Alaselän pyöristyminen kyykätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fdsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelmana on tosiaan alaselän pyöristyminen kyykätessä syvälle. Noin 90 asteen jälkeen alaselkä pyöristyy ja sekös vituttaa, eikä huvittais tehä mitään nysväniiauskyykkyä. Kuulin sitten tossa kuukausi taaksepäin, että pyöristyminen voi johtua liian kireistä takareisistä ja lonkankoukistajista. Oon sen jälkeen reippaana poikana venytelly lähes päivittäin noita paikkoja, mutta vieläkin alaselkä pyöristyy. Ja liian suurista painoista tää ei voi johtua, koska jo ilman mitään lisäpainoja pyöristyminen tapahtuu.

Onko mun rakenne vaan niin paska tohon kyykkyyn, etten pysty tekemään? Vai jotain muuta? Neuvot ois tarpeen, kiitos.

hmm, minulla on tavallaan samantapanen ongelma... mulla nämä olkapäät niinku menee eteenpäin, ei ole niinku normaalissa asennossa... mutta kun kävin armeijan lääkärintesteis... niin ryhti oli hyvä, se vaan sanoi näistä olkapäistä, että ne taittuu/menee eteenpäin. Ja niitä pitäis venytellä, joka päivä... on ollu jo lapsesta asti...

Niin tossa toissa päivänä kävin kyykkäämässä... niin huomasin ko katoin peiliin samalla, ko tehin kyykkyä... (kerranki pääsi sellasee kohtaa treenaa JK:ta, missä oli peili..) niin huomasin prkl, että mulla niinku selkä menee eteenpäin... sitten siellä oli saliohjaaja, myös, niin seki huomasi, ja kysyin siltä, että mistä tämä voisi johtua... niin sekään ei tieny, sitten mainittin näistä minun olkapäistä...

Mulla ei niinku pyöristy selkä, vaan se menee niinku eteenpäin... hmm mitenhän kuvailisin paremmin...
Mutta muuten hyvin "normaalilta" tuntuu kyykätä... ei ota mitenkään selkään pahasti... tai no ottaahan se aina, mutta ei ko kattoo sitä minun asentoa, niin ei tunnu selässä... hmm

Onko mun rakenne vaan niin paska tohon kyykkyyn, etten pysty tekemään? Vai jotain muuta? Neuvot ois tarpeen, kiitos.[/QUOTE]

Kyllähän sä pystyt kyykyn tekemään. Tuo vaakatasoon kyykkääminen on ihan hyvä ja sillä tulee suurin osa kyykyn vaikutuksista - ei se ole mikään nysväysniiaus. Siitä alaspäin meneminen ottaa vain entistä enemmän pakaroihin.

Älä vain tee niin syviä kyykkyjä että alaselkä pyöristyy, äläkä ainakaan lopeta kyykkäämistä vain siksi ettei ATG kyykky mene selän puolesta!

Jos se ass-to-the-grass kyykky on ihan pakko saada, niin sitten ei auta kuin huolellinen ja jatkuva venyttely liikkuvuuden parantamiseksi.

kyllä siihen voi vaikuttaa kireät pohkeet ja myös pakarat. Tuo alaselän pyöristyminen ei ole todellakaan hyvä asia ja aiheuttaa kovan paineen nikamiin joten kannattaa harkita mitä teet asian kanssa.

Jos se ass-to-the-grass kyykky on ihan pakko saada, niin sitten ei auta kuin huolellinen ja jatkuva venyttely liikkuvuuden parantamiseksi.

En oikein tiedä auttaako edes tämä. Ainakaan itsellä ei ole tullut minkäänlaista muutosta selän pyöristymiseen vaikka olen venytellyt päivittäin jo pitkään. Omalta osalta kovat salitreenit jatkuvat vasta joskus vuonna 2009 syksyllä kun seuraava off-season alkaa. Silloin aion tehdä tavallisen kyykyn puolikkaana ja syvälle teen sitten erilaisia yhden jalan liikkeitä esim. askelkyykkyä ja yhden jalan kyykkyä toinen jalka takana penkillä. Pysyy selkä varmasti paremmassa hapessa tällä tyylillä.

Tarkoitatko ihan oikeaa puolikyykkyä vai tuota vaakatasoon tehtyä kyykkyä? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin se on mun mielestä vähän väärin sanottu kun se synnyttää mielikuvan, että vaakatasokyykky on jotenkin puutteellinen suoritus. ATG kyykky ei ole mun mielestä mikään välttämättömyys. Se on pakaroille parempi, mutta muuta merkittävää etua sillä ei tule vaakatasokyykkyyn nähden.

Oikein tehty lonkan alueen ja ylätakareisien venyttely parantaa tuota selän asentoa. En tiedä saanko mäkään sitä loppuvaiheen käyristymistä koskaan täysin pois, mutta puolen vuoden venyttely on selkeästi auttanut omalla kohdallani. Täältä löytyi myös hyödyllistä ohjetta:

http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/the_thirdworld_squat&cr=

Mä suosittelisin vaihtaa etukyykkyyn, helpompi päästä syvällä selän pyöristymättä koska loppuasento on helpompi pitää pystympänä kuin takakyykyssä. Ja liikkuvuus/tekniikka harjoituksia esim. harjanvarren kanssa muutama kerta viikkoon. :)

Tarkoitatko ihan oikeaa puolikyykkyä vai tuota vaakatasoon tehtyä kyykkyä? Jos kyse on jälkimmäisestä, niin se on mun mielestä vähän väärin sanottu kun se synnyttää mielikuvan, että vaakatasokyykky on jotenkin puutteellinen suoritus.

Mä pidän "polvikulma 90 astetta" -kyykkyä ja puolikyykkyä melkolailla samana. Vaakatasokyykky on tästä vielä selvästi alemmas ja syväkyykky sitten reilusti alemmas tai oikeastaan niin syvään kuin menee. Mulla alkaa selkä pyöristymään juuri jossain puolikyykyn ja vaakatasokyykyn välillä.

Sopivien jalkaliikkeiden valinta riippuu kuitenkin täysin tavoitteista. Itsellä tavoitteet on ponnistusvoiman lisäämisessä ja lajina beach volley, jossa ponnistus lähtee usein juuri puolikyykyn kaltaisesta asennosta ja välillä vähän syvemmältä.

Se ei ole takareisien eikä lonkankoukistajien liikkuvuudesta kiinni,koska lonkka on koukistettuna.Pakaroiden ja nilkan liikkuvuus rajoittaa.

Hyvä dynaaminen venytys on vetää itensä käsillä syvään kyykkyasentoon, niin että pitää jalkateristä kiinni.

Se ei ole takareisien eikä lonkankoukistajien liikkuvuudesta kiinni,koska lonkka on koukistettuna.Pakaroiden ja nilkan liikkuvuus rajoittaa.

Kyllä ne vaan kummasti kireät lonkankoukistajat tuohon vaikuttaa...

Kärsin samasta ongelmasta. Toivottavasti kyse ei ole kuitenkaan ihan alaselän pyöristymisestä vaan normaalista "niiauksesta"? Tai jos alaselän pyöristymisellä tarkotetaan ihan alimpien nikamien ja perseen välisen osien pyöristumistä ni sitte, mut ei kuitenkaan millään kissaselällä kyykkäillä..

Otin tossa kuukaus sitte jumppakepin kauniiseen käteen ja lähin rakentaa kyykkyä ihan uudestaan että sais syvemmälle ja sitä kautta enemmän vaikutusta pakaroihin. Mulla jeesaa palikka kantapäiden alla (jota kyllä vieroksun), leveähkö asento ja kyykyn istuminen sinne jalkojen väliin. Tolla tyylillä oon päässy kohtalaisen syvälle selän pysyessä ihan suorana, mutta kyllä se selkä tuppaa edelleen vähän niiaamaan ku laittaa enemmän painoa. Pitäs vaan malttaa hinkata niillä hiluilla..
Mäki oon ottanu säännöllisen venyttelyn vasta äskettäin treeniin mukaan, toivottavasti se alkaa pikkuhiljaa auttaa. Senhän huomaa jumppakepillä kyykätessä heti missä junnaa: kun menee selkä suorana alas, nousee kantapäät ilmaan ku menee syvälle.

Kertokaas jotain hyviä venytyksiä lonkankoukistajille?

Siis eiks tähän alaselän pyöristymiseen kyykätessä voi vaikuttaa myös heikko keskikroppa..?

Mulla ei ainakaan kyse ole siitä, ettei ois voimaa pitää pakettia kassa, vaan siitä, ettei rautakankimainen fysiikkani anna periksi suorittaa semmosta liikerataa, jossa saisin syvälle mentäessä pidettyä painopisteen jalkaterieni alueella ja sitä kautta syvälle kyykkäys kantapäiden nousematta tai selän niiaamatta on sula mahdottomuus (tällä jäykkyydellä).

Voi olla että venyttely auttaa.? Fysioterapeutti sanoi kerran, että selkä pyöristyy jossain vaiheessa kun menee riittävän alas ja että kannattaa tehdä kyykky vain niin syvälle kuin ennen pyöristymistä voi. Jäi siis sellainen käsitys, että kyseessä on fysiologinen tosiasia: selkä pyöristyy jossain vaiheessa. Ite voin kyllä kyykätä pikkusen alle vaakatason (reisi), mutta en paljon.

Etukyykyssä on mulle ainakin helpompi pitää paketti kasassa kun kyykkäilee, ottaa etureidetkin vähän paremmin hittiä kuin takakyykyssä.
Pidän myös lankkua kantapäiden alla.

Mihinkähän muuten viittaa se, että alaselkä niiaa, mutta kantapäiden kanssa ei ole mitään ongelmia?

Siis akillesjänteet venyvät mutta siellä takareisissä & lantion alueella on vain kireää? Voisi olla myös seurausta siitä että yrittää väkisin pitää polvet varvaslinjan takana vaikka em. alueet eivät salli asentoa. Lankun käyttö / kantakorolliset kengät tuntuu monia auttavan, ne painavat polvia eteenpäin ja vähentävät akilleksen ja takareisien venyvyyden tarvetta.

Sitkeää venyttelyä vain ja kyykkäämistä sellaisilla raudoilla että asento säilyy. Cremaster tuossa mainitsikin että pieni lantion dippaaminen on väistämätöntä kun tarpeeksi alas menee. Itse en usko tästä olevan haittaa jos kyseinen ilmiö tapahtuu vasta kun takareidet ottavat pohkeisiin.

No kai sitä täytyy vaan kokeilla noita kaikenlaisia venytyksiä tai sitten tyytyä siihen 90 asteen kyykkyyn. Kiitos vastauksista.

Back
Ylös Bottom