Alaselkä!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Paljoha mahtaa maksaa esim. fysioterapeutilla käynti? Ja oisko eib heittää jotai kuvia noista venyttelyliikkeistä ku en välttämättä iha kunnol tajunnu :S

Tossa näyttäisi olevan alussa vähän samanlainen asento. Eli toi oikea jalka nostaa vaan penkin päälle ja vasemmalla kädellä painaa vasenta polvea eteenpäin tuossa asennossa. Varmaan toiki jo auttaa mikä videossa on:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=46871016588
Mulla kipeyty selkä syksyllä mavessa aika pahasti josta jäi myös joku hermopinne vaivaamaan, burana kuuria piti vetää jotta pääsin sängystä ylös, fysiolla kävin hieronnassa niin selkä tuli kondikseen mutta toi hermo jäi vaivaavaam. Eli siitä asti on tuntunut vasemmassa pakarassa ja vasemmassa takareidessä aina vihlontaa / jomotusta jos koitan esim kädet laittaa lattiaan tai venyttää takareittä. Mutta nyt on alaselkä alkanut kipuilla jonkinverran, ja olen joutunut nyt parit viime mavetreenit jättään tekemättä, kun on nostaessa tuntunut hirveä paine alaselässä. Voisko tää johtua kireistä alaselän lihaksista tai takareisi/pakara -osastosta? Venyttelyä en ole pitkään aikaan tehnyt ja pakko myöntää, että olen todella kankea. Vituttaa vaan kun aamulla meinaa olla vaikea saada sukkia jalkaan kun sattuu selässä jos selkä menee vähänin pyöreeksi..

Tuskin siitä venyttelystä haittaakaan on, jos kivun rajoilla pystyy sitä tekemään. :)

en jaksanut lukea näitä posteja, eli joku voinut ehdottaakkin. itsellä oli alaselän kanssa samanlaisia ongelmia. takareisien ja pakaroiden venyttely + hierojalla käynti kyllä auttoi. kannattaa kokeilla.

joo mulla kans alaselkä ongelmia, mikä on ku kyykyssä tuntuu alaselkää eikä jalkoihin suunnillee ollenkaa? ja nyt sitte paukahti sillee ettei voi pahemmin liikkua :(
vetoja pystyy ottaa mutta kyykyssä ne ongelmat tulee..
voi olla vaivat siitä kun moottoripyörällä kaaduin viitisen vuotta sitte

Mikähän voisi olla alaselässä vikana, kun särkee/vihloo selän laittaminen kaarelle (esim penkki ja voimapyörä ovat tuskallisia, mavessa ja kyykyssä ei ongelmia). Tämä siis alkoi pari kuukautta sitten Thaimaassa, kun pyöristin aivan liikaa alaselkää penkissä(ei ollut vyötäkään), jolloin tietyn alaselkänikaman ympäristö oli viikon erittäin kipeä(ei voinut edes uida). Ehkä välilevyssä ongelmia, mutta tuskin sentään välilevynpullistumaa kun ei säteile mihinkään? Mulla on yliliikkuvuutta mm. niskassa,polvissa,olkapäissä ja lonkissa. Pitäiskö tässä lääkäriin painella vai?

Eli mulla on alaselkä tosi usein kipee, esim. nukkuessa herään öisin vaihtamaan asentoa ku kolottaa alaselkään. Treeni varmaan alkais vähä helpottaa ku toi fyysinen työ ainaki vähän jeesaa. Välillä on niin jumissa et sukkien laittaminen on vähän vaivalloista, ei nyt mitenkää mahotonta mut kumminki. Ja en tiiä mistä on mut olutta ku juon muutaman ni nukkuessa tuntuu et ottaa viel enemmä alaselästä. 2 tyynyä mulla on nukkuessa ollu jo vuosia, mut 1 pois ottaminen tuntuu ottavan viel enemmän selässä. :S Alkaa suoraan sanottuna Wituttaa!!

Mulla oli syksyllä melkeimpä täysin sama vika, kivut lähtivät Acutassa (Ensiavussa) käytyä. Pari piikkiä jotai lääkettä jostai kakskymppisestä ruiskusta laittoivat tohon alaselän alueelle ja sen jälkeen vielä viikon-kahden Lääkekuuri. Nimi lääkkeellä oli Dolan 450mg. Piikeistä vielä sen verran että ittellä tuli samantien alaselkään semmonen vapautunu olo, tosin oma selkäkipu äity niin pahaks että jokainen kävely askelkin sattu ja autosta en pystyny omin avuin nousemaan mutta kaikki alkoi tosin samanlailla. Selkäkivut kyllä alkavat palautuu hiljalleen taas eli varmaan pikkuhiljaa dolanin hakureissu edessä.

Mulla on selkä paskana (kaikenlaista että tulisi sivu täyteen, jos niitä alkaisi tähän väsäämään). Mutta vinkkinä ketjun aloittajalle, laita polvien väliin tyynyjä tms. kun meet nukkuun (kyljelleen), silleen että polvet on kunnolla auki ja jos nukut selälläsi, niin sitten niitä tyynyjä tms. sinne polvitaipeeseen, sillä tavoin että nukut polvet koukussa. Edellä mainitut toimenpiteet vähentävät sitä jännitystä selässä, eikä selkä ole niin juntturassa. Itselläni ainakin toimii. Sitten yksi tärkeä juttu on hieronta, itse hoitelen itseni hieromisen:D Eli kun menee vaikka telkkaria katsellessa silleen kylkiasentoon polvet silleen koukussa, tiiättehän työ ja alkaa hieroa jumpsuttamaan selkää läpi. Issias lihasta vahvistaa esim mave, jota voi tehdä pienilläkin painoilla, silleen ultrapuhtaasti, että laskeutuu selkä suorana kyykkyyn(syvään) ja vetää ylös vähän enemmän sillä perseellä, oteleveytenä aika leveä ja otteena ristiote. Joka toiston jälkeen sitten hallitusti selkä suorana kyykkyyn ja silleen.

Buzeli, mulle määrättiin kans toi Dolan, oon joskus kauan aikaa sitten syönyt sitä, vaan en muista minkämoinen on. Eilen hain apteekista ja ajattelin viikon kuurin vetäistä, mutta olen vähän passaillut kun ei tiedä väsyttääkö se paljon?? Kolme kertaa päivässä on määrätty, joten onko siitä miten tokkurassa? Sirdaludi ainakin väsytti meikäläistä pirusti.

Noniin, pääsen itsekin kirjoittelemaan tänne. Elämäntapamuutoksen olen tehnyt ja käynyt salilla vajaa pari kuukautta. Aikaisemmin en ole juuri liikuntaa harrastanut ja nyt olen jäänyt koukkuun kuntosaliin. Mietin että varmasti jotain tulee vielä niin alaselkähän se on käynyt reistailemaan. Tämä siis tullut kun ovat salilla painot alkaneet nousta, tekniikat ovat kyllä kunnossa. Epäilen, että alaselkäni on niin helvetin heikko. Miten voisin mahdollisesti vahvistaa alaselkääni? Tekemällä jtn ylimääräistä normaalitreeniohjelman lisäksi? Vai venytyksiä enemmän? Mitä liikkeitä?

Kiitoksia, jos joku kehtaa kirjoitella.

Miten jos tekee tota selän venytystä että istualteen , leuka rintaan ja pää kohti polvia, niin alkaa vasen olkapää puutumaan jos tekee hieman rankemman venytyksen? Muutenkin toi liike ottaa ihan jumalattomasti niskaan ja lapaluiden väliin. Ei pysty hirveesti kumartumaan leuka rinnassa :D Onko samanlaisia kokemuksia? mistähän vois johtua?

