Kokeileppa ekana kyykätä kevyemmillä painoilla JA nostovyön kanssa. Vyö niin kireälle kun menee. Se myös rajoittaa liikkeen "pituutta" ja helpottaa kontrollia. Yleensä kaikki kyykky-ongelmat ovat joko 1) liikaa painoa tai 2) tekniikka ei ole kunnossa.
Toinen mitä voi koittaa on se muuttaa kohtaa missä tanko on. Jos tanko on aivan niskassa kiinni niin siitä voi tulla vahingollista rasitusta/painetta selkärankaan.
Vyön käytöstä olen erimieltä. Kevyemmistä painoista samaa mieltä
Ilman vyötä kyykätessä keskivartalon "lihaskorsetti" (tyhmä nimitys kertokaa parempi) vahvistuu ja sitä oppii ylipäätään käyttämään.
Aloittelijana kyykkäisin nimenomaan mahdollisimman paljon ilman vyötä pitäen raudat sellaisina että keskivartalo pysyy hallussa, toki vyötä voi käyttää tiukemmissa sarjoissa mutta suurin osa ilman.
Olen huomannut tämän omissakin reeneissä miten ilman vyötä tehty jakso tuo mukavasti paukkuja keskivartaloon, jonka huomaa myös siinä vaiheessa kun vyö on otettu takaisin käyttöön.
Iso osa aloittelijoiden kyykyistä joita salilla näkee on keskivartalosta kun keitetty makarooni, eli perusjutut puuttuu
-Hapet sisään
-Tanko irti telineistä
-Kun alkuasento on valmis Niin paljon happea sisään kuin mahdollista.
Tässä vaiheessa ylävartalon lantiosta ylöspäin pitäisi olla kuin betoniin valettu. Eli jännitetään kaikki lihakset erityisesti vatsa lihasten kontrolli tärkeää. Tätä näkee todella paljon. Varsinkin lämmittelyissä tulee itse helposti roiskittua kyykyt ilman kunnon paineita ja sitten ihmetellään kun ei lämpät kulje ja sattuu jokapaikkaan.
Käytännössä itsellä tuntuu ilman vyötä kyykätessä, että mitä kovemmin vatsalihaksia saa jännitettyä kyykyn aikana sitä paremmin paketti pysyy kasassa ja kyykky pystyssä.
Vyön kanssa kyykätessähän vatsaa painetaan vyötä vasten, jolloin se vatsa lihasten käyttö hieman erilailla IMO. Tämän huomaa myös konkreettisesti eli kun pari kuukautta ottanu kaikki kyykyt vyön kanssa niin ne pari ensimmäistä treeniä ilman vyötä on melko heikkoja mutta sitten siihen taas tottuu ja homma toimii.