Alaselän kuntoutus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Inkeri sanoi:
Muuten hyvät ohjeet, mutta ihmetyttää kun ortopedit usein ohjaavat venyttelemään vaikka monesti juuri ne pitkäkestoiset venytykset vaan ärsyttävät neuraalikudosta ja ylläpitävät oireita, jotka siis johtuvat mm. hermokudoksen pinnetilasta/ muusta ärsytyksestä. Tietysti jos ei ole säteilyoireita niin venyttely on ihan ok. Eli akuutin selkäkivun aikana pitäisi venytellessä aina kiinnittää huomiota siihen, että ne venytykset ovat kevyitä, eikä kipu lisäänny yhtään.

Minulla todettiin issiashermon pinnetila, joka siis aiheuttaa säteilevää kipua oikealta puolelta alaselkää pakaran kauttaa pohkeeseen asti. Tähän fysioterpeutti määräsi nimenomaan dynaamisia hermoa venyttäviä liikkeitä. Mutta nekö kuitenkin ylläpitävät oireita ärsyttämällä neuraalikudosta?

Sepsis sanoi:
Minulla todettiin issiashermon pinnetila, joka siis aiheuttaa säteilevää kipua oikealta puolelta alaselkää pakaran kauttaa pohkeeseen asti. Tähän fysioterpeutti määräsi nimenomaan dynaamisia hermoa venyttäviä liikkeitä. Mutta nekö kuitenkin ylläpitävät oireita ärsyttämällä neuraalikudosta?
Itse puhuin aiemmin pitkäkestoisista lihasvenytyksistä, joilla on joskus taipumus lisätä hermokudosoireita. Nämä siis on erotettava hermokudosta mobilisoivista liikkeistä, jotka yleensä ovat kevyitä, lyhyitä ja pumppaavia liikkeitä kohdistuen hermokudokseen (silti yleisesti puhutaan hermokudoksen venytyksistä).
Luulen, että nämä "dynaamiset hermoa venyttävät liikkeet",joita sinulle ohjattiin tarkoittavat juuri tätä jälkimmäistä ja ovat todellakin hyvästä oireen lievittämiseksi.

parantunutX sanoi:
Ja tuolta kun lukee, niin ymmärtää...
http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html

Ja kun rasitus ei jakaudu tasan, niin tulee helposti myös polvi- ja nilkkavaivoja...
Tiedätkö mikä tämän ko. henkilön koulutus/pätevyys tai muu tausta on?
Ei mitenkään hirveän vakuuttavat nämä postittamasi sivut, mutta ilm. sivut on kasannut joku entinen asiakas tai vastaava :rolleyes:

jepjep

Inkeri sanoi:
Tiedätkö mikä tämän ko. henkilön koulutus/pätevyys tai muu tausta on?
Ei mitenkään hirveän vakuuttavat nämä postittamasi sivut, mutta ilm. sivut on kasannut joku entinen asiakas tai vastaava :rolleyes:
Jep. Minä sivuja rakentelen. Pari viikkoa sitten aloitin. Yhä kesken. Olen parantunut asiakas, vuosikausia kivuista ja muista pahoista oireista kärsinyt.

Joukon tausta selviää niistä lehtileikkeistä kun lukee... ja lueppa myös muiden kokemuksia-sivu. Niitä tulee lisää koko ajan...

parantunutX sanoi:
Jep. Minä sivuja rakentelen. Pari viikkoa sitten aloitin. Yhä kesken. Olen parantunut asiakas, vuosikausia kivuista ja muista pahoista oireista kärsinyt.

Joukon tausta selviää niistä lehtileikkeistä kun lukee... ja lueppa myös muiden kokemuksia-sivu. Niitä tulee lisää koko ajan...
Se on hienoa että olet parantunut. Mutta varmasti moni haluaisi tietää parantumisesi lisäksi jotain faktaa siitä, mihin nämä parannusmetodit perustuvat ja mikä vastuu tällä ko. henkilöllä on antamastaan hoidosta jos hänellä ei ole varsinaista koulutusta lääketieteen alueelta. Kaikilla ei välttämättä käy yhtä hyvä onni kuin sinulla.

lisää

Inkeri sanoi:
Se on hienoa että olet parantunut. Mutta varmasti moni haluaisi tietää parantumisesi lisäksi jotain faktaa siitä, mihin nämä parannusmetodit perustuvat ja mikä vastuu tällä ko. henkilöllä on antamastaan hoidosta jos hänellä ei ole varsinaista koulutusta lääketieteen alueelta. Kaikilla ei välttämättä käy yhtä hyvä onni kuin sinulla.

Mun mielestä nuo Joukon metodit perustuu juuri siihen mitä sivuillani kerron, eli lantion si-nivel siirretän paikalleen. Tosin nuo si-jutut oon itse etsiny pääosin ulkomaisista lääketieteen julkaisuista parantumiseni jälkeen. Vain tuo parannusmenetelmä on Joukolta saatu kokemus.

Mulla hän veti myös oikean olkapään paikalleen. Siihen loppuivat olkapääkivut ja käsien puutumiset. Sitä olkapäätäki oli monet lääkärit katselleet kaikenlaisista kuvista, jopa ultralla. Toki Jouko osaa tehdä muutakin... Mutta nää ei siis ole mitään poppakonsteja vaan selkeätä silmillä havaittavaa toimintaa.

Joukon luokse olen patistanu monia tuttujanikin, ja useimmat ovat saaneet apua yhdellä kerralla. Valitettavasti muutamalla on sama hankala ongelma, eli tuo si-nivel ei tahdo pysyä uudella paikallaan. Mulla se työnnettiin 5 kertaa ennen kuin pysyi. Tämäkin löytyy sieltä kiputarinastani...

Niin ja häneltä sai apua myös kummitätini, joka oli jo kokenut lääkäreiltä kaiken: useita leikkauksia, hoitovirheet, sairaalabakteerit eikä tietenkään mitään korvauksia mistään hoitovirheistä! Se siitä hoitotakuusta!

Ens viikolla kokoontuu joukko sukulaisia ja tuttavia ja Jouko parantelee kaikki! ;) Menen paikalle katsomaan ja teen raportin, että kuinka moni iskiaspotilas pääsee vaivoistaan... se ilmestyy sitten sivuilleni joskus tän kuun lopulla.

parantunutX sanoi:
Mun mielestä nuo Joukon metodit perustuu juuri siihen mitä sivuillani kerron, eli lantion si-nivel siirretän paikalleen. Tosin nuo si-jutut oon itse etsiny pääosin ulkomaisista lääketieteen julkaisuista parantumiseni jälkeen. Vain tuo parannusmenetelmä on Joukolta saatu kokemus.

Mulla hän veti myös oikean olkapään paikalleen. Siihen loppuivat olkapääkivut ja käsien puutumiset. Sitä olkapäätäki oli monet lääkärit katselleet kaikenlaisista kuvista, jopa ultralla. Toki Jouko osaa tehdä muutakin... Mutta nää ei siis ole mitään poppakonsteja vaan selkeätä silmillä havaittavaa toimintaa.

Joukon luokse olen patistanu monia tuttujanikin, ja useimmat ovat saaneet apua yhdellä kerralla. Valitettavasti muutamalla on sama hankala ongelma, eli tuo si-nivel ei tahdo pysyä uudella paikallaan. Mulla se työnnettiin 5 kertaa ennen kuin pysyi. Tämäkin löytyy sieltä kiputarinastani...

Niin ja häneltä sai apua myös kummitätini, joka oli jo kokenut lääkäreiltä kaiken: useita leikkauksia, hoitovirheet, sairaalabakteerit eikä tietenkään mitään korvauksia mistään hoitovirheistä! Se siitä hoitotakuusta!

Ens viikolla kokoontuu joukko sukulaisia ja tuttavia ja Jouko parantelee kaikki! ;) Menen paikalle katsomaan ja teen raportin, että kuinka moni iskiaspotilas pääsee vaivoistaan... se ilmestyy sitten sivuilleni joskus tän kuun lopulla.
Ei muuta kuin onnea kaikille.
Manipulaatiossa on se vaara, että jos se tehdään "sinnepäin" niin voidaan löystyttää nivelsiteitä pysyvästi ja tällöin lisääntyy yliliikkuvuus, josta seurauksena nivelet ovat entistä alttiinpia menemään uudelleen virheasentoon.
:offtopic: On aika hassua puhua SI- tai muun nivelen "paikoiltaan menosta" , koska jos tämä tosiaan olisi tilanne, niin veikkaan ettet pystyisi kävelemään metriäkään.
Todellisuudessa nivel voi olla "väärässä- tai virheasennossa", mutta todella harvoin "kokonaan pois paikoiltaan".

lisää

Inkeri sanoi:
Ei muuta kuin onnea kaikille.
Manipulaatiossa on se vaara, että jos se tehdään "sinnepäin" niin voidaan löystyttää nivelsiteitä pysyvästi ja tällöin lisääntyy yliliikkuvuus, josta seurauksena nivelet ovat entistä alttiinpia menemään uudelleen virheasentoon.
:offtopic: On aika hassua puhua SI- tai muun nivelen "paikoiltaan menosta" , koska jos tämä tosiaan olisi tilanne, niin veikkaan ettet pystyisi kävelemään metriäkään.
Todellisuudessa nivel voi olla "väärässä- tai virheasennossa", mutta todella harvoin "kokonaan pois paikoiltaan".

Tuntuukin aivan uskomattomalta, että toinen lääkäri sanoo, ettei tuo nivel voi mennä pois paikoiltaan ja toinen fysiatri taas antaa diagnoosiksi si-nivelen dislokaation. "Dislocation" suomentuu "poissa paikoiltaan" mun korvaani. Eikö tuokin kerro jo siitä miten pihalla lääkärit ovat tässä asiassa??

Ja jos lukisit sieltä sivuiltani linkkejä pitkin ulkomaisia tutkimuksia, niin siellä mainitaan "sacroiliac joint dysfunction" suurimmaksi syyksi selkävaivoihin, eräässä jopa 98%. Suomennetaan se sitten miten vain. Ja kun lonkka on 2-3 senttiä toista ylempänä, niin jokuhan siellä on silloin siirtynyt pois paikoiltaan??? Siellä on magneettikuvakin mun lonkastani, jossa tuo näkyy...

Nyt syömään välillä...

Dysfunction kai voisi kääntää vapaasti juuri liikehäiriöksi tai toimintahäiriöksi.
Dislokaatiota käytetään tarkoittamaan "sijoiltaanmenoa" tai virheasentoa. Kyse ei siis välttämättä sananmukaisesti ole nivelen paikaltaan menosta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitoin jo johonki toiseen ketjuun missä (ilmesti saman kaverin toimesta mainostettiin tätä hemmoa):

terveys4.JPG

Mielenkiintonen näkökanta noihin hetelmiin... :D

On muuten jo kolmas ketju missä tuohon ukkoon törmään ja tuosta kuvasta kun tuota tekstiä lukee "kosmoksen äänistä" niin melko huuhaalta vaikuttaa.

Mutta ihan miten vaan, mä en antais ton ukon koskea mun selkään. :piis:

jepjep

Inkeri sanoi:
Dysfunction kai voisi kääntää vapaasti juuri liikehäiriöksi tai toimintahäiriöksi.
Dislokaatiota käytetään tarkoittamaan "sijoiltaanmenoa" tai virheasentoa. Kyse ei siis välttämättä sananmukaisesti ole nivelen paikaltaan menosta.
Juu mun onkin hiukan hankalaa erottaa lääketieteen sijoiltaanmeno ja paikaltaanmeno. Fysiikassa ne kun tarkoittaa periaatteessa samaa asiaa. Eli kappale on poistunut paikaltaan. Ja ainakin mun tapauksessa sijoiltaanmeno oli matkaltaan 2-3cm. Joillakin se on ollu enemmänkin. Onko se sitten paikaltaanmenoa vaiko sijoiltaanmenoa, niin ihan sama mulle.

Vähä niinku kysyis golfaajalta, että milloin pallo on liikkunut tai liikahtanut. Toisesta kun saa rangaistuksen ja toisesta ei... tai ei oikeastaan. Tuossa si-nivelen tapauksessa kun on paikka muuttunut.

Ja mitä BOSS tuossa kommentoi, niin enpä ota kantaa Joukon muihin puuhiin, koska niistä ei ole mulla kokemusta. Mutta kun kivut on kovat eikä lääkäreiltä apua saa, niin sitä on valmis kokeilemaan melkein mitä vain, jos elämä on jo pilalla... nyt siis mulla on uusi elämä!

parantunutX sanoi:
Juu mun onkin hiukan hankalaa erottaa lääketieteen sijoiltaanmeno ja paikaltaanmeno. Fysiikassa ne kun tarkoittaa periaatteessa samaa asiaa. Eli kappale on poistunut paikaltaan. Ja ainakin mun tapauksessa sijoiltaanmeno oli matkaltaan 2-3cm. Joillakin se on ollu enemmänkin. Onko se sitten paikaltaanmenoa vaiko sijoiltaanmenoa, niin ihan sama mulle.

Vähä niinku kysyis golfaajalta, että milloin pallo on liikkunut tai liikahtanut. Toisesta kun saa rangaistuksen ja toisesta ei... tai ei oikeastaan. Tuossa si-nivelen tapauksessa kun on paikka muuttunut.

!
Ymmärsit väärin tän homman; tarkoitin sijoiltaanmenolla ja paikaltaanmenolla samaa asiaa, mutta kuten sanoin sitä termiä dislokaatio käytetään myös virheasennon yhteydessä. Eli se diagnoosi saattoi tarkoittaa vain virheasentoa ei sijoiltaan/paikoiltaanmenoa.
Alkaa meneen kyllä :offtopic: osastolle..

parantunutX sanoi:
Ja mitä BOSS tuossa kommentoi, niin enpä ota kantaa Joukon muihin puuhiin, koska niistä ei ole mulla kokemusta.

Mun pointti oli lähinnä se, että jos henkilö X puhuu silkkaa paskaa aiheesta Y, on hänen teesinsä aiheesta Z todennäköisesti pelkkää paskaa. Skeptikon perusteesi "jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on liian hyvää ollakseen totta".

Älä käsitä väärin, minusta on hienoa, että sulla on selkä kunnossa ja jos ite olisin kärsiny pahoista kroonisista selkäkivuista vuosien ajan, niin varmasti hieroisin vaikka kamelin paskaa selkääni jos se auttais.

jooo

B.O.S.S. sanoi:
Mun pointti oli lähinnä se, että jos henkilö X puhuu silkkaa paskaa aiheesta Y, on hänen teesinsä aiheesta Z todennäköisesti pelkkää paskaa. Skeptikon perusteesi "jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on liian hyvää ollakseen totta".
Millä perusteella päättelet X: puhuvan paskaa aiheesta Y? Mainitse edes yksi paskanaihe ja siihen perustelu, että miksi se oli (täyttä) paskaa?

Mun mielestä jo toi maitoallergiajuttukin kuullostaa ihan hyvältä. Eikä esim. jenkeissäkään (mainitun venäjän lisäksi) juurikaan tunneta monia sairauksia, joita meillä riittää useille tuhansille.

parantunutX sanoi:
Millä perusteella päättelet X: puhuvan paskaa aiheesta Y? Mainitse edes yksi paskanaihe ja siihen perustelu, että miksi se oli (täyttä) paskaa?

Mun mielestä jo toi maitoallergiajuttukin kuullostaa ihan hyvältä. Eikä esim. jenkeissäkään (mainitun venäjän lisäksi) juurikaan tunneta monia sairauksia, joita meillä riittää useille tuhansille.

Sen mitä mä noita jaksoin lukea, toi kaveri heittää mutulla noita juttuja, kun ei ainakaan mun huomatakseni puhunut mistään tutkimuksista. Näin ollen sen sanomisilla ei ole mitään painoarvoa MULLE, sä voit uskoa ihan mitä haluut.

uskon asia

B.O.S.S. sanoi:
Sen mitä mä noita jaksoin lukea, toi kaveri heittää mutulla noita juttuja, kun ei ainakaan mun huomatakseni puhunut mistään tutkimuksista. Näin ollen sen sanomisilla ei ole mitään painoarvoa MULLE, sä voit uskoa ihan mitä haluut.
Eli uskot omiisi niin kauan, että joku heittää faktaa peliin, ja tuskin silloinkaan uskot toiseen...

Ei tuo ole pelkkää mutua. Tuossa lehtijutussa vain ei ole kaikkea...

Ja et vieläkään osannut nimetä yhtään asiaa...

Mutta edelleenkään en osaa ottaa kantaa noihin ravintoasioihin. Paitsi osa tuntui kyl ihan loogiselta... aina on vaan niin kiva väitellä! :thumbs:

Pistetäänpäs tännekin postia. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä mikä mun alaselkää vaivaa. Nikamanniksauttajalla kävin syyskuussa, kun alaselkä vittuili kympillä ja ajattelin, että nikamien aukaisu auttaisi asiaa. Nikamat eivät olleet pahasti jumissa ja selkä oli ihan OK. Erinnäisistä syistä johtuen treenitaukoa tuli nyt kuukauden verran lokakuussa ja helvetti pääsi irti. Jäykkyyttä ja kramppeja alaselän vasemmalla puolella. Alaselkä ei kestä pelata 2 tuntia lentopalloa, vaan vasenpuoli menee ikäänkuin kramppiin ja tuikkasee, jos tekee äkkinäisiä liikkeitä ja sen lähestulkoon tuntee, kun tunnustelee alaselkää jumin aikana; oikeapuoli ihan normaali, mutta vasemmalla puolella tuntee "möykyn", jonka jumi on aiheuttanut lihaksiin. Toisiaan jumi on niin paha, että ei pysty vetämään vatsaa sisään ja suoristamaan ryhtiä. Pahentuneeseen tilanteseen saattaa vaikuttaa myös se että tein kahden viikon ajan SJMV:ta huonolla tekniikalla. Uusinta mikä nyt on, on se että lantio ja alaselkä eivät pysy korsetissa, vaan alaselkä / lantio ikäänkuin muljahtelee taaksepäin. Mulla on siis ilmeisesti lantion ja alaselän alue kokonaan jäykkänä.

En sitten tiedä, että johtuuko nämä kaikki vaivat heikoista syvistä vatsalihaksista vai huonosta venyttelystä (olen yrittänyt venytellä, mutta laiska kun olen) vai näiden yhteisestä summasta, sillä toisinaan iskiashermo joutuu puristuksiin ja vasen jalka meinaa lähteä alta.

Olisin kiitollinen kaikesta avusta!

Burdock:

Itselläni on samankaltaista vaivaa, mutta se on ollut vähän kausiluontoista ja nyt näyttää olevan menossa parempaan päin. 20 minuutin juoksun jälkeen selkä lyö oikeata puolelta täysin jumiin ja juosemisen olen jättänytkin satunnaista kevyttä hölkkäilyä lukuunottamatta pois ja vaihtanut uintiin. Issias on myös samallalailla jumissa.

Puntilla selkä ei useimmiten suuremmin vaivaa. Toisinaan se kyllä kramppaa esim. boxilta kyykättäessä tai sjmv:ssa.

Issiakselle fysioterapeutti määräsi dynaamista kevyttä venyttelyä 3 kertaa päivä (tulee tehtyä ehkä noin kerta/päivä). Tämän voi tehdä vaikka tuolilla istuen mahdollisimman huonossa ryhdissä ja etukenossa, josta jalkoja potkitaan kevyesti suoraksi.(venyttää hermoa selvästi)

Toinen asia mikä on minua auttanut on hyvä ja huolellinen venyttely ja alaselän jumppaaminen aina treenin jälkeen. Tähän sopii vaikka selänojennukset kerien ja reverse hyperssit.

Back
Ylös Bottom