Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taitaa olla välityksistä kiinni jonkun verran tuo momentti mikä alaselälle tulee mavessa. Meikäläisellä tuli alkuvuosina alaselkä sikapumppiin mavessa, myöhemmin moneen vuoteen ei. Nyt taas menee johtuen selkävammasta. Maven lähtöasento itellä on sellanen että selkä on hiukan yläviistoon lähdössä. Monella taas ihan eri kulmia lähdössä, siis huomattavasti pystympi. Se vaikuttaa erityisesti vedon lopussa kun alkaa grindaamaan, veto jatkuu lopussa pitempään ja rasittaa alaselkää. Väitän että välityksistä kiinni miten mave kehittyy. Tuskanen liike ainakin mulle ja pähkäilen miten liikettä treenata tän selän kans nykyään. Kyykky kehittynyt huomattavasti pienemmällä panostuksella samoihin rautoihin maven kans. Kuvaavaa on että samaan aikaan kun kyykky on kehittynyt 40kg niin mave hikiset 15kg vuosien aikana. Toki kehitys ei päätä huimaa muutenkaan kun yhteenlasketut enkat voimanostoliikkessä oli v. 2008 670kg ja parhaimmillaan v. 2021 735kg. Onneks on paljon muita liikkeitä joita tehdä.Mielipiteet jakava keskustelu . Mikähän mua vaivaa, ku oikeestaan joku mm. joku mave ei tunnu välttämättä yhtään missään silleen. Korkeintaan ottaa kaikkialle niin tasasesti, ettei vaan just rasita mitään tiettyä. Jos haluisin putket sillä kipeeks, ni täytyis tehä joku 30 toiston sarja vähintään 50% kuormalla tjs. Voimatreeniä toki, eli työsarjat 1-6 toistoa 99% ajasta.
Nii en tiiä. Laiskoin argumentti on aina "mutku geenit". Tai "tuuri". Mä oon saanu/saan usein kritiikkiä siitä, kuinka rikon itteni ihan paskaks mun epätavanomaisemmilla metodeilla(myönnettäköön, että ne on joskus ollu vähän hakusessa vuosia sitten). Tää on aina ihmisiltä, jotka rikkoo ite itteään jatkuvasti mitä harmittomampia juttuja tehdessä. Eli puhdasta projisointia, koska eivät ite nuo yksilöt tunne rajojaan, ja laiminlyövät tärkeitä osa-alueita. Mä teen ihan vitusti kaikkia "extremejä" hupiukkoliikkeitä, mitä ei löydy geneerisestä saliohjelmasta X. "Mulla lähtis olkapäät sijoiltaan heti" yms. klassikot. No eikä lähtis, jos kävisit läpi pitkäkestoisen progression siihen asiaan. Varmaan 75% jutuista mitä teen, teen se mielessä, että ne tekee musta jollain tasolla eheemmän.Taitaa olla välityksistä kiinni jonkun verran tuo momentti mikä alaselälle tulee mavessa. Meikäläisellä tuli alkuvuosina alaselkä sikapumppiin mavessa, myöhemmin moneen vuoteen ei. Nyt taas menee johtuen selkävammasta. Maven lähtöasento itellä on sellanen että selkä on hiukan yläviistoon lähdössä. Monella taas ihan eri kulmia lähdössä, siis huomattavasti pystympi. Se vaikuttaa erityisesti vedon lopussa kun alkaa grindaamaan, veto jatkuu lopussa pitempään ja rasittaa alaselkää. Väitän että välityksistä kiinni miten mave kehittyy. Tuskanen liike ainakin mulle ja pähkäilen miten liikettä treenata tän selän kans nykyään. Kyykky kehittynyt huomattavasti pienemmällä panostuksella samoihin rautoihin maven kans. Kuvaavaa on että samaan aikaan kun kyykky on kehittynyt 40kg niin mave hikiset 15kg vuosien aikana. Toki kehitys ei päätä huimaa muutenkaan kun yhteenlasketut enkat voimanostoliikkessä oli v. 2008 670kg ja parhaimmillaan v. 2021 735kg. Onneks on paljon muita liikkeitä joita tehdä.