Mulla on selän kanssa ollut lähiaikoina paljon ongelmia, tänään tuli uudestaan ongelmat. Pitkästä aikaa otin maastavetoa (2vk sitten viimeksi tehnyt ennen tätä päivää). Lämmittelin selän tyhjällä tangolla, 40kg:lla ja 60kg:lla.
Sen jälkeen aloin nostamaan tangossa painoja 60->80->100->120->130. 130kilon kohdalla neljännessä nostossa oikeanpuoliseen selän pitkittäiseen lihakseen helvetinmoinen kipu yhteen tiettyyn kohtaan, jätin nostot sitten siihen. Mikä vittu siihen mahtoi tulla? Kipu ei rangassa, eikä vasemmanpuolisessa lihaksessa. Ennenkin ollut selän kanssa ongelmia, mutta sain ne hetkeksi pois ja nyt alkoi taas. Venähtikö lihas?

Auttaisiko Hieronta/fysioterapeutti yhtään?

Ennen selän "rikki" menoa olen ilman vyötä mennyt 140x5 saakka ja vyöllä siitä eteenpäin 165x5 tai 167,5x5 asti.

E: Tarkemmin kun tutkiskelee niin tuntuu että vois olla myös selkärangassa sitä kipeyttä, suvussakin kun kulkee tuo välilevyn kuluma/pullistuma.

Mikähän mulle tuli alaselkään pari viikkoa sitte kun tulin kotiin ja siinä sitte vaan aattelin vetää myötäotteella muutaman leuan kylmilteen. Sitte vihlas joistain alaselästä selkärangan ja vasemman kyljen välistä, pystyin kuitenkin sen jälkeen toimimaan ja kävelemään normaalisti. Pidin 2 päivää lepoo ja sitte jos olis revähtäny niin aattelin pientä liikettä sille arpikudoksen vähentämiseks antaa jalat maassa vedin leukoja jaloilla kevittäen. Ei sattunu leukoja vetäessän, mutta sen jälkeen kun kallisti (hellästi venytti) vartaloa eteenpäin, niin tuntu pientä pistoa selkärangan vieressä ihanku leveän selkälihaksen juuressa.

Viikko tätä ennen vihlas vasemmasta kyljestä ku pyöräytin selkärankaa oikeelle ihan vaan ku seisoin pihalla, en tie onko tällä mitään yhteyttä asiaan, että heijastelisko sieltä.

Kerran vihlas uudestaan istualttan kun kurotin oikealle, mutt nyttekkään se ei vaivaa mitenkään.
Jos se olis revähtäny niin eikös sen luulisi sattuvan liikettä tehtäessä, eikä sen jälkeen.

Mää kuntoilen suurimmaks osaks kotona. Enkä ole ikinä oikeen venytelly enkä ollu hierotuttavana kai tää siitä johtuu.

Eli voiko se olla pieni revähdys ja kuinka mun nytte pitäis menetellä kun se on vaivannu nyt pari viikkoo. Pitäisko laittaa ulkoo tota lunta kankaan väliin ja mennä siihen hetkeks makoilemaan ja sitte vaikka 2 paivän päästä alkaa pienesti jumppaamaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikähän mulle tuli alaselkään pari viikkoa sitte kun tulin kotiin ja siinä sitte vaan aattelin vetää myötäotteella muutaman leuan kylmilteen. Sitte vihlas joistain alaselästä selkärangan ja vasemman kyljen välistä, pystyin kuitenkin sen jälkeen toimimaan ja kävelemään normaalisti. Pidin 2 päivää lepoo ja sitte jos olis revähtäny niin aattelin pientä liikettä sille arpikudoksen vähentämiseks antaa jalat maassa vedin leukoja jaloilla kevittäen. Ei sattunu leukoja vetäessän, mutta sen jälkeen kun kallisti (hellästi venytti) vartaloa eteenpäin, niin tuntu pientä pistoa selkärangan vieressä ihanku leveän selkälihaksen juuressa.

Viikko tätä ennen vihlas vasemmasta kyljestä ku pyöräytin selkärankaa oikeelle ihan vaan ku seisoin pihalla, en tie onko tällä mitään yhteyttä asiaan, että heijastelisko sieltä.

