Alaselkä rikki kyykyn jäljiltä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä syyskuusta asti ollut välilevyn repeämä ja vieläkin hieman tietyissä asennoissa säteilevää tunnetta alaselässä. Kevyttä harjoittelua ollut tähän asti, joten olisikohan ihan kuukauden täyshuili + burana kuuri parempi tämän vaivan selättämiseen, varsinkin kun se on jo näin kauan vaivannut. Pari viikkoa sitten kokeilin maastavetoa kevyellä painolla, mutta kova vihlaisu tuntui lähellä häntäluuta, joten oilisko revennyt uudestaan..

Täyshuili ei yleensä akuutin vaiheen jälkeen auta hirveästi.

Niin no... Normaali juoksu ei aiheuta rasitusta rangan alaosaan, eikä myöskään juurikaan tärähtele. Sitä vastoin, täysin keinotekoiseksi ja luonnottomaksi muokatta juoksu kantaiskua hyväksikäyttäen tekee juurikin noin! :D

Oi kyllä, tämä oli aivan oivallinen pointti. Kanta-astumista nimenomaan tarkoitin, en päkiäjuoksua. Olen vain tottunut puhumaan juoksusta ilman mitään astumisen määrittelyjä...

O'Sullivan onkin ihan uusi tuttavuus minulle. Täytyypä tutustua, joten kiitos vinkistä.

Kuten tuossa jo joku vastasikin, säteilevä kipu on usein välilevyongelman merkki. Aina näin ei kuitenkaan ole, joten itse kävisin lääkärin kautta ehkä kuitenkin.
Joo kiitoksia avusta kaikille. Kävin nyt siellä fysioterapeutilla ja katottiin siinä vastaanotolla kaikki liikeradat mitkä tuntui kipeältä ja mitkä taas ei. Esim. istumaannousu oli erityisen kivulias liike sekä kipeän puolen jalan nostaminen tarpeeksi korkealla. Siinä totesi sitten että tuo pieni selkälihas / pakaralihas olisi revähtänyt tai pahasti jumissa. Meinasi ettei kannata hieroa ja antoi siihen sähköhoitoa sekä tänään kävin vielä uudestaan ottamassa samaista hoitoa. Rentouttaa lihakset ainakin hyvin tuo sähköhoito. Nyt tänään on liikkuminen tuntunut yllättävän hyvältä. Ei enää kävely tai syväänhengitys tunnu kipuna tuolla alaselässä ja pystyi salillakin ihan hyvin jo reenailemaan. Onneksi ei mikään välilevy ongelma ollut kyseessä.

Vaikka olis kyseessä välilevyn pullistuma, niin ilman ns. hälyttäviä merkkejä hoito on silti kipulääkitys ja fysioterapia. Eli mikään hengenhätä näissä paukahduksissa ei yleensä ole. Mun näkökulmasta tavallisin virhe on käyttää liian vähän kipulääkitystä ja toinen virhe liiallinen hätääntyminen ja huolestuminen. Karkeasti sanottuna halvaantumisen kyllä huomaa, samoin jos tulee inkontinenssia. Kovissa kivuissa tietysti lääkäriin. Jos pitkittyy kuukausiin niin aletaan miettiä lisätutkimuksia ja tämä aivan siksi et ns. konservatiivisesti eli ilman puukkoa tulee yleensä hyvät / paremmat tulokset.

Ja sille joka kommentoi rasitus+pilleri+lepo olevan höpötystä, niin oudosti sillä höpöllä ihmiset vaan tuppaa parantumaan... :) Kroonisista kivuista sitten voidaan väitellä et mikä niihin auttaa, mut nyt puhuttiin akuutista kivusta.

Selkäkivusta kiinnostuneille suositan tutustumaan NYKYAIKAISEEN kivunhoitoon esimerkiksi teoksessa Explain Pain ja/tai esimerkiksi O'Sullivanin tutkimuksiin.

Oletko fysio muuten tutustunut Bercelin TRE-menetelmään tai Myersin Anatomy Trainsiin? Jos, niin oletko mitä mieltä kyseisistä seteistä?

Joo kiitoksia avusta kaikille. Kävin nyt siellä fysioterapeutilla ja katottiin siinä vastaanotolla kaikki liikeradat mitkä tuntui kipeältä ja mitkä taas ei. Esim. istumaannousu oli erityisen kivulias liike sekä kipeän puolen jalan nostaminen tarpeeksi korkealla. Siinä totesi sitten että tuo pieni selkälihas / pakaralihas olisi revähtänyt tai pahasti jumissa. Meinasi ettei kannata hieroa ja antoi siihen sähköhoitoa sekä tänään kävin vielä uudestaan ottamassa samaista hoitoa. Rentouttaa lihakset ainakin hyvin tuo sähköhoito. Nyt tänään on liikkuminen tuntunut yllättävän hyvältä. Ei enää kävely tai syväänhengitys tunnu kipuna tuolla alaselässä ja pystyi salillakin ihan hyvin jo reenailemaan. Onneksi ei mikään välilevy ongelma ollut kyseessä.

No mut hyvä että selvis. Toivottavasti parantuu pian!

Vaikka olis kyseessä välilevyn pullistuma, niin ilman ns. hälyttäviä merkkejä hoito on silti kipulääkitys ja fysioterapia. Eli mikään hengenhätä näissä paukahduksissa ei yleensä ole. Mun näkökulmasta tavallisin virhe on käyttää liian vähän kipulääkitystä ja toinen virhe liiallinen hätääntyminen ja huolestuminen. Karkeasti sanottuna halvaantumisen kyllä huomaa, samoin jos tulee inkontinenssia. Kovissa kivuissa tietysti lääkäriin. Jos pitkittyy kuukausiin niin aletaan miettiä lisätutkimuksia ja tämä aivan siksi et ns. konservatiivisesti eli ilman puukkoa tulee yleensä hyvät / paremmat tulokset.

Komppaan mielipiteitäsi. Siltikin, selkäasioissa tuntuu lääkäreissä olevan kauhean suuri hajonta hoitolinjauksissa (se mihin yksi ehdottaa leikkausta, ei toinen sano vielä mitään).

Komppaan mielipiteitäsi. Siltikin, selkäasioissa tuntuu lääkäreissä olevan kauhean suuri hajonta hoitolinjauksissa (se mihin yksi ehdottaa leikkausta, ei toinen sano vielä mitään).

Musta taas hoitolinjat on aika yhdensuuntaiset, toki yksityispuolta en tunne, mutta samat lääkärithän siellä pääosin ovat kuin julkisellakin. Pääsääntöisesti varmaan 6-12 viikon kohdalla, jos ei iskiasvaiva ala helpottaa (eli säteilee tuonne polven alapuolelle) aletaan miettiä olisko leikkaus tarpeellinen. Puhtaat selkäkivut, jotka pysyy siellä ristiselässä/pakaroissa eivät pääsääntöisesti pöydälle päädy missään vaiheessa. Pikaisesti leikkausta iskiaspotilaalle mietitään jos on selkeät ja vakavat hermokompressio-oireet eli halvausta tai inkontinenssia/virtsavaikeutta.

Linkki alaselkäsairauksien käyvän hoidon potilasversioon : http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../khp00002

