Alaselkä kipeytyy takakyykyssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lutikka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kokeileppa ekana kyykätä kevyemmillä painoilla JA nostovyön kanssa. Vyö niin kireälle kun menee. Se myös rajoittaa liikkeen "pituutta" ja helpottaa kontrollia. Yleensä kaikki kyykky-ongelmat ovat joko 1) liikaa painoa tai 2) tekniikka ei ole kunnossa.

Toinen mitä voi koittaa on se muuttaa kohtaa missä tanko on. Jos tanko on aivan niskassa kiinni niin siitä voi tulla vahingollista rasitusta/painetta selkärankaan.

Vyön käytöstä olen erimieltä. Kevyemmistä painoista samaa mieltä
Ilman vyötä kyykätessä keskivartalon "lihaskorsetti" (tyhmä nimitys kertokaa parempi) vahvistuu ja sitä oppii ylipäätään käyttämään.
Aloittelijana kyykkäisin nimenomaan mahdollisimman paljon ilman vyötä pitäen raudat sellaisina että keskivartalo pysyy hallussa, toki vyötä voi käyttää tiukemmissa sarjoissa mutta suurin osa ilman.

Olen huomannut tämän omissakin reeneissä miten ilman vyötä tehty jakso tuo mukavasti paukkuja keskivartaloon, jonka huomaa myös siinä vaiheessa kun vyö on otettu takaisin käyttöön.

Iso osa aloittelijoiden kyykyistä joita salilla näkee on keskivartalosta kun keitetty makarooni, eli perusjutut puuttuu

-Hapet sisään
-Tanko irti telineistä
-Kun alkuasento on valmis Niin paljon happea sisään kuin mahdollista.
Tässä vaiheessa ylävartalon lantiosta ylöspäin pitäisi olla kuin betoniin valettu. Eli jännitetään kaikki lihakset erityisesti vatsa lihasten kontrolli tärkeää. Tätä näkee todella paljon. Varsinkin lämmittelyissä tulee itse helposti roiskittua kyykyt ilman kunnon paineita ja sitten ihmetellään kun ei lämpät kulje ja sattuu jokapaikkaan.

Käytännössä itsellä tuntuu ilman vyötä kyykätessä, että mitä kovemmin vatsalihaksia saa jännitettyä kyykyn aikana sitä paremmin paketti pysyy kasassa ja kyykky pystyssä.

Vyön kanssa kyykätessähän vatsaa painetaan vyötä vasten, jolloin se vatsa lihasten käyttö hieman erilailla IMO. Tämän huomaa myös konkreettisesti eli kun pari kuukautta ottanu kaikki kyykyt vyön kanssa niin ne pari ensimmäistä treeniä ilman vyötä on melko heikkoja mutta sitten siihen taas tottuu ja homma toimii.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minusta vyötä ei missään nimessä kannata laittaa niin kireälle kuin menee. Hyvä nyrkkisääntö on, että kämmenen saa ängettyä sinne väliin.

Itse en ole toistaiseksi kovinkaan hyvin perillä venyttelystä, enkä tuota ole toistaiseksi kovinkaan paljoa harrastanut.

Tää on just tätä kun tyypit alkaa bodaamaan kaikenmaailman hilavitkuttimilla ja unohtaa kaiken liikkuvuusharjottelun ja lopputulos on kuin olis tervatapin niellyt. :rock:
Kyykky on yksi ihmisen perusliikeratoja jotka pitäisi onnistua terveiltä aikuisilta ainakin ilman lisäpainoja. Venyttele siis ahkerasti ja kiinnitä huomiota oikeaan tekniikkaan, mitä on jo tässäkin ketjussa neuvottu.

Vyön käytöstä olen erimieltä. Kevyemmistä painoista samaa mieltä
Tuossa on sekin mahdollisuus, että tarkoitettiin, että kokeillaan sitä vyön käyttöä. Nimittäin jos homma toimii vyön kanssa, niin se todistaa heti sen, että keskivartalon aktivointi on puutteellista ja siellä ei ole tarpeeksi voimaa.

Tää on just tätä kun tyypit alkaa bodaamaan kaikenmaailman hilavitkuttimilla ja unohtaa kaiken liikkuvuusharjottelun ja lopputulos on kuin olis tervatapin niellyt. :rock:
Kyykky on yksi ihmisen perusliikeratoja jotka pitäisi onnistua terveiltä aikuisilta ainakin ilman lisäpainoja. Venyttele siis ahkerasti ja kiinnitä huomiota oikeaan tekniikkaan, mitä on jo tässäkin ketjussa neuvottu.
Näistä venyttelyhommista tuli mieleen, että voi se siitäkin olla kiinni, jos lisää arvaillaan. Mä huomaan heti alaselässäni jos pakarat alkaa vetään jumiin. Menee alaselkäkin jumiin ja jos en seuraavina päivinä kiinnitä erityistä huomiota pakaroiden availemiseen niin noidannuolen vaara on kasvanut noin miljoona prosenttia. Ei se mulla kyllä suorituksissa kipeydy, mutta voi sekin olla mahdollista.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom