Alaselän outo kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antca!
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvä oli toi muistustus perslihasten vynytyksestä :rock: kiitos, venyttelin sitten ne tänään ennen jalkarääkkiä eikä selkä ole jumittanut sen jälkeen, ei sille voi mitään jos perse on niin kiree ;) :D

Välilevyksi tämä paranee oudon nopeasti. Damn, olisiko minulla sittenkin lihaksia? Jumissa? Mavea ja reversehyperiä ja venyskelyä"""

Kannattaa ilman muuta käväistä fysioterapeutin juttusilla. Itselläni oli samanlaista vaivaa pari vuotta sitten, syyksi paljastui lihaskireys ja vaiva parani fysioterapeutin tekemää venyttelyohjelmaa noudattamalla.

Jees... Mulla taasen alaselän kipeytyminen johtui yliliikkuvista nivelistä. Eli venyttelyt joiden luulin auttavan vain pahensivat tilannetta.

Saa nyt sitten nähdä miten tädin käy, selkä on taas vaihteeksi aikalailla samanlaisessa vireessä kuin threadin aloittajallakin, kipeä kohta alaselässä oikealla puolella.

Makaaminen helpottaa jonkin verran, joskin varsinkin heti aamulla istuminen on yhtä saatanaa, että se siitä helpotuksesta. Myös reidenojennus (yksi jalka kerrallaan) sattuu oikealla jalalla tehdessä, mutta ei vasemmalla. Eteen ja taakse voi taivutella miten vain ja sivullekin, mutta kierto vasemmalle on parasta jättää tekemättä. Oikealle kiertyy pidemmälle, mutta ei kivuttomammin.

Venyttely ei tehoa, ja sattuukin vielä. Ei hyvä. Sama pätee buranaan, paitsi ettei se tietenkään satu :rolleyes: . Piroxingeeliä lätkin tuohon kun sitä kerran on, mutta tiikeribalsamikin on tehokkaampaa. Hierojaan ei ole varaa, toisaalta tuohon kyllä ylettää itsekin. Eli eiköhän tähän taas pitäisi kokeilla salin saunaa ja leppoisia treenejä. Toisaalta alaselkä taitaa olla se heikko kohtani, joten seuraavaksi kokeilen reversehyperiä. Toisaalta, se mikä ei vahvista, tappaa...

Itsellä oli pidemmän aikaa samaa vaivaa Akikonomulla. Oikealta selkä jumitti aivan törkeästi. Pahinta oli istuminen, kun tuntui venytys melkein polvessa asti ja toinen kompastuskivi oli sukkien/kenkien jalkaan laittaminen.
Hoitodoksi otin omatoimisesti määrätyn (perinteinen sairaanhoitaja;) ) Norflex/Volttaren piikin. Eli ampulla kumpaakin samaan ruiskuun ja kankkuun, puoli tuntia oli helvettiä kun poltti tuo Norflex mukavasti, mutta sen jälkeen helpotti. Nyt kun kivun sain noilla pois, hyvät venytykset ja hierontaa alaselkään. Avot, on kuin uusi ihminen näin vielä viikonkin jälkeen. Vieläkön nyt muistaisi ja viitsisi venytellä kun ei kerran jumita juuri nyt :rolleyes: .

Elikkäs, eräs tuttu fysioterapeutti teki pikatutkinnon, neuvoi kaksi venytystä, mitä pitää tehdä viikon ajan, ja jollei toimi, menen paikanpäälle. Eli lonkankoukistaja venytetään maaten ja pohje seisovalteen, tietysti. En oo ennen kokeillut näitä kyseisiä venytyksiä. Kaikki muut venytykset pitää ottaa pois. Saas nähä toimiiko :)

Samoja liikkeitä olen jatkanut, hyvä niin. Ja kävipä sitten niin, että eräänä päivänä sain kaverini hieman kaivelemaan selkää/persuusta. Pirkuleen piriformis! Että sehän se sitten oli viimeisenä jumissa. Tai onhan se vieläkin vähän. Nyt varovaista(?) mavea jo lähes maksimipainoilla, eikä alaselkä/yläperse ole siitä ainakaan vielä kipeytynyt. Ja mitä tästä kaikesta opin: en näemmä yhtään mitään - iloisesti treenailen kohti uusia jumeja!

Mulla on ollut kans alaselkäkipuja monasti ja välillä tuntuu että pelkkä lapsen lattialta nostaminen käy kipeää. Mutta sitten sain yhden hyvän neuvon eräiltä kovemman tason voimanostajilta:

Reverce Hyper taisi olla liikkeen nimi ja se suoritetaan siten, että... hmmm... miten se selittäisi. No mennään selkäpenkkiin siten että jalat on siellä missä normaalisti ylävartalo, eli pyörähdetään 180astetta siitä miten selkäpenkkiä normaalisti tehdään. Siitä sitten ylävartalon sijaan nostellaan jalkoja selkälinjalle ja lasketaan RAUHALLISESTI takaisin alas. Käsillä siis pidetään siitä mihin normaalisti laitetaan jalat. Napa näyttää siis alaspäin, ettei tehdään selästä yliliikkuvaa ( :hyper: ) . toistoja teen n20 ja sarjoja pari kolme. Se venyttää alaselkää ja kuormittaa alaselän pikkulihaksia jalkoja ylöspäin nostettaessa.

Tuo liike toimii ainakin minulla, notkoselkäkivut lähti pois ja tuntuu että selän liikkuvuuskin parani jonkun verran... Muilla kokemuksia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa kokeilla, mutta alussa kun teet sitä liikettä, saattaa alaslasku vaiheessa vihloa ikävästi alaselkää. Silloin pitää vaan rauhottaa laskua ja laskea vain niin alas ku ilman suurta kipua pystyy. Se vihlaisu varmasti johtuu selän jäykkyydestä, sillä muutaman viikon jälkeen kipua ei enää tunnu yhtään. Pistähän tietoa miltä liike sitten tuntui...

Moi Antca,

Kuvailemasi perusteella ongelmasi tod.näk. johtuu virheeliisestä lantion asennosta ("kipannut eteen alas"),joka johtuu tiettyjen lihasten kireydestä.
Mm Iliopsoas (lonkan koukistaja), Rectus femoris (etureiden suora osio),gluteus medius (kesk.pakaralihas).K.o.lihasten lyhetessä lantion asento on eteen alas kiertyvä jolloin lanneselän lordoosi ("notkoselkä")kasvaa ja tällöin mm.elector spinae(pitkät selkälihakset) kiristyvät/lyhenevät. Venyttele k.o. lihaksia ed.main.järjestyksessä niin ongelmasi toiv. poistuu,muutoin erikoislääkäri käynti edessä magneetin kera.

Onko kenelläkään sellain, että alaselkään alkaa vihlomaan jos tekee reiden ojentajia? Oon kyl venytelly selkää viikon ajan, aamun ja illoin, ja sit pistäny mobilaattia myös alaselkään joka päivä eikä silti tunnu jumi aukeavan. Pitäiskö sitten mennä hierottavaksi?

^ No joo, niinhän se vihloi ja vielä toispuolisesti, kuten olen aiemmin tässä threadissa kirjoitellut. Ei se hieronta mikään huono idea ole.

Viittisikö joku auttaa meikäläistä myös näiden selkäkipujen kanssa.

Reeneissä, siis kamppailu urheilu reeneissä minulle iskee vietäjä kipu vasemmalle puolelle alaselkää kun potkuja tulee tehtyä. Kipu on aivan vähän pakaran yläpuolella ja melkeimpä rangan vieressä. Kipu on vihlaseva ja tuntuu heti potkun jälkeen hetken aikaa.

Jos joku viitsisi jelpata mikä mahtaa olla ja mitä tulisi tehdä. Kiitos

Moi Antca,

Kuvailemasi perusteella ongelmasi tod.näk. johtuu virheeliisestä lantion asennosta ("kipannut eteen alas"),joka johtuu tiettyjen lihasten kireydestä.
Mm Iliopsoas (lonkan koukistaja), Rectus femoris (etureiden suora osio),gluteus medius (kesk.pakaralihas).K.o.lihasten lyhetessä lantion asento on eteen alas kiertyvä jolloin lanneselän lordoosi ("notkoselkä")kasvaa ja tällöin mm.elector spinae(pitkät selkälihakset) kiristyvät/lyhenevät. Venyttele k.o. lihaksia ed.main.järjestyksessä niin ongelmasi toiv. poistuu,muutoin erikoislääkäri käynti edessä magneetin kera.

Terve. Minulla on muuten juuri tuo kysyeinen vaiva, ja nyt sille pitäisi alkaa jotain tekemään.

Jos ei ole liikaa vaivaa niin voisiko joku antaa venyttelyohjeita kyseisille lihaksille, tai linkin jonnekin, josta voin itse etsiä.

Periaatteessa kyllä venyttelyliikkeitä tiedän, mutta pakarat ja selkälihakset on sellaiset, että millään yleisillä niille tarkoitetuilla liikkeillä en kyllä saa mitään tuntumaan lihaksissa. Vaikka niiden pitäisi fysioterapeutinkin mukaan olla jumissa.

itte tarttis apua vähän tälläseen alaselän ongelmaan kanssa esim miten sitä saa parannettua.?!?! alaselkä kipeytyy esim tunnin seisomisestakin paikallaan aivan järjettömädsti mutta kyllä se lätkä ja punttireenejä kestää eikä sitä siellä edes huomaa.selkäni on erittäin "notkoselkä". itteasiassa aina ollu tällänen että kun alaselkä vähän rasittuu ni menee ihan jumiin aina?????:hyper:

Osaisko muut sanoa mikä on mulla alaselässä.

Elikkäs kuukausi pari sitten olin yllätys yllätys salilla, ja tein SJMV:tä semmoisia kympin sarjoja. Tekniikan uskoin olevan hyvä sillä salilla ei tuntunut selässä mitään eikä vielä samana päivänäkään.

Seuraavana päivänä sitten kuitenkin huomasin että alaselkä oli hieman jumissa. En kuitenkaan erityisemmin vielä sitä noteerannut, sillä jalkapäivän jälkeen se on mulla ihan normaalia. Illalla kun olin istunut koneella jo jonkin aikaa ja aloin vaihtamaan asentoa sillain että hetkellisesti koko paino oli toisen perskannikan varassa, niin aivan yhtäkkiä alaselkään levisi hirveä jäykkyys ja kipu. Ja tämä oli ihan uutta sillä en pystynyt kumartumaan eteenpäin lähes lainkaan ja alaselässä tuntui hirveä paine ja särky.

Noh menin nukkumaan. Seuraavana aamuna ei ollut muuta kuin pientä jomotusta alaselässä mutta päätin jättää salitreenit pois. Tätä jatkui noin viikon verran kunnes varasin ajan fysikaaliseen. Siellä tunnin verran vääntelivät selkää ja sanoivat että vaikutta ihan normaalille lihaslukolle tai jotain. Tämän käynnin jälkeen selkä tuntui ehkä hiukan paremmalta.

Parin päivän päästä käynnistä alaselän jäykkyys oli vielä tallella mutta nyt myös oikea jalka oli alkanut tikkuilemaan, ja se myös tuntuu levossa hiukan puutuneelle. Minkäänlaista kipua ei tunnu selkä on vain jäykkä. tuota on kestänyt jo tovin verran.Alaselässä jäykkyys/paine tuntuu oikealla puolella. Selän jäykkyys ei haittaa salitreeniä yhtään mutta silti arveluttaa hieman tuo jalan puutuminen. Oisiko mahdollista että selässä on joku lihas jumissa joka painaa jotain hermoa tai jotain vastaavaa.????? sen tiedän ainakin että takareidet mulla on aika kireet sillä en pahemmin venyttele.

Back
Ylös Bottom