Allekirjoitan tuon muuten, mut yleensä lievää pahemmassa kivussa määrään sekä panadolia ja tulehduskipulääkettä, lisäks relaksanttia ja kodeiinipohjasta lääkettä joskus myös. Aika usein näkee sitäkin et potilaalla on pelkkä panadol tai burana ja sitten tulevat uudelleen. Kunnon arsenaali heti alusta asti, niin siitä voi sitten vähentää jos tuntuu et vähemmällä pärjää. Ottaen toki huomioon potilaskohtaiset rajoitukset. Muistaakseni on olemassa myös jotain näyttöä et relaksantti+tulehduskipulääke eivät tuo lisäetua yhdessä, mut silti määrään sitä, koska piikkinä sillä yhdistelmällä näyttää ainakin olevan erittäin hyvä vaikutus:) Pääsääntöisesti mun näkemät selkäkivut paranevat nopeasti, ehkä tärkeintä on just kertoa ettei vaiva yleensä ole mitenkään vaarallinen, koska luonnollisesti selässä olevat kivut ovat potilaasta huolestuttavia. Ennen lääkikseen joutumistani olin aivan yhtä huolissani :) Tarv sitten jos iskiasoire ei osoita asettumista, niin ohjataan eteenpäin ortopedille.

Musta taas hoitolinjat on aika yhdensuuntaiset, toki yksityispuolta en tunne, mutta samat lääkärithän siellä pääosin ovat kuin julkisellakin. Pääsääntöisesti varmaan 6-12 viikon kohdalla, jos ei iskiasvaiva ala helpottaa (eli säteilee tuonne polven alapuolelle) aletaan miettiä olisko leikkaus tarpeellinen. Puhtaat selkäkivut, jotka pysyy siellä ristiselässä/pakaroissa eivät pääsääntöisesti pöydälle päädy missään vaiheessa. Pikaisesti leikkausta iskiaspotilaalle mietitään jos on selkeät ja vakavat hermokompressio-oireet eli halvausta tai inkontinenssia/virtsavaikeutta.

Linkki alaselkäsairauksien käyvän hoidon potilasversioon : http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../khp00002

Allekirjoitan tuon muuten, mut yleensä lievää pahemmassa kivussa määrään sekä panadolia ja tulehduskipulääkettä, lisäks relaksanttia ja kodeiinipohjasta lääkettä joskus myös. Aika usein näkee sitäkin et potilaalla on pelkkä panadol tai burana ja sitten tulevat uudelleen. Kunnon arsenaali heti alusta asti, niin siitä voi sitten vähentää jos tuntuu et vähemmällä pärjää. Ottaen toki huomioon potilaskohtaiset rajoitukset. Muistaakseni on olemassa myös jotain näyttöä et relaksantti+tulehduskipulääke eivät tuo lisäetua yhdessä, mut silti määrään sitä, koska piikkinä sillä yhdistelmällä näyttää ainakin olevan erittäin hyvä vaikutus:) Pääsääntöisesti mun näkemät selkäkivut paranevat nopeasti, ehkä tärkeintä on just kertoa ettei vaiva yleensä ole mitenkään vaarallinen, koska luonnollisesti selässä olevat kivut ovat potilaasta huolestuttavia. Ennen lääkikseen joutumistani olin aivan yhtä huolissani :) Tarv sitten jos iskiasoire ei osoita asettumista, niin ohjataan eteenpäin ortopedille.

No voihan se olla että se hoitolinjojen suuntaus riippuu missä päin Suomea on menossa. Olen tehnyt jonkinverran duunia apteekeissa eri puolilla maata, ja kyllä se mun mielestä vaihtelee aika paljon. Mutta tämä perustuu siis potilaiden kuvauksiin ja luonnollisesti ne eivät ole 100 % luotettavia. Itsellenikin (tosin 10 vuotta sitten) olisi yksi lääkäri tarjonnut oireiden perusteella puukkoa. Jalka lähti aivastaessa alta, mutta magneettikuvat näyttivät vain lievän protruusion. Loppujen lopuksi mulle oli oikea linja tää "fysioterapeutti viihdyttää kun elimistö korjaa". Olen anyway samaa mieltä, että turhan hätäinen ei saa olla, mutta lääkärissä kannattaa alkuun käydä asap. Yhtä kaikki, hankala näitä on netin kautta arpoa :)

Aika paljon tosiaan määrätään vain pelkää panadolia tai nsaid:ta. Joskus siellä on molemmat combona ja/tai relaksantti mukana. Mä olen samaa mieltä, että jos olisin lääkäri, niin määräisin vähän "placeboa" särkylääkkeen päälle (eli titsanidiini tai orfenadriini).

Pitäisköhän munkin hakee lääkikseen niin pääsis toteuttaa ihan omia hoitolinjoja :D

No voihan se olla että se hoitolinjojen suuntaus riippuu missä päin Suomea on menossa. Olen tehnyt jonkinverran duunia apteekeissa eri puolilla maata, ja kyllä se mun mielestä vaihtelee aika paljon.

Hoitolinjaus voi olla sama. Mutta käytäntö ei todellakaan ole sama! Edelleenkin suuri osa lääkäreistä määrää EHDOTONTA TOTAALILEPOA ja ilmoittaa ettei millekkään selkävaivalle voi tehdä mitään muuta kuin syödä lääkkeitä.:jahas:

Näin siis minun asiakkaani kertovat 95%:sti. Ja kun kysyn miten selkääsi tutkittiin, vastaus on: Ei mitenkään! Kiitos, hei, resepti ja näyttö kahden viikon päästä! :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hoitolinjaus voi olla sama. Mutta käytäntö ei todellakaan ole sama! Edelleenkin suuri osa lääkäreistä määrää EHDOTONTA TOTAALILEPOA ja ilmoittaa ettei millekkään selkävaivalle voi tehdä mitään muuta kuin syödä lääkkeitä.:jahas:

Näin siis minun asiakkaani kertovat 95%:sti. Ja kun kysyn miten selkääsi tutkittiin, vastaus on: Ei mitenkään! Kiitos, hei, resepti ja näyttö kahden viikon päästä! :rolleyes:

No tätä just hain takaa. Yksi epäloogisuus on myös erilaiset urheilu- ja muut tule-vammat joihin määrätään (liian) usein totaalinen rasitus- ja/tai liikuntakielto lääkekuureineen. En yleensä kyseenalaista lääkärin auktoriteettia, mutta ohjaan vähän potilasta ajattelemaan että voisiko asiaa nyt hoitaa muuten kuin kotona makaamalla. Tosin olen oppinut apteekissa kyseenalaistamaan myös tämän potilaiden kertoman "ei se lääkäri mulle mitää kertonut" -mantran.

E: ...ja hoitolinjauksiin ja käytäntöihin vaikuttaa varmasti myös se seikka, että varsinkin pienellä paikkakunnalla lääkärit vaihtuvat ihan koko ajan.

Aikalailla samansuuntaiset näkemykset on kuin fysiolla.

Muutoinkin varsin käsittämättömän kuuloisia ohjeistuksia tuntuvat nuo TK-/työterveyslääkärit lonkalta jakelevan ihmisille selkävaivoissa ja TULES-vaivoihin ylipäätään. Harvemmin kuulee, että ollaan edes millään muotoa tutkittu, sen kuin vain lätkäisty joku diagnoosi ja määrätty lääkkeheitä ja lepoa 1-2vko ja ei muuta kuin takaisin töihin jahka saikku on loppu.

Tuossa on pari hyvää pointtia. Tuo totaalilepo on kyllä nykyisestä käypä hoidosta poikkeava suositus. Nykyinen suositus on lepo 1-2 päivää jos on pakko, sitten heti liikkeelle eli aktiivisesti kävelyä ym päivittäistä normaalia elämää, raskasta alaselän kuormitusta (esim treeni) välttäen. Kun kipu on lientynyt, voi palailla sitten treeneihinkin aloittaen kevyesti ja kivun mukaan. Entisaikaan suositus on ollut lepo ja tämä käsitys on varmaan jäänyt joillekin elämään, koska se toisaalta tuntuu myös osalla potilaista olevan oletusarvona ja heitä pitää erikseen kannustaa liikkeelle. Äkkiseltään ei tule mieleen mitään urheiluvammaa poislukien murtumat ja luksaatiot, joissa määrättäisiin totaalilepoa tai ainakin jonkinlaista kantosidettä tms.

Mutta tuo näyttö 2 viikon päästä, tuohan on erittäin hyvä, jos sellainen sovitaan siinä vastaanotolla? Yleensä sellainen määrätään 1-2 viikon päähän voimakkaille iskiasoireisille, lievemmät + pelkästään selkäkipuiset tulevat tarvittaessa uudelleen. Mutta kaikille annetaan toki ohje ottaa yhteyttä heti, jos oireilu hankaloituu tai ei ala lievittymään.

Mun kokemus näistä potilaista on usein se, että odotetaan kuvantamistutkimuksia ym selvittelyjä heti akuutissa vaiheessa. Näihin ei kuitenkaan ole indikaatiota ilman vakavan sairauden (kasvaimen, murtuman) epäilyä tai sitten jos on kyse vakavasta iskiasoireesta. Lanneranka-rtg on tutkimus, josta on usein enemmän haittaa kuin hyötyä, nimittäin kulumamuutoksia on kaikilla ja mitään hoitopäätöstä ei voi pohjata tähän tutkimukseen. Tämän tutkimuksen lausunnot aiheuttavat huolta ja murhetta, potilaat alkavat sujuvasti puhua selkärankarappeumasta, vaikka sellainen on vähän turhan vakavalta kuulostava termi nikamien ja välilevyjen kulumamuutoksille. Yleinen mutinanaihe on myös kipulääkkeiden määrääminen. Kuitenkin jos tutustuu tuohon aiemmin linkkaamaani potilasversioon, on se todettu päteväksi ja auttavaksi hoitolinjaksi. Kivun hoito tulehduskipulääkkeillä rauhoittaa selän "ärtymys/tulehdustilaa" kipujen lisäksi ja mahdollistaa potilaan liikkeellelähdön ja fysioterapian toteuttamisen. On suhteessa erittäin pieni osa potilaista kaikista selkävaivaisista, joilla vaiva pitkittyy. Selkäpotilaat saattavat olla joskus ns. helppoa kauraa ts. lääkäri tutkii nopeasti, mutta nimenomaan oireista kyselemällä diagnoosi lähes aina selviää. Kyselemällä pystyy diffaamaan ns. vakavan iskiasoireen vs puhtaan ristiselkäsäryn. Luonnollisesti selkä tulisi myös tutkia. Fysioterapeutin vastaanotolla selän tutkimus on varmasti täydellisempi, koska lääkäreiden tehtävä ei ole fysioterapeuttista kuntoutusta antaa, jota varten selkä ja myös kintutkin tutkitaan tarkkaan. Lähetteen sinne kyllä saa lekurilta. Ns. potilasohjaus varmasti voi joltain kiireessä jäädäkin, mutta se olisi ehkä se olennaisin osa vastaanottoa. Itse olen tulostanut yleensä vielä potilasohjeen mukaan, koska puhutut asiat voivat unohtua.

Mutta jos fysioterapeutille asti potilas on päässyt, niin siinähän nämä vanhan polven "virheet" tulevat korjattua :) Ja jos se selkä on 2 viikon päästä kunnossa, niin ei muuta kuin töihin! :)

No voihan se olla että se hoitolinjojen suuntaus riippuu missä päin Suomea on menossa. Olen tehnyt jonkinverran duunia apteekeissa eri puolilla maata, ja kyllä se mun mielestä vaihtelee aika paljon. Mutta tämä perustuu siis potilaiden kuvauksiin ja luonnollisesti ne eivät ole 100 % luotettavia. Itsellenikin (tosin 10 vuotta sitten) olisi yksi lääkäri tarjonnut oireiden perusteella puukkoa. Jalka lähti aivastaessa alta, mutta magneettikuvat näyttivät vain lievän protruusion. Loppujen lopuksi mulle oli oikea linja tää "fysioterapeutti viihdyttää kun elimistö korjaa". Olen anyway samaa mieltä, että turhan hätäinen ei saa olla, mutta lääkärissä kannattaa alkuun käydä asap. Yhtä kaikki, hankala näitä on netin kautta arpoa :)

Aika paljon tosiaan määrätään vain pelkää panadolia tai nsaid:ta. Joskus siellä on molemmat combona ja/tai relaksantti mukana. Mä olen samaa mieltä, että jos olisin lääkäri, niin määräisin vähän "placeboa" särkylääkkeen päälle (eli titsanidiini tai orfenadriini).

