Alaselkälihakset kipeäksi penkillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wade89
  • Aloitettu Aloitettu
Havaitsin tänä aamuna, että alaselkälihakset on kipeet, siis aivan kuin olisin reenannut niitä ewdellispäivänä. Kumminkaan en eilen tehnyt selkälihaksia yhtään.

Tein ekaa kertaa kunnon kaarta alaselkään penkissä ja persekin pääsi välillä hieman nouseen penkistä. Tarkottaako tää, että on paikat hajoomassa tällä menolla, vai onko totuttelu juttu? onko siis haitallista alaselkälihastenkipeytyminen penkissä?

wade89 sanoi:
Havaitsin tänä aamuna, että alaselkälihakset on kipeet, siis aivan kuin olisin reenannut niitä ewdellispäivänä. Kumminkaan en eilen tehnyt selkälihaksia yhtään.

Tein ekaa kertaa kunnon kaarta alaselkään penkissä ja persekin pääsi välillä hieman nouseen penkistä. Tarkottaako tää, että on paikat hajoomassa tällä menolla, vai onko totuttelu juttu? onko siis haitallista alaselkälihastenkipeytyminen penkissä?
Saattaapi olla että teit sen kaaren päin persettä. Aikoinaan kun oli pakko hinkata sitä penkkimaksimia kaveri neuvoi että selkää kaarelle niin nousee enemmän.. Sattui sitten vähän perkeeleesti kun jotenkin väärin tein sen, tai sitten en ollut vain tottunut. Muistan kun seuraavana päivänä duunissa vähän venyttelin ja riipuin jostain rapuista vähän että sais selkää suoraksi ja kuului rasahdus ja piti mennä taukohuoneeseen makaamaan 10 minuutiksi kun ei meinannun henki kulkea :itku:

EDIT: Vois tähän samaan väliin kysyä viisaammilta että onko siinä edes mitään järkeä nostaa selkää/persettä penkistä kun treenailee? Romujen määrä ei kiinnosta mua, kunhan lihasta tulee.. Eli oisko se vaan parempi nostaa vaikka jalat ilmaan kun nostaa ettei 'jelppaa ylimääräisillä lihaksilla' kun rintaa ois tarkotus treenata?

Jalat ilmaan ja irvistystä naamaan. Pienemmät painot ja ego tauolle.

Ite saan ainakin rintoihin hyvän tunnun jalat ylhäällä. Jos jalat maassa niin "työntää" aina jaloilla jotenkin oudosti, vartsinkin suuremmilla painoilla!

Niin joo. Ja alaselän saan itse kuntoon tekemällä ihna normaaleja selkälihasliikkeitä makaamalla maassa ja nostelemalla ylä kroppaa ja/tai jalkoja yhtä/eri aikaan. Ja päälle roikkumista niin että yrittää painaa kantapäitä maahan.

Janne sanoi:
onko siinä edes mitään järkeä nostaa selkää/persettä penkistä kun treenailee? Romujen määrä ei kiinnosta mua, kunhan lihasta tulee

Kun "pelkkää" bodausta treenaat niin ei minun mielestäni selän tarvitse niin hirveällä kaarella olla. Hyvällä tekniikalla kuitenkin nousee enemmän ja eiköhän se vaikuta myös massaan (isot painot = isot lihakset, mikäli uskomme isoja poikia ja miksi emme uskoisi). Ns. bodauspenkissähän usein kyynärpäät leviää sivuille kun taas- sanotaan vaikka- voimapenkissä ne pidetään eri asennossa.

täysin normaalia kun yrität tarpeeksi kovaa.Joskus voi tuntua jopa pakaralihaksessa asti kun on tarpeeksi tiukkaa yritystä vaikka perse pysyykin penkissä.

Janne sanoi:
EDIT: Vois tähän samaan väliin kysyä viisaammilta että onko siinä edes mitään järkeä nostaa selkää/persettä penkistä kun treenailee?

kyllä siinä on koska jos teet penkkiä "lahnana" niin ku itsekin ennen tein..niin suurin osa rasituksesta menee olkapäille ja ojentajille..jolloin rinnan osuus tässä suorituksessa on hyvin vähäinen :whip:

Mulla tuli pari kertaa kans alaselkä kipeeks ku tein lepotaukoharjottelua penkkireenissä. Painot oli suuret (kuntooni nähden) ja siitä syystä paikat kipeyty. Aika nopeesti tuo alaselkä kyllä parani.

Itsellä oli joskus samoja ongelmia. Sitten otin polvista kovia maastavetoja ja muutenkin panostin alaselkätreeneihin. Sen jälkeen ei vaivoja ole enää ollut. Kaari kehittyny valtavasti.

itte ppn huomannu että penkissä saattaa takareidet/pakarat alkaa vähän kramppaamaan tai sillee tuntumaan kuten masai 1967 ilmoitti.

Älä turhaan ala kärsimään tuosta alaselän kipeytymisestä. Todennäköisesti kaarta ottaessasi yliojennat selkää ja siihen vielä rautaa käsille, niin tuloksena on ihana jumi seuraavana tai jopa jo treenipäivänä. Itsellä alaselän kivut katosi penkissä kokonaan kun aloitin vyön käytön, selkätreenit on sitten erikseen, joten vyötä tiukemmalle niin homma sujuu, jos saa hyvän kaaren ja haluaa nostaa hieman enemmänkin rautaa niin turha siitä kaaresta on tinkiä.

wade89 sanoi:

Mulle tuli kans viime viikolla samaa ongelmaa, kun tein normaali penkkiä :(
Sattui vain oikean puolen alaselkään,kun tein kaarta :rolleyes:

itse lämmittelen aina ennen penkkiä selänojennuspenkissä alaselän juuri tuosta syystä. samoin teen muutaman kevyen kyykkysarjan lämmittelynä ennen kun alan etes itse penkkiä lämmitellä. penkillä alotan lämmittelyt aina pelkällä tangolla jonka jälkeen nostan noin 20kg välein tavoitepainoihin.

oon sen jälkeen tehnyt noin kun toisella toistolla 120kg tangossa kramppasi alaselkä. oli meinaan pitkään kipiä. muuten lämmittelin oikein mutta selänojennukset jäi.

wade89 sanoi:
No minun tapauksessani ei puhuta isoista painoista vielä aikoihin. 45kg oli painona ja silläkin tein vaan 2x6 =)

:thumbs: Alku se on sekin... harva meistä vetää heti penkistä 100 kiloa. Mulla kestää noin 20 minuuttia ennenkuin alan tehdä kunnon sarjoja penkissä. 5 min. kuntopyörää, venyttelyt, sitten ylätaljaa eteen pari sarjaa, pushdown, hauista, kiertäjäkalvosin liikkeitä jne. Niiden jälkeen 4-5 lämmittelysarjaa

Pari viikkoa sitten maanantaina nostin uuden penkkiennätyksen 145kg (käytin vyötä). Sitten tiistaina piti tehdä kovia maastavetoja, mutta kuinkas kävikään. Alaselkä oli jo valmiiksi kipeä. Piti sitten lopettaa vedot kesken kun pienetkin painot tuntui raskaalta. Opinpa tästä sen, että kovan penkkipäivän jälkeen ei auta tehdä kovaa veto- tai kyykkypäivää, tai ehkä voi jos penkkaa "lahnana" eikä käytä selkää niin paljoa...

Back
Ylös Bottom