Alaselän pyöristyminen kyykätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fdsa
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Yksi keino, joka itselläni on auttanut alaselän asentoon, on ylätakareisien venyttely. Ottaa tasapenkin ja menee sen päälle istumaan siten, että jalat ovat penkin eri puolin. Asenton on tässä vaiheessas kyykyn loppuasento. Ikään kuin tekisi boxkyykkyä. Siitä sitten selkä suorana napaa penkin pintaa kohti. Kokeile.

Toinen on sitten että meet peilin eteen ilman paitaa ja laskeudut oikein hitaasti paralleltasoon asti. Koita pitää paketti kasassa aktivoimalla alaselkää ja ottamalla kovat paineet alavatsaan. Itselläni on auttanut asennon harjoittelu paljon. Alussa voi tuntua, että selän asento on mahdotonta pitää, mutta kyllä se siitä lähtee menemään.

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI tässä videossa mies kertoo, kuinka alaselän asentoa voi harjoitella yhdellä tapaa. 1:50 kohdalla. Sittenhän tuon saman videon harjoituksen voi tehdä ilman tukea, kuten äsken kuvailin peilin edessä harjoittelua.

olen varmaan ihan noobi mutta täältäpä nämä asiat selviää.

Tua tua, mihin suuntaan sen selän siis EI saisi pyöristyä ? En kerrassaan tajua et miten sen pitää olla: niin päin että ikään ku perse ja latsit alkaa lähestyä vai niin päin et ikään ku reidet ja tissit menee toisiaan kohti ?

PS: mikähän toi sana "varmaan" tuolla oli :lol2:

Vastaan itse itselleni..

Kiropraktikot yms on monet kerrat sanoneet että mulla olis kireät lonkankoukistajat. Määhän siihen että miten niin, menee melkeen spaketit etusuunnassa. Ja nyt tuntuu selässä taas jotain kun tänään kyykkäsin.

Salama iski kirkkaalta taivaalta kun koitin venyttää noita lonkankoukistajia pitäen alaselän suorassa, kuten se siis pitää varmaan kyykätessäkin olla. Niin wtf, ei yhtään mihinkään :confused: Olen venytelly ja ylipäänsä kulkenu koko ajan siis selkä notkolla :(

Loistohomma, nyt edes tietää miten pitää venytellä :D

kyllä tekniikka vaikuttaa liikkuvuuden lisäksi. ja heikkojen vatsalihasten sanotaan aiheuttavan eteenpäin kaatumista/kumartumista joka saa selän pyöristymään. olen tehnyt syvää kyykkyä sekä huonolla teknikalla aikanaan että myöhemmin opetellut pääsemään pohjaan asti niin että selkä pysyy jopa notkolla tarvittaessa. nevojani: paljon takareisien, pakaroiden ja nivusien venttelyä, ja kevyt venyttely aina ennen kyykkyä (voi olla monta mieltä mutta auttaa syvyydessä tosi paljon). jullen pyrkii tekemään syvään, sekä vahvistaa keskivartaloa että venyttää niitä paikkoja mitä pitääkin.
Pyrkii pitämään painon ennemmin kantapäillä kuin päästää päkiöiden varaan: asento ei saa mennä ollenkaan eteenpäin nojaavaksi, se on pahin virhe ja saa selän pyöristymään väkisinkin. selän on syytä olla mahdollisimman pystysuora. kannattaa kokeilla eri paikkoja miten korkealla selässä tankoa pitää.
keskityy työntämään persettä taaksepäin ja kyykkämällä lantion eikä polvien varassa, ja työntää polvia sivuille eikä eteenpäin niin pääsee laskeutumaan paremmin jalkojen väliin. mulle auttaa tosi paljon jos varpaat osottaa jonkun verran sivuille eikä suoraan eteenpäin. eli nykyäänkin jos en keskity tekniikkaan menen enempiä miettimättä kyykkyyn-ylös, niin selkä pyöristyy vaikka liikkuvuus riittää halutessa. pelkkä venyttely tuskin muuttaa kyykkytekniikkaa ratkaisevasti.

keskityy työntämään persettä taaksepäin

Ihan vain selventäviä kysymyksiä:

Miten persettä voi työntää taaksepäin ja samalla "asento ei saa mennä ollenkaan eteenpäin nojaavaksi"? Itse en ainakaan ymmärrä, miten takakyykky voidaan tehdä niin, että asento ei mene ollenkaan eteenpäin nojaavaksi. Selkä pidetään suorana, mutta tuo suora selkä kallistetaan lantiolta toki jonkin verran eteenpäin.

