Alaselän kipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Selässä kipua voivat aiheuttaa (siis sen pullistuman lisäksi), lihakset, nivelsiteet, jänteet, nikamien luiset rakenteet, nikamien nivelpinnat ja hermot. Syitä kipuun siis on monia ja kuvilla todennettavia rakenteellisia vikoja yleensä huomattavasti vähemmän. Mri (ja muut kuvat) kertovat rakenteessa näkyvistä muutoksista, kipua ne eivät näytä. Esimerkiksi välilevytyrä aiheuttaa kemiallisen tulehduksen päästessään selkäydinkanavaan, samalla se voi painaa hermojuurta ja myös estää sen normaalin liikkumisen (3 eri tekijää, jotka kaikki aiheuttavat kipua). Tämä taas saa aikaan selän lihaksissa suojaspasmeja (taas uusia kivun syyllisiä), jolloin selän rakenteiden normaali liikkuminen muuttuu, joka taas aiheuttaa väärien lihasten aktivoitumista ja toisten lihasten inaktivoitumista, joka johtaa rangan virheelliseen kuormittumiseen, joka taas johtaa nikamatason liikehäiriöihin ja mahdollisesti erilaisiin kipuihin, jotka siis voivat olla lihas-, nivelside-, nivelpinta-, -pussiperäistä jne jne jne.

Mitkä on parhaat keinot ennaltaehkäistä ja hoitaa selkäkipua?
Onko ne juuri nämä?;
1. Keskivartalon lihasten ja syvien lihasten monipuolinen harjoittelu
2. Venyttely

Mitkä on parhaat keinot ennaltaehkäistä ja hoitaa selkäkipua?
Onko ne juuri nämä?;
1. Keskivartalon lihasten ja syvien lihasten monipuolinen harjoittelu
2. Venyttely

1) Sanotaan vaikka: Keskivartalon ja lantion monipuolinen toiminnallinen voima- ja liikkuvuusharjoittelu.
2) Venyttely niille, joilla lihaskireys on ongelma. Muutoin venyttely on ajan hukkaa (nyt puhutaan selkäkivusta...).
3) Painon kontrolli. Ylipaino (varsinkin vatsaan kerääntyvä ylipaino) yhdistettynä huonoihin keskivartalonlihaksiin on... Hmmmm, no en nyt tähän hätään löydä tarpeeksi negatiivista sanaa......

Jep. Magneettikuvaus on aivan perseestä. En ole ollut selän takia kuvauksissa vaan polven, vain muutama viikko eturistisiteen mentyä hajalle. En saanut sillon jalkaa suoraksi, mutta kuvauksissa se piti laittaa suoraksi ja laittoivat sen vielä semmoseen härdelliin notta jalka pysyis suorana. Ai saatana sitä kipua ja jomotusta! Naama irveellä loppuun asti! Tosin oli kyllä sormi hälytysnamiskalla kokoajan, ihme etten painanut.

Auts, no ei mulla noin paha sentään ollut, hankala vaan maata selkä suorana selällään yhtään kauemmin.

Soitteli torstaiaamuna lääkäri mulle niistä kuvista. Aiemmin viime viikolla soittelin itse sinne kun ei ollut kuulunut. Selvisi, että lannelevyt (noiksiko niitä sanottiin?) 3, 4, 5 (muistaakseni... aika varma että noi kolme) liikkuvat liikaa ja saattavat aiheuttaa näitä kipuja. Mulla tuntuukin kuin tuolla painuis jotain liian syvälle...

Hermoissa tai hermoradoissa (?) ei ollut vikaa, eikä oikein muutakaan veitsellä korjattavaa. Hyvä siis ettei mitään niin vakavaa, joskin onhan tämäkin jo vittumainen. Ei voi mitään, pitää elää sen kanssa :) Ens maanantaina myös fysioterapeutin aika.

Kultaista kuusikkoa tehdessä tuntui vihlaisevaa kipua alaselässä lantion ja selkärangan liitoksen kohdalla, oikealla puolella. Kaksi sarjaa pystyin takakyykkyä tekemään ja jätin leikin kesken. Samaa kipua on esiintynyt toisinaan satunnaisesti, mutta nyt kaikissa selkää "rasittavissa" liikkeissä esiintyi kun kokeilin. Mistä voi olla kysymys?
Luettuani threadin läpi, ryhtyi jo pelottamaan, en haluaisi hirveää rumbaa selän takia, olen vasta 17-vuotias. Toisaalta jos riskinä on loppuiän vaivat niin tietysti parempi korjauttaa. Olen pyrkinyt vahvistamaan keskivartalon lihaksia tasapuolisesti jo pidemmän aikaa, mutta voiko tämä johtua huonosta asennosta esim. koneella ollessa, varmaan pitäisi panostaa ryhtiin? Jelppiä.

Mitä kuuluu ketjun aloittajalle nyt?

Itsellä hyvinkin samanlaista oireilua ollut jo useamman kuukauden. Pahimmat kivut kohdistuvat ehdottomasti vasempaan pakaraan joten vasen jalka ei aina kestä edes astumista. Kipua tuntuu myös aivan alaselän tyvessä ja siitä kipu leviää vasempaan pakaraan.

Fysioterapeutilla kävin kerran ja hänen mielestään kyseessä on puhtaasti lihasperäinen vaiva. Tässä on nyt pari viikkoa venytelty ja tehty liikkuvuusharjoituksia. Tänään uudestaan ja katsotaan ollaanko viisaampia.

Itse pahoin pelkään, että tässä ei ole kyseessä pelkät lihasjumit. Toivottavasti joskus vielä pääsee harrastamaan ilman kipuja.

Itsellä alaselkä vaivaa siinä määrin,että kovien sarjojen teko mavessa ilman vyötä on mahdotonta.
Töissä joutuu seisoskelemaan paljon,ja siitäkös selkä tykkää ,kun lantio on vinossa,niin ihan jees pitoksia selässä välillä.

Kerran en päässy koko päivänä sängystä ylös.

Mave vyön kanssa tuntuu auttavan pidemmällä tähtäimellä.
Tosin kun ei ole pohjallisia niin maven tekokin ottaa enemmän toispuoleisesti.

Juu tein ilman vyötä,mutta kun kerran sumeni silmissä ja havahduin polviltani salin lattialta. :S

Siitä lähtien vyön kans tehnyt.

Tuntuu auttavan kipuihin,mitä enemmän voimaa saa selkään. .

Fysioterapeutti oli vähän sitä mieltä, että mun voimaharjoittelu on liian yksipuolista. Pitäisi kuulemma olla enemmän sitä lihaskestävyyttä. Sanoin tädille vähän vastaan ja selitin, ettei se oikein yhtä aikaa luonnistu, mitä nyt vähän voi pumppailla selkää. Hän sanoikin, että pumppia hommaamalla kannattaa parantaa verenkiertoa paikallisesti, joka on toki totta. En ollut itse tätä niin ajatellut, mutta nyt vois ruveta jalka-/vatsapäivän päätteeksi tekemään parit pumppisarjat alaselkään laitteella... Ei se sen kummempaa ole, siinä vähän pitempää sarjaa vaan.

Nyt ennen inttiin menoa pitää myös ruveta tekemään kävelylenkkejä, yhä pitempiä mielellään. Hiihtoakin mielellään, jos sitä lunta nyt tulee tarpeeksi. Tässä olen kyllä hänen kanssaan samaa mieltä, kannattaa edes yrittää vähän totuttaa. Ainakin sitten mieltä, ellei selkää... Tälläkin hetkellä on paljon kipeämpi kuin tavallisesti, kun eilen tuli rasitettua aika paljon. 1½ viikkoa salilta taukoa kun oli flunssa, mutta huomenna olis tarkotus mennä taas.

Olen kyllä onnellinen, ettei mulla ole mitään sen vakavampaa, kuin lannelevyt 2-5 jotenkin huonosti, liikkuvat kai väärin (tuntuu kuin jotain painais vähän sisälle päin). Tällaista ei veitsellä aleta korjaamaan ja monipuolinen treeni sekä venyttely ovat parhaita hoitokeinoja...

Tulipa kirjoitettua, eipä mulla tässä mitään ihmeempää pointtia, stooria vaan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom