Alaselkä kipeytyy juoksulaitteella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

JFG

Alaselkä kipeytyy / alkaa pistämääm kun käytän "juoksulaitetta". Ryhti ei ole huono, selän tukilihakset (=vatsa+selkä) on ihan kunnossa (verrattuna esim. urheilemmattomaan, tietty lihasta saisi olla aina enemmän).

Mistä ihmeestä voi johtua???

Joskus alaselkä kipeytyy juostessakin, enkä ole ihan aloitteleva juoksijakaan.

Selkävikaisia on suvussa paljonkin, ja esim. kyykkääminen on ollut alaselkäkipujen takia ollut usein hankalaa.

Tarkoitan nyt sitä laitetta, jossa pidetään käsillä kylkien sivulla liikkuvista tangoista ja "poljetaan" ylösalas juoksumaisella liikkeellä, takana on vauhtipyörä. (Ompa vaikea kuvailla tätä hyvin yleistä laitetta..)

Paljon mahdollista että selkäsi ei ole täysin symmetrinen tai on muuten vain huono. Itselläni kipeytyy usein selkäranka tuosta lapaluiden välistä ja se johtuu ilmeisesti jostain perinnöllisestä rankaviasta. Urheilulääkärille on kuvat mennyt tuosta mutta lääkäri on sairaslomalla..

Urheilulääkärille on kuvat mennyt tuosta mutta lääkäri on sairaslomalla..[/QUOTE sanoi:
Jaa Urhelilulääkärille?

Mä valitin tästä vuosia sitten terv. keskus lääkärille eikä se ihmeitä osannut sanoa, raajojen eripituutta hiukan epäili, itse en usko moiseen.

Miten veit homman urheilulääkärille, joku yksityinen kallis keikka vai?

yksityinen. työpaikan sairaskassan kautta saa kumminkin nämä kalliit röngtenkuvat (4 kuvaa, kun piti rannettakin kuvata) ja lääkärillä käynnin hintaan 24€.

Jos tavallisesta juoksusta puhutaan niin itsellä kipeytyy selkä yleensä lenkin alussa, kipu häviää kun lenkki etenee ja saan hieman lämpöä. Johtuu heikosta lihaskunnosta ja kankeudestani. Lihaskuntoni ja notkeuteni ei varmasti ole huonointa laatua jos ei parastakaan, riittämättömiä silti.

Willie sanoi:
Jos tavallisesta juoksusta puhutaan niin itsellä kipeytyy selkä yleensä lenkin alussa, kipu häviää kun lenkki etenee ja saan hieman lämpöä. Johtuu heikosta lihaskunnosta ja kankeudestani. Lihaskuntoni ja notkeuteni ei varmasti ole huonointa laatua jos ei parastakaan, riittämättömiä silti.

Mulla on kanssa selkä kipeä lenkin alussa sillon, kun on treenannut takareidet päivää tai paria aiemmin. Kireät takareidet varmaankin vetää asentoa vähän huonoksi ja se vaikuttaa sitten ensimmäisenä selkään. Lenkin edessä sitten jalatkin vertyy ja alkaa juoksu kulkea. Mulla ei tätä ilmiötä esiinny, jos en ole treenannut takareisiä muutamaan päivään.

JFG sanoi:
Alaselkä kipeytyy / alkaa pistämääm kun käytän "juoksulaitetta". Ryhti ei ole huono, selän tukilihakset (=vatsa+selkä) on ihan kunnossa (verrattuna esim. urheilemmattomaan, tietty lihasta saisi olla aina enemmän).

Itse oon huomannut että alaselkä kipeytyy jai jumittuu juoksumatolla, jos maton kallistus on liian jyrkällä. Saman huomaa myös maastossa juostessa, jos sattuu kohdalle pitkä ja loiva ylämäki.

JFG sanoi:

Mistä ihmeestä voi johtua???

Joskus alaselkä kipeytyy juostessakin, enkä ole ihan aloitteleva juoksijakaan.

