Alaselkäkipu + takareidet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 51sth
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Selkäni on leikattu kahteen kertaan. Käyn salilla nyt 5 kertaa viikossa, joka kuitenkin realistisemmin tulevaisuutta nähden tulee olemaan n. 3 kertaa vk:ssa. Olen aloittelija. Kuntosalia on takana säännöllisesti nyt noin 4kk. Ohjelmaan vasta hiljattain otin mavet ja aloin testailemaan miten selkä kestää. Vielä en tiedä sopiiko ne minulle, mutta ihmeempiä vaivoja ei ole ollut.

Ongelmana on takareidet ja ne on kireät. Ne on varmaan Suomen kireimmät. Pituutta on 185 ja teininä ei tullut paljoa venyteltyä, joten jäin kauheaksi kippuraksi. 5-10cm saan sormenpäitä yli polvien jos kurotan lattiaan. Selkäkivut on kuitenkin hellittäneet kuntosalin, lenkkeilyn ja painonlaskun myötä, mutta ne eivät ole menneet kokonaan ohitse. Olen useaan otteeseen venytellyt muutaman kuukauden mutta kun kivut eivät ole kaikonneet tai tuloksia ei ole tullut niin olen motivaation puutteen vuoksi lopettanut venyttelyt. Nyt kuitenkin olen aloittanut kuntosalin myötä taas venyttelyt ja teen niitä lähestulkoon joka päivä, mutta viikonloppuna vähemmän. Ennen salia venyttelen takareidet, kyljet, vatsat, yläselän ja alaselän, sekä rintalihaksia penkkipäivinä. Sama homma sitten salin jälkeen.

Olen etsinyt videoita venyttelyistä, mutta ongelmaksi tulee fysiikka. En vain yksinkertaisesti pysty istualtaankaan venyttämään sormiani ahdistumatta kohti varpaita, koska en saa istualtani selkääni suoraksi, vaan jään tällaiseen asentoon \__ Selkä siis ei ole suorassa, vaan kiikkaa taaksepäin kireyteni vuoksi. Näin on ollut siitä asti kun olin 14 vuotias. Nyt ikää sen 27. Takareisiä vänytän nyt sitten "juoksijan venytyksellä" eli toinen jalka eteen ja toinen taakse jne. Surullista tässä on se, että kun teen näitä venytyksiä niin joskus kireys ei edes tunnu takareidessä niin kuin normivenyvillä ihmisillä, vaan pohkeessa/pohkeissa. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua saatuani pohkeeni "auki", tuntuu venytys myös takareidessä. Toinen jaloistani on vielä huomattavasti kireämpi kuin toinen.

Fysiatrilla on tullut käytyä ja sain pumppaavia vatsavenytyksiä, ja selkälihasliikkeitä, sekä venyttelyohjeita, mutta näistä ei ole ollut nimeksikään apua. Ainoa merkittävä hyöty venyttelystä on ollut se, että kun aamulla selkä tuntuu "kylmältä" ja veri ei tunnu kiertävän niin saan selän auki sitä venyttelemällä ja selkä taipuu tämän jälkeen paremmin.. takareidet tosin eivät, vaikka niitä kuinka venyttelisi.

Mietinkin, että miten sali vaikuttaa tähän joustavuuteen? Alkulähtökohtaan verrattuna on jo nyt parempi, mutta kyllä tähän vähän järkeä tarvitsisi enemmän saada, ettei ihan mene burn outin partaalle. Mietin, että kannattaisiko takareidet vaan jättää kokonaan treenaamatta tms. kunnes taipuu paremmin tai jotain muuta vastaavaa, ettei nyt ainakaan sen vuoksi jumittaisi tuon joustavuuden suhteen. Kiropraktikollakin kävin ja se sanoi samaa kuin fysiatrikin: Jollen saa jalkojani auki niin tulen kärsimään selkävaivoista koko ikäni. Ei kauhean lohduttavaa, kun on jo niin montaa eri juttua kokeillut yli kymmenen vuoden ajan. Sekin olisi kiva kuulla, että 2kk ei saa merkittäviä tuloksia, että tarvitsisi venytellä vaikka seuraavat 2 vuotta, mutta epävarmuus siitä, että kyseiset venyttelyt eivät sovikaan minulle tai ovat suht hyödyttömiä ei motivoi parin vuoden urakkaan. Ei ainakaan päivittäin.

Jotain voodootakin voisi koittaa. Ehdotuksia otan avoimin mielin vastaan. Missiona siis saada takareidet auki ja tällä konstilla helpottaa herkästi kipeytyvää selkää. Mikä neuvoksi?

Lisään tähän vielä, että oikea takareisi on se kirein, vasen vähän höllempi, mutta sekin "luonnoton". Selän ollessa kipeänä kipu tuntuu alaselässä oikealla puolella ja yleensä aina tällöin on myös oikea kylki kireä. Näillä varmaan on jokin yhteys luulisin... Välilevyn rappeumaa on todettu myös kahdessa välissä mikä ainakin selittää osin huonon verenkierron aamuisin.

Yleensä venyttely ei jostain syystä auta takareisien kireyteen, varsinkin jos taustalla on alaselkäkipu. Kyseessä on "yliaktiivisuus". Syynä ovat lihasheikkoudet ja kireydet muualla.

hamstring-standing.gif

älä anna alaselän pyöristyä kun venyttelet niitä..

Vielä tarkennus: kun venyttelee noita takareisiä niin ois hyvä pitää polvi vähän koukussa ja kipata lantiota eteenpäin, selästä ei kannata ojentaa erikseen. Jos saa pehmusteen akillesjänteen alle niin se kans vähentää venytystä pohkeiden ja polvitaipeiden kohdalta. Silloin voi venytellä takareisien yläosaa kippaamalla lantiota eteenpäin.
Istuminen voi myös jumittaa takareidet ja jos istut jalat ristissä niin se kannattaa lopettaa..
Foam rollerista voi myös olla vähän apua.

käyppä testaamassa oisko hieronnasta apua. Pakara-jalkahieronta auttaa normaalisti alaselkävaivoihin. Kannattaa varmaan suoraan varata 90min, että kerkee hieromaan ne jalat kunnolla auki. Voin varottaa, että tulee sattumaan ja tuut varmaan tarvitsee useammankin hoitokäynnin. Kai oot venytelly myös lantionseudun lihaksia, koska mulle tuli ainakin mieleen kireet lonkankoukistajat http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php

Jollen saa jalkojani auki niin tulen kärsimään selkävaivoista koko ikäni. Ei kauhean lohduttavaa, kun on jo niin montaa eri juttua kokeillut yli kymmenen vuoden ajan. Sekin olisi kiva kuulla, että 2kk ei saa merkittäviä tuloksia, että tarvitsisi venytellä vaikka seuraavat 2 vuotta, mutta epävarmuus siitä, että kyseiset venyttelyt eivät sovikaan minulle tai ovat suht hyödyttömiä ei motivoi parin vuoden urakkaan. Ei ainakaan päivittäin.

Aloitin venyttelyt suht samasta lähtökohdasta kuin sinä eli eteentaivutuksessa pääsi vähän yli polvien ja istualtaan ei pystynyt takareisiä venyttelemään. Myös omalla kohdalla venyttely oli moneen kertaan loppunut uskon puutteeseen, kun tulosta ei tullut. Säännöllisen (ja ohjatun) venyttelyn myötä sain lopulta sormet lattiaan eteentaivutuksessa, tosin aikaa meni sellaiset puoli vuotta. Eli kovin nopeita tuloksia ei kannata odottaa.

Hierontaa suosittelen minäkin. Lisäksi monilta ketjusaleilta löytyy nykyisin ohjattuja venyttelytunteja (plus pilatesta tms.) joiden myötä venyttelyyn saa vähän ammattimaisempaa otetta. Omatoimisesti venytellessä tulee helposti jätettyä osa lihaksista venyttelemättä ja työmääräkin tuppaa jäämään liian vähäiseksi. Työtä ja rahaa se tietysti vaatii, mutta kun vaihtoehtona on loppuelämän jumitus ja jatkuvat vaivat, niin... no, onko siinä nyt mitään vaihtoehtoa.

Punttitreeniä kannattaa jatkaa, myös takareisien osalta. Tiputa kerrat kolmeen viikossa ja vaihda ennen treeniä tehtävät venyttelyt staattisesta dynaamiseen. Jos (ja kun) lantionseudun liikkuvuudessa on ongelmia, niin keskity lämmittelyssä siihen.

Mitä ikinä teetkin, älä ikinä venytä selkää aamulla. Varmin keino saada lisää selkäkipua. Muutenkaan lannerangan venyttely tuskin on hyvä idea.

