Alaselkä jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pig
  • Aloitettu Aloitettu

Pig

Treeniohjelmani on seuraava:
Ma) Kyykky
Ke) Penkki
Pe) Veto
Pääliikkeissä on aika paljon sarjoja se on eräänlainen bulgarialaistyylinen taulukko-ohjelma. Pääliikkeen päälle teen vielä 2-3 apuliiikettä kunakin päivänä.

Systeemi toimii hyvin, enkä aio sitä muuttaa radikaalisti, joten kaipaisinkin vinkkejä vain siihen miten saisin alaselän "auki" ja pysymäänkin sellaisena. Kaikenlaiset venytykset tuntuvat ottavan aina vain johonkin muuhun kohtaan kuin sinne minne pitäisi.

Eli miten suoritetaan alaselän venytys mahdollisiman tehokkaasti?

Haen kirjastosta Method Putkisto -niminen venyttelykirja ja katso sieltä liikkeiden suoritus. Siihen muistaakseni liittyi myös video. Venyttelyä on vaikee kertoa näin, mutta siinä kirjassa on hyvät kuvat ja piirrokset joista oikea suoritustapa selviää.

Minulla alaselän jumi meni asteittain niin pahaksi, ettei enää pystynyt kyykkäämään, kuin lämmittelysarjat. Vikana oli ristiluun (sacrum) ja suoliluun (ileum) välinen SI-nivel, joka oli jumissa. Kävin pari kertaa fysioterapeutilla, jonka jälkeen (nyt kolmeen kuukauteen) ei ole ollut alaselässä oireita jumiutumisesta.

Ota vuoro viikoin kova kyykky ja veto. Molemmat samalla viikolla on varma tapa saada alaselkä jumiin.

Toinen vaihtoehto ois WSB - tyylinen ohjelma. WSB :rock: !!

Alaselän lihakset toimii molemmissa liikkeissä nostavina lihaksina siis niille tulee ohjelmassasi liian usein rasitusta. Apuliikkeet kyykylle ja vedolle on periaatteessa samat.

Olen sitten kai taipumassa sellaiseen malliin, että vaikka treenikertoja on yhä kolme viikossa vuorottelee ne tyyliin: veto, penkki, kyykky, penkki, veto, penkki, kyykky...

Eli suomeksi sanottuna penkki puolitoista kertaa viikossa ja veto ja kyykky puolentoista viikon välein. Onko joku kokeillut tuonkaltaista jakoa?

Tulen sitten muutaman viikon päästä valittelemaan, että rintalihakset on jumissa ;)

Vois jopa toimiakkin. Vaihtele penkissä oteleveyttä niin ei mee rinta aina jumiin. Mä otan penkkireenit aina kapeemmalla otteella kuin maksimin kokeilut. yleensä etusormet sileellä, tai pikkurillit merkeissä.

Originally posted by Veeti
Minulla alaselän jumi meni asteittain niin pahaksi, ettei enää pystynyt kyykkäämään, kuin lämmittelysarjat. Vikana oli ristiluun (sacrum) ja suoliluun (ileum) välinen SI-nivel, joka oli jumissa. Kävin pari kertaa fysioterapeutilla, jonka jälkeen (nyt kolmeen kuukauteen) ei ole ollut alaselässä oireita jumiutumisesta.

Menitkö suoraan fysioterapeutille? Meitsille terapeutti sanoi, että käyppä otattamassa röntgen kuvat selästä niin voi jotain sanoakkin.

Originally posted by PattiPete
Menitkö suoraan fysioterapeutille? Meitsille terapeutti sanoi, että käyppä otattamassa röntgen kuvat selästä niin voi jotain sanoakkin.

Joo, menin suoraan fysioterapeutille. Arvelin että alaselän jumi johtuu lihaksista, mutta vika olikin rangassa ja löytyi ilman röntgeniäkin.

Mulla oli alaselkä pitkään tosi jumissa, ja kiropraktikolla jouduin käymään useaan otteeseen. Se neuvo yhden tosi hyvän venytyksen, joka on ainakin mua auttanut.

Penkille makaamaan niin, että roikotetaan toista jalkaa penkin sivulla ilmassa, ja samalla vastakkaisen jalan polvea painetaan käsillä kohti rintaa ja hieman sivulle. Ja sama toisinpäin vaihtaen jalkoja. Rentouttaa meinaan aika hyvin alaselkää. Näitä kun tekee ennen/jälkeen treenin pari kertaa kummallekin puolelle sellasia suht pitkiä venytyksiä niin vois olla apua. En tiedä sitten miten hyvin tämä auttaa kaikkiin alaselän vaivoihin, mutta ainakin mulla auttoi..

Sitten muita hyviä alaselän rentouttajia ovat ihan perusjutut: Lattialle vaikka jumppa-alustan päälle makaamaan ja jalat penkin/tuolin päälle ja maataan siinä jonkin aikaa. Sekä lattialle makaamaan ja painetaan käsillä polvia kohti rintaa. Sitten juuri tuo rekkitangolla roikkuminen rentouttaa myös kivasti.:)

roikotetaan toista jalkaa penkin sivulla ilmassa, ja samalla vastakkaisen jalan polvea painetaan käsillä kohti rintaa ja hieman sivulle.

Tolla venytetään lonkan koukistajaa. Monesti alaselän ongelmat häviää kun saadaan kireet lonkankoukistajat venymään.

Originally posted by Pig

Eli suomeksi sanottuna penkki puolitoista kertaa viikossa ja veto ja kyykky puolentoista viikon välein. Onko joku kokeillut tuonkaltaista jakoa?

Joo, kokeiltu on, paitsi pelkän penkkitreenin tilalla oli koko yläkroppa. Mikäs siinä, ihan toimiva homma.

Back
Ylös Bottom