Pitäisköhän munkin hakee lääkikseen niin pääsis toteuttaa ihan omia hoitolinjoja :D

Näihin ortopedien tekemiin puukkolinjauksiin en pysty ottamaan enempää kantaa, koska ainoastaan lähetän potilaita sinne konsultaatioon. Mutta tietääkseni MRI:ssä olisi hyvä olla jotain selkeästi leikattavaa ja jollei, niin asiaa pohditaan tarkkaan, et kannattaako sinne leikkaukseen lähteä lainkaan. Musta PTH puolella eli terkkarissa linjat ovat aika lailla samat kaikissa piireissä, joissa olen tehnyt töitä, mut ortopedien leikkausinnosta tai sen vaihteluista piireittäin en tiedä. Eteenpäin lähettämisen eli ortopedille lähettämisen indikaatiot eli ohjeet ovat kuitenkin valtakunnalliset eli terveyskeskuksien tasolla ohjeistus on sama. Lähettäminen ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti leikkaushoitoa. Myös fysiatrille lähettämiseen on omat ohjeensa.

Alaselän kanssa täälläkin ollut ongelmia jo useita vuosia. Nyt lokakuun lopusta saakka asti ollut juminen ja arka (silloin hieman tuntui venähdyksen makua eräänä päivänä, jonka jälkeen ongelmat alkoivat). Välillä parempi, mutta kivun huomaa joka päivä esim. tietyissä asennoissa. Olen levännyt, venytellyt, käynyt osteopaatilla, hierojalla eikä mikään tunnu auttavan. Olen urheillutkin kipujen rajoissa. Kyykkyä tein salilla joulukuun alussa kun puntilla kävin ja siitähän se selkä vasta riemastuikin. Tämän jälkeen en ole puntilla käynyt, mutta muuta urheilua olen käynyt harrastamassa.

Mitä kannattaisi tehdä?

Kokeilisin eka hoitaa kuten akuuttia kipua ja sitten hakeutua fysikaaliseen + katsoa treenitekniikat kuntoon. Jos pystyt ongelmitta kyykkäämään ja kipu tulee vasta seuraavana päivänä tms niin kuulostaa lihasjumilta. Puntilla tarttee sitten aloittaa kevyesti, kun kipu helpottaa. En turhia varoisi kuitenkaan selkää, jos kyse on todellakin vain ristiselkään painottuvasta kivusta, joka tulee treenin jälkeen. Toki jos jokin liike kaikesta huolimatta tuottaa kipua, niin sitten etsisin korvaavaa liikettä.

Mulla on kohta puoli vuotta ollut selkä kipeä ja kuvat otettiin. Löyty pullistuma ja anulus repeämä. Kivut jatkuu koko ajan ja mikään lääkekkään ei oikee tunnu auttavan. On vedetty lyricaa, buranaa, tramalia, panacodia, panadolia, sirdaludia, arcoxinia ymym. Mun oireet on kuitenkin pelkkä kipu pakaras ja pohkees vasemmalla puolella, ei mitää puutumisia ja jalois ja varpais ja pohkeis voimat ja tunto talles. Lääkäri ja fysioterapeutti sanoki et ei vaadi leikausta tän tyyppinen vaiva mutta fysioterapeutti katto et mulla on lantio kieros sille puolelle missä kipu on ja päättiki et täs vaihees ehkä paras vaihtoehto on laittaa lääkärin kautta lähete sairaalaan johonki viikon tai kahen kestävälle kuntoutus jaksolle missä mun selkää hoidettais 8 tuntia päiväs joka päivä. Lähete sinne myös meni ja jonos ilmeisesti ollaan. Pakkiksen lääkärit ja fysioterapeutit vois vastailla onko toi ihan ok mun tapaukses?

Näihin ortopedien tekemiin puukkolinjauksiin en pysty ottamaan enempää kantaa, koska ainoastaan lähetän potilaita sinne konsultaatioon. Mutta tietääkseni MRI:ssä olisi hyvä olla jotain selkeästi leikattavaa ja jollei, niin asiaa pohditaan tarkkaan, et kannattaako sinne leikkaukseen lähteä lainkaan. Musta PTH puolella eli terkkarissa linjat ovat aika lailla samat kaikissa piireissä, joissa olen tehnyt töitä, mut ortopedien leikkausinnosta tai sen vaihteluista piireittäin en tiedä. Eteenpäin lähettämisen eli ortopedille lähettämisen indikaatiot eli ohjeet ovat kuitenkin valtakunnalliset eli terveyskeskuksien tasolla ohjeistus on sama. Lähettäminen ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti leikkaushoitoa. Myös fysiatrille lähettämiseen on omat ohjeensa.

Vähän ot, mutta pakko kertoo. Tuli taas vastaan eräs parikymppinen tyttö, jolla tuore välilevynpullistuma pahentunut kun lääkäri kieltänyt vain tärähdykset. Mennyt maastavetoa harjoittamaan, ja nyt ei voi kunnolla liikkua (nilkka toimii, ei inkontinenssia). Magneetissa ei edelleenkään tyrää, lisäksi lievä rappeumalöydös. Yksityinen lääkäri oli antanut kuvien perusteella suoraan lähetteen leikkaukseen, ei fysioo, ei kipulääkkeitä. Ennen ja jälkeen leikkauksen totaali liikuntakielto. Tyttö meinannut hakea liikunta-alalle, mutta nyt joutuu kuulemma luopumaan hausta kun ei voi treenata pääsykokeisiin.

Menee taas niin hoitolinjan mukaan ja palvelee kaikkia... not! Vakuutus kuulemma maksaa, mutta epäilen (eivät ole siis vakuutuyhtiöltä varmistaneet), koska magneetissa vain pullistuma, mut kuitenkin rappeuma = vakuutusyhtiö sluibaa.

Mulla on kohta puoli vuotta ollut selkä kipeä ja kuvat otettiin. Löyty pullistuma ja anulus repeämä. Kivut jatkuu koko ajan ja mikään lääkekkään ei oikee tunnu auttavan. On vedetty lyricaa, buranaa, tramalia, panacodia, panadolia, sirdaludia, arcoxinia ymym. Mun oireet on kuitenkin pelkkä kipu pakaras ja pohkees vasemmalla puolella, ei mitää puutumisia ja jalois ja varpais ja pohkeis voimat ja tunto talles. Lääkäri ja fysioterapeutti sanoki et ei vaadi leikausta tän tyyppinen vaiva mutta fysioterapeutti katto et mulla on lantio kieros sille puolelle missä kipu on ja päättiki et täs vaihees ehkä paras vaihtoehto on laittaa lääkärin kautta lähete sairaalaan johonki viikon tai kahen kestävälle kuntoutus jaksolle missä mun selkää hoidettais 8 tuntia päiväs joka päivä. Lähete sinne myös meni ja jonos ilmeisesti ollaan. Pakkiksen lääkärit ja fysioterapeutit vois vastailla onko toi ihan ok mun tapaukses?

Eli sulla on pitkittynyt iskiasvaiva, josta ilmeisesti on tulkittu, ettei toistaiseksi hyödy leikkauksesta. Toinen "hoitolinja" on fysiatrian kautta, eli olet ilmeisesti menossa kuntoutusjaksolle fysiatrian polin kautta. Musta kuulostaa hyvältä, ota jaksosta kaikki irti.

Latest posts

Back
Ylös Bottom