Hyvin on samanlaiset oireet kun mulla selkäkipuilussa. Nimenomaan oikealta alaselästä kiristää ja takareidet ovat kireät. Kunnon lämmittelyllä ja venyttelyllä saa kyllä sormet helposti lattiaan, mutta silloin taitaa myös olla selkä aika kaarella. Jalat suorana lattialla istuessa keskittyen selän suoruuteen tuntuu silloinkin olevan tosi jäykän tuntuinen alaselkä.

Voitko Fuhrer avata minulle miksi jalat ristissä istuminen on paha selän/jalkojen kannalta? Itse kun istun suuren osan ajasta jalat ristissä.. :)

Käyn salilla nyt 5 kertaa viikossa
...
Ennen salia venyttelen takareidet, kyljet, vatsat, yläselän ja alaselän, sekä rintalihaksia penkkipäivinä. Sama homma sitten salin jälkeen

Arvelen hatusta, että treenaat ja venyttelet liikaa, ja luultavasti myös väärin. Venyttely väärin tehtynä aktivoi lihaksen supistumista (venytysrefleksi), joka kiristää lihaksia entisestään. Perussääntönä venyttelyssä lihaksen pitäisi olla niin rento kuin mahdollista ja jos tuntuu kipua niin teet sen väärin. Venymisen tunne on ok ja tavoiteltava asia, mutta ei kipu. Älä tee pumppaavia liikkeitä tai mitään muitakaan äkkinäisiä liikkeitä. Kun lihakset on noinkin jumissa niin lopeta ensin treenaaminen kokonaan ja keskity venyttelyyn.

Vielä sellainen vinkki, että älä venyttele ennen punttitreeniä tai välittömästi sen jälkeen. Venyttele erikseen.

Yleensä venyttely ei jostain syystä auta takareisien kireyteen, varsinkin jos taustalla on alaselkäkipu. Kyseessä on "yliaktiivisuus". Syynä ovat lihasheikkoudet ja kireydet muualla.

katso liitettä 73545

älä anna alaselän pyöristyä kun venyttelet niitä..

Kiitos vastauksesta. Tätä se fysiatrikin neuvoi, mutta en tuolloin honannut kysäistä, että miksi se selkä ei saisi pyöristyä. Osaisitko sinä kenties tarkentaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
käyppä testaamassa oisko hieronnasta apua. Pakara-jalkahieronta auttaa normaalisti alaselkävaivoihin. Kannattaa varmaan suoraan varata 90min, että kerkee hieromaan ne jalat kunnolla auki. Voin varottaa, että tulee sattumaan ja tuut varmaan tarvitsee useammankin hoitokäynnin. Kai oot venytelly myös lantionseudun lihaksia, koska mulle tuli ainakin mieleen kireet lonkankoukistajat http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php

Hieronta olis muuten bueno, monesti sitä miettinytkin, mutta varallisuus tällä hetkellä ei anna myöten :/ vuoden päästä voisi, kun opiskelijaelämä on pulkassa :) Pitänee testata noita ohjeita lantion seudun lihaksien venyttelyyn. Äkkiseltään katsottuna muistelisin, että osaa tuollasta olisin testannut, mutta kireyksiä ei ole hirveämmin ollut. Kiitos vastauksesta :)

Aloitin venyttelyt suht samasta lähtökohdasta kuin sinä eli eteentaivutuksessa pääsi vähän yli polvien ja istualtaan ei pystynyt takareisiä venyttelemään. Myös omalla kohdalla venyttely oli moneen kertaan loppunut uskon puutteeseen, kun tulosta ei tullut. Säännöllisen (ja ohjatun) venyttelyn myötä sain lopulta sormet lattiaan eteentaivutuksessa, tosin aikaa meni sellaiset puoli vuotta. Eli kovin nopeita tuloksia ei kannata odottaa.

Hierontaa suosittelen minäkin. Lisäksi monilta ketjusaleilta löytyy nykyisin ohjattuja venyttelytunteja (plus pilatesta tms.) joiden myötä venyttelyyn saa vähän ammattimaisempaa otetta. Omatoimisesti venytellessä tulee helposti jätettyä osa lihaksista venyttelemättä ja työmääräkin tuppaa jäämään liian vähäiseksi. Työtä ja rahaa se tietysti vaatii, mutta kun vaihtoehtona on loppuelämän jumitus ja jatkuvat vaivat, niin... no, onko siinä nyt mitään vaihtoehtoa.

Punttitreeniä kannattaa jatkaa, myös takareisien osalta. Tiputa kerrat kolmeen viikossa ja vaihda ennen treeniä tehtävät venyttelyt staattisesta dynaamiseen. Jos (ja kun) lantionseudun liikkuvuudessa on ongelmia, niin keskity lämmittelyssä siihen.

Eipä tässä vaihtoehtoja kyllä ole. Nyt on tullut joustavuutta jo n. 10 senttiä lisää. Täältä tullaan varpaat! On tuo sali kyllä lisännyt joustavuutta. Venyttelyjä olen tehnyt (muistaakseni) Gymlogin video-ohjeen mukaan, jossa lyhyet venyttelyt ennen treeniä ja myöhemmin, kun lihakset on lämpösiä niin vähän pidemmät. On tuntunut toimivan ihan ok.

Pitäisi nyt jotenkin testata onko noissa lantionpohjissa kireyttä. Fysioterapiareissuilta muistelisin kuitenkin, että kireyttä on lähinnä vain takareisissä. Taidan pistää testiin ed. tulleet lantionseudun lihasten venyttelyt. Epäilen kuitenkin, että ne on vetreät.

Kiitos vastauksesta :)

Mitä ikinä teetkin, älä ikinä venytä selkää aamulla. Varmin keino saada lisää selkäkipua. Muutenkaan lannerangan venyttely tuskin on hyvä idea.

Taidan allekirjoittaa tämän omakokemuksesta. Sillä saa kyllä hetken verran lisää joustavuutta, mutta selkäkipuja se ei vie. Kun veri ei kierrä niin silloin ei kait kannata venytellä. Välilevyn rappeumassa käsittääkseni selän jäykkyys johtuukin suurelta osin tästä, että välilevyissä ei veri tykkää liikkua. Huomattavasti helpommaltakin venyttelyt tuntuvat kun on ensin lämmennyt.

Kiitos vastauksesta, vahvisti arveluitani.

Arvelen hatusta, että treenaat ja venyttelet liikaa, ja luultavasti myös väärin. Venyttely väärin tehtynä aktivoi lihaksen supistumista (venytysrefleksi), joka kiristää lihaksia entisestään. Perussääntönä venyttelyssä lihaksen pitäisi olla niin rento kuin mahdollista ja jos tuntuu kipua niin teet sen väärin. Venymisen tunne on ok ja tavoiteltava asia, mutta ei kipu. Älä tee pumppaavia liikkeitä tai mitään muitakaan äkkinäisiä liikkeitä. Kun lihakset on noinkin jumissa niin lopeta ensin treenaaminen kokonaan ja keskity venyttelyyn.

Vielä sellainen vinkki, että älä venyttele ennen punttitreeniä tai välittömästi sen jälkeen. Venyttele erikseen.

En kyllä millään tohtisi lopettaa treenaamista kokonaan jalkojen venyttelyn vuoksi.. varsinkin kun joustavuutta on nyt tullut, vaikka on treenannutkin ja ennen olen tehnyt vain pelkkiä venyttelyitä ilman salia parinkin kk ajan ilman muutosta. Mihin tuo venyttely erikseen perustuu? Olen ollut siinä uskossa, että lihaksen olisi venytyksessä hyvä olla lämmin, eikä kylmä..

Kiitos vastauksesta.

Vielä tähän pahoitteluni siitä, että en ole ehtinyt kirjoittaa tänne, vaikka neuvoja pyysin. Olen kyllä lukenut, mutta koulukiireiltäni en ole ehtinyt vastata ja olisi tuntunut hölmöltä vastata vain yhteen kaikkien sijasta. "Kaikki tai ei mitään" :P

Kiitos vielä vastauksistanne, lisääkin otetaan vastaan :)

Akupunktio on toiminut itselläni hyvin, sitä voidaan tehdä myös pidemmillä neuloilla, jolloin päästään käsittelemään myös syvemmällä olevia lihaksia. Fastin sivuilla oli ainakin yksi video, jossa tätä keinoa esiteltiin. Ja olikos täällä vielä puhetta syvävenyttelystä? I know, sillä on hämärä nimi, mutta ainakin itselläni pysyy sen avulla paikat auki ja liikeradat luonnollisina. Jos pokka riittää, niin paikallisilta tanssikouluilta löytyy usein näitä tunteja. Tsemppiä jokatapauksessa, selkäkivut on SYVÄLTÄ.

Aikaisemmin jo tähän lankaan kirjoittelinkin mutta kerronpa vähän statuspäivitystä. Ollut siis itselläkin n. vuoden ajan ristiselän kipuilua ja ajoittaista iskias-hermon särkyä.

Kävin toissapäivänä opiskelevan urheiluhierojan mukiloitavana. 1,5h jalka- ja selkähieronta. Kerroin selkäongelmista niin keskittyi aika paljon jalkojen aukaisemiseen.

Olen keskiviikosta lähtien nyt popsinut ibumaxeja 2-3/päivä ja venytellyt iltaisin kevyesti. Ei ole ollut merkkiäkään selkäkivuista ja tänään onnistui hyvin suht isolla painolla mavettaminen ilman että selkään sattui yhtään (vuoden päivät kulunut etten ole voinut mavettaa ilman lihasjumin tunnetta alaselässä ). Formi pysyi myös hyvin kasassa kun kaveri katsoi vierestä. Ei ole ollut ollenkaan säteilevää kipua joka oli todella pahaa vielä n. viikko sitten esim autoa ajaessa.

Jatkan tällä nyt muutaman päivän ja tiputan sitten ibumaxit pois. Raportoin jatkossa lisää.

Pikavastaus.

Kannattaa tosiaan keskittyä jalkoihin. Jos ei hierojalle pääse, niin takareisien ja pakaroiden rullailusta (foam/pilates rolling) voi olla yllättän suuri apu.

Jotain vinkkiä saattais olla myös yhdessä mun vanhassa blogipostauksessa.

Akupunktio on toiminut itselläni hyvin, sitä voidaan tehdä myös pidemmillä neuloilla, jolloin päästään käsittelemään myös syvemmällä olevia lihaksia. Fastin sivuilla oli ainakin yksi video, jossa tätä keinoa esiteltiin. Ja olikos täällä vielä puhetta syvävenyttelystä? I know, sillä on hämärä nimi, mutta ainakin itselläni pysyy sen avulla paikat auki ja liikeradat luonnollisina. Jos pokka riittää, niin paikallisilta tanssikouluilta löytyy usein näitä tunteja. Tsemppiä jokatapauksessa, selkäkivut on SYVÄLTÄ.

Akupunktiota olen joskus kokeillut, mutten selkään, vaan rentoutukseen ja itselläni ainakin oli merkittävä vaikutus. Tätä voisi kokeilla, sillä vaikutukset selkään saattavat olla nopeammat ja siten myös halvemmat kuin mahdollinen hieroja. Syvävenyttely voisi olla tutustumisenarvoista, itse en ole koskaan kuullutkaan, pitänee tutustua. Kiitos tsempistä ja vastauksesta!

Aikaisemmin jo tähän lankaan kirjoittelinkin mutta kerronpa vähän statuspäivitystä. Ollut siis itselläkin n. vuoden ajan ristiselän kipuilua ja ajoittaista iskias-hermon särkyä.

Kävin toissapäivänä opiskelevan urheiluhierojan mukiloitavana. 1,5h jalka- ja selkähieronta. Kerroin selkäongelmista niin keskittyi aika paljon jalkojen aukaisemiseen.

Olen keskiviikosta lähtien nyt popsinut ibumaxeja 2-3/päivä ja venytellyt iltaisin kevyesti. Ei ole ollut merkkiäkään selkäkivuista ja tänään onnistui hyvin suht isolla painolla mavettaminen ilman että selkään sattui yhtään (vuoden päivät kulunut etten ole voinut mavettaa ilman lihasjumin tunnetta alaselässä ). Formi pysyi myös hyvin kasassa kun kaveri katsoi vierestä. Ei ole ollut ollenkaan säteilevää kipua joka oli todella pahaa vielä n. viikko sitten esim autoa ajaessa.

Jatkan tällä nyt muutaman päivän ja tiputan sitten ibumaxit pois. Raportoin jatkossa lisää.

Kuulostaa hyvältä. Onko niin, että tuo ristiselän kipuilua on ollut päivittäistä vai onko ollut taukoa? Itselläni kipua oli ennen salin aloittamista n. 1,5v päivittäin, joten ei se ainakaan huonompaan suuntaan ole onneksi vienyt. Joitakin saliliikkeitä olen tosin jättänyt pois jos on selkä kipeytynyt ja siten selkäkivut myös vähentyneet entisestään. Kerro ihmeessä miten homma edistyy. Itsekin koitan tänne päivitellä. Tällä hetkellä ed. samassa, että kymmenisen senttiä takareidet venyvät edelleen. Lähtökohta oli sormet polviin, nyt sen kymmenisen senttiä niiden yli (karkeesti sanottuna).

Tiedätkö tai tietääkö kukaan pystyykö jalkojaan aukomaan itse hieromalla?

Back
Ylös Bottom