Perseen työntö taaksepäin tarkoittaa ilmeisesti lantion/alaselän seudun jännittämistä siten, että perse painetaan/taitetaan voimalla taakse, eikä vain sitä, että viedään perse taakse siten että saadaan istuttua siihen jalkojen väliin? Pyritään siis painamaan persettä täysin päinvastaiseen suuntaan kuin mihin se tuossa alaselän "niiauksessa" menee? Tällöin tuon "kaaren" energian saa avuksi ylös tullessa. Samalla tietenkin viedään koko lantio taakse että voidaan istua alas.

Näin siis:

chipboxsquat.jpg

Kuvan eteenpäin nojaaminen korjaantuu, kun
ylösnoustessa painaa kokoajan lantiota eteenpäin.

Kuvassa paketti on hyvin kasassa, eli alaselkä ei niiaa eteenpäin, mutta
ylösnoustessa nousee ensin perse ylöspäin ja sitten selän ojennus (kärjistettynä).

Perseen taakse meneminen ei sitten takoita, että selkää väännetään notkolle ja vatsat on rentoina, vaan että
vatsalihakset puristaa täysillä ja kroppa taittuu lonkan kohdalta.

Hain tuolla kuvasarjalla ensisijaisesti tuota alaselän asentoa ("perse taakse") kun sitä on vaikea selittää tekstillä ja ainakin itse ennen sekoitin sen siihen, että perse viedään taakse vain siten että voidaan istua alas.

Demoni: mitä tarkoittaa lantion painaminen eteen ja miten se kytkeytyy selkään? Lantio eteen, etukeno katoaa ja sitten jalat tuo lopun matkaa ylös?

Miten ton nyt osaisi selittää.
Purista perseellä. Lantio liikkuu eteenpäin eikä pysy takana, kuten kuvassa.
Tällöin tanko nousee suoraan pystysuunnassa eikä vie eteenpäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Miten ton nyt osaisi selittää.
Purista perseellä. Lantio liikkuu eteenpäin eikä pysy takana, kuten kuvassa.
Tällöin tanko nousee suoraan pystysuunnassa eikä vie eteenpäin.
Sanon saman uudestaan:

Kun kyykyssä lähtee pohjalta, työnnetään heti lähdössä lantiota eteenpäin/"alle", jolloin perse tekee paremmin töitä eikä kyykky mene julleksi.

Toivottavasti jompi kumpi auttoi, näitä nyt on vähän vaikea selittää. Kokeile box-kyykkyä, jossa istut mahollisimman taakse ja sieltä lähdössä lantiota kropan alle.

En tiiä onko nyt ihan sama idea ku ssplitillä, mutta mulla on jeesannu ku lähtee pohjalta työntämään sitä tankoa takaviistoon, sillon ei käy helposti sitä, että tanko pysyy paikallaan mutta perse nousee.

Pitääkö ton kyykyn nousta ihan suoraan ylöspäin? mulla ei selkä pyöristy mutta välillä kaatuu vähän eteen ja eilen oli vähän normaalia kovempi kyykky ja nyt on selkä kipeenä, voi olla taas aika pitkäänkin.. siis koetan toki niin ettei kaatuisi eteen

Kyl se ois tarkotus nousta mahdollisimman suoraan yläs selän kallistumatta, jos haluaa eliminoida liikkeestä selän rasituksen ja maksimoida jalkojen rasituksen. Ite (pakaratreenin priorisoinnin lisäksi) lähin just sen takii korjaamaan kyykkyäni, että selkäkyykyn jälkeen ei oo kiva mavettaa. Eipä kuitenkaan ihan ATG-syvyyksiin pääse millään ilman selän kallistumista. Mä vaan teen niin syvälle ku selkä pystyssä mahdollista ja yritän venytellä paikkoja jotta pääsisin vielä syvemmälle..

Itsellä auttoi huomattavasti kun laittoi parin sentin lankun kantapäiden alle. Jos pääset tyhjällä tangolla kyykkyyn mutta et isoilla romuilla, ilman selän pyöristymistä, syy voi olla myös liian heikot vatsalihakset. Itse en enää edes välitä takakyykystä, koska löysin mahtavan liikkeen nimeltä etukyykky :) Sillä on paljon helpompi päästä maksimisyvyyteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom