Alataljalle, mave:lle ja sjmv:lle väliaikaisia korvaavia liikkeitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Golibri
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Alaselkä vihotellut tässä muutaman kuukauden (jumissa). Parempaan päin on venyttelyllä mennyt, mutta alatalja, mave sekä sjmv herkästi lisänneet ongelmaa. Lämmittelynä tulee mave ja sjmv:tä tosin tehtyä pienillä painoilla ja alataljaa yhdelläkädellä ongelmitta. Nyt kuitenkin miettinyt, että pitäisikö näille jotain kokonaisvaltaisempia korvaavia liikkeitä keksiä?

Mave on aiemmin ollut selkäpäivänä ja tällä hetkellä selälle teen: kulmasoutu tangolla, ylätalja, alatalja yhdellä kädellä sekä kulmasoutua käsipainolla. Sjmv on taas ollut jalkapäivänä takareisiä varten ja ne olen nyt tehnyt bulgarialaisella kyykyllä, reiden koukistukistuksilla sekä osumaa saavat myös yhden jalan präississä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vartalonojennuksille ei oikein tahdo olla mitään selkäystävällistä vaihtoehtoa. Reverse hyper ehkä, mutta harvata salilta löytyy. Läpiveto taljassa voisi ehkä toimia, siinä voima on koko liikkeen ajan aika lailla lantion kohdalla ja alaviistoon taakse. Vaakasoudut saa tehtyä rintatuettuina jos salilta löytyy vehkeet.

Jumithan myös johtuu aina jostain, joten siihenkin olis hyvä syventyä jos ei ole täysin selvillä mikä siellä on. Liikkeiden korvaaminen helpommilla on sellanen tilapäinen laastari.

Jeps. Jumeja koittanut tässä selvitellä toistaiseksi itsenäisesti. Venyttelyt etenkin lonkankoukistajia, pakaroita ja takareisiä, jotka uskon olevan syynä. Yhtenä suurena syynä etenkin takareidet, joissa ei tunnu olevan tehoa suhteutettuna etureisiin. Jonkun asteinen liiallinen lordoosi on olemassaan ja mahdollisesti myös heikohkot syvät vatsalihakset. Näihin oon koittanut kiinnitellä huomiota. Mielenkiintosta ollut huomata, että vanhan juoksuharrastuksen takaisin ottaminen on helpottanut oireita aina seuraavana päivänä. Lääkärille pyrin ensiviikolla ja sitä kautta fysioterapiaan, mikäli lähetteen saan. Ihan hyvä varmasti myös mainita, että itseltä on ennen saliharrastuksen aloitusta välilelvy leikattu juuri tuolta alueelta. Pullistuman oireet kyllä tunnistaisin ja sellaisia nämä eivät "ainakaan toistaiseksi" ole. Ilmeisesti leikkausalueen lihaksisto vain herkempi jumiutumaan.

Soudut tosiaan onnistuu kivuttomasti ja hyvin, kunhan muistanut pitää vattan kunnolla kasassa eikä ole yliojentanut selkää. Ehkä hieman kääntänyt lantiokoria eteenpäin. Ongelma tosiaan pitkälti vain alataljalla, jos kahvaa käyttää "edessä", niin että pieni venytys tulee myös alaselälle. Molemmissa maastavedoissa ongelma taas enemmänkin psyykkeen puolella, eikä romuja uskalla kovasti tankoon laittaa. Viime viikolla mave tosin lämmitellessä rusautti alaselän aika ilkeän tuntoisesti, ei tosin minkäänasteisia kipuja tullut ja homma jatku ongelmitta. Olen miettinyt, että alaselän kuntoutuksen kannalta varmaan goodmorningssit tai selän ojennukset pienillä painoilal voisi olla hyväksi.

Yhtenä ongelmana on myös vatsarutistukset. Esimerkiksi laitteessa, kun liikkeen vie aivan alas asti, ensimmäisillä toistoissa alaselässä jumi tuntuu, mutta lämmettyä sujuu ongelmitta. Jalan nostoissa roikkuen ei ongelmaa ole.

Zone-sarja -42%
Erilaiset kevyet takakropan liikkeet, kuten selönojennukset penkissä jne. vois olla sulle hyvä lisä treeneihin. Alotat hyvin varovaisesti, niin kyllä se alaselkä pikku hiljaa vahvistuu ja pystyt tekee kaikkia moninivelliikkeitä ilman ongelmia :)

Nii ja jos jotain vakavampaa syntyy, niin sit heti lääkäriin!

Eikö kukaan ole kuullu sellasista ammatinharjottajista ku hierojista, tai jopa urheiluhierojista? On se kumma miten pitää ittensä rikkoa ja vetää ihan tilttiin ja sitten ollaankin menossa heti lääkärille tai fysioterapeutille. Parikymppisenä se putkirullailu ja satujumppailu kenties pitää sen kropan hengissä, mutta kerran kuussa tai kahdessa kun viittis pistää sen 40€ kiinni hierojakäyntiin niin ois varmasti monelle yllätys kuin paljon paremmin tulosta alkaa tulla treeneissä ilman jumeja tai lihaskipuja...

Joo, ja hyvä urheiluhieroja tunnistaa missä jumit on ja osaa antaa vinkkejä miten niitä itsekseenkin voi availla/venytellä. Mulla on ainakin niin huono kropan tuntu etten itse välttämättä huomaa jumipaikkoja, ihmettelen vaan kun oireilee joku liike. Esim mavessa mulla oli vähän aikaa sitten aina ponnistusvaiheessa alavatsassa oikealla puolella ilkeä polte. Aloin jo pelätä tyrää mutta hieroja totesi että oikean puolen lonkankoukistaja oli ihan kireä ja turvonnut. Hieroi sen kuntoon ja antoi pari venyttelyvinkkiä eikä sen jälkeen ole poltellut.

Mulla on alaselkä myös sellainen mikä alkaa herkästi oireilla ja syypää löytyy kireistä takareisistä ja pakaroista. Oon vähän laiska venyttelemään ja sen sit aina huomaa jos ei ole viitsinyt sitä tehdä, kun alaselkä alkaa mennä vähitellen jumiin. Se menee koko ajan enemmän ja enemmän ja lopulta lyö lukon päälle jos ei kropan varoituksista huolimatta venyttele. Nyt kun tiedän sen niin tietysti venyttelelen viimeistään tuossa kohtaa ja selkä pysyy sillä auki.

Tämän saman vaivan olen huomannut joillain muillakin ja sama lääke on tepsinyt niihin. Eräskin urheilematon tapaus valitteli kun alaselkä on tosi pahasti jumissa ja oli joutunut sen takia ottamaan saikkua silloin tällöin. Ehdotin jos kokeilisi muutamia näyttämiäni takareisi- ja pakaravenytyksiä, kun ei siinä mitään häviäkään ja kuinka ollakaan, seuraavan kerran kun tavattiin, se kertoi miten kivut lähti vähitellen ja nyt on kuin uusi mies.

Eipä tuo mikään autuaaksi tekevä ihmekeino ole jokaiseen selkävaivaan, mutta kyllä mun kokemus kertoo että sieltä takareisistä ja pakaroista on moni selkäjumi saanut alkunsa ja niiden huolto on se ensimmäinen ja helpoin keino yrittää korjata tilanne. Jos ei auta niin syytä pitänee etsiä muualta.

kannattaa myös lisätä niihin maveen ja sjmv:hen esim. 5 kg lisää viikoittain, kroppa alkaa taas vähitellen tottua niihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom