Alaselän kuntoutus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tere.
Mulla alaselkä ollut ongelmana viimeiset pari kuukautta, kirolla tullut käytyä pariin otteeseen ja myös fysiolla. Kummastakin ollut hyötyä, muttei mitään dramaattista. Nyt olen pitäny noin viikon totaalisen tauon treeneistä (ylikuntokin kolkutteli aika pahasti) ja venytellyt hyvin paljon. Ja nimenomaan venyttely on toiminut ylivoimaisesti parhaiten, jalkojen ja lantion huolellista venyttelyä, sekä myös siinä sivussa aina välillä syviä vatsalihoja.
Tsemiä selän kanssa.

burdock sanoi:
Olisiko kellään hyviä venytysvinkkejä joilla saisi nuo alaselän ja lantion alueen jumit pois?

Nyt mua kyllä luullaan joksikin nimeltämainitsemattoman särkylääkegeelin valmistajan kytkyläiseksi mutta senkin uhalla:

edit: nämä hyviä siinä mielessä että niissä on SELKEÄT animaatiot miten liikkeet tehdään:

Selälle jotain
->tässä ei varmaan mitään uutta, mutta nämäkin kannattaa käydä läpi.

Lantiolle yms.
-> tuossa toivottavasti jotain uusiakin liikkeitä.

Ja tässä ketjussa oli muistaakseni muita, mm. tämä "oma".

Toivottavasti on apuja!

B.O.S.S. sanoi:
Nyt mua kyllä luullaan joksikin nimeltämainitsemattoman särkylääkegeelin valmistajan kytkyläiseksi mutta senkin uhalla:

edit: nämä hyviä siinä mielessä että niissä on SELKEÄT animaatiot miten liikkeet tehdään:

Selälle jotain
->tässä ei varmaan mitään uutta, mutta nämäkin kannattaa käydä läpi.

Lantiolle yms.
-> tuossa toivottavasti jotain uusiakin liikkeitä.

Ja tässä ketjussa oli muistaakseni muita, mm. tämä "oma".

Toivottavasti on apuja!

Tack så mycket! :thumbs: Nyt ei muuta kuin ahkerasti tutkailemaan tuota sivustoa ja venyttelemään.

Mikähän mahtaa olla vialla kun alaselän lihakset ei ole kyllä jumissa tmv, mutta selkäranka keskiselästä alaspäin on kipeä. Normaalisti ei mitään kipua tunnu, mutta makuulle mennessä kestää varmaan 5min ennenkun voi rentoutua kunnolla kun joka 'väliä' rangassa koskee. Tuntuu myös mm. alataljassa ja sjmv:ssa sarjan loputtua. On ollut sama juttu jo varmaan pari vuotta. Kipu tuntuu siis pelkästään selkärangassa kun menee nukkumaan, ihan sama onko selällään vai kyljellään.

Talakanpinskeli sanoi:
Tilanne on tämä:

Jo useamman viikon alaselkä on reistaillut. Viime viikolla päätin ennemmin katsoa kuin katua, ja kävin sitä ortopedillä näyttämässä. Äijä teki testinsä, ja sanoi, että oma diagnoosini, jonka alussa hänelle mainitsin, pitää paikkaansa: olen tehnyt väärällä tekniikalla jotakin alaselkää rasittavaa liikettä. Tässä tapauksessa sen täytyy olla voimapyörä, koska olen vuosikaudet tehnyt syväkyykkyä ja maastavetoa ilman mitään selkävaivoja. Voimapyörän ostin vasta äskettäin, vaikka on sitäkin satunnaisesti salilla tullut tehtyä. Ortopedi ei antanut mitään rohtoja, neuvoi vain, että kunnon lämmittelyt ennen ja jälkeen treenin niin pitäisi ajan kanssa parantua.

No, joka tapauksessa: alaselässä tuntuu pirunmoista kipua kun taivuttaa yläkroppaa eteenpäin tai yrittää selälteen maatessa nostaa jalat ylös. Kummallisesti tämä kipu on kovin vaihtelevaa - yleensä aamuisin ei tunnu missään, ja saa helposti venytettyä kädet lattiaan. Sitten iltaa myöten ongelma pahenee, vaikka väkisin venyttämällä kipu kyllä hellittää.

Tänään tein sitten parin kolmen viikon tauon jälkeen selkätreenin salilla: maastavetoa pystyi tekemään samoilla painoilla kuin ennenkin, eikä minkäänlaista kipua tuntunut selkä- eikä vatsatreenissä. Mutta jestas kun treenin jälkeen meni selkä jumiin - jopa kävely on hankalaa ja selkään sattuu oikeastaan missä tahansa asennossa.

Muut selkää rasittavat liikkeet punttisalilla eivät ole tällaista aiheuttaneet, mutta ilmeisesti tuo suora alaselän treenaus oli helvetin huono veto. Mitäs ihmiset nyt sitten suosittelevat? Olisiko fiksuinta pitää ihan vain totaalilepoa alaselän treenaamisesta kunnes se varmasti on kunnossa? Entä venyttely? Kannattaisiko selän antaa olla ihan rauhassa vai pitäisikö sitä venytellä ja verrytellä päivittäin? Kokonaan en millään malttaisi punttisalia jättää väliin.

