Alaselkä jumissa tai jotain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hjonk
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Uskaltauduin eilen salille. Edellisestä selkään otetusta särkylääkkeestä oli silloin puolitoista viikkoa. Semmoista pikkuista jumia siellä selässä tosin edelleen tuntui ja tuntuu viel tänäänkin. Tein jumppameinigillä ja varovasti ja tuntui, et tuosta salista oli kyl apua, sillä tänään on selässä (pollasta nyt puhumattakaan) paljon vähemmän jumia. :) Taidan viel kerran tai pari tehdä viel samalla tavalla pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla ja sit vaovasti aloitella painojen nostamista.

Suosittelen käymään kiropraktikolla tarkastuttamassa mahdolliset virheasennot - välillä ihan vaikka ei olisi vakavia oireitakaan. Siinä ei kuitenkaan menetä mitään paitsi hiukan euroja. Ja voi ennaltaehkäistä paljon. Mulla on ollut useamman vuoden ajan toistuvia noidannuolia mitä erilaisimmissa tilanteissa. Yleensä menivät ohi muutamissa päivissä, joskus nopeammin, joskus hitaammin. Sitten tuli pari pahempaa noidannuolta ja asento alkoi tuntua kropassa jo selvästi vinolta. Akuutissa vaiheessa sen näki selvästi peilistä ja toiselle jalalle ei voinut ladata painoa lainkaan. Kävin naprapaatilla ensin, joka totesi että lihaksia siellä pakara-alaselkä-akselilla on jumissa ja niitä pitää venytellä. Lisäksi täytyy vahvistaa keskivartaloa. En ihan täysin ostanut tuota selitystä, mutta tein pari viikkoa työtä käskettyäni. Ongelma vain oli, että alaselkää ja syviä vatsoja ei pystynyt treenaamaan ilman alaselän painetta/kipuilua. Kävin sitten kiropraktikolla, joka totesi heti mm. lantion olevan kierossa. Siinä sitä sitten availtiin lukkoja niskasta lähtien ja nyt on kaikki kivut poissa. Luultavasti ongelmaa oli ollut jo vuosia.

Eli kyllä mä itse uskon siihen, että ensin laitetaan ranka ja asennot kuntoon ja vasta sitten lähdetään treenaamaan sitä korsettia tiukemmaksi.

Rusahti alaselkä aika vitusti mavessa ja nyt vasemmalta puolelta helvetin kipeä. Säteilee pikkusen pakaraan. Tais revetä jotain? Kokemuksia?

Itselläni rusahti alaselkä oikealta puolelta SJMV liikkeen lämmitely vaiheessa, painona oli pelkkä tanko. Ennen varsinaisen liikkeen lämmittelyä, poljin fillaria ja venyttelin jalat. 30min rusahduksesta päivystykseen piikkiä ottamaan.

2 vaihtoehtoo : Välilevy, kuten ehdotettu. Tai Iskiashermo juntannu perseestä/alaselästä. Molemmat säteilee tehokkaasti ja vie jalat alta pahimmillaan kun kirpasee.
Lääkärissä käynti suotavaa ensimmäisen poissulkemiseksi ja sen koommin jos siltä osin kuosissa niin "Niksauttajalle" esim Naprapatia/Kiropraktikko/Osteopatia/Jäsenkorjaaja joka osaa hoidella moisen.

Ehdottomasti lekurille ja kannattaa vaatia magneettikuvaa. Itse sain vasta neljännellä lekurikäynnillä lähetteen magneettiin, jossa todettiin välilevytyrä. Aikaisemmat lekurit tokasivat vaan että "se on noidannuoli, relaxantteja naamaan ja kotio lepäilemään".
Olisinpa saanut sen paljon aikaisemmin... vois olla selkä paremmassa kunnossa ja säästynyt vähän vitusti rahaa, kun piti ravata monella eri lekurilla.

no nyt kävin ja relaxanttejahan se tunki mukaan. Väitti että pakko olla venähdys kun ei tunnu nikamissa mitään kipua, itse lihaksessa tietyssä kohdassa vain arkuutta. Pakarikipu katosi illan aikana ja ei säteile minnekkään nyt.

Kuulostais siis juur enempi tolta, iskiastyyppiseltä problemokselta. Lihakset juntannu kunnolla joten no problemos, tosin osaa olla vittumaisen kova kipu siinäki mut parempi se, kun välilevy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itelläkin pari viikkoo sitten meni alaselkä/pakara toiselta puolelta jumiin jalkatreenistä. Pakarajumi lähti parissa päivässä mut alaselkä kipuili pidempään. Kävin viikko sitten yliopiston terveydenhoitajalla, joka epäili iskiashermon olevan jotenkin puristuksissa. Lääkkeeksi suositteli 3 pv:n tulehduslääkekuuria, syvien vatsalihasten treenausta ja kevyitä kävelylenkkejä päivittäin. Noilla ohjeilla on oireet helpottanu nyt. Kohta alottelen kevyesti taas treenaileen jalkoja. Lisäks oon venytelly ja rullaillu koko alakroppaa huolella joka päivä. Yläkroppaa olenkin kokoajan pystyny treenaan.

Itsellä alkoi vuoden 2014 keväällä ongelmat alaselän kanssa. Viime vuoden keväällä tuli siis reenattua voimatyyliin miinuksilla ja raudat liikkui vedossa ja kyykyssä hyvin, kunnes sitten siinä huhtikuun loppupuolella tiukassa 5x5 vedossa alaselkä kipeytyi. Noh, reeniä takana kuutisen vuotta joten muutamien päivien selkäjumit oli ihan tuttuja. Kevensin painoja ja jatkoin eteenpäin puskemista. Selkä oli yleensä ihan hyvä ennen reeniä mutta kipeytyi aina uudelleen ja uudelleen.

Nyt kymmenen kuukautta myöhemmin alkaa usko loppumaan, kun selkä on edelleen jumissa. Reenillä ei oikeastaan edes tunnu olevan kipuun vaikutusta, sillä selkä on ihan yhtä jumissa viikon totaali levon kuin kyykkypäivänkin jälkeen.

Kipu on paikallista ja keskittyy lannerankaan, selän ojennus tuottaa pistävää kipua. Varsinkin aamut ovat pahoja, ja sängystä noustessa selkä tuntuu todella jäykältä. Myös istuminen on pitkin päivää hankalaa, ja asentoa joutuu kokoajan vaihtelemaan alaselän pistävän kivun vuoksi. Kipu ei säteile mihinkään, mutta pitkät selkälihakset ja kyljet ovat miltein kokoajan jumissa, eli jonkinlaiseen spasmiin ne vetävät.

Salilla pahimpia liikkeitä ovat oikeastaan kaikki missä selkää täytyy pitää jossain kulmassa, tein sitten vipareita seisten 6kilon käsipainoilla, tai SJMV :tä 100kilolla. Liikkeissä selkä väsyy nopeasti ja pitkät selkälihakset menee pumppiin niin ettei selkää meinaa saada suoristettua.

Aamujäykkyys viittaisi esimerkiksi selkärankareumaan, mutta tämä aamujäykkyys alkoi tasan siitä päivästä kun selkäni loukkasin.

Kävin pari kuukautta kipeytymisen jälkeen lääkärillä joka ohjasi röntgeniin, mutta kuvissa ei näkynyt mitään. Julkisella sanottiin että heidän fysioterapeuteilla ei ole annettavaa, ja että kannattaa hakeutua yksityiselle. Kävin sitten muutaman kerran tuki- ja liikuntaelin sairauksiin erikoistuneella fysioterapeutilla joka totesi L5 nikaman liikkuvan huonosti muhin verrattuna, ja että selkäni on yliliikkuva. Myös liikekontrollin häiriöstä oli puhetta. Hoidoksi määrättiin syvien vatsalihasten harjoittamista, sekä alakropan venyttelyä. Näitä olen päivittäin jumppaillut, mutta oireet eivät tunnu helpottavan.

Nyt lähinnä kiinnostaisi että minkä ammattilaisen puoleen kääntyisi seuraavaksi. Urheiluhierojalle ajattelin aluksi varata aikaa, ja sen jälkeen varmaan yksityiselle fysiatrille.

En varmaan ole vaivani kanssa yksin, mitenkäs muut ovat selkäänsä tälläisissä tilanteissa hoitaneet? :)

^Ainakin sen voin sanoa, et röntgenissä näkyy tosi huonosti jos jokin on vikana. Että siihen ei voi luottaa. Ittelläni röntgen näytti että selkä olis ihan ok mutta magneetissa paljastui koko kauheus ja siitä mentiin leikkauspöydälle.

Itellä kumminkin ollut joskus apua hyvästä omt-fyssarin käsittelyistä ja antamistaan ohjeista. Ne toimi kyllä aikansa kunnes selkä meni totaalisen paskaks ja piti operoida. Suosittelut siis omt:lle täältä.

^Ainakin sen voin sanoa...
Joo toi olikin tiedossa että ton röntgenin kanssa on vähän arvailua jos ei näy mitään. Kyllä mä magneettia olen kanssa miettinyt, mutta en tiedä kuinka vaikeaa siihen on oikeasti julkisella päästä, vai riittääkö kun vaan oikein ruinaa ja valittaa? Yksityisellä se taitaakin taas olla aika hintavaa. :/

En varmaan ole vaivani kanssa yksin, mitenkäs muut ovat selkäänsä tälläisissä tilanteissa hoitaneet? :)

Itse menisin hyvän OMT fyssarin juttusille, ja jos ei irtoa mitään niin kokeile toista. Itse kävin yläselän ongelmien kanssa niin monella fyssarilla, kiropraktikolla sun muulla etten osaa edes laskea, kunnes homma yhdellä kertaa selvisi.

Mitä tulee vaivaasi, niin ensimmäisenä tulee mieleen jokin nikama lukko tai SI-nivelen virheasento. lukaise tämä läpi: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/63723-si-nivelesta/, ja samoin tätä ketjua jos et vielä lukenut. Nämä on tietty ns helppoja ongelmia ja kyse voi olla jostain ihan muustakin..

pisti myös silmään tuo kun sanoit sen olevan erityisen kipeä aamulla. Kuulostaa siltä, että jos se rasittuu yön aikana niin nukkuma asennossasi saattaa olla jotain häikkää tai sitten joku siellä selässä prakaa nimenomaan makuuasennossa. onko patjasi kovin pehmeä?

Joo toi olikin tiedossa että ton röntgenin kanssa on vähän arvailua jos ei näy mitään. Kyllä mä magneettia olen kanssa miettinyt, mutta en tiedä kuinka vaikeaa siihen on oikeasti julkisella päästä, vai riittääkö kun vaan oikein ruinaa ja valittaa? Yksityisellä se taitaakin taas olla aika hintavaa. :/

Itse en menisi millekkään fyssarille vaan suoraa päätä ortopedille, jolta sitten lähete magneettikuviin. Kyllähän se maksaa mutta omasta terveydestähän tässä on kyse. Tampereelta löytyy esim. cityterveys, jonka hinnat magneetikuvissa ovat muihin verrattuna huokeat.

Turha tuhlata rahojaan epäolennaisiin asioihin ennen kuin kipujen syy on selvitetty. Itse olen kärsinyt välilevyjen ongelmista ja tuo aiempi kertomuksesi voisi olla itseni kirjoittama. Kärsin samanlaisista vaivoista ja syynä oli välilevyn pullistuma.

Onko tälläiseen apuja?

Mulla on alaselkä ollut useamman vuoden juntturassa, välillä enempi ja välillä vähempi. Eli tuntuu kun selkä olisi jatkuvasti pumpissa. Kävellessä tunnen jatkuvasti. Selkä ja jalkatreeneissä tilanne pahenee, jo muutaman sarjan jälkeen tekee mieli heittää hokkarit naulaan ja klenkata kotiiin.
Eli alaselässä nuo selkärangan molemmin puolin olevat putket molemmat ihan kivikovat. What to do?

Onko tälläiseen apuja?

Mulla on alaselkä ollut useamman vuoden juntturassa, välillä enempi ja välillä vähempi. Eli tuntuu kun selkä olisi jatkuvasti pumpissa. Kävellessä tunnen jatkuvasti. Selkä ja jalkatreeneissä tilanne pahenee, jo muutaman sarjan jälkeen tekee mieli heittää hokkarit naulaan ja klenkata kotiiin.
Eli alaselässä nuo selkärangan molemmin puolin olevat putket molemmat ihan kivikovat. What to do?

Mulla veti selän vasemman puolen törkeeseen pumppiin jo kävellessä, kun oli pakarat ja takareidet niin helvetin kireät sekä jumissa. Venyttelyllä ja säännöllisellä takareisien ja pakaroiden putkirullailulla sain selän pumpit pois ja muutenkin kaikki selkä ongelmat katosi.

Itsellä alkoi vuoden 2014 keväällä ongelmat alaselän kanssa. Viime vuoden keväällä tuli siis reenattua voimatyyliin miinuksilla ja raudat liikkui vedossa ja kyykyssä hyvin, kunnes sitten siinä huhtikuun loppupuolella tiukassa 5x5 vedossa alaselkä kipeytyi. Noh, reeniä takana kuutisen vuotta joten muutamien päivien selkäjumit oli ihan tuttuja. Kevensin painoja ja jatkoin eteenpäin puskemista. Selkä oli yleensä ihan hyvä ennen reeniä mutta kipeytyi aina uudelleen ja uudelleen.

Nyt kymmenen kuukautta myöhemmin alkaa usko loppumaan, kun selkä on edelleen jumissa. Reenillä ei oikeastaan edes tunnu olevan kipuun vaikutusta, sillä selkä on ihan yhtä jumissa viikon totaali levon kuin kyykkypäivänkin jälkeen.

Kipu on paikallista ja keskittyy lannerankaan, selän ojennus tuottaa pistävää kipua. Varsinkin aamut ovat pahoja, ja sängystä noustessa selkä tuntuu todella jäykältä. Myös istuminen on pitkin päivää hankalaa, ja asentoa joutuu kokoajan vaihtelemaan alaselän pistävän kivun vuoksi. Kipu ei säteile mihinkään, mutta pitkät selkälihakset ja kyljet ovat miltein kokoajan jumissa, eli jonkinlaiseen spasmiin ne vetävät.

Salilla pahimpia liikkeitä ovat oikeastaan kaikki missä selkää täytyy pitää jossain kulmassa, tein sitten vipareita seisten 6kilon käsipainoilla, tai SJMV :tä 100kilolla. Liikkeissä selkä väsyy nopeasti ja pitkät selkälihakset menee pumppiin niin ettei selkää meinaa saada suoristettua.

Aamujäykkyys viittaisi esimerkiksi selkärankareumaan, mutta tämä aamujäykkyys alkoi tasan siitä päivästä kun selkäni loukkasin.

Kävin pari kuukautta kipeytymisen jälkeen lääkärillä joka ohjasi röntgeniin, mutta kuvissa ei näkynyt mitään. Julkisella sanottiin että heidän fysioterapeuteilla ei ole annettavaa, ja että kannattaa hakeutua yksityiselle. Kävin sitten muutaman kerran tuki- ja liikuntaelin sairauksiin erikoistuneella fysioterapeutilla joka totesi L5 nikaman liikkuvan huonosti muhin verrattuna, ja että selkäni on yliliikkuva. Myös liikekontrollin häiriöstä oli puhetta. Hoidoksi määrättiin syvien vatsalihasten harjoittamista, sekä alakropan venyttelyä. Näitä olen päivittäin jumppaillut, mutta oireet eivät tunnu helpottavan.

Nyt lähinnä kiinnostaisi että minkä ammattilaisen puoleen kääntyisi seuraavaksi. Urheiluhierojalle ajattelin aluksi varata aikaa, ja sen jälkeen varmaan yksityiselle fysiatrille.

Mulla ollut vähän samanlaista, monta vuotta.
Röntgen ei yleensä kauheasti mitään näytä. Itselläni on lordoosi ja ilmeisesti siitä johtuva nikamamadaltuma joka vissiin on se joka oireilee. Ja yläselkä pettää heti kun kallistuu eteenpäin.
On äärimmäisen tärkeää saada lihakset rennoiksi, eli mites sun lihashuolto? Putkirullailua, hierontaa, jäsenkorjausta.
Mitä teet työkses? Istut? Mä teen istumatyötä ja tosiaan selkä ei kestä istumista. Hyvä ergonomia ja toivottavasti saan pian sähköpöydän että voin seistä osan päivää.
Millainen patja? Kova pitää olla! Miten nukut? Kyljellä maatessa pysyykö lantio suorassa vai tippuuko ylempi puoli eteen/alas? Sekin meinaa rassaa sitä alaselkää kun puoli yötä selkäranka kierteellä. Jos tippuu niin tyynyä eteen tukemaan, tai sitten nukutte emännän/isännän kanssa lusikassa niin että toisen lantio tukee sun lantiota ettei se pääse tipahtamaan.

Mun selkäkivut väheni dramaattisesti (90%) kun rupesin treenaamaan takareisiä ja pakaroita. Miten sulla, onko etu/takareidet sopusuhtaiset vai dominoiko toiset?

Sulla ei sinänsä vielä ole iskias-oireita joten peli ei oo vielä pelattu. Pitäisi paljon treenata syviä lihaksia, kyykkyjä yhdellä jalalla, kyykkyjä tasapainolaudalla, metsässä kivien päällä hyppelyä. Mulla auttaa myös potkiminen, siis säkkiä/ihmistä.

Itselläni iso osa selkäkivuista johtui siitä että takareidet ovat kireät kuin pingotetut vaijerit. En oikein keksinyt miten niitä saisi auottua, hierojatkin sanoivat että tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä. Mikään rullakaan ei tuntunut poraavan tarpeeksi syvälle ja muutenkin vaikea löytää asentoa missä saisi tarpeeksi runtattua. Keksin sitten laittaa tangon kyykkytelineen turvarautojen päälle ja siihen päälle vaan jalka kerrallaan omalla painolla rullailemaan. Sattuu muuten aivan perkeleesti mutta kyllä aukoo kireitä lihaskalvoja tehokkaasti. Ylipäänsä jos on lihasjumeja eikä vielä harrasta putkirullaamista niin välittömästi mukaan ohjelmaan!

Back
Ylös Bottom