Alaselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jesse.E
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla on alasekäkipua treenin aikana. Mitä keinoja olisi päästä tekemään huoletta kyykkyä ? Jotain lämmittelyä vai vyö ?

Luultavasti sulla on virheellinen tekniikka(yleensä lanneranka ei ole neutraalina) tai jokin ongelma rangassa. Ekassa tapauksessa joku oikeasti pätevä opettamaan tekniikka, toisessa tapauksessa fyssäri/ortopedi. Kyykyn ei kuulu sattua ja lämmittelyt tai vyö ei tommosta korjaa.

veikkaisin sul asentovirhettä lantiossa, sitä ei itse huomaa helposti jos tottunu seisoo ja olee väärässä asennossa. suosittelen fyssarilla käyntiä, joka kattoo asentoja ja ryhtiä. itsellä ollu aina alaselkä pyöreenä vaikka oon luullu seisovani suorassa, se aiheuttanut kipua ja pullistumia ja kesti aika kauan ennenkun opin seisomaan oikeesti hyvässä ryhdissä :)

Itsellä moinen johtu lättäjaloista. Kipu oli toispuoleista. Jumittavaa muuten, mutta kun taivutti oikein varpaisiin, niin pistävänä tuntu oikealla selkärangan vieressä. Myös lonkka jumii.

Laitetaanpa kyssäri tähän topikkiin, niin ei tarvii uutta väsätä.

Eli mulla on nyt neljä kertaa mennyt alaselkä treenin jälkeen totaalijumiin. Alkaa pistävällä kivulla pakaroiden yläpuolelta, mikä voimistuu hiukankin kumartuessa. Myös istuminen tuntuu lisäävän kipua. Kipu on kestänyt 2-3 päivää kerrallaan ja treenin jälkeinen päivä on ollut aina pahin. Aamulla ei tahdo saada sukkia jalkaan, eikä selkärankaa pysty pyöristämään lainkaan ilman todella suurta kipua. Kolmantena päivänä kipu tuntuu enää oikean pakaran yläpuolelta, ja tennispallolla/putkirullalla oon löytäny pahoja jumeja saman puolen pakarasta. Rullailu tai venyttely ei kuitenkaan auttanut mitään.

Ekana kahtena kertana kipu tuli mave treenin jälkeen ja kahtena seuraavana kulmasoudun. Tekniikkavirhe tulee varmaan monille ekana mieleen, mutta väittäisin selän pysyvän suorana ja tekniikan muutenkin kunnossa. Tänään kipu tuli kulmasoudussa toisessa työsarjassa. Tein hyvinkin maltillisilla painoilla ja kipu iski ihan yks kaks kesken toiston.

Oon tehnyt nyt pari vuotta kuitenkin ilman kipuja ja ainoat muutokset entiseen on 6kg painon pudotus, sekä uudet työt. Työ sisältää paljon nostelua ja kumartelua, mutta ei koskaan suurilla kuormilla. Eikä kipu ole koskaan töissä ilmaantunut vaan joka kerta joko treenatessa, tai heti jälkeen.

Osaisiko joku epäillä suorilta käsin jotain tiettyä ongelmaa, tai ehdottaa edes ensiapua jotta pääsee töihin huomenna.

Rupea venyttelemään etu- ja takareisiä, pakaroita sekä lonkankoukistajia päivittäin. Tee myös vatsalihasliikkeitä (myös vinoja) sekä selän ojennuksia pari kolme kertaa viikossa, jotta saat rangan ympärille vahvan rungon.

Oma työni on erittäin raskasta maasta/kärryltä nostelemista. Heti jos takareidet/pakarat alkavat jumittua, niin alaselässä paukkuu. Kireät reisien/lonkan alueen lihakset myös vetävät jalkoja vika-asenton mikä myös on omiaan rasittamaan selkää. Kunhan joka päivä muistaa ja jaksaa venytellä, niin sillä pitäisi pysyä suurimmat vaivat poissa.

^
Venyttely ei varmana autakkaan, jos ei tiedä mitä pitää venytellä. Pitäis ekana selvittää onko ranka luonnottomassa asennossa ryhtivirheestä johtuen, ja jos on, niin mihin suuntaan. Tossa yleisimmät tapaukset: http://www.starkwoodchiropractic.co...terior-Anterior-Pelvic-Tilt-and-Swayback2.jpg

Tuon kun selvität, niin oikeita lihaksia venyttelemällä ja vastalihaksia vahvistamalla saattaa vaivat hävitä aika yllättävän nopeastikin.

Kipuja saattaa lievittää erilaiset rangan huoltavat vemputtelut, esim jumppapallon päälle istumaan ja siinä nylkyttelet persettä ylös alas ja sivuille. Tai sitten tankoon roikkumaan, sopiva koroke jalkojen alle hieman kropan etupuolelle ja siinä taas lantion nytkytystä eri suuntiin. Nämä ei varsinaisesti paranna vaivaa, saattaa vaan vähän helpottaa fiilistä, tai sit ei. Toi oikein toteutettu venyttely ja korjaava treeni on the juttu.

edit: joku ehti väliinkin vielä..

