Itselläni ei nyt mitkään hirveän tykin kädet ole (43cm pumpissa), mutta luulen tietäväni ainakin omista käsistäni jotain...
Eli lähes kerettiläinen ohje Pakkotoiston yleiseen linjaan nähden: pumppaa niitä käsiä ihan helvetisti!
Itse jätin haban ja ojentajien eristävät treenit pitkäksi aikaa kokonaan pois, tein penkkiä, leukoja, ylätaljaa, dippejä jne mutten tehnyt mitään taljavemputuksia tai hauiskääntöjä. Kyllähän ne kädet sai hittiä ja voimaa tuli vähitellen, mutta ei ne hirveästi turvonneet.
Sitten otin treeniohjelmaan käsipäivän, jolloin teen olkapää, hauis ja ojentajaliikkeitä. Hauiksille ja ojentajille ensiksi isommilla romuilla ns. massaliike (vähän rumalla tekniikallakin jopa) ja sen jälkeen erilaisia eristäviä taljavemputuksia pidempää pumppisarjaa siistimmällä tekniikalla tuntumaan keskittyen. Sarjoja olen ottanut vähän fiiliksellä, mutta yleensä hakannut kädet niin tukkoon ja turvoksiin kuin vain pystyy, enkä todellakaan ole jättänyt muutamaa toistoa varastoon vaan välillä vetänyt jopa pakkotoistoja käsille. Ihan hyvin ovat myös siitä parissa päivässä palautuneet.
Tämän lisäksi olen ottanut noin kerran kuukaudessa superkäsipäivät, jolloin olen vetänyt ekana päivänä olkapäät, hauikset ja ojentajat ja heti seuraavana päivän hauikset ja ojentajat uusiksi, joskus jopa vielä kolmas päivä putkeen pelkkiä haboja ja ojentajia hakaten.. Taas ns. massasarjojen jälkeen miljoonilla toistoilla eri suunnista nitkutellen. Mielestäni haskat on turvonneet aika perskuleesti verrattuna siihen "epäsuoraan" hittiin, jonka pitäisi joka toisen pakkislaisen mielestä riittää. Nyt on suonetkin alkaneet näkyä ja hanskat kasvaneet paremmin, kuin mikään muu lihasryhmä.
Siis yksinkertainen neuvo: treenaa ja vemputa niitä hanskoja niin perkeleesti niin ne kasvaa.
(tietysti kädet voi mennä rikki tämmöisessä, eli kannattaa kuunnella omaa kehoa. Itselläni ollut hauisjänteen kanssa aikoinaan ongelmia, mutta näistä supersarjoista ja päivistä huolimatta vanha vaiva ei ole koskaan vaivannut tai palannut, eli ainakin omat kädet kestää kovaakin murjomista ihan hyvin, vaikka joskus oli ongelmia).