Oikeestaan otin kantaa tohon miten mave kuormittaa selkää jos ei ole siihen hyvät välitykset. Ite en kuitenkaan rikkonut selkääni mavessa vaan oli liian kovien treenien summa. Offtopikkina tuo että ite en sitä liikettä ole saanut hyvin kehittymään ja siitä syytän sekä geenejä että heikkoo päätä. Siis pakonomasta max nostelua. Tosta corevoimasta just kinasin kaverin kans, siis että kellä kovin kyykky, mave jne. myös vahvin keskiroppa. Muuten jäis raudat nostamatta. Monella vanhemmalla saliukollahan sama juttu että selkä on jo huonona. Ei välttämättä mavesta toki mutta on sillä osansa kun vuosikymmeniäkin mavettaa isoja rautoja. Hmm. mitähän haluan sanoo tässä. No ehkä haluan kritisoida onko se terveellinen liike kaikille, kovaa tehtynä. Samaa ehdottomasti voi sanoo penkkaamisestakin kyllä. Varmaan monesta muustakin liikkeestä mutta yleensä just mavessa liikkuu isoimmat raudat. Vielä 4 vuotta sitten en olis ollut tätä mieltä kun olin kunnossa. Vammoja alko tulla vasta 40v ylitettyäni. Sitä ennen vaan kerran polvi operoitu. Terveellinen tai ei. Aion edelleen vetää ja nostella muutenkin miten vaan pystyn.Nii en tiiä. Laiskoin argumentti on aina "mutku geenit". Tai "tuuri". Mä oon saanu/saan usein kritiikkiä siitä, kuinka rikon itteni ihan paskaks mun epätavanomaisemmilla metodeilla(myönnettäköön, että ne on joskus ollu vähän hakusessa vuosia sitten). Tää on aina ihmisiltä, jotka rikkoo ite itteään jatkuvasti mitä harmittomampia juttuja tehdessä. Eli puhdasta projisointia, koska eivät ite nuo yksilöt tunne rajojaan, ja laiminlyövät tärkeitä osa-alueita. Mä teen ihan vitusti kaikkia "extremejä" hupiukkoliikkeitä, mitä ei löydy geneerisestä saliohjelmasta X. "Mulla lähtis olkapäät sijoiltaan heti" yms. klassikot. No eikä lähtis, jos kävisit läpi pitkäkestoisen progression siihen asiaan. Varmaan 75% jutuista mitä teen, teen se mielessä, että ne tekee musta jollain tasolla eheemmän.
Monet kyykkää & mavettaa. En tiiä itteni lisäks oikeesti varmaan ketään, jotka huoltaa coreaan, & takaketjuaan erikseen ollenkaan, koska noi muka riittää. Imo ei riitä mitenkään. Tai liikkuvuutta? Yks kaveri hajottaa takareitensä mavessa ihan jatkuvasti. Joku osa-alue kusee sillon pahasti, ja vaatisi jtn extrahuomioo. Ihmiskeho tarvii aktiivista huoltoo, että kaikki osat liikkuu smoothisti, ja kestää sitä alati kasvavaa kuormitusta.
Ja noi sun YTs on hyviä kyl, mut etköhän sä sen oikeesti tiiä ;=).
Joo ketjun kysymys on liian epämääränen, ni en osaa oikeen lisää siihen mitään. Laajensin tän keskustelun johki muualle siis omalta osalt . Jos pitäis veikata, ni löisin vetoa, että OP:n alaselästä vaan uupuu tietynlainen kestävyys, haponsietokyky or whatever. Mun mielestä ihminen voi kyykätä tai mavettaa ihan miten paljo vaan, ja silti omata sellasen coren, selän, perseen yms. mitkä voi pettää ja olla alttiita loukkaantumisille. En näkis, että heikko keskikroppa on hirveen usein se rajottavin tekijä noissa liikkeissä, mihin se nosto kusee. Jos ruho pysyy ees 6/10 kuosissa aina. Corenki funktiot on aika paljon muutaki, ku pelkästään ruhon tukeminen paineen alla tehdessä jtn hyvin spesifiä liikemallia. Ite toki pidän tota tukemista sen pääasiallisena tehtävänä.Oikeestaan otin kantaa tohon miten mave kuormittaa selkää jos ei ole siihen hyvät välitykset. Ite en kuitenkaan rikkonut selkääni mavessa vaan oli liian kovien treenien summa. Offtopikkina tuo että ite en sitä liikettä ole saanut hyvin kehittymään ja siitä syytän sekä geenejä että heikkoo päätä. Siis pakonomasta max nostelua. Tosta corevoimasta just kinasin kaverin kans, siis että kellä kovin kyykky, mave jne. myös vahvin keskiroppa. Muuten jäis raudat nostamatta. Monella vanhemmalla saliukollahan sama juttu että selkä on jo huonona. Ei välttämättä mavesta toki mutta on sillä osansa kun vuosikymmeniäkin mavettaa isoja rautoja. Hmm. mitähän haluan sanoo tässä. No ehkä haluan kritisoida onko se terveellinen liike kaikille, kovaa tehtynä. Samaa ehdottomasti voi sanoo penkkaamisestakin kyllä. Varmaan monesta muustakin liikkeestä mutta yleensä just mavessa liikkuu isoimmat raudat. Vielä 4 vuotta sitten en olis ollut tätä mieltä kun olin kunnossa. Vammoja alko tulla vasta 40v ylitettyäni. Sitä ennen vaan kerran polvi operoitu. Terveellinen tai ei. Aion edelleen vetää ja nostella muutenkin miten vaan pystyn.
Hyvin yleistä kuulemma lonkankoukistajien jumi, ja kyseisellä lihaksella on kuulemma taipumusta lyhentyäkin ajan kanssa, varsinkin jos tekee istumatyötä. Ne kannattaa joskus käydä aukomassa vaikka osteopaatilla tms.Ettei vaan olisi lonkankoukistajat kireät, vetää alaselkää lordoosiin ja täten voi aiheuttaa vaivoja sinne alaselkään.
Eli lantionojennus ei toimi normaalisti.