Mulla menee tosi nopee jumiin paikat yms jumia. Hieronnan jälkeen se on päivä letkeetä mutta sit taas jumittaa paikat. Pitäisköhän jollekkin jäsenkorjaaja, osteopaatille mennä? Jatkuvasti saa ite napsutella paikkoja auki :/

^
Venyttely ei varmana autakkaan, jos ei tiedä mitä pitää venytellä. Pitäis ekana selvittää onko ranka luonnottomassa asennossa ryhtivirheestä johtuen, ja jos on, niin mihin suuntaan. Tossa yleisimmät tapaukset: http://www.starkwoodchiropractic.co...terior-Anterior-Pelvic-Tilt-and-Swayback2.jpg

Tuon kun selvität, niin oikeita lihaksia venyttelemällä ja vastalihaksia vahvistamalla saattaa vaivat hävitä aika yllättävän nopeastikin.

Kipuja saattaa lievittää erilaiset rangan huoltavat vemputtelut, esim jumppapallon päälle istumaan ja siinä nylkyttelet persettä ylös alas ja sivuille. Tai sitten tankoon roikkumaan, sopiva koroke jalkojen alle hieman kropan etupuolelle ja siinä taas lantion nytkytystä eri suuntiin. Nämä ei varsinaisesti paranna vaivaa, saattaa vaan vähän helpottaa fiilistä, tai sit ei. Toi oikein toteutettu venyttely ja korjaava treeni on the juttu.

edit: joku ehti väliinkin vielä..

Ai siitäkö on sun mielestä jotain haittaa, että venyttää myös vastalihaksia? Tottakai pitää keskittyä eniten venyttämään niitä lihaksia, mitkä ovat kireimpiä ja suurin syy vika-asentoon, mutta ei se tarkoita, ettei vastalihaksia tai mitään muitakaan lihaksia tarvitsisi venytellä. Jos keskittyy venyttämään vain jotain tiettyä lihasta siinä uskossa, että se on ainut syy selän kipuiluun, niin varmasti jossain vaiheessa vastalihakset alkavat kapinoida ja vetävät itsensä jumiin (varsinkin silloin, jos keskitytään VAIN vahvistamaan tätä kyseistä vastalihasta ja jätetään venyttely sen osalta kokonaan pois). Ja miksi vahvistaisit pelkästään vastalihaksia? Kyllä ihan jokaista lihasta, joka on millään tavalla yhteydessä alaraajojen ja selän toimintaan, pitää venyttää ja vahvistaa tasapuolisesti. Eivät vahvistaminen ja venyttely ole toisiaan pois sulkevia asioita.

Mulla menee tosi nopee jumiin paikat yms jumia. Hieronnan jälkeen se on päivä letkeetä mutta sit taas jumittaa paikat. Pitäisköhän jollekkin jäsenkorjaaja, osteopaatille mennä? Jatkuvasti saa ite napsutella paikkoja auki :/

Venyttelet liian vähän, liian lyhyitä aikoja ja/tai väärällä ajankohdalla. Kannattaa myöskin kiinnittää huomiota näihin Hulkin ohjeisiin kireisiin lihaskalvoihin liittyen (treenien yhteydessä):

View: https://www.youtube.com/watch?v=XZCJs9uiAYE&t=11m30s

Ai siitäkö on sun mielestä jotain haittaa, että venyttää myös vastalihaksia? Tottakai pitää keskittyä eniten venyttämään niitä lihaksia, mitkä ovat kireimpiä ja suurin syy vika-asentoon, mutta ei se tarkoita, ettei vastalihaksia tai mitään muitakaan lihaksia tarvitsisi venytellä.

Enhän mä noin sanonut. Tottakai sitä saa venytellä vaikka kropan joka lihaksen läpi jos niin tahtoo (venyttely on kivaa), mutta jos tarkoitus on korjata jotain tiettyä vikaa, niin silloin keskitytään venyttämään niitä ongelmien aiheuttajia. Eli siis ENEMMÄN niitä kuin mitään muita, kuten itsekin totesit.

Jos keskittyy venyttämään vain jotain tiettyä lihasta siinä uskossa, että se on ainut syy selän kipuiluun, niin varmasti jossain vaiheessa vastalihakset alkavat kapinoida ja vetävät itsensä jumiin (varsinkin silloin, jos keskitytään VAIN vahvistamaan tätä kyseistä vastalihasta ja jätetään venyttely sen osalta kokonaan pois). Ja miksi vahvistaisit pelkästään vastalihaksia? Kyllä ihan jokaista lihasta, joka on millään tavalla yhteydessä alaraajojen ja selän toimintaan, pitää venyttää ja vahvistaa tasapuolisesti. Eivät vahvistaminen ja venyttely ole toisiaan pois sulkevia asioita.

