Alle 125cc pyörien korjauskeskustelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No joo. Tossa oot kyl oikeessa. huntin sais maksaa uusista iskareista.
Mut tos on sellanen juttu et ku nostan skootteria tangosta niin rengas loksahtaa alas sillai niinku ''oikeelle paikalleen''.

Ja sit ku ajaa hetken tai jos istuu päälle vähän kovempaa nii loksahtaa taas alas sillai jotenki kasaan
koko paska. Ei siis periaatteessa haittaa ajamista.

En ole satavarma mutta epäilen, että mulla oli sama homma tuon loksauksen kanssa ikäänkuin olisi ohjainlaakeri ollut löysälllä. Huomasi parhaiten kun painoi etujarrua ja pikkasen kevensi tangosta ja nytkäytteli edes takaisin, sellaista väljyyttä havaittavissa. Oli muistaakseni tangon kiinnitys löysällä, eli pura niitä muoveja siitä tangon ympäriltä ja etsi sellainen mutteri millä voi kiristää tuon tangon/ohjainkannattimen lonksumisen. Löytyi muistaakseni sieltä tangon ja rungon muovien välistä, en ole varma mutta voi olla että joutui sen etukatteen irroittamaan mutta ei tuon takia kannata uutta etuhaarukkaa hommata. Ne uudet alkuperäiset varaosat ovat samasta puusta veistettyjä, eli ts. yhtä paskoja.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tärinää voi aiheuttaa myös alkuperäiset kiinan renkaat. Saa lukea juttuja kun niissä melkein kovamuovisissa tsingtsangtsung kumeissa on usean millin heittoja ja sen vuoksi täristävät ajoa. Itse vaihdoin suosilla merkkikumit ja pitokin muuttui huomattavasti paremmaksi. Myös märällä.

John Doe sanoi että rullien vaihdolla kiihtyvyys paranee, muttei huomattavasti. No itselläni oli alkuperäiset rullat jotain 8g tienoilla. Vaihdoin 5g rullat ja siirsin kaasarin neulan sokan alimpaan (siinä on 3 kohtaa tuossa neulassa) ja säädin kaasun kohdilleen. Kiihtyvyys sekä ylämäkinousu muuttuivat aivan silminnähtävästi. Siis todella paljon. Kiihtyvyys muuttui useita sekunteja välillä 0-50km/h ja ylämäkeen johon ennen hyytyi 30km/h vauhtiin, menee nyt 45km/h ylös asti. Ihan kuin tuon säädön jälkeen vasta skootteri olisi herännyt eloon ja toiminut niin kuin sen pitäisi toimia. Enää en jäänyt kaikkien kaveriksi, eli teiden tukoksi. Risteyksistäkin on mukavampi lähteä kaupungilla, kun ei valojen jälkeen autojen tarvi odotella että lähteekö tuo skootteri risteyksestä ennen seuraavia punaisia valoja. Kaasarin säätöön en anna mitään yleisohjetta. Se on joka vehkeellä vähän eri. Riippuen paljonko imukaula mahdollisesti vuotaa ilmaa jos on halki. Minkälainen ilmansuodatin on ja onko se kuinka tukossa. jne jne... Kokeilemalla se kaasari ja neulan sokan paikka säädetään. Tunnissa luulisi säätävän ja kokeilevan koko kaasarin. Etsit hyvän rauhallisen suoran asfalttipätkän ja otat ruuvimeisselin mukaan. Ajat tietyn lyhtypylväsvälin ja kellotat aina vaikka mielessä paljonko väliin meni. Lähdet pysäyksistä joka kerta kellottamaan ja kiihdyttämään. Se nopein säätö löytyy suht helposti.

Myös siinä CDI-boxissa voi olla rajoitin. Siihenkin on ohitusohjeita noilla aikaisemmin minitsemissani linkeissä. Käytännössä se katkoo sytytystä kun vauhtia on tarpeeksi. Tämän vuoksi täyskaasulla ajettaessa kuulostaa siltä kun kone ei kävisi ihan niin kuin pitäisi. Ja alamäessäkin taitaa katkoa sitä. Tuo siis ohitetaan katkaisemalla yksi johto. Sen paremmin en neuvo, joska johdon väri vaihtelee vehkeittäin. Tutki niitä foorumeita. Tuo CDI-boxin kuristus kannattaa ohittaa, koska bensankulutus voi sen jälkeen pudota 3l/100km -> 2l/100km tienoille. Tämä siksi että voit ajaa jatkossa "pintakaasulla", kun ennen vedit tuppi nurin täysillä kokoajan.

Variaattorin prikan poistoon tulikin jo ohje. Näihin kaikkiin melkein löytyy kuvallisia ohjeita noilta aikaisemmilta linkeiltä.

Variaattoria kun rupeat avaamaan, niin siihenkin on kaiken maailman avauspatenttia. Mutta varo paineilmapulttipyssyjä. Niissä on niin paljon iskuvoimaa, että se voi tehdä tuhoja moottoriin. Itse suosin 12 voltilla toimivaa mutterinväännintä (ad-varaosamaailmasta 36e). Se naputtaa hellävaraisesti variaattorin auki. Siihen saa sähköt auton tupakansytyttimestä, tai ihan skootterin omasta akusta hauenleuoilla. Sillä olen skootterin akun avustamana avannut varin muutaman kerran. Ja voimaa riittää ihan riittävästi myös auton renkaiden mutterien avaamiseen. Hyvä investointi niin sanotusti.

Haarukan tärinään en osaa sanoa, mutta suosittelisin etukatteiden purkamista ja kaikkien ruuvien kiristelyä ennen kuin menet tilaamaan mitään iskareita.
 
Tämä linkki vois olla hölkkääjälle ihan lukemisen arvoinen (kokonaisuudessaan)
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?board=17.0

kysele sen jälkeen lisää.
(kurkkaa samalla tää läpi http://www.getphpbb.com/phpbb/viewforum.php?f=1&mforum=sanili )


Kiitos hyvistä neuvoista :rock:

Ja yhteen aikasempaan kysymykseesi vastaan et taisin kyllä heittää sen kumin pois joka oli siinä neulassa :/

Voiko jonkun tavallisen kuminauhan pätkän virittää siihen?
 
Tärinää voi aiheuttaa myös alkuperäiset kiinan renkaat. Saa lukea juttuja kun niissä melkein kovamuovisissa tsingtsangtsung kumeissa on usean millin heittoja ja sen vuoksi täristävät ajoa. Itse vaihdoin suosilla merkkikumit ja pitokin muuttui huomattavasti paremmaksi. Myös märällä.

John Doe sanoi että rullien vaihdolla kiihtyvyys paranee, muttei huomattavasti. No itselläni oli alkuperäiset rullat jotain 8g tienoilla. Vaihdoin 5g rullat ja siirsin kaasarin neulan sokan alimpaan (siinä on 3 kohtaa tuossa neulassa) ja säädin kaasun kohdilleen. Kiihtyvyys sekä ylämäkinousu muuttuivat aivan silminnähtävästi. Siis todella paljon. Kiihtyvyys muuttui useita sekunteja välillä 0-50km/h ja ylämäkeen johon ennen hyytyi 30km/h vauhtiin, menee nyt 45km/h ylös asti. Ihan kuin tuon säädön jälkeen vasta skootteri olisi herännyt eloon ja toiminut niin kuin sen pitäisi toimia. Enää en jäänyt kaikkien kaveriksi, eli teiden tukoksi. Risteyksistäkin on mukavampi lähteä kaupungilla, kun ei valojen jälkeen autojen tarvi odotella että lähteekö tuo skootteri risteyksestä ennen seuraavia punaisia valoja. Kaasarin säätöön en anna mitään yleisohjetta. Se on joka vehkeellä vähän eri. Riippuen paljonko imukaula mahdollisesti vuotaa ilmaa jos on halki. Minkälainen ilmansuodatin on ja onko se kuinka tukossa. jne jne... Kokeilemalla se kaasari ja neulan sokan paikka säädetään. Tunnissa luulisi säätävän ja kokeilevan koko kaasarin. Etsit hyvän rauhallisen suoran asfalttipätkän ja otat ruuvimeisselin mukaan. Ajat tietyn lyhtypylväsvälin ja kellotat aina vaikka mielessä paljonko väliin meni. Lähdet pysäyksistä joka kerta kellottamaan ja kiihdyttämään. Se nopein säätö löytyy suht helposti.

Myös siinä CDI-boxissa voi olla rajoitin. Siihenkin on ohitusohjeita noilla aikaisemmin minitsemissani linkeissä. Käytännössä se katkoo sytytystä kun vauhtia on tarpeeksi. Tämän vuoksi täyskaasulla ajettaessa kuulostaa siltä kun kone ei kävisi ihan niin kuin pitäisi. Ja alamäessäkin taitaa katkoa sitä. Tuo siis ohitetaan katkaisemalla yksi johto. Sen paremmin en neuvo, joska johdon väri vaihtelee vehkeittäin. Tutki niitä foorumeita. Tuo CDI-boxin kuristus kannattaa ohittaa, koska bensankulutus voi sen jälkeen pudota 3l/100km -> 2l/100km tienoille. Tämä siksi että voit ajaa jatkossa "pintakaasulla", kun ennen vedit tuppi nurin täysillä kokoajan.

Variaattorin prikan poistoon tulikin jo ohje. Näihin kaikkiin melkein löytyy kuvallisia ohjeita noilta aikaisemmilta linkeiltä.

Variaattoria kun rupeat avaamaan, niin siihenkin on kaiken maailman avauspatenttia. Mutta varo paineilmapulttipyssyjä. Niissä on niin paljon iskuvoimaa, että se voi tehdä tuhoja moottoriin. Itse suosin 12 voltilla toimivaa mutterinväännintä (ad-varaosamaailmasta 36e). Se naputtaa hellävaraisesti variaattorin auki. Siihen saa sähköt auton tupakansytyttimestä, tai ihan skootterin omasta akusta hauenleuoilla. Sillä olen skootterin akun avustamana avannut varin muutaman kerran. Ja voimaa riittää ihan riittävästi myös auton renkaiden mutterien avaamiseen. Hyvä investointi niin sanotusti.

Haarukan tärinään en osaa sanoa, mutta suosittelisin etukatteiden purkamista ja kaikkien ruuvien kiristelyä ennen kuin menet tilaamaan mitään iskareita.

Kyllä mä nytkin ajelen oikeestaan pintakaasulla. Joudun ajelee ku jos annan enemmän kaasua niin kulkee vähän hitaammin :wtf:
 
Kuulostais siltä että kaasarissa ei ihan ole seokset oikein. Saa varmaan liikaa ilmaa jos vetää kaasun ihan pohjaan. Säätele sitä kaasarin neulan sokkaa ja rikastinruuvia joka neulamuutoksen jälkeen. Kyllä se oikea säätö sieltä löytyy, jossa se kulkee parhaiten. Mutta ennen kuin säädät, niin pistä ylös itelles mitkä asetukset niissä nyt on. Eli missä kohtaa sokka ja montako kierrosta rikastinruuvi on ruuvattuna auki siitä jos se olisi täysin kiinni.

En tiedä voiko sitä kumilenkillä korvata sitä muovirinkulaa, mutta kyllä se siellä pitäisi olla. Ei se suotta siellä ole tehtaan jäljiltä. Sen syvällisempää tarkoitusta sille en tiedä. Liekö joku tiiviste tai jotain?
 
Tuo on kyllä vähän outo. En oo mitään säätöjä tehnyt ja toissa päivänä huput 50km/h.
Eilen 45km/h.
Ja nyt äsken joku 40km/h ja sitten alkoi satamaan ja yhtäkkiä mentiin 30-40km/h ja aivan älytön nykiminen.
 
Isompaa suutinta vaan kaasariin jos tuntuu et saa liikaa ilmaa, koska tuo neulan säätö ei vaikuta täyskaasulla mitenkään.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikähän koko olisi sopivan iso?

Kato mikä sulla nyt on siinä ja hommaa 5 numeroa suurempi ja 10 numeroa suurempi ja kokeile kummalla toimii paremmin. Se siis ns. moaa kun väännät kaasua lisää? Eli saa liian vähän bensaa? Sillon ton suuttimen vaihdon pitäs auttaa.
 
Onko sulla alkuperäinen ilmanputsari? Ajattelin vain että jos sulla on joku vapaasti virtaava suodatin, niin niistä menee vedet helposti kaasariin.

Tietääkseni on vakio. Kokeilen ne jutut mitä ehdotit ja jos ei kulje sitä 60km/h niin vaihdan sitten isompaa suutinta.

Toki säädöt eka kohdilleen.

Kiitos avuista.
 
Edellinen omistaja putsasi kaasarin täysin 1000km sitten eli ei varmaan vielä tarvitse alkaa sitä irrottamaan.

Ei oikein tuntunut olevan kuin vaikutusta huonompaan kun eilen säätelin niitä ruuveja.
Rikastin ruuvihan oli se joka on kiinni siinä kaasarissa vasemmalla puolella?
Ei oo mitenkään ''höröllään'' siitä kaasarista vaan ihan kunnolla siinä kiinni.
Mulla ainaki talttapää.

Kokeilen tänään lisää.
 
se talttapäinen ruuvi vasemmalla keskellä kaasaria on just se rikastin. Talttapäinen ruuvi kaasarin pohjassa vasemmalla on kohokammion tyhjennysruuvi, jolla saadaan sisään jääneet bensat ulos jos kaasari vaikka irroitetaan ja putsataan. Ettei bensat ole sylissä. Sen ruuvin kuuluukin olla kiinni.
 
en. Säädetty on jos jonkinvitun laista vipua ja ruuvia. Kaasarinkalvo ja imukaula paikattu ja kaasari irrotettu ja putsattu.

Kaikenlaista oon kokeillu. Neulan sokkaa hiissannu ylös ja alas jne.

Tukehtuu vieläki ku painaa kaasua.

Vituttaa.
 
kaverilla kävi niin että se kaatu skodella. sen jälkeen rupes kaasutus tukehtumaan välillä. se kans kävi kaikkea läpi. Lopulta 2 viikkoa myöhemmin syyksi löytyi ilmanputsarin sisältä löytynyt paikoiltaan lähtenyt muoviputkenpala. Siellä ilmanputsarin sisällä on sellanen kapeampi muoviputkenpala joka pitää olla paikallaan. Itse koitin sitä joskus irroittaa josko se olisi kuristus. Booasi vaan heti kun otti sen pois. Ei tapahtunut mitään.
Eli tarkista se ilmanputsari, että se putki on siellä sisällä paikallaan.

Sitten tupla / triplatsekkaat imukaulan ja ilmanputsarin rautalenkit että ne on kireellä kaasaria vasten. Ettei ilmavuotoja missään.

Sen jälkeen käyt vielä läpi kaasarin. Avaat atomeiksi ja katsot että kaikki tiivisteet on ehjiä.

Jos nuo ei auta, niin sitten en enää keksi muuta. Huoltoon vaan...
 
Mulla alkoi kans temppuilee juuri samanlailla, kun vaihdoin koneen kiinni leikanneen tilalle. En keksinyt mitään tuolle ja vitutti kunnes joku yritti varastaa ja rikkoi samalla sen verran, että vakuutusyhtiö osti paskan kuleksimasta. Onneksi pääsin eroon, nyt on alla 100 cc Piaggio.
 
Nyt se sitten toimii ihan normaalisti.
Vein kaverille joka tietää näistä ihan vitusti.

Se siinä katseli ja sano et vika voisi olla, et siinä on huono tulppa tai se, että
ilmansuodattimessa ei ole sitä vaahtomuovin palasta tai reikää josta kosteus pääsee valumaan pois.

Sitten se katkas sentin palan alipaine letkustsa ku oli liian pitkä kuulemma.

Lähdin sit ajelee et käyn ostamassa tulpan ja palan sellasta kamaa josta voin muotoilla sinne ilmanputsariin sen vaahtomuovipalan.

Sit matkalla kauppoihin se toimi taas täydellisesti ?!?!

Eli operaatiot jotka hän teki oli:
Porasi reiän ilmanputsariin
Katkas sentin alipaine letkusta
 
Se alipaineletku varmaan oli hapertunut vaan siitä alkupäästä. Nimittäin itse heitin omaan toiseen skootteriin juuri ihan arpomalla jonkun pituisen bensaletkun. Toimi hienosti. Ei mitään ongelmia. Vanha olivaan hapertunut ja sillä ei paljon alipaineita tehty :D

On nää ihme vekottimia. Mutta hienoa jos toimii. Ei muutakuin kovaa ajoa :D
(itsellänikään ei ole kyllä ilmanputsareissa porattuna reikiä kummassakaan.)

Ai nii löysitkö sä jostain siihen neulaan sen kumitiivisteen? Huomasin nimittäin että omassani toisessa skootterissa sitä ei kans ollut. Kulkee se näköjään ilman sitä tiivistettäkin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom