Alipaino-ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja laiheli
  • Aloitettu Aloitettu
Hei.

Olen koko elämäni kärsinyt aika pahasta alipainosta. Nyt olen jo 22 vuotias ja asia häiritsee enemmän ja enemmän, kun se vaikuttaa aikalailla sosiaalista elämää ja en itse jaksa kuunnella huomautuksia/kiusaamista. Myös joitain töitä on aika vaikea saada. Lääkärinikin lähetti viime vuonna tutkimuksiin kun painoindeksini oli alle 16 (joskus yläasteella tais olla vielä 14). Tuloksissa sanottiin vain, että merkkejä jostain IBS:stä. Lopputulos oli kuitenkin vain se, että ravintoterapeutti totesi "syö enemmän".

Eipä siis paljon apua ollut kun tuon jo tiesinkin. Olen kuitenkin onnistunut nostamaan painoindeksini syömistä lisäämällä pari pykälää. Mutta itse ongelma, siis äärimmäisen huono ruokahalu ja vatsavaivat itseasiassa vain lisääntyvät enemmän syödessä. Ulostekin on usein kellertävää. Toiseksi tuo kokoajan mässääminen vaikuttaa aika ikävällä tavalla mm. hampaisiin ja muuhunkin terveyteen, joten ei se minusta mikään hyvä pitkäaikainen ratkaisu. Vaikka toki pyrin syömään niin terveellisesti kun mahdollista. En kauheasti myöskään pidä itseni kokoajan täyteen tuuppaamisesta.

Elikkäs mitä siis kannattaisi mielestänne tässä tilanteessa tehdä? Monia diettejä olen jo kokeillutkin, mutta jos täältä nyt löytyy vinkkejä alipainoisille ja ruokahaluttomille, niin otan ne toki vastaan. Vai kannattaisikohan sittenkin käydä lääkärissä vielä uudemman kerran, kun ei tämä mielestäni aivan normaalia ole.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henkilökohtaisesti ainakin suosittelisin lääkärissä käyntiä, jo tuon ulosteasian takia. Myös hänen kanssaan keskustelisin asiallisesta ruokavaliosta.

Rasvassa on eniten kaloreita, eikä se tiettävästi vaikuta hampaiden reikiintymiseen ainakaan samalla tavalla kuin hiilihydraatit, jotka ovat pääroolissa happohyökkäyksissä. Asiallinen hampaiden hoito pitää muistaa, eli harjaukset ja xylitol purukumista on tietenkin apua.

Tuo IBS viittaa ärtyneen suolen oireyhtymään (irritable bowel syndrome), jolle on tyypillistä erinäiset vatsavaivat; kivut, turvotus, ripuli/ummetus, mutta IBS:ssä oireiden taustalta ei löydy mitään elimellistä syytä eli vaiva on ns. toiminnallinen.

Ruokailujen suhteen suosittelisin lähtemään ihan siitä, että syöt 5 ateriaa päivässä, joista 2 lämmintä ruokaa. Annoskokoja kannattaa kasvattaa pikkuhiljaa. Siten mahalaukku tottuu venytykseen ja lopulta pystyt syömään normaaleja ruokamääriä ilman että tulee ähky olo. Kerroit, että olet aina ollut todella laiha, joten sinänsä epätodennäköistä että taustalla olisi mitään varsinaista sairautta. Parasta kuitenkin varmaan pistäytyä vielä kerran lääkärissä, niin että katsottaisiin vielä kerran perusverikokeet esim. mahdollisen raudanpuutteen toteamiseksi. Myös keliakiavasta-aineet kannattaisi mielestäni varmuuden vuoksi ottaa, varmaan kyllä katsottiin silloin kun olit nuorempi. Painon nostaminen laihuuteen taipuvaisilla ihmisillä vaatii vähän samankaltaisia ponnisteluja kuin ylipainoisilla laihduttaminen. Täytyy olla tahdonvoimaa järjestää itselleen ne säännölliset ateriat ja syödä ne puoliväkisin. Ajattelisin kuitenkin, että kun kehosi pääsee "ruoan makuun", niin ruokahaluakin alkaisi tulla.

Yhdyn T-101 kommenttiin.

Ja siis vaikka se neuvo sulle olikin "syö enemmän" niin se on vain karu totuus. Ruuasta tulee kaloreita ja kaloreita tarvitaan painonnousuun.

Itekin ollu aika ruipelo. Rupee käymään puntilla niin kulutus kasvaa. Sitten vaan syöt kaiken minkä näet. Tuloksena hanskaa, eikä laihulia ;)

Monet suolistosairauksista kärsivät on saaneet avun antioksidanttiklinikalta. Tavalliset lääkärit tosin taitaa pitää tuota ihan huuhaana. Onko kunnollisia tutkimuksia tehty (tähystystä), et tiedetään vamasti, et kyse on ärtyneen suolen oireyhtymästä eikä crohnista tai colitis ulcerosasta? Kahteen viimeiseen kun on olemassa toimivia lääkkeitäkin.

e. Niin ja siitä ruoan mättämisestä ei oo hirveesti apua, jos kaikki tulee jossain tunnissa toisesta päästä ulos...

Vaikka jotkut fiksut täällä sanookin että syödä enemmän niin kannattee unohtaa se aluksi ja mennä osaavalle lääkärille, hyvinkin jokin saattaa olla vatsa/suolisto/sappitietukos/haima jne. alueella häikkänä. Erittäin tarkka ruokavalio (tarkempi kuin bodarin ;) ) yleensä auttaa noihin ja pitää tulehdusta aisoissa.

Edit: Tietenki ruoka-aineet,lääke aineet jne. värittävät ulostetta myös mutta lähinnä tuo sun vatsa vaivat iski silmään joka ei tieten ole normaalia pitemmän päälle.

Lääkäriin käymään, tekevät tutkimukset ruoka-aine, laktoosi, vilja allergioista yms. Sit ne käy sun ruokavaliota hieman läpi ja saat asiaan selvyyttä. Jos selviää että ongelma on ruokavaliossa tai on jotain allegiaa, tulet takaisin tänne foorumeille ja sit tutkitaan vähän mitä voi syödä jatkossa, ja mistä saadaan sulle ravintolähteet jolla massa kasvaa.

PS: Liian usein näkee myös sen että juuri ne dietit tekee kipeäksi.

Päivitänpä vähän tätä... kiitokset vastauksista.

Lääkäriin käymään, tekevät tutkimukset ruoka-aine, laktoosi, vilja allergioista yms. Sit ne käy sun ruokavaliota hieman läpi ja saat asiaan selvyyttä. Jos selviää että ongelma on ruokavaliossa tai on jotain allegiaa, tulet takaisin tänne foorumeille ja sit tutkitaan vähän mitä voi syödä jatkossa, ja mistä saadaan sulle ravintolähteet jolla massa kasvaa.

Olen käynyt noissa lääkärin tutkimuksissa. Mitään suurta ei kuitenkaan löytynyt. Luki IBS:stä jotain tuossa raportissa. Silti voin kyllä sanoa, ettei ruoansulatus aivan normaalisti toimi.

T-101 sanoi:
Ja siis vaikka se neuvo sulle olikin "syö enemmän" niin se on vain karu totuus. Ruuasta tulee kaloreita ja kaloreita tarvitaan painonnousuun.

No sehän se ongelma onkin, kun en kertakaikkiaan pysty syömään tarpeeksi kerrallaan. Alkaa vain oksettamaan ja joskus tuloksena myös todella kivuliaat vatsavaivat. Itselläni ei mahalaukku mitenkään tuosta kasva vaan se on aina ihan yhtä vaikeaa, vaikka niin toki usein teenkin. Ja silti painoindeksi on jossain 18:sta. Jos syön sen verran kun tekee mieli niin laskeekin alle 16.

Kävi jotain tällästä, oli tossa vatsa aina syömisen jälkeen hiton kipeä varmaan 5 päviää putkeen. Luulin, että ny menee umpilisäke tai että jotain muuta on poksahtamassa. No kaikki oli ihan kunnossa, sain diagnoosiksi IBS, ikinä ei ole ollut vastaavaa. Olen aikaisemmin diettaillut ilman ongelmia, nyt diettiä oli takana vajaa 3kk ihan normi safkoilla. Sain lähetteen ravintoterapeutille tms. ( jenkeissä, en tiedä korvaako mun vakuutukset tota ), mutta aattelin etten kyllä jaksa mennä, koska en nää mitään syytä, koska mun syömiset on kuitenkin hallittuja ja muutenkin aina ollut kaikki kondiksessa.

Luulen, että mulla on enemminkin stressi kuin syömiset aiheuttaneet tämän. Sain tohon jotain lääkkeitä, en oo niitä kyllä ottanut eikä ole homma vaivannut enään lääkärikäynnin jälkeen. Uskoisin, että tieto siitä, että mitään sisäistä vikaa ei ole, ole riittävä mulle niin ei tarvinut enää pelätä / stressata duunin lisäks, että ollaanko tässä vielä kuolemassa johkuin.

Ettei ihan OT:ks menis, niin kokeile vetää jotain tosi kalorista ruokaa, vaikka suklaata parhaimmassa tapauksessa, pääasia, että niitä kaloreita tulisi jostain.

No sehän se ongelma onkin, kun en kertakaikkiaan pysty syömään tarpeeksi kerrallaan. Alkaa vain oksettamaan ja joskus tuloksena myös todella kivuliaat vatsavaivat. Itselläni ei mahalaukku mitenkään tuosta kasva vaan se on aina ihan yhtä vaikeaa, vaikka niin toki usein teenkin. Ja silti painoindeksi on jossain 18:sta. Jos syön sen verran kun tekee mieli niin laskeekin alle 16.
Mitä sä yleensä syöt päivässä, ja millasia määriä? Jos tuntuu että määriä et pysty nostamaan, niin pystyisitkö vaihtamaan syömisiä johonkin vähemmän tilaa vievään energiapitosempaan?

Joo, kerro vaikka sellanen tavanomanen päivän ruokailu ni voidaan vähän kattoa syötkö pelkkää salaattia, josta energiaa ei tule vai onko siinä vaan liian vähän normaalia ruokaa.

Itelläni ollut tää vaiva 4-5 vuotta. Ravasin ensin terveyskeskuksessa monen monta kertaa lääkärillä, otettiin verikokeita monta putkilollista, mitään ei löytynyt. Myöskin ulostenäytteitä otettiin moneen kertaan. Ei mitään. Menin terveystalolle lääkäriin. Sieltä laittoivat mulle lähetteen paksusuolentähystykseen.
Sanoivat siellä tähystyksessä että on ärtynyt paksusuoli. Laihduin yhdessä vaiheessa 45 kiloiseksi, olen 166cm pitkä.
Toisen raskauteni jälkeen olen saanut pidettyä painoni noin 60 kilossa. Koska tiedän jo hyvin mitä saan ja en saa syödä.

Mitä en voi syödä ovat karkit, suklaat, käristetyt ruuat, hiukankin pohjaan palaneet ruuat, mausteiset ruuat, rasvaiset ruuat, liiat kasvikset, pullat, tavallisia leipiä (ruis, vehnä yms.), kahvia en voi juoda, kaikki väriaine/ makeutusaine mössötkin on saanut jättää pois (esimerkiksi maustetut rahkat), makarooni...

Ja mitä pystyn syömään on banaani, riisi, paistijauheliha, maustamaton rahka, gluteenittomat tuotteet kuten murot ja leivät, teetä pystyn juomaan.
Ja jokapäivä aamuin illoin otan maitohappobakteeri kapselin. Sitä kannattaa tosissaan ottaa! Ja vitamiineja.

Vaikka mulla ei ole todettu keliakiaa, olen silti syönyt gluteenittomia tuotteita ja ne pysyvät sisällä. Eli vaikkei sulla todettaiskaan mitään, niin kokeilemalla selviää mikä sulle sopii.
Itse hain monta vuotta niitä mun vatsalle sopivia ruokia.
Itteä ainakin vituttaa kun kaikki tuputtaa jotakin pizzaa yms. paskaa että "Ota nyt, Syö nyt vaan." "Kotona sä kuitenkin oot niin mitä sitten jos paska lentää."
Ne ei sitä tajua että minä en halua niitä vatsavaivoja kärsiä, jonkun pizzan palan takia. Syön sitä mitä mun vatsa kestää ja thats it!

Sopiiko maito sinulle? Itse tykkään ottaa kaloreita täysmaidosta ja siihen sekoitetusta kaakaosta. Yleensä päivän mittaan menee vähintään litra, josta ehkä max puolet kaakaona.

No ensimmäiseksi mä pudottaisin kaiken turhan ruokailusta pois > viljat,maidot,hedelmät ja useimmat kasvikset.. eli söisit tosi köyhästi aluksi vaikkapa sen 2vk ja jos vatsa on parempana niin alkaisit lisäileen pikkuhiljaa eri aineita ja katot miten elimistö reakoi mihinki ja mitä pystyt syömään ja mitä et.. jotai häikkäähän sulla nyt on tuol vatsa/suoli akselilla.

Joo, kerro vaikka sellanen tavanomanen päivän ruokailu ni voidaan vähän kattoa syötkö pelkkää salaattia, josta energiaa ei tule vai onko siinä vaan liian vähän normaalia ruokaa.

On ollut eri diettejä monia, mutta täl hetkellä syön 3 kertaa päivässä ja pari purkkia täysmaitoa suunnilleen. Joku 2000-2500 kcal välillä oleva luku siitä tulee. Enempää on kyllä erittäin vaikea saada alas.

Cynephem sanoi:
No ensimmäiseksi mä pudottaisin kaiken turhan ruokailusta pois > viljat,maidot,hedelmät ja useimmat kasvikset.. eli söisit tosi köyhästi aluksi vaikkapa sen 2vk ja jos vatsa on parempana niin alkaisit lisäileen pikkuhiljaa eri aineita ja katot miten elimistö reakoi mihinki ja mitä pystyt syömään ja mitä et.. jotai häikkäähän sulla nyt on tuol vatsa/suoli akselilla.

No yleisesti otettuna voisin sanoa, että sitä vähemmän mitä rasvaa syö niin sen paremmin maha toimii, ulostekkin menee kellertäväksi ja löysäksi minusta juuri silloin kun syön liikaa rasvaa. Noihin toiminnallisiin häiriöihin tosin vaikutusta ei ole. Eli jos vaikka herään aamulla aikaisemmin kun yleensä ja syön herättyäni niin kivuliaat vatsavaivat on taattu oli dietti sitten mikä tahansa. Samanlailla ruokahaluni on aina huono, vaikka tietenkin rasvaista ruokaa ei jaksa niin paljon syödä kuin rasvatonta.

Häiriöistä huolimatta pysyn kuitenkin paremmissa painolukemissa syömällä rasvaisemmin.

Reijo Laatikainen edustaa käsittääkseni tieteen valtavirtaa, ja on jonkun verran kirjoitellut harvinaisemmista hiilihydraateista IBS:n yhteydessä. Ks. esim. http://www.pronutritionist.net/vatsavaivana-artyva-suoli-eli-ibs-gastroenterologi-kertoo-video/

Maallikkona tulee minullekin Cynepmehin neuvo mieleen. Jos jonkin aikaa kestää syödä samoja ruokia, niin kai voisi sillä haarukoida sopivia sapuskoja.

Allergiatkin tulevat mieleen, mutta ei tunnu todennäköiseltä. Amerikan puolella kuulemma IgG-välitteisiä allergioitakin testataan, Suomessa kai vasta IgE-välitteisiä, ja epämääräinen suolioire kai olisi enemmänkin IgG:tä.

Vaimolla todettiin sappirakon tulehdus. Ollut ties kuinka kauan päällä. Sappinestettä tarvitaan rasvan sulattamiseen ja kun tulehdus päällä alkaa vaivat. Paska on kellertävää, kun rasva ei sula ja vatsa tulee aina pirun kipeäksi rasvaisen ruuan jälkeen. Kannattaa käydä lääkärissä, pitänee katsoa jollain uä:llä tai vastaavalla tuo sappi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom