Alaselkä mennyt rikki tai jotain?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei. Olen kuntosalilla nyt käynyt 1.5 vuotta. Alussa ei ollut mitään ongelmia alaselän kanssa. Mutta ongelmat alkoivat kun olin tehnyt puolivuotta kulmasoutua tangolla paskalla tekniikalla ja jossain vaiheessa huomasin että esimerkiksi kun makasin sängyllä mahalteen niin alaselkään alkoi sattua ja jotkut liikkeet salilla eivät onnistuneet enää alaselän takia.
Lopetin heti kulmasoudun tangolla ja siirryin käsipaino kulmasoutuun ja ajattelin että se alaselkä kipu häviää jossain vaiheessa. Tähän päivään saakka se kipu aina palaa jos joudun käyttämään alaselkää liian paljon jossain, ja huomannut myös sen että töissä alaselkä alkaa lähes heti oirelemaan jos joutuu nostamaan jotain.
Itseä kyllä mietityttää tää homma, koska IKINÄ ei elämän aikana ole ollut tälläisiä ongelmia ennenkuin aloitin käymään kuntosalilla käynnin. Mietin useasti mistä tämä johtuu? Onko alaselässä joku vamma vai mitä on mahdollisesti tapahtunut? Olisiko kenelläkään täällä Pakkotoistossa mitään hajua?

Onko se siis ärsyttävä pumppi/jumi/väsymyksen tunne/polte vai paikallinen pistävä kipu? Useammin tommoset mahtaa johtua enemmänkin heikkoudesta tai huonosta ergonomiasta kuin siitä että jotain olisi oikeasti rikottu. Mutta en ole lääkäri/fyssari jne.

Heikot syvät vatsalihakset, tuki puutteellinen keskivartalosta, menee selälle "väärällä tavalla". Tämä minun arvaus. Toinen voi olla että pakarat jumittaa salitreenistä, monesti itse huomannut että tämä aiheuttaa selän väsymistä. Tämä arvaus 2 😁

Kuulostaa ihan normi voimailijan selältä 😁 Menee heti tukkoon kun pitää tehdä jotain arkielämässä. Eiköhän se ole ihan perus jumit päällä. Aloita kehonhuolto ja hanki liikkuvuutta. Ala treenata syviä vatsa ja selkä lihaksia. Staattisia pitoja. Älä tee kulmasoutua tangolla jos selkä ei tykkää. Sillä on säretty varmaan eniten selkiä. Pitkä staattinen pitovaihe on myrkkyä jos syvät vatsat ja selät ovat heikossa kunnossa.

Onko se siis ärsyttävä pumppi/jumi/väsymyksen tunne/polte vai paikallinen pistävä kipu? Useammin tommoset mahtaa johtua enemmänkin heikkoudesta tai huonosta ergonomiasta kuin siitä että jotain olisi oikeasti rikottu. Mutta en ole lääkäri/fyssari jne.
Paikallinen pistävä kipu

Onkohan sinulla sama vika kuin minulla eli notkoselkä? Englanniksi puhutaan anterior pelvic tilt eli APT:stä. Oireen kuvaus ja se mistä ne on tullut kuulostaa juuri samalta kuin itsellä. Tuon toteamiseen ja korjaamiseen löytyy youtubesta ja muualta ohjeita niin paljon kuin jaksaa niitä lukea tai katsoa.

Olen itse vaikka mitä yrittänyt ja tälläkin hetkellä on prosessi käynnissä jotta saisin selän kuntoon. Voimanostovyötä suosittelen käyttämään vedoissa, souduissa ja kyykyissä. Jos käytän vyötä niin voin kyykätä ja tehdä kulmasoutuja ilman selkäkipuja. Ilman vyötä taas selkä kipeytyy todella nopeasti vaikka kuinka yritän pitää selkää suorassa.

Onkohan sinulla sama vika kuin minulla eli notkoselkä? Englanniksi puhutaan anterior pelvic tilt eli APT:stä. Oireen kuvaus ja se mistä ne on tullut kuulostaa juuri samalta kuin itsellä. Tuon toteamiseen ja korjaamiseen löytyy youtubesta ja muualta ohjeita niin paljon kuin jaksaa niitä lukea tai katsoa.

Olen itse vaikka mitä yrittänyt ja tälläkin hetkellä on prosessi käynnissä jotta saisin selän kuntoon. Voimanostovyötä suosittelen käyttämään vedoissa, souduissa ja kyykyissä. Jos käytän vyötä niin voin kyykätä ja tehdä kulmasoutuja ilman selkäkipuja. Ilman vyötä taas selkä kipeytyy todella nopeasti vaikka kuinka yritän pitää selkää suorassa.
Silloin se vyö on vaan väliaikainen paikka. Ajan kysymys milloin ei voi tehdä senkään kanssa tai sitten ilman vyötä tekee jotain erilailla(perseelleen) kuin vyön kanssa. Selän suorassa pitäminenkin on tulkinnanvaraista ja yksinään ohjeena tai mielikuvana huono, kelle toimii kelle ei.

Onko sun lantio vino? Notkoselkä? Jalat eri pituiset? Teetkö syviä selkälihaksia? Jos joudut nostaa jotain niin että tulee kiertoliikettä, ottaako kipiää? Sanoisin, että käy fyssarilla ja tee paljo alaselän liikkuvuuustreeniä. Enkä oo lääkäri, mut itellä ollut/on alaselkä-lantio -alueella vähä kaikkee ongelmaa.

Back
Ylös Bottom