Alaselkä jumissa tai jotain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hjonk
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Perkele että kuulostaa mukavalta :D Oon taas pikkuhiljaa säännöllisesti treenaillut ja otan messiin kuukausittain kyllä fysionkin, jos saisi hieman jeesiä. Ei muuta kuin eteenpäin, vaivaa tai ei! :)
Sori, tarkoituksenani ei ollut masentaa. Kannattaa treenata siten, ettei altista niin herkästi vaivalle. Mulla on auttanut esim. se että on takakyykyn vaihtanut etukyykkyyn. Maastavedossa maltillisilla raudoilla ja sitten etuheilautuksilla loppuhapotus takaketjulle. Kulmasoudussa suosin Pendlay-versiota ja kuoletan painon joka toistolla. Pienellä säädöllä saa jo ihmeitä aikaan. Tosin mulla sellainen tilanne, ettei oo pystyny treenaan kuin kahvakuulilla viimeset pari vuotta. Heilurit ja turkkilaiset on vahvistaneet keskikroppaa niin paljon, etten oo tehny eristäviä liikkeitä ollenkaan. Säännöllisen epäsäännöllisesti oon maannu piikkimatolla, sekin on auttanut.

Moi.

Itsellä tuntui ikävältä alaselässä, kun maanantaiaamuna salilla olin maastavetoa tekemässä. Jännä venähtävä tunne alaselässä, molemmin puolin. Heti tiesin, että tästä ei ihan vähällä selvitäkään. Kunnon jumihan siihen tuli. Nyt olen ottanut lääkärin määräämänä muutaman kerran päivässä Voltarenia ja yöksi Sirdaludia lihaksia rentouttamaan. Maanantai oli ihan tuskaa. Eilinen: pääsi jo paremmin liikkeelle. Tänään: vielä paremmin liikkeelle. Mutta edelleen alaselkä on herkän tuntoinen, ettei kestä mitään äkkitempauksia. Ja jäykähkön oloinen myös. Eilen varsinkin oli tosi hankalan tuntoista, kun ei pystynyt pitämään selkää rentona. Ihan jäykkänä alaselkä, ja jotenkin epäsymmetrisesti niin, että kiskoi yläkroppaa kieroon.

Toivotaan, että menee säikähdyksellä ohi. Mutta askarruttaa, että mistä johtuu vai onko monen asian summa: huono tekniikka, riittämätön lämmittely, rakenteelliset jutut alaselässä, jotka altistavat tällaiselle? Uskaltaneeko tässä mavea tehdä vähään aikaan? Painot eivät minulla mavessa vielä ole todellakaan isot. Lämmittelyssä vissiin parantamisen varaa.

Vaiva kuullostaa omaan korvaan noidannuolelta..Varsinkin kun sanoit, että epäsymmetrisesti nostit. Itsellä mennyt yläselästä myös samallai kulmasoudussa ja kesti viikosta kahteen. Verta pumppaat vähän lihakseen pikku hiljaa ja lepoa.. En pelästyisi vielä.

Ei venytystä kipeisiin kohtiin!

Nitkahti itsellä jotenkin sjmv:ssä tiistaina selkä. Työpäivän meni vielä ihan ok, mutta töiden kävely oli tuskaa. Kävin saunassa ja pieni rusahdus kuului alaselästä ja kipu siirtyi rangasta rangan sivuille jomottamaan.
Illan ja seuraavan päivän pystyin vain makaamaan lattialla selälläni ja jalat penkillä. Kipu jomottaa tällä hetkellä koko lantiossa ja alavatsassa, vähän kuin joku olisi potkaissut nivusiin, edestakaista taitetta ei kestä ollenkaan ja makuulle meni on tehtävä kyljelleen kellahtaen.

Nyt matkaan kohti lääkäriä ja toivon saavani jonkun järkevän hoitomuodon eikä pelkästään lääkkeitä.

Olisiko arvon kanssaurheilijoilla ajatusta että pitäisikö vain reenata jatkossa keskivartaloa enemmän koukulla vai pitäisikö hankkia nostovyö isoimpiin painoihin?

Sanoisin, että keskivartalon syviin lihaksiin kunnon panostusta, venyttelyä koko kropalle erityisesti selälle, pakaroille ja takareisille ja huolellisuutta nostoasentoon. (Ja painot silleen pienemmälle, ettei tule repimistä, vaan hallittu toisto alusta loppuun)

Mulla menee alaselkä juostessa aivan totaalijumiin jo kilometrin juoksun jälkeen. Veyttely ei oikeastaan helpota vaan ajan kanssa kipu/jumi häviää. Voiko olla vika kireissä takareisissä, lonkankoukistajista tai si-nivelestä? Muita kohtalotovereita ja vinkkejä, nyt on menossa venyttelykuuri....

Mulla menee alaselkä juostessa aivan totaalijumiin jo kilometrin juoksun jälkeen. Veyttely ei oikeastaan helpota vaan ajan kanssa kipu/jumi häviää. Voiko olla vika kireissä takareisissä, lonkankoukistajista tai si-nivelestä? Muita kohtalotovereita ja vinkkejä, nyt on menossa venyttelykuuri....

kuulostaa siltä että selkä rasittuu epänormaalin paljon mutta siihen voi olla monta syytä... selän tai lantion virheasento, skolioosi, eri pituiset jalat, jokin paikka jumissa/lukossa/kireässä (nuo mainitsemasi tai ranka jumissa)... kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokin jaloissakin voi vetää selän sen verran vinoon, että rasittuu. fysioterapeutti voisi kyetä asennon tai käsikopelon perusteella arvioimaan mikä mättää.

Nitkahti itsellä jotenkin sjmv:ssä tiistaina selkä. Työpäivän meni vielä ihan ok, mutta töiden kävely oli tuskaa. Kävin saunassa ja pieni rusahdus kuului alaselästä ja kipu siirtyi rangasta rangan sivuille jomottamaan.
Illan ja seuraavan päivän pystyin vain makaamaan lattialla selälläni ja jalat penkillä. Kipu jomottaa tällä hetkellä koko lantiossa ja alavatsassa, vähän kuin joku olisi potkaissut nivusiin, edestakaista taitetta ei kestä ollenkaan ja makuulle meni on tehtävä kyljelleen kellahtaen.

Nyt matkaan kohti lääkäriä ja toivon saavani jonkun järkevän hoitomuodon eikä pelkästään lääkkeitä.

Olisiko arvon kanssaurheilijoilla ajatusta että pitäisikö vain reenata jatkossa keskivartaloa enemmän koukulla vai pitäisikö hankkia nostovyö isoimpiin painoihin?

tuo rusahdus viittaisi enemmän lukkoon, mutta voi siellä olla myös venähdys. jos vajaa viikon ollut kipeä niin kuulostaa mielestäni enemmän venähdykseltä?

Lämmitteletkö ja venytteletkö ennen nostoa? itsellä pari kertaa venähtänyt kyseisessä liikkeessä muttei sen jälkeen, kun ennen treeniä lämmittelen kunnolla (soutu joka kohdistuu paremmin selkään), avaan lukot rullaamalla ja venyttelen kunnolla.

Jos selkä on jumissa, ni ei se vyön hankkiminen ja sen käyttö sitä ongelman syytä poista. Sama koskee kaikkia lämppäreitä mitä jengi käyttää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pari viikkoa sitten meni prässissä muutama toisto hieman liian syvältä ja selkä taisi pyöristyä.. Seuraavana päivänä oli alaselkä jumissa, varsinkin vasen puoli. Ei ole vaiva helpottanut, levossa ei tunnu mitään muuta kuin ehkä pientä jäykkyyttä mutta taivuttaessa esim. kenkiä laittaessa tai alataljassa tuntuu sellaista hieman kivuliasta venytystä alaselässä. Mikähän mahtaa olla? Lihasjumi vai nikama? En usko että mitään varsinaisesti rikki meni, kun kuitenkaan levossa ei oikeastaan minkäänlaista kipua tunnu.

Pari viikkoa sitten meni prässissä muutama toisto hieman liian syvältä ja selkä taisi pyöristyä.. Seuraavana päivänä oli alaselkä jumissa, varsinkin vasen puoli. Ei ole vaiva helpottanut, levossa ei tunnu mitään muuta kuin ehkä pientä jäykkyyttä mutta taivuttaessa esim. kenkiä laittaessa tai alataljassa tuntuu sellaista hieman kivuliasta venytystä alaselässä. Mikähän mahtaa olla? Lihasjumi vai nikama? En usko että mitään varsinaisesti rikki meni, kun kuitenkaan levossa ei oikeastaan minkäänlaista kipua tunnu.

Kellään apua tähän? :( Tämän viikon nyt ainakin aion rullailla selkää ja venytellä jalkoja ja lantiota ja katsoa jos auttaa :/

Kellään apua tähän? :( Tämän viikon nyt ainakin aion rullailla selkää ja venytellä jalkoja ja lantiota ja katsoa jos auttaa :/

Jos tuntuu, ettei mitään varsinaisesti ole rikki, niin venyttele huolellisesti varsinkin takareisi/pakara-osastoa, läträä mobilatia/jotain heppalinimenttiä tms mitä nyt sattuu olemaan tarjolla. Vahvista syviä lihaksia, netistä löytyy kasoittain ohjeita, jatkossakin venyttele huolellisesti ja treenatessa keskity tekniikkaan vaikka painojen kustannuksella. Kuulostaa ihan lihasjumilta/pieneltä venähdykseltä, jonka pitäisi kyllä mennä ohi lihashuollolla ja kevennetyllä treenillä.

Mulla auttoi aikanaan vastaavanlaisiin kipuihin takareisien venyttely lattialla istuen ja pitkät venytykset leuanvetotangossa roikkuen.. teki oikein nasueinaria alaselälle :D useamman kerran päivässä toistin tuon niin alkoi kivut hellittämään.

Alaselkäongelmia myös täällä.

Eli noin viikko sitten kyykyn yhteydessä (lämmittelyvaiheessa, niskassa taisi olla 80kg) pääsi tapahtumaan pieni butt-wink ja alaselkä (vaikea paikantaa täsmälleen, jossain L5 paikkeilla) tuntui oikeastaan heti aralta. Kävelemään, juoksemaan, hyppimään, istumaan jne. pystyy ongelmitta, eikä esim. kyykkyyn meneminen aiheuta kipua. Kuitenkin alaselkää yliojentaessa tai pyöristäessä pientä kipua tuntuu. Kipu ei myöskään säteile mihinkään. Kuulostaako tutulta?

Sen verran taustatietoa että varsinkin lonkankoukistajat ovat jo pitkään olleet todella kireät ja alaselän lordoosi hieman korostunut. Olen nyt ahkerasti venytellyt niin pakaroita, lonkankoukistajia kuin etu- ja takareisiäkin ongelmaa korjatakseni. Kipu on tässä viikon sisällä pikkuhiljaa helpottanut, mutta ei se normaaliltakaan tunnu. Onko kellään ilmennyt vastaavia ongelmia?

Tämmönen liike tuntuu vähän hassulta itellä https://www.youtube.com/watch?v=HVMLb5O-jQc

Eli kun tuon jalat oikealta vasemmalle, niin siinä keskivaiheilla tai vähän ennen keskivaihetta kuuluu rutinaa ja tuntuu pistävää kipua rangan alueella. Tuntuu että siellä kinnaa joku, voisko se olla fasettilukko..? Mitä enempi jalkoja pitää koukussa, niin sitä vahvempana tulee kipu ja rutina. Kun vie jalat vasemmalta oikealle, niin ei kuulu eikä tunnu yhtään mitään.

Se pipi on tuolla alarangassa oikealla puolella, samassa kohtaa minkä joskus loukkasin kun menin mavettamaan kipeällä selällä. Aluperin selkä meni joskus ihan arjessa, en edes muista missä.

Miten pian sitä tohtii noidannuolen jälkeen palata salille? Onnistuin ilmeisesti jotenkin venäyttään alaselkäni parisen viikkoa sitten viikonloppuna, vaikken ite tiedäkään, et missä tilanteessa. Todennäköisesti joko salilla tai joogatessa. Joka tapauksessa loppiaisena tilanne oli se, et jouduin meneen päivitystykseen, kun en pystynyt seisoon enää suorana. Diagnoosi oli noidannuoli ja sain reseptin Panacodeihin ja Sirdaludeihin. Ne on toimineet mainiosti ja säkylääkettä oon viimeks ottanut torstaina aamulla. Sirdaludeja oon ottanut yhden illalla, mut ajattelin tänään jo jättää senkin pois. Olo on suht koht normaali, mutta vähän jotain jomotusta ja jumia tuol selässä edelleen tuntuu. Matalilla painoilla ajattelin tietysti aloitella ja enempi sellaisella jumppameiningillä. Onko jotain liikkeitä, joita kannattais vältellä viel kokonaan? Voiko mavea tehdä, jos käyttää ihan vaan pikkupikkupainoja?

Itsellä ollut selän kanssa ongelmia nyt useamman vuotta. Useamman kerran menee selkä vuoteen. Peilistä kun katsoo niin selkää vääntäytyy "s-kirjaimen" muotoon. Kipulääkkeet ei auta (kokeiltu buranasta tramaliin). Pahimmillaan kipu on ollut käsittämätöntä - noidannuolen tyyppistä. Kipu on tullut välillä todella herkästäkin. Esim. pystypunnerrusta tehtäessä istuiltaan, metsässä kävellessä, mavessa tai kyykätessä. Tietoisesti olen vielä varonut, että en vaan tekisi yhtään liian isoilla painoilla tai epäpuhtaalla tekniikalla. Kävin lääkäreillä ja hierojilla vaan ei mitään apua ollut. Sitten kuulin kaverilta, että omalla kylällä on ns. "niksauttelija". Pari viimeistä kertaa saanut hän minulta selän auki. Pisimmällään selkä oli kipeä lähes kuukauden - hyvä, että paskalle taipui. Tämä niksauttaja tiesi sanoa, että selässä ja kropassa oli selkeä asentovirhe, joka johtuu taka -ja etureisien jumeista. Lisäksi lukot tulevat lapoihin ja pohkeisiin. Viimeisimmän kerran selkä meni noin viikko sitten. Nyt kun viikon venytellyt ja väkisin vaan käynyt liikkumassa, niin selkä on tänään kunnossa taas. Ei vaan voi liikaa korostaa venyttelyn merkitystä. Lihasjumitkin kun saattaa joskus olla aika syvälläkin, että pelkkä venyttelykään ei välttämättä auta. Jatkossa yritän panostaa keskikropan syvien lihasten vahvistamiseen, päivittäiseen venyttelyyn ja nesteytykseen, jotta välttyisin jumeilta. Selän huonoutta olen aina syyttänyt, vaikka siinä ei mitään vikaa ole onneksi ollutkaan.

Miten pian sitä tohtii noidannuolen jälkeen palata salille? Onnistuin ilmeisesti jotenkin venäyttään alaselkäni parisen viikkoa sitten viikonloppuna, vaikken ite tiedäkään, et missä tilanteessa. Todennäköisesti joko salilla tai joogatessa. Joka tapauksessa loppiaisena tilanne oli se, et jouduin meneen päivitystykseen, kun en pystynyt seisoon enää suorana. Diagnoosi oli noidannuoli ja sain reseptin Panacodeihin ja Sirdaludeihin. Ne on toimineet mainiosti ja säkylääkettä oon viimeks ottanut torstaina aamulla. Sirdaludeja oon ottanut yhden illalla, mut ajattelin tänään jo jättää senkin pois. Olo on suht koht normaali, mutta vähän jotain jomotusta ja jumia tuol selässä edelleen tuntuu. Matalilla painoilla ajattelin tietysti aloitella ja enempi sellaisella jumppameiningillä. Onko jotain liikkeitä, joita kannattais vältellä viel kokonaan? Voiko mavea tehdä, jos käyttää ihan vaan pikkupikkupainoja?

Odottaisin noin viikon siitä, kun on viimeksi ollut mitään tuntemuksia, mutta tämä on erittäin tapauskohtaista. Kun aloitat tekemään selkähommia, niin lämmittele ja venyttele todella hyvin. Nimenomaan selkään kohdistuvaa lämmittelyä, esim soutu on aika hyvä. Nämä ovat paras tapa myös jatkossa välttää venähdyksiä ja muita, kylmä ja jäykkä lihas venähtää paljon herkemmin kuin vetreä ja lämmenyt.

Itsellä ollut selän kanssa ongelmia nyt useamman vuotta. Useamman kerran menee selkä vuoteen. Peilistä kun katsoo niin selkää vääntäytyy "s-kirjaimen" muotoon. Kipulääkkeet ei auta (kokeiltu buranasta tramaliin). Pahimmillaan kipu on ollut käsittämätöntä - noidannuolen tyyppistä. Kipu on tullut välillä todella herkästäkin. Esim. pystypunnerrusta tehtäessä istuiltaan, metsässä kävellessä, mavessa tai kyykätessä. Tietoisesti olen vielä varonut, että en vaan tekisi yhtään liian isoilla painoilla tai epäpuhtaalla tekniikalla. Kävin lääkäreillä ja hierojilla vaan ei mitään apua ollut. Sitten kuulin kaverilta, että omalla kylällä on ns. "niksauttelija". Pari viimeistä kertaa saanut hän minulta selän auki. Pisimmällään selkä oli kipeä lähes kuukauden - hyvä, että paskalle taipui. Tämä niksauttaja tiesi sanoa, että selässä ja kropassa oli selkeä asentovirhe, joka johtuu taka -ja etureisien jumeista. Lisäksi lukot tulevat lapoihin ja pohkeisiin. Viimeisimmän kerran selkä meni noin viikko sitten. Nyt kun viikon venytellyt ja väkisin vaan käynyt liikkumassa, niin selkä on tänään kunnossa taas. Ei vaan voi liikaa korostaa venyttelyn merkitystä. Lihasjumitkin kun saattaa joskus olla aika syvälläkin, että pelkkä venyttelykään ei välttämättä auta. Jatkossa yritän panostaa keskikropan syvien lihasten vahvistamiseen, päivittäiseen venyttelyyn ja nesteytykseen, jotta välttyisin jumeilta. Selän huonoutta olen aina syyttänyt, vaikka siinä ei mitään vikaa ole onneksi ollutkaan.

Hyvä että olet saanut kondikseen. Asentovirheet on korjattavissa kunhan määrittää mikä sen aiheuttaa. Mainitsit reidet joten kyseessä varmaan jokin lantion virheasento? Itsellä on ollut eteenpäin kallistunut lantio joka on vetänyt selän ja niskan käyräksi ja olen sen kanssa paininut vuosia, nyt on löytynyt oikeat metodit korjaamiseen..

Back
Ylös Bottom