Kerran vihlas uudestaan istualttan kun kurotin oikealle, mutt nyttekkään se ei vaivaa mitenkään.
Jos se olis revähtäny niin eikös sen luulisi sattuvan liikettä tehtäessä, eikä sen jälkeen.

Mää kuntoilen suurimmaks osaks kotona. Enkä ole ikinä oikeen venytelly enkä ollu hierotuttavana kai tää siitä johtuu.

Eli voiko se olla pieni revähdys ja kuinka mun nytte pitäis menetellä kun se on vaivannu nyt pari viikkoo. Pitäisko laittaa ulkoo tota lunta kankaan väliin ja mennä siihen hetkeks makoilemaan ja sitte vaikka 2 paivän päästä alkaa pienesti jumppaamaan?

On kyllä myöhässä vastaus, lääkäri ainakin mulle suosittele jotain lämpötyynyä, mitä saa apteekista alaselkään, sen kanssa + 600mg buranakuurin (3krt päivässä, 10 päivän ajan) meni kipu nopeasti ohi, selkää ei silti kannata heti lähteä rasittamaan maksimeilla vaan löysästi treenailla hetki.

Eli teinpä tuossa viime pe salilla kyykkyä, ei mitään vammautumista siinä harjoitus aikana. Sitten menin salilta ulos ja autolla kotiin, illalla alkoi vihlomaan koko selkää eli mahdollisesti sai kylmää kun ulkona tuulista ja -4.
Nyt pahentunut joka päivä, huomena olisi tarkoitus mennä lääkäriin tuosta. Kipu on nyt myöhemmin keskittynyt alueille häntä luusta ylöspäin 5cm ja sitten molemmilla puolilla 5-10cm selkärankaan nähden tuntuu kovat / kipeät alueet.

Olen netistä katsonut nyt kaikenlaista tietoa + venytyksiä ja mikään ei oikein tunnu auttavan, venytyksistä ainut joka tuntuu kipukohdassa on tuo "vihainen kissa" selän kaaretus venytys ala-asennossaan, tuokaan ei helpota vaan ärsyttää lisää.

Onko kenelläkään ideoita mikä venytys auttaisi + mikä mahtaa olla kyseessä? pahimmillaan mielessä käynyt selkäranka reuma. Erityisesti vatsalihaksia rasittaessa koskee tuonne.

Mikähän itellä alaselässä, maastaveto vihloo ja polttelee alaselkää jo pelkällä tangolla, kyykätä kärsii enemmän. Tekniikkakin on kunnossa.. Selkärangassa todettu skolioosi, oiskohan tällä vaikutusta asiaan? Raskaampaa sarjaa ei kärsi ilman vyötä tehä, vyön kanssa sarjan jälkeen tuntuu ku ois puukko alaselässä.

Pitäisiköhän tässä mennä lääkäriin? Alaselkä on ollut vuosia usein jumissa ja välillä kun siihen kohdistunut iso rasitus tuolloin niin tuntuu että venähtäneet jotkut pikkulihakset siellä, kun särkee koko selkä ja säteilee jalkaterään asti mutta muutamassa päivässä helpottanut. Nyt kuitenkin kävi niin että kun oli vasta pari päivää mennyt tuollaisesta tilanteesta ja pääsi taas liikkumaan, lähdin kauppaan ja kannoin n. 20 kilon kasseja takaisin. Sattui olemaan vielä kova pakkanen ja vähät vaatteet niin että tärisin kylmästä lähes holtittomasti. Yhtäkkiä ennen kotiovea alkoi tuntua pistävää kipua/puristusta alaselässä häntäluun tuntumassa.

Erilaista kuin koskaan ennen, selvästi yhteen kohtaan paikallistuvaa. Mutta selän jumi hävisi kokonaan eikä ole palannut, mutta tuo pistävä tunne on tuolla alueella siitä asti. Välillä sitä ei huomaa mutta jo muutaman kilon ostoskorin kantaminen saa sen puristuksen taas tuntumaan, mitään ylimääräistä painoa ei tunnu enää sietävän. Ja on tosiaan selkeästi yhdessä kohtaa tuo eikä säteile minnekään, voi ihan sormella osoittaa. Jos jotain kantaa niin se menee nyt sitten aina pahemmaksi ja kipu kovemmaksi, erittäin kurjaa ja huolestuttavaa kun ei saa itse edes ruokaa kannettua kunnolla kaupasta jos ei halua kivun taas yltyvän ja toimintakyvyn rajoittuvan. Tosi pienet rasitukset saa kivun yltymään pahasti, kaupassa käynti, kerran vedin tässä pulkassa parin kilon pakettia ja siinä kohdassa kipu yltyi tosi pahasti taas pariksi päivää. Jatkunut nyt pari-kolmeviikkoa.

Itselläni alaselkä myös todella pahassa jumissa, varsinkin mave-treenien jälkeen. Onkohan tuolle alaselälle jotakin hyvää venytystä tai muuta ''huoltotoimenpidettä''? Tekniikka nyt ei ainakaan mikään sysipaska pitäisi olla, en ole antanut selän mennä notkolle nostaessa. Selkärangan alueella kipua ei ole ollut.

Viime viikkoina olen ottanut kovempia mavetreenejä ja olen aina treenin jälkeen rullaillut kevyesti alaselkää ja vähän kovemmin persustaja takareisiä. Varsinkin kankut tuntuvat ovat tosi kireinä maven jälkeen ja niistähän ne omat alaselkäongelmat alunperin johtuivatkin. Tuon rullailun jälkeen muutamat pitkät venytykset pakaroille ja takareiskoille. Itse olen huomannut, että tämä kymmenen minuutin rutiini on vähentänyt seuraavan päivän jäykistelyjä ja nopeuttanut palautumista.

Itse otin käyttöön vielä reverse hyperin jota veivaan keveyesti ennen vetoa ja kyykkyä, treenin loppuun sama homma omalla painolla. Suosittelen jos vaan on ko. laite käytössä tai jotenkin sen liikeradan saa aikaa kyhäilemällä laitteista tason. Varsinkin alaosan venytys on itselle se tärkein osa liikettä, eli kokonainen liikerata tulisi saada aikaan jotta saisin kunnon vaikutuksen alaselälle.

Itselläni alaselkä myös todella pahassa jumissa, varsinkin mave-treenien jälkeen. Onkohan tuolle alaselälle jotakin hyvää venytystä tai muuta ''huoltotoimenpidettä''? Tekniikka nyt ei ainakaan mikään sysipaska pitäisi olla, en ole antanut selän mennä notkolle nostaessa. Selkärangan alueella kipua ei ole ollut.

Alaselän venyttämistä eivät kaikki suosittele, mutta itselläni on toiminut hyvin tämä liike

http://www.yinyoga.com/ys2_2.0_asanas_butterfly.php

Ja vaatii siis sellaisen viiden minuutin rennon venytyksen ilman mitään pakottamista tai kipua.

Samoin tämä:

http://www.yinyoga.com/ys2_2.0_asanas_recliningtwists.php

ja lonkalle erityisesti tämä:

http://www.yinyoga.com/ys2_2.0_asanas_swan.php

Tässä videossa on ihan loistava venytys 10:00 eteenpäin.

http://www.youtube.com/watch?v=zF0cVFU1ggI

Ylipäätään yinjoogan liikkeet ovat hyviä jäykille punttareille. Tuohon vielä päälle lonkan käsittely tennispallolla, niin säännöllisesti harjoitettuna pitäisi pahemmista vaivoista päästä eroon. Kylmägeeli öisin auttaa myös.

Edelliset sitten sellaisella disclaimerillä, etten ole minkään sortin lääkäri tai fysioterapeutti. Itselläni nämä ovat kuitenkin auttaneet pitkään jatkuneisiin selkävaivoihin.

Back
Ylös Bottom