Allerginen treenaaja, treeniohjelma jne. kysymyksiä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pipetti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 180cm p(i/ä)tkä 23-vuotias mies. Viime keväänä tein elämäntapamuutoksen. Kovat rasvat ja muut epäterveellisyydet saivat jäädä, jonka seurauksena paino on tippunut 92 kg:stä 81 kg:n. Lihasmassaa on tullut vähän lisää salilla huhkiessa ja hapenottokyky parantunut lenkkipolun ja kuntopyörän myötävaikutuksesta. Teoriaa olen ahminut pikkuhiljaa, mutta tarvitsisin vähän apua kunto-ohjelman ja syömisen suhteen.

Tarkoituksenani ei ole saavuttaa kehonrakentajan vartaloa, vaan ehkä enemmänkin sellainen all-around tyylinen ratkaisu. Tähän asti olen käynyt salilla 3-4 kertaa viikossa 60 min kerralla + 2 kertaa viikossa aerobista liikuntaa 45 min. Treeniohjelmia tuntuu löytyvän netistä hitosti, enkä oikein tiedä mihin tarttua. Osaisitteko suositella jotain valmista treeniohjelmaa tai antaa mutten vain hyödyllisiä suuntaviivoja?

Syöminen onkin sitten vähän vaikeampi homma. Olen moniallerginen ja suolistossa on todennäköisesti jotain vikaa. Varsinkin kasvikset, marjat ja kuidut tuottavat ongelmia. On siis pirun vaikeaa yrittää syödä suhteellisen terveellisesti. Pitänee varata aika tutkimuksiin ja ravitsemuterapeutille, mutta siihen asti pitäisi pysyä jollakin ravinnolla hengissä :D. Tässä on esimerkki päivän syömisestäni:
http://oi53.tinypic.com/amy0k8.jpg + vitamiineja purkista.
Onko tässä mitään kamalia puutteita tai muita vääryyksiä tms?
Kannattaisiko tuon soijaproteiinin tilalla kokeilla hamppua? Tai kenties urheilukaupoista saatavia kalliita purnukoita?

Kiitos vastauksista etukäteen.

Miten on maitotuotteiden laita? Pähkinät?

Treeniohjelmaksi näin alkuun suosittelisin Starting Strengthin tai Golden Sixin, molemmilla tulee tulosta ja ne on yksinkertaisia.

Ootko kokeillut vihanneksia? Kasviksia nekin on, mutta aiheuttavatko ne allergiaa? Esim nauriksessa on paljon c-vitamiinia. Hedelmiä vissiin pystytkin syömään.

Maitotuotteet eivät käy missään muodossa. Siksi olen yrittänyt käyttää soijatuotteita niiden tilalla. Jotkut vihannekset menevät hyvin höyrytettynä tai keitettynä. Suurin osa hedelmistä allergisoi, mutta joitakin pystyn syömään.

Pähkinät kyllä käy :). Minkälaisia pähkinöitä sitten kannattaisi syödä? Onko eri lajikkeiden rasvakoostumuksissa merkittäviä eroja?

EDIT: Joku osasi kertoa toisessa aiheessa, että olen laskeut proteiinin, hiilarien ja rasvan prosentuaalisen määrän päin prinkkalaa. Ja todellinen suhdeluku on 19%, hiilaria n. 28% ja rasvaa n. 34 %. No voi kehveli. Miten tuo siis tulisi oikeasti laskea? Edelleen otetaan parannus ehdotuksia vastaan.

Anteeksi tuplat, mutta ei antanut editoida. Mutta jostain internetin syövereistä löysin tällaista:

"Suosittelen jakaumaksi 50E% hiilihydraateista, 35E% proteiinista ja 15E% rasvoista. Laskenta suoritetaan seuraavasti. Oletetaan, että aloituskalorimääräksi tulee vaikkapa 3600 kcal. Hiilihydraateista tulisi tällöin saada energiaa 0,5 x 3600 = 1800 kcal. Gramma hiilihydraattia (kuten myös proteiinia) sisältää 4 kcal, joten jaetaan 1800 4:llä ja saadaan määräksi 450g hiilihydraattia päivässä. Proteiinia tulisi saada 0,35 x 3600 = 1260 jettuna 4:llä ja saadaan 315g proteiinia päivässä."

Mutta eli käytännössä lasken ensin päivittäisen energian tarpeeni ckaloreissa ja siitä sitten suhteellisen tarpeen. Onko suhde 30/40/30 tällaiselle perusjantterille hyvä, vai kannattaisiko kokeilla 35/40/25, jos ei halua ylimääräistä ihraa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom