Alaselän outo kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antca!
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs. Mulla on tässä sen kuukauden verran ollu alaselkä kummallisen kipeä. Sattuu vasta kun alkaa tekemään liiketta, esim salibandyä. Kipu tuntuu melkein pakarassa, mutta oireilee myös alaselässä, vain oikean käden puolella. Kävin lääkärillä, anto viikon kuurin tulehduskipulääkettä. Sen otin ja otin taukoa. Kipu katosi. Aloin taas harrastamaan, nyt sama juttu, mutta vasemmalla puolella. Lonkka ei lonksu, eikä kipu säteile muualle, kuin tuohon alaselkään, ja pakaran seutuun. En löytänyt findillä sopivia neuvoja tähän, tai en osaa vain etsiä. Kipu häiritsi pahimmassa vaiheessa myös, että aamulla ei pystynyt hetkeen aikaan seisomaan suorassa. Suurin ongelma tässä vaiheessa on se, että aamulla varsinkin ja muutenkaan ei meinaa saada sukkaa / kenkää oikeeseen jalkaan. Ei meinaa vasempaakaan, mutta oikeeseen pahempi. Ja "laittamistyyli" on istuen sängynreunalla ja nostamalla jalkaa. Lääkäri sanoi, että se on joko lihaskramppi tjv. Voi olla jopa selän syvälihaksissa. Otin lisää lepoa tuossa pari viikkoa sitten n. viikon verran, ja kipu väheni hieman, mutta se näkyy taas. Miten korjata ongelma, onko se fysioterapeuttireissu?

Ja välilevyn pullistuma se ei ole, ei ole hermojuttukaan, eikä lonkan lukslaatio vai mikä olikaan. Kiitos jo valmiiksi vastauksista :david:

Itselläni samaa ongelmaa, ja huomenna olisikin sitten elämäni ensimmäinen käynti fysioterapeutilla. Intin jälkeen tuo selkä on vihoitellut hieman koko kevään ajan, mutta ei yhtä pahasti mitä nyt. Tiistain maastavetotreenien jälkeen olo oli vielä hyvä, mutta seuraavana päivänä en meinannut päästä sängystä ylös ja mm. pukeminen oli todella vaikeaa. Onneksi pääsin lääkäriin lähes heti, ja sain sitä kautta sitten ajan fysioterapeutille.

Itse kivun aiheuttajasta en sen kummemmin tiedä, mutta ainakin selkärankani on kuulemma jotenkin "epäsymmetrinen". Eli selkää vasemmalle kiertäessa vain yläselkä kiertyy mutta alaselkä ei. Oikealle taas kaikki toimii normaalisti ja kiertäminenkin on paljon helpompaa. Kai tuo johtuu jostain nivellukoista, sillä selkäni muutenkin rutisee välillä todella pahasti.

Sama itsellä, tulehan sanomaan mitä fysioterapeutti sanoo, voisin itsekin käydä.

Ja se piti sanoa, että mitään selvää iskua tuohon selkään ei ole tullut.

Kannattaa ilman muuta käväistä fysioterapeutin juttusilla. Itselläni oli samanlaista vaivaa pari vuotta sitten, syyksi paljastui lihaskireys ja vaiva parani fysioterapeutin tekemää venyttelyohjelmaa noudattamalla.

Kannattaa ilman muuta käväistä fysioterapeutin juttusilla. Itselläni oli samanlaista vaivaa pari vuotta sitten, syyksi paljastui lihaskireys ja vaiva parani fysioterapeutin tekemää venyttelyohjelmaa noudattamalla.

Jos saan kysyä millaista ojelmaa. Kun on itsellänikin selän kanssa ollut vähän ongelmia:(

Mun tilanteessa auttoi lepo ja kipulääkkeet. kun siitä tokenin niin syvien lihasten treenaaminen ja venyttely oli pop.

nyt about 8 kk toipumista takana ja kestää pikkuhiljaa ottaa treeniäkin.
Välillä on huonompia päiviä, mutta nyt on taas ollut helpompana.

Suosittelen fysioterapeutilla käyntiä joka tapauksessa.

Tulipa käväistyä tuossa fysioterapeutilla heti aamutuimaan ja onneksi ei ilmennyt mitään pahempaa.

Ongelma on sama mitä blacker tuossa jo kirjoitteli, eli selän/pakaran lihakset ovat todella kireät. Sain venyttelyohjelman ja tässä pitäisi varmaan varata muutama aika hierojallekin. Joudun myös hankkimaan uuden sängyn, sillä nykyinen on aivan liian pehmeä ja aamuisin selkä on erityisen jumissa.

e: Fysioterapeutti muuten suositteli vyön käyttöä. Itse taas olen lukenut täältä monenkin kirjoittamana, että vyötä ei kannata käyttää vasta kuin aivan maksimisuorituksissa. Mitenkähän tuo nyt on?

Tee vaikka ne lämmittelysarjat ilman vyötä, kovempiin alle 5 toiston sarjoihin vyö mukaan. Jos paikat kipuilee niin vyö käyttöön.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kertokaahan mikä mulla vois olla, kun alaselkä kipuilee aina kun kumartuu, niin tietyssä pisteessä (aika ylhäällä) kun selkä on pyöreänä, niin vihlaisee alaselästä. Se ei koskaan "normaalisti" ole kipeä, vaan aina treenien jälkeen, koskaan ei ole ollut "sietämätöntä kipua", mutta tänään salilla, kyykkytreeneissä se sitten rupesi oikeen kunnolla kipuilemaan, siinä sitten hetken yritin venytellä jne. mutta kipu ei vaan tahtonut hellittää. Lopetin sitten kyykkäämisen siihen, kun yritin uutta sarjaa tehdä, niin tangon kun otti selkään, niin silloin sattui alaselkään...Mikähän mahtaa olla vikana?
Itsellä on myös "ulospäin työntyvä" häntäluu, voisiko se vaikuttaa selkäkipuihin? Tolla ulospäin työntyvällä tarkoitan sitä, että häntäluuni on hirveän "ulkona" ja tuntuu paljon selvemmin kuin muilla tuntemillani ihmisillä...

Jos kipu ei rupea häviämään muutaman päivän levolla, parempi kai mennä fysioterapeutille... Neuvoja kiitos.. :(

Tänään naksahti alaselässä maastaveto ykköstä koittaessa. Lämmitelyt oli tehty huolellisesti, ja vyö oli päällä.

Kipu tuntuu pitkässä selkälihaksessa ristiselkään asti, vain oikealla puolella. Varmasti sen saa tuntumaan, kun painaa oikeanpuoleista pitkää selkälihasta. Kipu ei oikeastaan säteile mihinkään muualle.

Suoria selkälihaksia voi jännittää ilman että kipu tulee, siis ainakin penkatessa pystyy tekemään kaaren. Käveleminenkin on nyt aika huolellista touhua.

Nostin ristiotteella, vasen käsi myötäotteella ja oikea vastaotteella. Olen aina nostanut ristiotteella kädet näin päin.

Tuota naksahdusta lukuunottamatta mikään ei oikein viittaa välilevyn pullistumaankaan.

Saa nyt sitten nähdä miten tädin käy, selkä on taas vaihteeksi aikalailla samanlaisessa vireessä kuin threadin aloittajallakin, kipeä kohta alaselässä oikealla puolella.

Makaaminen helpottaa jonkin verran, joskin varsinkin heti aamulla istuminen on yhtä saatanaa, että se siitä helpotuksesta. Myös reidenojennus (yksi jalka kerrallaan) sattuu oikealla jalalla tehdessä, mutta ei vasemmalla. Eteen ja taakse voi taivutella miten vain ja sivullekin, mutta kierto vasemmalle on parasta jättää tekemättä. Oikealle kiertyy pidemmälle, mutta ei kivuttomammin.

Jeah. Ja mistä tämä nyt tuli? Toista vuotta sitten jotenkin hieman niksautin selän mikä tuntui lievästi ikävältä, ja pahemmin se kipeytyi - samasta kohdasta - kun treenasin mavea suorin jaloin. Koskaan en ole tämän takia näytillä käynyt. Hiljalleen se parantui ihan itsekseen kunhan jätin treeneistä mavet pois jopa siinä määrin että juuri aloittelin kevyitä mavetreenejä. Ja kyllä, vain normaalia treeninjälkeistä kipua!!! Ja nyt, yksi helevatan pyöräreissu (70km) reppu selässä: olen taas lähtöruudussa. Olisin edes tehnyt jotain oikeasti rankkaa :curs: !

Venyttely ei tehoa, ja sattuukin vielä. Ei hyvä. Sama pätee buranaan, paitsi ettei se tietenkään satu :rolleyes: . Piroxingeeliä lätkin tuohon kun sitä kerran on, mutta tiikeribalsamikin on tehokkaampaa. Hierojaan ei ole varaa, toisaalta tuohon kyllä ylettää itsekin. Eli eiköhän tähän taas pitäisi kokeilla salin saunaa ja leppoisia treenejä. Toisaalta alaselkä taitaa olla se heikko kohtani, joten seuraavaksi kokeilen reversehyperiä. Toisaalta, se mikä ei vahvista, tappaa...

Tulee vain jotenkin tästä kaikesta mieleen, että olisikohan tällä alaselkäongelmalla jotain yhteyttä siihen, että joitakin vuosia sitten venyttelin liikaa ja oikeaan takareiteen tuli pieni lihasepeämä. Eihän sitä koskaan tiedä...

Voi se olla SI-nivel mutta ihan joku alaselän fasettinivelkin voi osoittaa lukkiutumisen merkkejä. Mä huomasin tänään saman jutun eli eilen vedin mavea suorin jaloin 8-6-4 sarjana ja tänään onkin sitten justiinsa tuo oikean puolen alaselkä vähän jumissa. Mulla se lähti itsekseen pois aikaisemmin ja hoitomuotona kyseisen liikkeen poisjättäminen sekä kävely. Istuessa kipu tuntuu myöskin muttei niin pahana. Mä kävin viime vuonna ostepaatti/urheiluhierojalla ja se laittoi mun selän niin hyvään kuntoon kerralla ettei sen jälkeen ole tarvinnut käydä. Toivottavasti tämä menee itsekseen pois ettei tarvitse käydä. Ei se ostepaatti kyllä kallis ollut.

Jos saan kysyä millaista ojelmaa. Kun on itsellänikin selän kanssa ollut vähän ongelmia:(

Vähän hankala selittää ilman kuvia, mutta venytyksiä alaselälle, pakaroille, takareisille, etureisille ja lonkankoukistajille, yhteensä kymmenkunta eri liikettä, venytyksen kesto 30-60 s. per liike, koko setti läpi kolme kertaa viikossa. Selän kipuilu voi johtua myös esimerkiksi rakenteellisista syistä, näistäkin saa fysioterapeutilta hyvin tietoa, ja yleensä mukaansa saa myös näppärät kuvitetut kuntoutusohjeet.

Saa nyt sitten nähdä miten tädin käy, selkä on taas vaihteeksi aikalailla samanlaisessa vireessä kuin threadin aloittajallakin, kipeä kohta alaselässä oikealla puolella.

Makaaminen helpottaa jonkin verran, joskin varsinkin heti aamulla istuminen on yhtä saatanaa, että se siitä helpotuksesta. Myös reidenojennus (yksi jalka kerrallaan) sattuu oikealla jalalla tehdessä, mutta ei vasemmalla. Eteen ja taakse voi taivutella miten vain ja sivullekin, mutta kierto vasemmalle on parasta jättää tekemättä. Oikealle kiertyy pidemmälle, mutta ei kivuttomammin.

Jeah. Ja mistä tämä nyt tuli? Toista vuotta sitten jotenkin hieman niksautin selän mikä tuntui lievästi ikävältä, ja pahemmin se kipeytyi - samasta kohdasta - kun treenasin mavea suorin jaloin. Koskaan en ole tämän takia näytillä käynyt. Hiljalleen se parantui ihan itsekseen kunhan jätin treeneistä mavet pois jopa siinä määrin että juuri aloittelin kevyitä mavetreenejä. Ja kyllä, vain normaalia treeninjälkeistä kipua!!! Ja nyt, yksi helevatan pyöräreissu (70km) reppu selässä: olen taas lähtöruudussa. Olisin edes tehnyt jotain oikeasti rankkaa :curs: !

Venyttely ei tehoa, ja sattuukin vielä. Ei hyvä. Sama pätee buranaan, paitsi ettei se tietenkään satu :rolleyes: . Piroxingeeliä lätkin tuohon kun sitä kerran on, mutta tiikeribalsamikin on tehokkaampaa. Hierojaan ei ole varaa, toisaalta tuohon kyllä ylettää itsekin. Eli eiköhän tähän taas pitäisi kokeilla salin saunaa ja leppoisia treenejä. Toisaalta alaselkä taitaa olla se heikko kohtani, joten seuraavaksi kokeilen reversehyperiä. Toisaalta, se mikä ei vahvista, tappaa...

Tulee vain jotenkin tästä kaikesta mieleen, että olisikohan tällä alaselkäongelmalla jotain yhteyttä siihen, että joitakin vuosia sitten venyttelin liikaa ja oikeaan takareiteen tuli pieni lihasepeämä. Eihän sitä koskaan tiedä...

Kerroit että etureisiä tehdessä reisiojennuslaitteella tulee kipu selkään, eli tämä SLUMP-testi on vähän vastaava kuin tuo reisilaite.Tässä linkki

http://members.optushome.com.au/physio/slump.html

Eli testi on positiivinen niin jotain välilevyperäistä siellä on, onko yösärkyä?

Heh... tuo SLUMP todellakin muistuttaa jonkin verran reisipenkkiä, joskaan sitä en kyllä tunnusta että asentoni olisi noin huono!

Tietääkseni yösärkyä ei ole: ainakin toistaiseksi olen saanut yöt nukuttua. Ja erittäin hyvä niin. Muuten, myös aivastaminen selällä maaten vihlaisee aika tujusti. Pitänee siivota.

Saattaapa hyvinkin olla jotain vikaa välilevyissä, varsinkin kun olen tällainen yliliikkuva ja notkoselkäinen kumikameli, joka on ikänsä elellyt aika kolhuisasti. Aijaijai. Toisaalta, tietääkseni suurin osa välileyongelmista paranee ihan itsekseen, joten enköhän jää henkiin varsinkin jos välttelen puukottajia, mutta kun tämä on jo toinen kierros. Tai kolmas, laskutavasta riippuen. Eikä sitä näemmä voi yhtään arvata mikä seuraavalla kerralla on liikaa...

Tällä kertaa olen toistaiseksi hoidellut tätä - hui kauhistus! - treenaamalla mahdollisimman normaalisti. Ja tietysti pyöritellyt peukaloita kipeissä kohdissa. Yllättävintä oli se, että kevyen mavetreenin (lyhyehköä sarjaa, suunnilleen 50% maksimista, noloa! Ja tietysti sitä reverse hyperiä samana päivänä, ilman painoja) jälkeen selkä on tuntunut paremmalta. Ei siis hyvältä, mutta paremmalta. Venyttelykin onnistui mavetreenin päälle. Tuntuu vain hieman koomiselta, että se olisi nimenomaan mave, jolla alaselän saa taas vahvaan kuntoon, äkkiäkös sitä taas on kiskomassa lattialta jotain ennätystä...auts!

Mulla myös oli tuollaista ekoissa viesteissä kuvailtua alaselän/pakaran kipua. Seisominen ja liikkuminen oli OK, mutta istuminen ja treenaaminen oli tosi pahasta. Söin lääkärin määräämän kuurin Voltarenia, jolla ei ollut mitään vaikutusta. Lopulta vaiva parani sillä, että pakarastani etsittiin kaikkein kipein kohta, jota sitten hierottiin aika kovakouraisesti kylmägeeliä apuna käyttäen. Kipeäähän tuo teki, mutta vaiva parani parin kerran jälkeen.

Back
Ylös Bottom