Alaselkään tuli jalkatreenissä jotain häikkää?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja onni
  • Aloitettu Aloitettu
Tein jalkatreenin maanantaina, ja kyykyn ja prässin jälkeen huomasin että selässä sattuu. Toiseksi alinta selkänikamaa kun painelee sen päältä ja varsinkin hiukkasen oikealta puolelta, niin sattuu. Tuntuu samalta kuin jos mustelmaa painelisi. Onko syytä huoleen vai paraneekohan tuo levolla?? Se ei mitenkään säteile muuhun elämiseen, eilen esimerkiksi juoksin ilman kipuja 3 km.

Olen tällä erää reenaillut salilla säännöllisesti kolmisen kuukautta ja olen nainen. En vielä edes kyykkää isoilla painoilla, reilu puolet omasta painosta oli vain niskassa, ja selän asennon pitäisi olla suht kunnossa. Prässiä tein hiukan painavammilla ja nimenomaan prässin jälkeen huomasin kivun. Luonnostaan minulla on kyllä notkoselkä..

Uskallankohan nyt mennä salille lainkaan tekemään jalkoja ja selkää vai otanko pakkolevon??? :itku:

edit: oliskos vaikka ylimääräisestä venyttelystä mitään apua?? minnekään naksauttelijalle ei nyt juuri olisi varaa mennä .. :(

Eihän päässyt takapuoli nousemaan prässiä tehdessä? Itse rikoin nuorna poikana selkäni ilmeisesti juuri sillä tavalla. Välilevy pullistui ja kauan piti potea. Lepuuta selkää nyt jonkun aikaa ja katsastele, mutta älä aivan liikkumattomaksi rupea.

Useamman kerran ollut selkä kipeänä, joko lievä välilevynpullistuma tai muuten joku kramppi jonka paraneminen kestänyt. Tavallisesti noissa on kestänyt kuukauden verran parantua. Venyttelyllä tuskin jo aiheutunut kipu paranee, mutta sillä saattaa ehkäistä sen toistumisen eli etu/takareidet, lantion lihakset, alaselkä, vatsalihakset olisi hyvä venytellä varsinkin jos niiden jäykkyys aiheuttaa ryhtivikaa. Ei kannatta tehdä liikkeitä jotka aiheuttavat kipua, mutta muuten kannattaa pitää liikkeessä tuota selkää sen verran kuin se kestää.

Itsellä kyllä takapuoli nousee, kun vetää prässissä polvet rintaan asti. Ei varmaan oo tarpeeksi venyvyyttä, silti mitään kipuja selässä ei ole ilmennyt.

Mulla kävi tossa pari viikkoo sillein että kävin aamulla salilla tekee selän ja perjantaina päivällä pelasin futista, ni sillo kävi jotain ja sitte ei jaksanu kaljakoria kunnolla kantaa kaupasta ku oli sellane pistävä kipu selässä, se o nyt paljo parempi, mutta äkkinäiset liikkeet saa piston.
- sitä mää vaa, että iteksee se mulla parani, ainaki nyt tuntuu siltä, olen salilla käynyt, mutta selkää rasittavia liikkeitä vältellyt hieman, ja alaselän jätin kokonaan pois. Toivon pääseväni alaselän treenaamisen pariin nyt perjantaina :)

"Selkänousee??" Tarkotetaanko tossa sitä että selkä menee enemmän notkolle alaselästä vaiko enemmän pyöreäksi.

-nimimerkillä tyhmä(kö)

Vacsuli sanoi:
"Selkänousee??" Tarkotetaanko tossa sitä että selkä menee enemmän notkolle alaselästä vaiko enemmän pyöreäksi.

-nimimerkillä tyhmä(kö)

Perse ei pysy penkissä prässissä(pyöristyy)-> voih.

Kaikki liikkeet salilla ja kotona jaloilla eikä alaselällä-> parempi.

Niin siinä sitten on täytynyt käydä. :jahas: Olen tykännyt päästää painot tosi alas prässissä kun se tuntuu kaikista eniten. Jalkareeni saakin sitten olla juoksemista ja rullaluistelua heinäkuun ajan ja käyn salilla tekemässä vain hauista, ojentajaa ja olkapäitä.. Toivottavasti toi sitten rauhottuisi.

onni sanoi:
Niin siinä sitten on täytynyt käydä. :jahas: Olen tykännyt päästää painot tosi alas prässissä kun se tuntuu kaikista eniten. Jalkareeni saakin sitten olla juoksemista ja rullaluistelua heinäkuun ajan ja käyn salilla tekemässä vain hauista, ojentajaa ja olkapäitä.. Toivottavasti toi sitten rauhottuisi.

Kannattaa käydä näyttämässä vaikka lääkärille, jos kipu ei lopu parissa viikossa.

Niin, ja muista tehdä selkääkin! :whip:

Lynski sanoi:
Itsellä kyllä takapuoli nousee, kun vetää prässissä polvet rintaan asti. Ei varmaan oo tarpeeksi venyvyyttä, silti mitään kipuja selässä ei ole ilmennyt.

Eikä kannata odottaa niin kauan että niitä tulee. Prässissä kelkan laskeminen liian alas ei tehosta jalkatreeniä millään tavalla, vain tuhoaa alaselän. Meidän salilla yks kaveri on viety ampulanssilla pois ku paukahti selkä oikeen kunnolla prässissä juuri siitä syystä että päästi sen liian alas. Myöskään ei polvia lukkoon ylhäällä. Liike on lyhyt, varsinkin jos pidät jalkoja korkealla, mutta silti tehokas

Vaiva kuulostaa ihan samalta jonka sain aikaiseksi nostaessani lihalaatikollisen kiuaskiviä remontin tieltä = ei mennyt jaloilla vaan alaselällä :david: .

Mulla asiaan auttoi kaksi käyntiä ammattiniksauttajan luona. Lekuri jolta pyysin ensiavuksi kipulääkitystä, kehotti ostamaan apoteekista tuen alaselkää varten, eikä osannut kuin pahoitella että rikoin selkäni. Voipi olla että lekuriltakin saa oikean avun selkävaivoihin, mutta itse en tuon keikan jälkeen mene ensin lääkärille vaan niksauttajalle.

Välilevyhän siellä todennäköisesti vihoittelee. Joko hieman luiskahti pois paikoiltaan tai sitten aikaisemmin syntynyt pullistuma paljastui. Lekurille vaan ja jos tohtori on hövelillä päällä niin magneettikuvaukseen...pientä ruinausta vaan mukaan. Jos tuntuu kipua tai puutumista alaraajoissa/pakaroissa niin painaa hermoja. Tässä tapauksessa ei kannata pahemmin kyyristyä tai muutenkaan rasittaa selkää ennen lääkärissä käyntiä.

Mulla meni n 1kk sitten mavessa selkä rikki, kun yritin treenata edes kohtuullisen kovaa pitkin vetotauon jälkeen. Selkä venähti/napsahti/hajosi ihan selvästi viimeisen sarjan viimeisessä toistossa.
Kipu estää tekemästä kaikkia kyykyn ja maven variootioita ja mm prässi, hackia, jalkojen nostoa, julle, alataljaa, kulmasoutua jne jne
Se on myös säteillyt saman puolen pakaraan ja ehkä vähän takareiteenkin. Vamma on siis ilmeisesti juuri välilevyn pullistuma?
Ajattelin huomenna varata ajan arvaukeskukseen, siinä toivossa että pääsisin magneettikuvauksiin ja saataisiin varmistettua että mikä siellä on vikana, ja mahdollisesti lähetteen kiropraktikolle/osteopaatille, ja mahdollisesti vielä kelan kustantamana.

Nyt itse kysymykseeni. Kuinka monella täällä on ollut välilevyn pullistuma ja kauan sillä kesti parantua? Mitä vinkkejä/kuntouttavia liikkeitä suosittelisitte? Onko välilevyn pullistuma helposti uusiva vaiva ja rajoittaako se reeniä jatkossa? Ei kai välilevyn pullistuma ole pätevä syy pakottaa alokasta pakkolomalle intistä (lähden 12.7 santikseen)?

oppilas sanoi:
Eikä kannata odottaa niin kauan että niitä tulee. Prässissä kelkan laskeminen liian alas ei tehosta jalkatreeniä millään tavalla, vain tuhoaa alaselän. Meidän salilla yks kaveri on viety ampulanssilla pois ku paukahti selkä oikeen kunnolla prässissä juuri siitä syystä että päästi sen liian alas. Myöskään ei polvia lukkoon ylhäällä. Liike on lyhyt, varsinkin jos pidät jalkoja korkealla, mutta silti tehokas

Totta ja ainkin itse teen prässin ETUREISILLE ja silloin varsinkin se turhan alas laskeminen on aika hyödytöntä.

Taidan aloittaa oikeen välilevypullistumathreadin, ni kaikki jotka asiasta jotain tietää löytää paikalle

Frodo sanoi:
onni, tai sitten pidät täydellisen paussin esim. viikon... voi tehdä eetwarttia!
Voi kun malttais kun just alkaa näkyä vähän tulosta. :)

Prässissä kelkan laskeminen liian alas ei tehosta jalkatreeniä millään tavalla, vain tuhoaa alaselän.
Perskele liimaan ison lapun salin prässiin että näin voi käydä, miks mulle ei kukaan ole voinut kertoa mitään :itku: Luulin aina että prässi on maailman turvallisin liike ja että sen nyt vähintään teen oikein.

Back
Ylös Bottom