Alaselkä vihlasee

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamppaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kirjotetaanpa tänne ja kysytäänpä mikä on, kun esim. penkistä nostan max painoja, niin vihlaase tuonne alaselkään, ehkä hiukan vasemmalle. Ja jos maksimeita edes nostan, on se tosi harvoin. Olen pyrkinyt tekemään pitkiä sarjoja pienillä painoilla alaselkään kohdistuvia liikkeitä.
Tätä kipua ei muissa liikkeissa oikeastaan tunne. Ei tuo nyt kovin haittaavaa ole ollut, mutta jotain häikkää mahdollisesti? Vai vain heikko alaselkä?

Välilevyn pullistuma/siirtymä/rappeuma? Onko muutoin kipeä kuin vain penkissä? Ja kuinka suuri kaari sulla on?

Suosittelen näyttämään lääkärille.

No kyllä tää mun korvaan kuulostaa enemmänkin esimerkiksi syvien lihasten heikkoudelta kuin välilevyltä.

Lääkäriin voit toki mennä, mutta älä vaan mene paikalle esittämään että sulla olisi välilevynrappeuma. Sellaisen diagnoosin nimittäin saa kun itse esittää.

joops en mahdollisesti pientä kaarta selässä, itse fundeerasin, että mahdollisesti juurio nuo syvien lihasten heikkous. Tätä tapahtuu siis vain penkissä, oikeestaan mave ja kyykky maksimia ei ole tullut edes kokeiltua.

noniin nytten se sattuu juostessa. Aloitin kevyen lenkkeilyn tässä viikko sitten, ja alkoi selkä sattumaan alhaalta erilailla kuin penkissä. Liekö ihan normaalia rasitusta vaan?

Erotatko onko kipu luussa vai lihaksessa? Jos tuo on nyt sitä lihasten heikkoutta niin hassulta kuulostaa kun alotus postin mukaan pyrit treenaamaan niitä paljon.

Jos kipua tulee istumisen tai seisomisen johdosta, niin tuskin enää lihaksissa vika on. Koska sain ite aikaseksi maastavedossa välilevyn siirtymän, mutta en tiedä mitä eroa sillä ja pullistumalla kun lääkäri ei alkanut perustelemaan vaikka kysyin asiaa. Ei ollu sitte väärästä tekniikasta tai liiasta painosta, en vaan tiiä mitä tapahtu :)

no en kyllä osaa sanoa ottaako se lihakseen vai luuhun, mutta tuosta aika alhaalla perseen yläpuolella, vasemmalla puolella selkärankaa.

Samassa kohtaa missä mullakin on. Suosittelen näyttämään lääkärille, ne osaa kuitenki sanoa paremmin ku kukaan lankojen toisessa päässä :)

Toivottavasti ei oo kuitenkaa mitään sen vakavampaa.

Jos kipu on sellasta säteilevää, niin se on todennäköisesti jonkinlaista iskias tyyppistä vaivaa. Itelläkin on aina joskus noita ja lähtee ittekseen pois. Pitää vaan hieman rennommin ottaa sillon.

Itelläkin vihloo alaselkää, kipu on siis sellasta erttä välillä säteilee jalkaan ja tulee sellainen tunne joskus, että alaselästä katoaisi pito ja että koko paketti menisi veltoksi vaikee selittää..joskus paljon joskus vähemmän, välillä ei meinaa sängystä ylös päästä, sukan laittokin joskus aika tuskaista tai kengän laitto. Lääkäri epäili että yksi nikama olisi sisässä päin, syvien vatsalihasten reenauksen pitäisi auttaa, mutta eipä sillä kokonaan kivut ole lähtenyt..tässä pitäisi kiropraktikolle aikaa alkaa varailemaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kokeilkaa;
- pystyykö kumartumaan normaalisti?
- jos lantio pysyy paikalla ja yläkroppaa taittaa sivulle niin onko symmetrinen liike?
- tuntuuko pakarassa tai takareidessä puutumista välillä?
- jos häntäluuta painaa (joku muu) alaspäin, vihlaseeko?

jos useampi piti paikkansa niin yleisin on si-nivelen lukko. itellä vaivaa ja samoin miehellä. alaselässä, lähellä pakaraa ja toispuoleisesti. voi venyttää lonkankoukistajia, lähentäjiä ja pakaroita kunnolla, kiropraktikko aukoo lukot. todella yleinen on. ja just kun selkää laittaa kaarelle niin ottaa vastaan, esim. penkissä kun tekee kunnon notkon. kannattaa välttää selvää lordoosia sinne selkään ja venytellä lonkankoukistajia..

Itelläkin vihloo alaselkää, kipu on siis sellasta erttä välillä säteilee jalkaan ja tulee sellainen tunne joskus, että alaselästä katoaisi pito ja että koko paketti menisi veltoksi vaikee selittää..joskus paljon joskus vähemmän, välillä ei meinaa sängystä ylös päästä, sukan laittokin joskus aika tuskaista tai kengän laitto. Lääkäri epäili että yksi nikama olisi sisässä päin, syvien vatsalihasten reenauksen pitäisi auttaa, mutta eipä sillä kokonaan kivut ole lähtenyt..tässä pitäisi kiropraktikolle aikaa alkaa varailemaan.

Väsyy sillain, että jos vaikka joudut seisomaan kauan paikallasi (ja jos vielä jonkin raskaan suorituksen tjs. jälkeen, niin aijai...), niin tuntuu, että tekis mieli ottaa jalat alta sillä hetkellä?

Mullahan myös vaivannut muutaman vuoden tällaiset. Jonkin sortin yliliikkuvuutta lienee, ainakin jäsenkorjaajan mukaan. Magneettikuvien mukaan lannenikamissa(?) III-V kaventumaa ja lievää pullistumaa. Ei pitäisi olla kovin vakavaa (onneksi), mutta silloin kun tarpeeksi joutuu rasittamaan, tuntuu kuin jotain olisi pahasti vialla. Kuin jotain olis sisällä, painais lujasti sisään päin. Melkein kuin häntäluusta hieman ylöspäin olevat nikamat eivät enää pysyisi paketissa.

Mulla myös vaivaa mm. penkin kaaressa tämä vaiva. Sitten jos olen selällään makuulla, en oikein pysty nostamaan jalkoja yhtä aikaa ylös vatsa tiukkana, pistää vastaan aika lujasti. Liekö sannulin mainitsemalla SI-nivelen lukolla mahdollisesti tekemistä asian kanssa?

Armeijassahan mulla kävi niin, että tuli kolmannen viikon jälkeen selkä niin kipeäksi, että kävellessä joutui vähän ontumaan ja kipua oli aika kovasti alaselässä sekä jonkin verran säteili molempiin jalkoihin (vasempaan yleensä enemmän). Myös lantion alueella tuntuu joskus omituisesti. Kuitenkaan ei jaksanut enää istuakaan sitten ollenkaan, kun oli eka nilkuttanut varuskuntasairaalaan... Siinä sitten kyyryssä kärvistelin, jotta vihdoin muutaman tunnin päästä pääsin lääkärille ja sitten osastolle... :) (Jo ensimmäiset kuuden tunnin taisteluharjoitukset toisella viikolla olivat loppua kohden silkkaa tuskaa, vaikka olivatkin ensimmäinen fyysisesti vaativa harjoitus silloin nyt tammikuussa).

Yksi, mikä mulla varmasti lisää vaivoja, on se, että vasen jalka on ikään kuin pidempi kuin oikea. Jäsenkorjaaja laittoi tämän joskus elokuussa kuntoon, mutta ei se kovin kauaa kestänyt. Pitäisi mennä taas uudelleen sinnekin, taas unohtui kun ois loma.

Tosta vihlaisusta vielä, että varsinaista vihlaisua tuntunut myös maastavedoissa sarjan jälkeen. Tämä kuitenkin lähinnä vuosi sitten ja muutama kuukausi siitä eteenpäin kun liike oli mulle uusi. Nykyään nousee isommat raudat vähemmillä kivuilla. Lihakset varmaan sen suhteen tarpeeksi vahvistuneet, tekniikan puhtauskin toki varmasti vaikuttaa.

Kuitenkin, jännä että vaivaa paljon, vaikkei lääkäreiden mukaan ole mitään elämää järkyttävää vikaa selässä noin niinkuin rakenteellisesti. Itse luulen, tai oikeastaan tiedän, että noin 15-vuotiaana tehdyillä rajuilla (siis ihan övereillä) venytysliikkeillä mm. jalkoja niskan taakse (noin viikon venyttelyn jälkeen onnistui, vaikka sitä ennen aika kankeasti taipuivat) on suuresti osuutta asiaan. Lääkärit ovat kaikki tähän asti sivuuttaneet tämän (mainittuani vaan tyyliin höpöhöpö, ei se siitä...), vaikka itse olenkin aika varma, että sen tällaisen jälkeen alkoi vaivat. Tuli ylivenyteltyä aivan liikaa, olispa silloin ymmärtänyt asian perään vähän enemmän...

Mulla siis taipuu hyvin toi selkä, mutta silti juminkaltaisia vaivoja. Huh huh, kun nämä selkävaivat on niin monimutkaisia, myös selittää. Hirveä romaani nyttenkin tuli, vaikka piti vain jotain mainita. :D

Myöhäistä lisäystä aiempaan:

Tuolla intissä tuon vietetyn kolmen viikon jälkeen kipujen ollessa kovimmat mulla yllättäen oli myös nuo alanikamat hellinä. Siis kun sormilla painoi, tuntui kuin olisivat olleet ihan "tulehtuneet". Kummastuttaa, miten ne noin araksi menivät, kun sen kivunlähteen pitäis kuitenkin olla jossain muualla tuolla sisällä. Liikkuvat liikaa ja jotenkin sitä kautta kipeytyvät?

juuri niin, kun tekee notkon penkissä nosteassa, tekee kipeää selkään. Nyt pyrin tekemään, niin pienillä painoilla, ettei tarvitse notkoa tehdä:) Täytyy varmaankin käydä huomenna kouluterveydenhoitajalla, jos osaa auttaa. Epäilen ettei.

hyvä hieroja osaa kattoa onko tuo jumissa. myös fysioterapeutti kertoi saman, ja sinne pääsin yths:n kautta edullisesti. kiropraktikko sitten onkin vähän arvokkaampi mut jos liikkuvat nivelet kuten mulla, niin pitää vain vahvistaa lihaksia joillain ihmeliikkeillä ettei tarvis aina ravata hoidossa.. googlesta löytyy liikkeitä, eikä niillä ole tekemistä hyvän lihaskunnon (salitreenin) kanssa :)

Mulla on nyt jo muutaman viikon ajan vihlonut enemmän ja vähemmän alaselkää. Onko tämä nyt jotain välilevyjuttua vai mitä ihmettä? Eilen töissä koneella istuessa vihloi vähän pitkin päivää. Ei säteile mihinkään, tuntuu vaan tuolla alaselässä. Uskaltaakohan selkää nyt treenailla, vai pitäskö antaa olla ihan rauhassa?
On kipuillut joskus aiemminkin, mutta mennyt silloin itsekseen ohitse.

En viitsi uutta trediä pistää pystyyn aiheesta:

Itsellä alaselkä kipuilee lievästi n. puolentoista kuukauden välein, menee kyllä ohi. Kerran oli viikon kunnolla kipeä ja jätin kyykyt jne. pois kuukaudeksi. Tekniikkaa niissä on kuvattu sivultakin, ja selkä on ihan suorassa. Mietin että olisiki yliojennus kuinka yleistä tai voiko välilevyt olla vaan painuneet niin kasaan että kipuilee? Pitääkö selkää siis venyttää pituussuunnassa jotenkin, ja kuinka usein, ja pitääkö kaikkien tehdä niin? Joskus näin jonkun tähän tarkoitetun laitteenkin.

"aika alhaalla perseen yläpuolella, vasemmalla puolella selkärankaa."

Itselläni on samassa kohtaa, reväytin siitä jotain pari viikkoa sitten mavessa (alaslaskun lopussa). Pitkän ihmettelyn jälkeen löytyi hyödyllinen liike:

http://www.floota.com/QuadratusLumborumStretch1.html

tuosta kuvasta kun katsoo, niin tuosta kiinnittyy aika monta säiettä suoraan selkärankaan, jos kipu on ainoastaan toisella puolella rankaa, niin luultavasti se on joku noista säikeistä. Arpikudosta täytyy kuulemma venytellä, ettei siihen jää kovaa pattia joka kiristää. En ollut koskaan tajunnut että tuota lihasta voi venytellä ja tuskin on kovin moni muukaan..

Moro, eka posti tälle foorumille ja heti päästiin asiaan.

Selässä ja pakaroissa on ollu pientä jumia lähiaikoina. Eilen kuitenkin testasin maastavedon maksimia, 190 ilman vyötä ja tekniikka pysy hyvänä eikä selkä pyöristyny. 200 kokeilin mutta ei lähteny tulemaan kevyesti niin jätin sikseen. Tässä vaiheessa ei vielä selässä tuntunu mittään, mutta hetken päästä alko pikkuhiljaa enenevissä määrin jomottaa ihan alaselkään siihen perseen yläpuolelle.

Normaalissa seisoma-asennossa ei mittään tunnu, mutta kun alaselkää pyöristää niin siinä sattuu. Nyt yön jäläkeen kipu on lisääntyny. Kipu ei säteile mihinkään muualle toisin kun välilevyn pullistumassa yleensä. Tämmösen kivun oon kokenu ennenkin, tuli viimeks pari vuotta sitten ku paskalla istuin, erona vaan että tosiaan heti vihlas selän jumiin. Selän lihakset ja muutkin ala ropan lihakset valmentajan mukaan "saatanan jumissa".

Kertokaahan mielipiteenne, heti lääkäriin vai ootanko viikon jos on vain perus lihasjännitystä? Liekkö pullistuma vaiko vaan lihasjumia mitä on tässä muutenkin esiintyny viimeaikoina?

Ittellä samaanlaista kipua alaselässä ollu jo pitkään. Ihan sama, et teenkö kyykkyä, vaiko maastavetoa. Huomasin, et pakaroitten venyttely autto ihan perkuleesti.

Selkä alko eilen tuntuun jo ihan hyvältä, joten en vaan malttanu olla tekemättä jalkapäivää. Fiilikset heti puntin jälkeen oli ihan jees, mut 1/2h puntin jälkeen alko kiristään taas pikkuhiljaa. Yön jälkeen taas ihan vitun hirvee jomotus. Pitäis vaan venytellä enemmän.

Back
Ylös Bottom