Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sori, tarkoituksenani ei ollut masentaa. Kannattaa treenata siten, ettei altista niin herkästi vaivalle. Mulla on auttanut esim. se että on takakyykyn vaihtanut etukyykkyyn. Maastavedossa maltillisilla raudoilla ja sitten etuheilautuksilla loppuhapotus takaketjulle. Kulmasoudussa suosin Pendlay-versiota ja kuoletan painon joka toistolla. Pienellä säädöllä saa jo ihmeitä aikaan. Tosin mulla sellainen tilanne, ettei oo pystyny treenaan kuin kahvakuulilla viimeset pari vuotta. Heilurit ja turkkilaiset on vahvistaneet keskikroppaa niin paljon, etten oo tehny eristäviä liikkeitä ollenkaan. Säännöllisen epäsäännöllisesti oon maannu piikkimatolla, sekin on auttanut.Perkele että kuulostaa mukavalta :D Oon taas pikkuhiljaa säännöllisesti treenaillut ja otan messiin kuukausittain kyllä fysionkin, jos saisi hieman jeesiä. Ei muuta kuin eteenpäin, vaivaa tai ei!
Mulla menee alaselkä juostessa aivan totaalijumiin jo kilometrin juoksun jälkeen. Veyttely ei oikeastaan helpota vaan ajan kanssa kipu/jumi häviää. Voiko olla vika kireissä takareisissä, lonkankoukistajista tai si-nivelestä? Muita kohtalotovereita ja vinkkejä, nyt on menossa venyttelykuuri....
Nitkahti itsellä jotenkin sjmv:ssä tiistaina selkä. Työpäivän meni vielä ihan ok, mutta töiden kävely oli tuskaa. Kävin saunassa ja pieni rusahdus kuului alaselästä ja kipu siirtyi rangasta rangan sivuille jomottamaan.
Illan ja seuraavan päivän pystyin vain makaamaan lattialla selälläni ja jalat penkillä. Kipu jomottaa tällä hetkellä koko lantiossa ja alavatsassa, vähän kuin joku olisi potkaissut nivusiin, edestakaista taitetta ei kestä ollenkaan ja makuulle meni on tehtävä kyljelleen kellahtaen.
Nyt matkaan kohti lääkäriä ja toivon saavani jonkun järkevän hoitomuodon eikä pelkästään lääkkeitä.
Olisiko arvon kanssaurheilijoilla ajatusta että pitäisikö vain reenata jatkossa keskivartaloa enemmän koukulla vai pitäisikö hankkia nostovyö isoimpiin painoihin?
Pari viikkoa sitten meni prässissä muutama toisto hieman liian syvältä ja selkä taisi pyöristyä.. Seuraavana päivänä oli alaselkä jumissa, varsinkin vasen puoli. Ei ole vaiva helpottanut, levossa ei tunnu mitään muuta kuin ehkä pientä jäykkyyttä mutta taivuttaessa esim. kenkiä laittaessa tai alataljassa tuntuu sellaista hieman kivuliasta venytystä alaselässä. Mikähän mahtaa olla? Lihasjumi vai nikama? En usko että mitään varsinaisesti rikki meni, kun kuitenkaan levossa ei oikeastaan minkäänlaista kipua tunnu.
Kellään apua tähän? :( Tämän viikon nyt ainakin aion rullailla selkää ja venytellä jalkoja ja lantiota ja katsoa jos auttaa :/
Kellään apua tähän? :( Tämän viikon nyt ainakin aion rullailla selkää ja venytellä jalkoja ja lantiota ja katsoa jos auttaa :/
Tuntuu että siellä kinnaa joku, voisko se olla fasettilukko..?
Miten pian sitä tohtii noidannuolen jälkeen palata salille? Onnistuin ilmeisesti jotenkin venäyttään alaselkäni parisen viikkoa sitten viikonloppuna, vaikken ite tiedäkään, et missä tilanteessa. Todennäköisesti joko salilla tai joogatessa. Joka tapauksessa loppiaisena tilanne oli se, et jouduin meneen päivitystykseen, kun en pystynyt seisoon enää suorana. Diagnoosi oli noidannuoli ja sain reseptin Panacodeihin ja Sirdaludeihin. Ne on toimineet mainiosti ja säkylääkettä oon viimeks ottanut torstaina aamulla. Sirdaludeja oon ottanut yhden illalla, mut ajattelin tänään jo jättää senkin pois. Olo on suht koht normaali, mutta vähän jotain jomotusta ja jumia tuol selässä edelleen tuntuu. Matalilla painoilla ajattelin tietysti aloitella ja enempi sellaisella jumppameiningillä. Onko jotain liikkeitä, joita kannattais vältellä viel kokonaan? Voiko mavea tehdä, jos käyttää ihan vaan pikkupikkupainoja?
Itsellä ollut selän kanssa ongelmia nyt useamman vuotta. Useamman kerran menee selkä vuoteen. Peilistä kun katsoo niin selkää vääntäytyy "s-kirjaimen" muotoon. Kipulääkkeet ei auta (kokeiltu buranasta tramaliin). Pahimmillaan kipu on ollut käsittämätöntä - noidannuolen tyyppistä. Kipu on tullut välillä todella herkästäkin. Esim. pystypunnerrusta tehtäessä istuiltaan, metsässä kävellessä, mavessa tai kyykätessä. Tietoisesti olen vielä varonut, että en vaan tekisi yhtään liian isoilla painoilla tai epäpuhtaalla tekniikalla. Kävin lääkäreillä ja hierojilla vaan ei mitään apua ollut. Sitten kuulin kaverilta, että omalla kylällä on ns. "niksauttelija". Pari viimeistä kertaa saanut hän minulta selän auki. Pisimmällään selkä oli kipeä lähes kuukauden - hyvä, että paskalle taipui. Tämä niksauttaja tiesi sanoa, että selässä ja kropassa oli selkeä asentovirhe, joka johtuu taka -ja etureisien jumeista. Lisäksi lukot tulevat lapoihin ja pohkeisiin. Viimeisimmän kerran selkä meni noin viikko sitten. Nyt kun viikon venytellyt ja väkisin vaan käynyt liikkumassa, niin selkä on tänään kunnossa taas. Ei vaan voi liikaa korostaa venyttelyn merkitystä. Lihasjumitkin kun saattaa joskus olla aika syvälläkin, että pelkkä venyttelykään ei välttämättä auta. Jatkossa yritän panostaa keskikropan syvien lihasten vahvistamiseen, päivittäiseen venyttelyyn ja nesteytykseen, jotta välttyisin jumeilta. Selän huonoutta olen aina syyttänyt, vaikka siinä ei mitään vikaa ole onneksi ollutkaan.