Selkävikaisia on suvussa paljonkin, ja esim. kyykkääminen on ollut alaselkäkipujen takia ollut usein hankalaa.

Tarkoitan nyt sitä laitetta, jossa pidetään käsillä kylkien sivulla liikkuvista tangoista ja "poljetaan" ylösalas juoksumaisella liikkeellä, takana on vauhtipyörä. (Ompa vaikea kuvailla tätä hyvin yleistä laitetta..)

Mun ei tartte juosta eikä kyykätä tai menee alaselkä tilttiin varmasti. Ja syynä yliliikkuvat nivelet ja etenkin alaselässä ne vaivaavat. Fysioterapeutti pystyy sen toteamaan ja tottakai alan erikoislääkäri (fysiatri?). taipuukos sulla muuten esim. jalat polvista ja kädet kyynärtaipeesta "ylitse"??

Timba79 sanoi:
Mun ei tartte juosta eikä kyykätä tai menee alaselkä tilttiin varmasti. Ja syynä yliliikkuvat nivelet ja etenkin alaselässä ne vaivaavat. Fysioterapeutti pystyy sen toteamaan ja tottakai alan erikoislääkäri (fysiatri?). taipuukos sulla muuten esim. jalat polvista ja kädet kyynärtaipeesta "ylitse"??

Ei tietääkseni taivu yli polvista eikä kyynärpäästä.

Mutta aika jäykkä olen, en esim saa rynkyttämättä sormenpäitä lattiaan eteen taivutuksessa.

Mulla johtuu samanlainen vaiva kanssa, että alaselkä on yliliikkuva. Ja mainostan taas niitä pohjallisia, eli monen lääkärin luona kävin ennen kuin vaivan syy selvisi, eli jalkapohjien virheasento. Eli sen vuoksi meni ensin jalkojen lihakset jumiin joka vaikutti taas selkään. Eli jalat oli "vinossa" jolloin toinen lonkka on alempana kuin toinen jolloin selkäkin on vinossa.

Itsellä parhaiten auttaa alaselkäkipuihin kunnollinen lämmittely ennen juoksua. Ja myös se, että keskittyy juostessakin kunnon ryhtiin eli ei päästä persettä liian taakse kuten moni tekee, vaan pitää koko vartalolinjan suorassa.

Threadin aloittaja tarkoittanee stepperiä, jossa jalat liikkuvat semmosessa juoksua mukailevalla ovaalin muotosella radalla. Selkää ei pidä turhaa jännittää, mutta toisaalta se ei saa rötköttääkään löysänä notkona vaan ryhdin tulee olla hyvä. Ja kannattaa välttää sivuttaista keinuntaa, jota tuossa polkemisliikkeessä varmaankin jonkin verran on.

Mulla alaselän kipeyttää kireät takareidet. Eikä tarvi paljon itseään rasittaa, onnistuu jopa paikallaan istumalla. Nyt on selkä kipeä maanantaisesta soutu-selänojennus-juoksuhärveli -treenistä.

Venyttele niin maan p*rkeleesti!

Moro! Muistaisin joskus lukeneeni jostain lehtiartikkelista, että alaselän kipeytymiseen juoksussa saattaa yksi syy olla kireät lonkankoukistajat. Ne kun pakottavat juoksuaskeleessa lantion kiertymään "liikaa" / virheellisesti. Tarkempaa tieteellistä selitystä tai edes ko. artikkelin ijulkaissutta lehteä en tietenkään muista :) Itsellä ei ole asiasta kokemusta, mutta voisihan tuo ihan loogiseltakin kuulostaa?

lej sanoi:
Mulla johtuu samanlainen vaiva kanssa, että alaselkä on yliliikkuva. Ja mainostan taas niitä pohjallisia, eli monen lääkärin luona kävin ennen kuin vaivan syy selvisi, eli jalkapohjien virheasento. Eli sen vuoksi meni ensin jalkojen lihakset jumiin joka vaikutti taas selkään. Eli jalat oli "vinossa" jolloin toinen lonkka on alempana kuin toinen jolloin selkäkin on vinossa.