Ei välttämättä kannata "siinä uskossa" venytellä, vaan jospa vaikka oikeasti selvittäisi asian. Fyssarille käymään jos ei muuten selkene.
Vai venyttää ja vahvistaa tasapuolisesti.. Otetaan nyt esimerkkinä henkilö, jolla on joku lihasepätasapainosta aiheutuva vaiva. Näistä seuraavista menetelmistä kumpikin on siis sun mielestä tämän korjaamiseksi yhtä hyvä?

A) venytellään ja treenataan koko kroppaa tasapuolisesti, ja rukoillaan että vaiva jotenkin häviää itsestään

B) kohdistetaan venyttely ja treenivolyymi korjaamaan kyseistä lihasepätasapainoa

edit:
Niin ja venyttely ja vahvistaminen ei toki ole toisiaan poissulkevia asioita, kyllähän sitä pystyy päivittäin venyttelemään vaikkapa jalkojen lihaksia ja silti nostamaan kyykkytulosta.
Mutta koska venyttely löysää ja pidentää lihasta ja treeni sitävastoin lyhentää ja kiristää sitä, niin siksi se tulee oleelliseksi asiaksi näissä vaivojen korjaamiseen tähtäävissä projekteissa.

Viimeksi muokattu:
Lainataampa aihetta.
Missä vika kun esimerkiksi kyykyssä/maastavedossa heti painojen laskemisen jälkeen tulee semmonen kipuaalto alaselkään? Tuntuu niinku puutuis sieltä

Työterveyslääkärillä käyty. Hänen tulkitansa mukaan lihakset ovat yksinkertaisesti jumissa. Diagnoosi perustui molempien jalkojen nostoon kertaalleen. Sain pyytämällä lannerangan/taivutuksen kuvauksen, joka on ensi viikolla.

En epäile etteikö kyse olisi vain jumiutuneista lihaksista, mutta haluaisin tietää mistä ne jatkuvasti vetävät jumiin. Selkä kipuilee vieläkin ja putkirullatessa löysin taas kipeitä jumeja oikeasta pakarasta. Venyttelyä oon nyt harrastanut päivittäin ja olen alkanut korjaamaan ryhtiä. Olen jo kauan tiennyt, että mulla vetää selkä aavistuksen notkolle, mutta koska se ei ole ennen kipuillut, olen jättänyt asian hoitamatta. Nyt kuitenkin huomasin, että kireyttä löytyy niin paljon, että kyykyssäkään en pysty pitämään selkää täysin suorana.

Oon vielä vähän kahden vaiheilla, että kävisikö fyssarilla näyttämässä josko sieltä löytyisi jotain korjattavaa. Nyt kuitenkin odotan kuvauksesta tuomiota ja koitan venyttelyllä ja liikkuvuutta parantamalla hoitaa ongelmaa.

Työterveyslääkärillä käyty. Hänen tulkitansa mukaan lihakset ovat yksinkertaisesti jumissa. Diagnoosi perustui molempien jalkojen nostoon kertaalleen. Sain pyytämällä lannerangan/taivutuksen kuvauksen, joka on ensi viikolla.

En epäile etteikö kyse olisi vain jumiutuneista lihaksista, mutta haluaisin tietää mistä ne jatkuvasti vetävät jumiin. Selkä kipuilee vieläkin ja putkirullatessa löysin taas kipeitä jumeja oikeasta pakarasta. Venyttelyä oon nyt harrastanut päivittäin ja olen alkanut korjaamaan ryhtiä. Olen jo kauan tiennyt, että mulla vetää selkä aavistuksen notkolle, mutta koska se ei ole ennen kipuillut, olen jättänyt asian hoitamatta. Nyt kuitenkin huomasin, että kireyttä löytyy niin paljon, että kyykyssäkään en pysty pitämään selkää täysin suorana.

Oon vielä vähän kahden vaiheilla, että kävisikö fyssarilla näyttämässä josko sieltä löytyisi jotain korjattavaa. Nyt kuitenkin odotan kuvauksesta tuomiota ja koitan venyttelyllä ja liikkuvuutta parantamalla hoitaa ongelmaa.

Tuleeko sulla selkä kipeäksi herkästi paikallaan seisoessa tai selällään maatessa?

Eipä oikeestaan. Pahiten kipuilee istuessa, kumartuessa ja kroppaa kiertäessä.

Edit:

Aamulla venytellessä koitin sellaista liikettä, että selällään maaten jalat koukussa kierrän jalkoja puolelta toiselle niin, että ristiselkä pysyisi lattiassa. Jokusen kymmenen väännön jälkeen lantiossa poksahti kivuttomasti. Liekö siellä ollut jokin pois paikaltaan, kun sen jälkeen on kivut ollut paranemaan päin.

Back
Ylös Bottom