loppuun ja samalla sarja- ja liikemääriä voi vähentää. Kevyellä viikolla kropan voi tehdä vain kertaalleen läpi vaikka. Joskus totaalitaukokin voi tehdä hyvää. Useimmille niitä tulee joka tapauksessa vaihtelevista syistä.

Tuon kilpauintitaustasi takia olet tottunut varmasti kuormittamaan samoja lihasryhmiä uintetreeneissä päivittäin. Käsittääkseni kilpauimarilla on viikossa usein enemmän treenejä kuin on viikonpäiviä. Kuuntelet vain kehoasi ja jos tuntuu, että palaudut hyvin seuraavaan treeniin mennessä, kehitystä tulee, eikä ole ikäviä nivelkipuja tai jatkuvaa jumia, niin eiköhän tuo ohjelma sinulle ihan hyvin toimi. Kyllä sinä sen sitten huomaat, jos et enää rautojen tai intensiteetin kasvun takia palaudu. Olet tehnyt muutoksia ohjelmaasi jo aiemminkin, joten varmasti jatkossakin seuraat tilannetta ja teet muutoksia tarpeen mukaan. Palautumisaikakaan ei ole mikään vakio, vaan riippuu monesta asiasta. Kehon voi asteittain totuttaa suurempaan volyymiin, kovempaan intensiteettiin tai tiheämpään harjoittelufrekvenssiin. Veikkaisin, että uimaritaustasi takia siedät volyymiä ja tiheää frekvenssiä jo valmiiksi hyvin. Pidät vain yksittäisen harjoituskerran rasitusasteen sellaisena, että se toimii sinulle ja ehdit palautua riittävästi. Välillä kannattanee pitää kevyitä viikkoja. 30%-40% 1 RM vastuksella kevyitä pitkiä sarjoja, joita ei tehdä loppuun ja samalla sarja- ja liikemääriä voi vähentää. Kevyellä viikolla kropan voi tehdä vain kertaalleen läpi vaikka. Joskus totaalitaukokin voi tehdä hyvää. Useimmille niitä tulee joka tapauksessa vaihtelevista syistä.

Joo,treenejä tosiaan oli enemmän kuin viikonpäiviä :D Parina päivänä aamulla + illalla viikossa. Ei ole ollut mitään jumia tms, lapaluut nyt oli tossa pari päivää hiukan kipeät,johtunee siitä että liikuttelin niitä paljon illalla harjoitelessani leveä selkäposea XD

No mutta jatkan tätä,koska tuntuu toimivan hyvin. Jos joskus tulee fiilis ettei jaksais yhtään/tms niin sitten vähän kevyempää :D

Itse teen täysin samalla jaolla, ja lepopäiviäkin on saman verran.
IMO jos kolmijakoisella aikoo treenata useammin kuin 3-4 kertaa viikossa, niin Työntävät/Vetävät/Jalat -jako on se ainoa järkevä vaihtoehto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Työntävät/Vetävät/Jalat -jako on se ainoa järkevä vaihtoehto.
Tuo on ehdottomasti se helpoin jos treeni päivät vaihtelevat paljon mutta kyllä esim.rinta,selkä / jalat / olkapää,ojentajat,hauis voi treenata esim. 3on 2off systeemillä. Eli siinä tulee 4-5 treeniä viikkoon...

Suositut

Back
Ylös Bottom