Oletko ikinä kuullut kiropraktiikasta? Olen noita palveluita käyttänyt useita kertoja, milloin kuvaamasi kaltaiseen jumitukseen, milloin muuhun vaivaan, yleensä kasvuhäiriön vääntämän selän erilaisiin oireisiin. Pelkkiä positiivisia kokemuksia, ja aina on apu löytynyt silloiseen kiusaan. Selkä kun on siitä hankala kokonaisuus, että siinä on melko paljon liitoskohtia, pikkulihaksia jne. joista osan krampatessa joutuu kyllä miettimään liikeratansa uudelleen ;)

Kiropraktikkoja on aika tiuhassa, itse olen käyttänyt kiropraktikkokeskuksen palveluita tuolla ruoholahdessa.

Vastaan tähän otsikkoon omien kokemusten perusteella.

Ensinnäkin sanoisin noihin selkävaivoihin, että pitäs lähtee ensin siitä, että selän nikamat ovat paikoillaa, eikä oo fasettilukkoi tai nikamaliukumia sekä ne SI-nivelet oikeaan asentoon, jos eivät oo (dislokaatio on virheasento, eikä paikaltaanpoisolo, jos olis pois paikaltaa, niin Invamopolla ajattas)! Sitten lihakset kondikseen, sekä syvät että pinnassa. Sopivaa liikuntaa ja rangan oikeaa venytystä, esim. Mastercaren selkäkipillä, 5-30 astetta vaakatasosta alaspäin, jalat hiukan koukussa (selin oltaessa) tai mahallaan tyyny mahan alla. Ja koko ajan reeniä ja venytystä, kunnon kohetessa ja selän parantuessa sitten kuormitusta enemmän.

Mun mielestä perusohje on aikas hyvä, eli sain tän yheltä OMT:ltä Helsingissä. " Pitoja lannerankaan ja kiertoja rintarankaan". Itte oon tehny himas joka ilta vähintää 5min keppikiertoa ISTUEN, lantio paikallaan. Eli rintaranka kiertyy, pää suoraa eteen PAIKALLAAN. Sit vielä niitä 'Peräsuolen pinnitys' -liikkeet päälle...

Jos kuntoutus vie 2v, ja tuolloin ei tee ko kevyttä kyykkyä leveellä asennolla, ja unohtaa ne mavet, niin miksi tuota kuntoutusta ei tehtäs kunnolla ja kerralla? Kyl sitä ehtii vielä vetään, mut ranka pitää ol kondiksessa. Tuskimpa ne välilevyt paranee, jos täl viikol vetää kepeesti ja ens viikolla sit tekee pitoja. Jne...

Itte tein vielä kyykkyjä edellisenä päivänä ennen leikkausta, kun se oli ainoo liike, missä selkää ei sattunut. En tosin laskenut pohjalle, muttei ne mitää "Kiekkoreipas-pyllistyksiikää" olleet. Sanon vielä kaverille siinä, " ei passaa mennä löysänä pöydälle". :thumbs:

Noh tuosta taas voidaan järjellä ajateltuna olla montaa mieltä, mutta eihän voimanosto mikää älykkyyden mittari oo.

Yks homma mikä tulee viel mielee. Maha. Läskii ei voi jännittää, ja kuormittaa se kumpupallero rankaa ihan reilusti turhaa. No on ongelmia saada pyykkilautaa vyötä vasten, niin pitää ottaa pallea käyttöön. 4v tuubaa, niin väitän, että pallea toimii.;)

-2G-

Ja se istumisasento oikeeksi, ei makoilla ja nojailla eteenpäin. Mielummin tiukka takakenokin ku Suomen mäkihyppyliiton hyväksymä istuma-asenoto. Huono ja löysä sänky se vasta vihollinen on. Kunnon sänky, mis ranka on oikeessa asennossa suorana, ja missä ranka lepää.

-2G-

Itellä oli tossa kolmisen kuukautta sitten täysin sietämättömiä selkäkipuja, sitten mars lääkäriin, siellä tuli käytyä semmonen 4 vk eikä mtn löytyny, sitten röntgeniin josta löytyi SPINA BIFIDA, 5 lannemuotoista nikamaa, joista alin välimuotoinen, oikea poikkihaarake muodostaa valenivelen sakrumin kanssa ja presakraaliväli matala. Spina bifida eli synnynnäinen selkärankahalkio.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä oli tossa kolmisen kuukautta sitten täysin sietämättömiä selkäkipuja, sitten mars lääkäriin, siellä tuli käytyä semmonen 4 vk eikä mtn löytyny, sitten röntgeniin josta löytyi SPINA BIFIDA, 5 lannemuotoista nikamaa, joista alin välimuotoinen, oikea poikkihaarake muodostaa valenivelen sakrumin kanssa ja presakraaliväli matala. Spina bifida eli synnynnäinen selkärankahalkio.
Kyseessä usein vaaraton pienehkö "epämuodostuma", jonka osallisuudesta selkäkipuun voi olla montaa mieltä. Noin 20%:lla ihmisistä on samanlainen tai samankaltainen, heillä on enemmän tai vähemmän kipuja. Avainsana on se että kipuja ei ole kaikenaikaa, vaikka se "epämuodostuma" siellä aina onkin. Eli se epämuodostuma ei itsessään ole kivun aiheuttaja. Se kyllä voi altistaa kaikennäköisille kivuille ja oireille, mutta suurin osa tuolla diagnoosilla olevista ihmisistä pärjää erittäin hyvin. Ei muuta kuin monipuolista keskivartalon vahvistamista ja nostaessa muistaa pitää selän asennon mahdollisimman neutraalina, eli normaalit ohjeet kaikille "selkävaivaisille".

T: spina bifida occulta S1

Back
Ylös Bottom