Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

^
Venyttely ei varmana autakkaan, jos ei tiedä mitä pitää venytellä. Pitäis ekana selvittää onko ranka luonnottomassa asennossa ryhtivirheestä johtuen, ja jos on, niin mihin suuntaan. Tossa yleisimmät tapaukset: http://www.starkwoodchiropractic.co...terior-Anterior-Pelvic-Tilt-and-Swayback2.jpg
Tuon kun selvität, niin oikeita lihaksia venyttelemällä ja vastalihaksia vahvistamalla saattaa vaivat hävitä aika yllättävän nopeastikin.
Kipuja saattaa lievittää erilaiset rangan huoltavat vemputtelut, esim jumppapallon päälle istumaan ja siinä nylkyttelet persettä ylös alas ja sivuille. Tai sitten tankoon roikkumaan, sopiva koroke jalkojen alle hieman kropan etupuolelle ja siinä taas lantion nytkytystä eri suuntiin. Nämä ei varsinaisesti paranna vaivaa, saattaa vaan vähän helpottaa fiilistä, tai sit ei. Toi oikein toteutettu venyttely ja korjaava treeni on the juttu.
edit: joku ehti väliinkin vielä..
Mulla menee tosi nopee jumiin paikat yms jumia. Hieronnan jälkeen se on päivä letkeetä mutta sit taas jumittaa paikat. Pitäisköhän jollekkin jäsenkorjaaja, osteopaatille mennä? Jatkuvasti saa ite napsutella paikkoja auki :/
Ai siitäkö on sun mielestä jotain haittaa, että venyttää myös vastalihaksia? Tottakai pitää keskittyä eniten venyttämään niitä lihaksia, mitkä ovat kireimpiä ja suurin syy vika-asentoon, mutta ei se tarkoita, ettei vastalihaksia tai mitään muitakaan lihaksia tarvitsisi venytellä.
Jos keskittyy venyttämään vain jotain tiettyä lihasta siinä uskossa, että se on ainut syy selän kipuiluun, niin varmasti jossain vaiheessa vastalihakset alkavat kapinoida ja vetävät itsensä jumiin (varsinkin silloin, jos keskitytään VAIN vahvistamaan tätä kyseistä vastalihasta ja jätetään venyttely sen osalta kokonaan pois). Ja miksi vahvistaisit pelkästään vastalihaksia? Kyllä ihan jokaista lihasta, joka on millään tavalla yhteydessä alaraajojen ja selän toimintaan, pitää venyttää ja vahvistaa tasapuolisesti. Eivät vahvistaminen ja venyttely ole toisiaan pois sulkevia asioita.
Työterveyslääkärillä käyty. Hänen tulkitansa mukaan lihakset ovat yksinkertaisesti jumissa. Diagnoosi perustui molempien jalkojen nostoon kertaalleen. Sain pyytämällä lannerangan/taivutuksen kuvauksen, joka on ensi viikolla.
En epäile etteikö kyse olisi vain jumiutuneista lihaksista, mutta haluaisin tietää mistä ne jatkuvasti vetävät jumiin. Selkä kipuilee vieläkin ja putkirullatessa löysin taas kipeitä jumeja oikeasta pakarasta. Venyttelyä oon nyt harrastanut päivittäin ja olen alkanut korjaamaan ryhtiä. Olen jo kauan tiennyt, että mulla vetää selkä aavistuksen notkolle, mutta koska se ei ole ennen kipuillut, olen jättänyt asian hoitamatta. Nyt kuitenkin huomasin, että kireyttä löytyy niin paljon, että kyykyssäkään en pysty pitämään selkää täysin suorana.
Oon vielä vähän kahden vaiheilla, että kävisikö fyssarilla näyttämässä josko sieltä löytyisi jotain korjattavaa. Nyt kuitenkin odotan kuvauksesta tuomiota ja koitan venyttelyllä ja liikkuvuutta parantamalla hoitaa ongelmaa.