Nyt on pari kuukautta vaivannut seuraavanlainen ongelma. Joskus lopputalvesta alaselkä kipeytyi ensimmäistä kertaa maastavedossa. Kipu meni vuorokaudessa ohi ja treenejä pystyi jatkamaan normaalisti. Sama homma toistui pari kertaa talven aikana ja jätin maastavedon pois ohjelmasta kokonaan. Sitten reilu kuukausi sitten alaselkä kipeytyi lämmittelysarjan aikana kyykyssä. Ja taas kipu meni noin vuorokaudessa ohi.
Mutta tämän jälkeen alaselkään on koskenut vähän aina, kun selkä pyöristyy. Kyykkyä tai mavea ei ole myöskään kärsinyt tehdä ollenkaan. Kävin kesäkuun alussa fysioterapeutilla ja hän uskoi kipujen johtuvan lihasepätasapainosta yläselässä. Fysiolla käynnin jälkeen olen alkanut kehittää syviälihaksia sekä venytellä päivittäin.
Tänään kun kävin salilla ajattelin kokeilla maastavetoa ihan minimaalisilla painoilla jos se vaikka tekisi hyvää selälle. No, laitoin tankoon vaivaiset 50 kiloa ja alaselässä tuntui kova pisto ja treeni loppui taas siihen. Nyt selkä on taas kipeänä. Isommat kivut menevät varmaan taas ohi vuorokauden tai parin sisällä.
Eli mikähän voisi olla ongelmana, kun kivut menevät ohi aina pienessä ajassa? Paitsi, että noin kuukauden ajan alaselkä on ollut vähän kipeä pyöristyessään, kuten tuossa kirjoitin. Tämä kipu on kuitenkin niin pientä ettei haittaa missään.
Itse en kyllä oikein usko, että vika on yläselän lihasepätasapainossa, sillä ei kai se vaikuta niin paljoa että selkä kipeytyisi noin pienestä kuormituksesta.
Ja tosiaan selkä ei koskaan kipeydy muusta kuin salilla käynnissä. Nostoja on kuvattu ja tekniikka pysyy kasassa eikä selkä pääse pyöristymään noston aikana.
Erityisesti huolestuttaa se, kun syksyllä olisi tarkoitus aloittaa vapaaottelu. Ja jos selkään sattuu noin helvetisti jo jossakin 50 kg mavessa niin saattaa olla hieman ongelmia sielläkin...
Tohon kipuun en osaa sanoa oikein mitään, mutta itse entisenä selkäkipuilijana voin sanoa ettei vapaaottelu sitä varmastikaan pahenna. Itsellä siis ollut selkäkipuja johtuen kyykystä ja mavesta (tekniikka kunnossa), jonka jälkeen aloitin jujutsun ja kiput lähtivät, johtuen monipuolisesti liikkumisesta ja selän vetreytymisestä, sekä lukuisista venyttelyistä. Sulla voi myös olla jäykät selän ja lantion alueen lihakset jotka vetävät esim ryhdin huonoksi tai synnyttävät erilaisia kipuja/hermosärkyjä jotka laukeavat nostoissa. Kun liikkuvuus/venyvyys paranee, uskon että kivut vain lievittyvät.
Itse lopetin jujutsun ja samat kivut alkoivat taas vaivata; tosin venyttely ja monipuolinen liikkuminen auttaa.