Itsellä parhaiten auttaa alaselkäkipuihin kunnollinen lämmittely ennen juoksua. Ja myös se, että keskittyy juostessakin kunnon ryhtiin eli ei päästä persettä liian taakse kuten moni tekee, vaan pitää koko vartalolinjan suorassa.

Millä lekurilla kävit?? vois nimittäin auttaa muakin jos osais vaan pyytää, oon käyny vaikka missä tutkimuksissa intin aikana, mutta ei tollasia pohjallisia kukaan oo ehdottanut. Kyykkyä en pysty tekeen yhtään kun jo 60 kilon painoilla menee niin jumiin ettei kävelemään pysty. Prässillä pystyykin tekemään ihan tosissaan...

Mulla auttoi tuo lonkankoukistajien venyttelyn lisääminen. Alaselkä "puutui" jo reippaassa kävelyssä. Joku on joskus sanonu että vatsa\selkälihasten kunto ei ole oikeessa suhteessa toisiinsa, ku noin käy. En sitte kummemmin tiedä.

Mulla oli noita alaselän vaivoja 6-7 vuotta ja tein kaikki venyttelyt ja kävin lääkärissäkin monesti. Lopullisesti pääsin vaivasta eroon tekemällä ala- ja keskiselänliikkeitä rauhalliseen tahtiin niin että syvimmätkin lihakset pääsi liikkeeseen mukaan. Siis selkä vahvaks (Steel-back) ja kaikki vaivat hävis. 3 kertaa viikossa kunnon pumppi alaselkään, mutta kannattaa 2 ekaa kuukautta ottaa rauhallisesti koska heikko selkä menee tosi helposti kramppiin (kuten muutkin heikot lihakset). Joten alaselän liikkeitä (moni ei tee niitä koskaan) tekemään! :whip:

Voisikohan huonot juoksu kengät vaikuttaa asiaan?

Tosiaan nyt muistankin. Koulullamme kävi jotain alan asiantuntijoita, jotka selkävaivasille lykkäs käteen semmosen syvien vatsalihasten harjoitusohjelman. Tätä tuli sitten järjestelmällisesti tehdä ja tietyn ajan jälkeen sitten tehtäis koonti, miten treeni on vaikuttanut. Noh, enpä ole sen koommin kuullut asian tiimoilta mitään.

Alaselän vaivojapa hyvinkin.

Jeps, näitä on meikäläiselläkin ollut vaivana. Eli intissä totesivat lievää skolioosia tuolla selkärangassa, eli hieman kiero + sitten toinen jalka taitaa olla puol senttiä pidempi kuin toinen. Tuolla reseptillä sainkin sitten viime syksynä alaselästä ensin vasemmalta puolelta lihakset revähtämään ja heti kun paranivat, meni oikea puoli kompensoidessaan lähes samaan tilaan. Tällä hetkellä saa aika tarkkana olla kuormituksen kanssa, että kuinka paljon uskaltaa rasittaa. Vasen puoli ei ole enää mennyt tukkoon, mutta tuo oikea puoli vihoittelee silloin tällöin.
Tällä hetkellä kun on ottanut alaselälle kuormitusta ja varonut painiessa liikaa vääntämästä, alkanut liikkuvuus parantua ja uskaltanut kuormitusta lisätä. On myös tuntunut että noista syvien vatsalihasten treenaamisesta olisi ollut hyötyä ja maastaveto suorilla jaloilla on myös tuntunut olevan tehokas liike, koska siinä saavat mm. kaikki alaselän lihakset tasaisesti kyytiä, eikä joku osa-alue ole kärsinyt toisten jäädessä vähemmälle huomiolle. Saas nähdä, koska uskaltaa taas tosissaan vääntää matolla, niin ettei varo tuota selkää, on sen verran veemäinen paikka hajottaa..
Sellainen vain jäi vaivaamaan, että kun nuo lihakset kerran ovat revähtäneet /venähtäneet, eivät ne taida enää koskaan aivan entisekseen palata?

Back
Ylös Bottom