Alaselän kipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ittellä ollu pientä alaselän kireyttä ja kipua jo noin vuoden. joku aika sitten sit aloin treenamaan single factorin 5x5 ohjelmaa käyttäjen, muuten loistava ohjelma mutta selkä ei kestänyt toistuvaa ja raskasta mavettamista ja takakyykkä ja tuli todellan kipeäksi

Sä oot vaan lyönyt liian kovan progression ja/tai lähtöpainot tuohon. Mulla kävi dual factorin kanssa ihan sama juttu aikoinaan. Jos et ole aikaisemmin kyykännyt kolmesti viikossa ja vetänyt siihen vielä mavea päälle, niin kyllähän se selkä jumiin menee, jos et lähde ihan lelupainoilla liikkeelle. Ensimmäisellä rundilla voi progression säätää niin, että ennätyspainot tulee vasta vaikka 6. viikolla. Mulla on alaselässä yliliikkuvat nikamat ja hyvin noi ohjelmat toimii kunhan malttaa painojen kasvattamisvauhdin kanssa.

Mulla ollu kans samoja vaivoja yli 2v ku tän threadin aloittajalla ja muilla. Eli pakaraan säteilee kipu alaselästä joka johtuu välilevynpullistumasta. Aikoinani ravasin kaiken maailman lekurit ja hierojat ja ortopedit ja osteopaati ynnä muut läpi, mutta mistään ei mitään apua ollut. Näin voisi karkeasti sanoa.
Pahimmillaan en mm. pystynyt edes kunnolla kävelemään suorassa. Ainoa mikä tuohon on auttanut on jatkuva keskivartalon vahvistamine ja venyttely. Pikkuhiljaa mennyt, parempaan suuntaan, mutta pahoin pelkään että ikinä tästä ei enää täysin tervetteä selkää tule.

Mavee enkä kyykkyä ole tehnyt yli vuoteen, mutta aloitin vasta tekemään rack-vetoa, joka tuntui ihan hyvältä. Suosittelen tuota myös muille, jotka ei pysty normi mavea tekemään.

Tällasta on mullakin ollu melkee vuoden vähän väliä. Välillä on kauan ja yhtäkkiä katoaa. En oo myöskään mavea ja kyykkyä kauheesti enää tehny. Tänään taas pitkästä aikaa alkoi kunnolla tuntumaan alselässä. Ens viikolla kouluterveydenhoitajan kautta lääkärille.

Mulla alko oireileen viime viikolla ja kävinkin eilein hieronnassa. Alaselästä kipu säteilee oikeaan jalkaan, ja kävellessä kyllä huomaa että joku ei nyt ihan täsmää...

Nyt otan 4 päivän tulehduskipulääkekuurin, ja jos ei auta niin sitten meen kiropraktikolle. Kiropraktikko kattoo nikamat, ja se voi selvitä sillä. Jos ei niin sitten mennään lekurille...

Hyvässä tilanteessa ainoastaan piriformis on juntturassa, ja kun se saadaan rennoks niin ei paina enää ischias hermoa. Voi olla myös, että kyseessä on pelkkä ischias hermo, johon kiropraktikko kykenee varmaan vaikuttamaan.

Ihan uusia juttuja meikäläiselle. Täytyy toivoa, et sais sen nyt kuntoon ja pääsis taas treenaamaan kunnolla.

Nyt menee muuten sitten proteiinisynteesit hieman vituiks neljän päivän aikana, kun vetelee kipulääkettä:D

välilevyistä johtuvaa kipua on myös täällä, ollut jo n.4v. alaselän ja takamuksen välissä olevaa kipua, ei pinnallista. Magneettikuvaus vasta paljasti että kyseessä välilevyjen rappeuma ja pieni tyrä. Nyt kahden vuoden oireettoman jakson jälkeen se taas pukkas kivut pintaan ja saikulle jouduin. Kokin ammatti ei ainakaan yhtään helpota asiaa!

välilevyistä johtuvaa kipua on myös täällä, ollut jo n.4v. alaselän ja takamuksen välissä olevaa kipua, ei pinnallista. Magneettikuvaus vasta paljasti että kyseessä välilevyjen rappeuma ja pieni tyrä. Nyt kahden vuoden oireettoman jakson jälkeen se taas pukkas kivut pintaan ja saikulle jouduin. Kokin ammatti ei ainakaan yhtään helpota asiaa!

Voisitko kertoa lisää tästä... Mulla vaivaa sama kohta, mutta röntgenissä ei näkynyt mitään. Näkyikö sulla (jos kävit röntgenissä)? Lääkäri sanoi että vika on toiminnallinen, koska rakenteellista vikaa ei ole. Kannattaisiko kuitenkin ottaa magneettikuvat?

Siis jos on vaikka välilevyn rappeuma, näkyykö se röntgenissä? Mun kivut on käytännössä jokapäiväistä, joskin arjessa ei ei käytännössä haittaa, mutta kyllä sen huomaa joka päivä jossain vaiheessa. Pitkät kävelyt on pahinta myrkkyä...

Mullakin vaivannut n. 4 vuotta nämä.

Siis jos on vaikka välilevyn rappeuma, näkyykö se röntgenissä? Mun kivut on käytännössä jokapäiväistä, joskin arjessa ei ei käytännössä haittaa, mutta kyllä sen huomaa joka päivä jossain vaiheessa.

Ei muutoksia luisessa rakenteessa, arvio toiminnallisesta häiriöstä. Ehkä sille kannattaisi tehdä jotain?!

Kiro? Napra? OMT?

Ei muutoksia luisessa rakenteessa, arvio toiminnallisesta häiriöstä. Ehkä sille kannattaisi tehdä jotain?!

Kiro? Napra? OMT?

Siis täh?

Napra? OMT? (voin kyllä kohta googlailla itsekin :D).

Lääkäritäti kyllä lupasi hommata mulle fysioterapeutin ajan ja keskustella mun tammikuisesta intistä vanhempien lääkärien kanssa. Saapa nähdä miten tässä käy...

Mutta kyllä, tässä on yritetty tehdä jotakin asialle. Odotin "tuloksia" röntgenistä, mutta mitään vikaa ei lääkäri nähnyt. Siis rappeumako nyt sitten ei näy röntgenissä? En minä näistä tiedä... :)

Odotin "tuloksia" röntgenistä, mutta mitään vikaa ei lääkäri nähnyt. Siis rappeumako nyt sitten ei näy röntgenissä? En minä näistä tiedä... :)

Ei. Ainoastaan luiset rakenteet. "Rappeuma" yleensäkään ei juurikaan kipua aiheuta, vaan taustalla kipua aiheuttamassa ovat kireät tai heikot lihakset, lihasepätasapaino.

No jäsenkorjaajahan mulle totesi, että kovasti yliliikkuvuutta ja jonkin luun sanoi myös olevan sisässä... siis just tuosta ristiselästä. Jalat olivat erimittaiset, laittoi ne tasalle. Miettinytkin tässä, että vieläköhän n. kuukauden päästä jalat ovat samalla mitalla. Kyllä ne vissiin on.

Kipu tuntuu käytännössä rangassa, aivan kuin nikamat liikkuisivat aivan liikaa sisälle päin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ittelläni vaivaa samantyylinen vaiva mikä ketjunaloittajalla.. kovat työnnöt esim pistää ihan päreiks selän ja se jumittaa vielä vasenta takareittä. no kävely ja venyttely avittaa. tosin aika laiska venyttelemään :) pakko tässä skarpata ko pahenee heti jos laiminlyö huoltoa

Kun selkävaivoista puhutaan. Onko kellään ollut sellaista että yhtäkkiä alaselässä tuntuu kuin olisi puukolla pistetty ja jalat lähtevät alta samantien. Tätä esiintynyt joskus kun on joutunut olemaan huonossa asennossa. Paras on kun moottoripyörällä menin kaverin luokse, siinä sitten parvekkeelle ja nojasin laitaa vasten jolloin tämä iski -> jalat alta... Kerran jopa tuli vatsalihaksia venytellessä tämä ja vähänaikaa meni että hellitti ja pääsi lattialta ylös. Näitä siis tulee suhteellisen harvoin ja on alkanut ennen saliharrastuksen aloitusta.

Mulla oli noita kamalia kipuja just ennen ku nyt jäin saikulle. Jotain ku nosti niin kipu tuli, onneksi ei sentään mennyt jalat alta kertaakaan, mutta tuntuu et nyt lähtee taju ja jalat menee alta. Ei mitenkään kiva fiilis! Mulla magneettikuvattiin selkä ja siel oli pieni tyränpoikainen joka kuulemma saattaa aiheuttaa juuri tuollaista kipua kun vaivaa..

Nyt soitti taas lääkäri... fysioterapeutille pitäis tulla aika pian ja sitten keskusteltiin magneettikuvauksista...

Ensin meinasi, ettei magneettikuvauksiin laita lähetettä, koska mulla ei ole juurikaan (oikeastaan ollenkaan) noita säteilykipuja jalkoihin. Sitten luki taas sitä "mun" tekstiä, ja sanoi, että kerran vuosia vaivannut, niin kannattaa se ehkä sittenkin ja laittoi lähetteen magneettikuvauksiin. Sanoinkin siinä itse, että ehkä se kannattaa kun kivut on kuitenkin jokapäiväisiä selässä. Enemmän tai vähemmän.

Mitä nyt lueskellut, niin moni löytänyt magneettikuvauksista selviä vikoja, esim. tyrää tai pullistumaa välilevyssä. Ei mun mielestä kaikille ole ollut sen kummemmin säteilyä jalkoihin...?

On toki mahdollista, että lähete evätään. Sanoi kyllä, ettei noita pahemmin ole evätty. Jos evätään, joutuu itse maksamaan koko roskan, eihän se halpaa ole. Teettävät siis yksityisillä tuollakin (pieni kaupunki, ei täällä ole sairaalassa magneettikuvausmahdollisuutta).

Mitä nyt lueskellut, niin moni löytänyt magneettikuvauksista selviä vikoja, esim. tyrää tai pullistumaa välilevyssä. Ei mun mielestä kaikille ole ollut sen kummemmin säteilyä jalkoihin...?

Tyrä/pullistuma itsessään ei välttämättä ole kivulias. Kipu on aina monen asian summa. Selkäkivussa jos jossain, se todellakin pitää paikkansa.

Kun pullistuma painaa hermojuurta ja estää sen normaalin liikkumisen, niin jonkinasteinen kipu on varma. Muutoin jossitellaan, epäillään ja ihmetellään.

Selässä kipua voivat aiheuttaa (siis sen pullistuman lisäksi), lihakset, nivelsiteet, jänteet, nikamien luiset rakenteet, nikamien nivelpinnat ja hermot. Syitä kipuun siis on monia ja kuvilla todennettavia rakenteellisia vikoja yleensä huomattavasti vähemmän. Mri (ja muut kuvat) kertovat rakenteessa näkyvistä muutoksista, kipua ne eivät näytä. Esimerkiksi välilevytyrä aiheuttaa kemiallisen tulehduksen päästessään selkäydinkanavaan, samalla se voi painaa hermojuurta ja myös estää sen normaalin liikkumisen (3 eri tekijää, jotka kaikki aiheuttavat kipua). Tämä taas saa aikaan selän lihaksissa suojaspasmeja (taas uusia kivun syyllisiä), jolloin selän rakenteiden normaali liikkuminen muuttuu, joka taas aiheuttaa väärien lihasten aktivoitumista ja toisten lihasten inaktivoitumista, joka johtaa rangan virheelliseen kuormittumiseen, joka taas johtaa nikamatason liikehäiriöihin ja mahdollisesti erilaisiin kipuihin, jotka siis voivat olla lihas-, nivelside-, nivelpinta-, -pussiperäistä jne jne jne.

Tämän vuoksi kuvantamista ei läheskään aina pidetä olennaisena. Tärkeämpiä ovat potilaan oireet ja toimintakyky. Ne kertovat kivusta usein enemmän kuin kuvat.

Eli kysymykseen vastaus: Välilevytyrä ei aina aiheuta säteilevää kipua alaraajoihin. Ja kaikki säteilevä kipu alaraajoissa ei ole aina välilevyperäistä.

Lähete magneettikuvaukseen meni läpi ja sain ajan. Ei tullut kysyttyä, paljonko mulle jää itselle maksettavaa...

Kumma kyllä fysioterapeutin aikaa ei ole vieläkään kuulunut. Jokin niillä kestää.

en viitsi uutta selkä postia alottaa ni lainaan tätä.
alaselkä, aika lailla rangankohdalta, ihan alhaalta, siihen pistelee / vihloo välillä. välillä, taikka joskus säteilee toiseen takareiteen ja välillä toiseen, mutta useimmiten alaselässä on vaan semmonen "piste" jossa tuntuu, toisinaan auttaa kun kävelee, venyttää takareisiä ja pakaroita, kävin jossakin manuaalihoidossa jossa naksauteltiin ja hierottiin ja hoitaja tuumas että ei ole iskias, en tiedä mihin perustui. voiko olla vaan jotain lihasjumia tms. ?

Olipa iloiset magneettikuvaukset... Ihme ääniä koko ajan siinä.

Mulle teki kyllä suoraan sanottuna tuskaa maata mahd. paikallaan koko ajan, mutta paljon en antanut periksi. Joku ~25 min piti maata. Vituttaa sitten jos tulee kovasti suttua kuviin. Eipä niissä kamalasti näkynyt omaan silmään suttuja, kun sain mallinnusta siinä. Lääkäri sitten kertoneepi, että missä mennään.

Jep. Magneettikuvaus on aivan perseestä. En ole ollut selän takia kuvauksissa vaan polven, vain muutama viikko eturistisiteen mentyä hajalle. En saanut sillon jalkaa suoraksi, mutta kuvauksissa se piti laittaa suoraksi ja laittoivat sen vielä semmoseen härdelliin notta jalka pysyis suorana. Ai saatana sitä kipua ja jomotusta! Naama irveellä loppuun asti! Tosin oli kyllä sormi hälytysnamiskalla kokoajan, ihme etten painanut.

Latest posts

Back
Ylös Bottom