alkoholi ja vatsavaivat

Ikä
41
Tässä rauhallista koti-iltaa viettäessäni ja pari kaljaa juotuani muistin taas että maha ei kestä kaljanjuontia juuri ollenkaan. Tulee jo kahdesta kaljasta sellanen korvennus alavatsan alueelle. Ensimmäistä kertaa huomasin vaivat kun muutin suomeen takasin 18vuotiaana ja sinä kesänä juopoteltiin kaverien kans todella paljon. Jos nyt vaikka olisin viihteellä yhen päivän niin varmasti seuraavat pari päivää olis taas maha kipeenä.Olen nyt heittänyt viihdeputket pois ja olenkin panostanut salillakäytiin enemmän kuin koskaan, mut pari kaljaa kotosalla olen itselleni sallinut koska se ei mitään haittaa. Oisin vähän utelias tietämään että mikä ihme mulla oikeen on? En käytä muuta alkoholia nykyisin kuin kaljaa ja sitäkin nyt hyvin harvoin. Kiitos jos viitsitte vastailla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos sulle parista kaljasta aina?? tulee mahavaivoja niin kyllä aika omituiselta kuulostaa ja kannattaa varmaan mainita asiasta seuraavan kerran kun lekurin vastaanotolle eksyt.

Toi juttu puolestaan että on pakki sekasin isomman ryyppäilyn jälkeen on IMO aika normaalia ja johtuu osin myös varmastikin siitä et darras tulee syötyy lähinnä sipsii ja sen semmosta.

paalu sanoi:
No jos sulle parista kaljasta aina?? tulee mahavaivoja niin kyllä aika omituiselta kuulostaa ja kannattaa varmaan mainita asiasta seuraavan kerran kun lekurin vastaanotolle eksyt.

Toi juttu puolestaan että on pakki sekasin isomman ryyppäilyn jälkeen on IMO aika normaalia ja johtuu osin myös varmastikin siitä et darras tulee syötyy lähinnä sipsii ja sen semmosta.

Se parin kaljan kivut mullaki ihmetyttää. se jos viikon reissussa ja ei syö paljo mitää ni ei oo mikää ihme kyl. Krapulassa tulee syötyä grilliruokaa jos rahaa on jäänyt. sipsiä tms en syö ollenkaan

Mulla on niin että kovemman ryyppäyksen jälkeen, jos juon vähänkin VIINAA jossain muodossa, närästää ja on sellanen kumma olo ylävatsassa monta päivää, ja tunne että pala kurkussa.

Jos pari-kolme päivää on joskus ottanut, on lopulta ruokatorvi tms. ollut niin kipeä että polttaa pelkästään niellä jotain hiilihappoista.

Eli se ei mulle vaan oikeen sovi.. siideriä ja lonkkua pystyy juomaan hyvin mutta iso määrä niitäkin aiheuttaa närästystä.

Niin, muuten mua ei kyllä närästele kun ruokaa syön.

Todella monet oluet ja siiderit aiheuttaa mulle ihan samaa närästystä mistä mainitsit. Jos sattuu olemaan tuossa suhteessa vaan herkempi (esim lievää vatsahapon kurkkuun virtausta) niin helpommalla pääsee kun on ilman niitä kahtakin bisseä.

Rasvaset grillisafkat ja muut myös aiheuttaa närästystä monelle.

Hiilihappoiset juomat saattavat toisilla "työntää" vatsahappoja ruokatorveen.

turre101 sanoi:
Mulla on niin että kovemman ryyppäyksen jälkeen, jos juon vähänkin VIINAA jossain muodossa, närästää ja on sellanen kumma olo ylävatsassa monta päivää, ja tunne että pala kurkussa.
Jos pari-kolme päivää on joskus ottanut, on lopulta ruokatorvi tms. ollut niin kipeä että polttaa pelkästään niellä jotain hiilihappoista.
Eli se ei mulle vaan oikeen sovi.. siideriä ja lonkkua pystyy juomaan hyvin mutta iso määrä niitäkin aiheuttaa närästystä.
Niin, muuten mua ei kyllä närästele kun ruokaa syön.

Mua on närästänyt tai jotain jo pari kuukautta. Outoja tuntemuksia rinnassa ja tuntuu että pala kurkussa. Sitten taas saattaa olla paripvää että ei ole mitään ongelmaa. No tuossa erhdyin ottamaan yhden lonkeron niin jumalauta mikä kipu ja palakurkussa olo oli melkein 4 päivää. Ja edellisen kerran otin vuoden vaihteessa että aika herkäksi on minulla mennyt ruuansulatus alkoholin suhteen.
Pitää ilmeisti rueta vähentämään viellä enemmän ottoa.

Alkuperäiseen kysymykseen tuntuu minusta ainakin hieman outona että alavatsassa on ne oireet. Luulisi että enemmän olis tuossa ylävatsassa. Ettei vaan olis viitteitä vilja-allergioihin? Tuntuuko että joku vehnä vaikuttas muutenkin vatsaan?

No itellä ei rasvaiset ruuat aiheuta mitään ongelmia eikä hiilihapotkaan ku olen 6-7 vuotta juonut päivittäin light kolaa sen 1,5l eikä se ole missään tuntunut. Epäilyttää täs et onkohan mulla mahdollisesti taipumusta keliakiaan.. no sen tietää varmaksi vain jos kävis testeissä

49eur maksaa keliakia verikoe josta se voidaan ainakin melko suurella varmuudella todeta onko vai eikö.

Jos olet opiskelija niin YTHS:llä saa ainakin Turussa ton keliakiaverikokeen ilmaiseksi jos on syytä epäillä. Ja nykyään ne on kuulemma aikoa tarkkoja kokeita.

Keliakiassa ja vilja-allergiassa on aika samanlaisia oireita. Molemmissa yleensä mahavaivoja. Keliakia ainakin pahana aiheuttaa anemiaa ym. kun kaikki aineet ei imeydy.

Alkoholin kanssa moni kyllä vetelee kaiken maailman lihikset makkaraperunoilla ja kaikilla mausteilla, jotka jo yksistään voivat sen närästyksen aiheuttaa.

Ja Japa, eiköhön kahden kuukauden jatkuva närästys kannattaisi tutkituttaa, tai ainakin vähänjotain selvittää.

Ja Japa, eiköhön kahden kuukauden jatkuva närästys kannattaisi tutkituttaa, tai ainakin vähänjotain selvittää.

Olen jo tutkimuksissa ;) Viikon päästä on soittoaika jossa selviää keliakia,maitoallergia ja mitähän kaikkea lieneekin niissä testeissä.
Jos ei sitten löydy mitään niissä niin kaipa se letkun nielentä odottaa :urjo:

Mulla kaljan mallasta maha ei kestä... mahaa alkaa vääntää nii pirusti yhenki bissen jälkeen. No eipä sillä, että haittais ku ei tuu muutenkaan juotua :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom