Alaselän kipu, muilla kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla oli tuota samaa ongelmaa kanssa joskus. Alko mennä siihen pisteeseen että istuessakin saattoi kipeytyä ja kävellessä koski yms. Menin sitten fysioterapeutille ja siltä sain neuvoja, että juurikin takareisiä ja lonkankoukistajia pitäisi alkaa venyttelemään. Myös vatsoja ja selkää alkaa vahvistamaan enemmän, sekä vähentää rinnan tekoa, koska rintalihakset voi kuulemma vetää selkää mutkalle jos niitä treenailee paljon(vai tarkotettiinko tällä nyt sitten vaan penkkiä ja sen rasitusta selälle?). Noh, tähän sain myös ohjeeksi alkaa tekemään penkkiä jalat penkillä, ei rasita selkää niin paljoa. Mulla kun oli selkäkin vähän notkolla, niin sain myös noita ohjeita eri asentoihin, kuten seistessä ja istuessa muistaa pitää lantio edessä, pää pystyssä ja selkä suorana jne. Mutta pääsyynä selän vaivoihin juurikin pidettiin noita jäykkiä takareisiä ja lonkankoukistajia, koska niiden hermot kiinnittyy nimenomaan alaselkään.

Aloin tekemään noita edellämainittuja juttuja ja sillähän nuo kivut lähti. Pääsi taas mavea ja kyykkyä vetelemään ihan täysillä. Tuosta siis jo varmaan ainakin 1½ vuotta aikaa. Nyt tässä parin viime mave reenin jälkeen oon taas huomannut pientä samankaltaista kipua tuolla alaselässä. Myös takareisi treenissä jos olen nyt tehnyt SJMV:n ennen muita liikkeitä, niin on joskus alkanut kipeytyä jonkun verran. Muita liikkeitä ei ole sitten oikein enää kärsinyt tehdä, joten oon nyt ratkaisuna tehnyt SJMV:n aina viimesenä. Tuo alaselän kivun tulo juurikin takareisien teossa viittaa taas kyllä niin samaan juttuun. Ne on päässyt niin perkuleen jumiin.

Venyttely on taas vähän jäänyt väliin sen jälkeen kun sain alaselän viimeksi kuntoon. Nyt pitää taas alkaa heti tekemään noita samoja juttuja ettei vaan tule samaa ongelmaa uudelleen. Eli takareisiä ja lonkankoukistajia venyttelemään ahkerasti! Venyttely on perseestä, mutta vielä perseemmästä on kun ei voi kyykkäillä tai tehdä mavea, saatika sitten montaa muutakaan asiaa jos sen alaselän saa ihan kunnolla kipeeksi.

Mulla tuo alaselkä saa vielä paljon rasitusta myöskin lajiharjoittelussani. Samalle päivälle jos sattuu takareisi treeni ja lajitreenit niin vähän herkäksi voi mennä. :)

Vielä sen verran että venyttelyä ei pidä lopettaa kun kipu on ohi. Sitä voi toki vähentää, mutta vähintään treeneissä pitää venytellä! Ja muistakaa lihastasapaino. Jos rinta kovassa tikissä, niin kannattaa huolehtia että myös takaolkapäät on hyvässä kunnossa.
Itsellä on rakennevika myös rintarangassa ja se oli aivan helvetin kipeä parin kuukauden ajan, ja helpotusta siihen sain isollla kasalla kipulääkettä ja venyttelyllä. Sitten ku kipu salli kevyesti treenaamisen, niin takaolkapäitä treenasin 3x viikko. Tosin treeni oli kevyttä pumppailua, mutta niitä vahvistamalla kipu helpotti, eikä ainakaan nyt reilun kuukauden aikana ole vaivannut ollenkaan.

Nyt sitten pyrin huolehtimaan että toinen puoli ei ole erityisemmin vahvempi kuin toinen jne. Alaselkä kipuun voi auttaa myös jaloista roikkuminen. Tätä en tosiaankaan sitten suosittele ilman että on selvillä onko rangassa vikaa, mutta jos kaikki rakenteelliset osat on kunnossa, niin tuo venyttää erinomaisesti alaselkää.

Tuollainen "alaselkä pumpissa 24/7" efekti tulee toisinaan kovista kyykky/vetosarjoista. Varsinkin joku toistomaksimisarja mavessa aiheuttaa tuon melkein takuuvarmasti. Itsellä auttoi se, että teen maastavedon kovaa vain joka toinen viikko.

Mave on rankka liike alaselälle, itse en tee myöskään kuin joka toinen viikko kunnon maastavetotreenin. Sen jälkeen kävelee kuin ankka pari päivää, alaselkä huutaa hoosiannaa DOMS:ien muodossa.

täältä ääni kanssa hieronnalle/venyttelylle, mulla vetää kireet pakarat aina alaselän jumiin, kiillotuskone/hieronta ja venyttely auttaa paljon

itsellä lonkankoukistajien jumi aiheuttaa alaselän turhaa ojentumista, monesti tois puoleista ja suunnillee tämä kohta menee ihan päivän aktiviteeteissa, jne jo pumppiin
anatomy-of-back-muscle.jpg

reidenkoukistuksessa etureiden jumi tekee samaa joskus ku sen venymättömyys ojentaa selkää jos täydel liikeradal koittaa väkisi tehä. veljellä kans "notkoselkä" ja lonkakoukistajathan ne on sil tosiaa kireet, monel varmaa seki auttaa. sit tietty jos se alaselän suunta on eri, eli pyöristyy liikkeis nii vastaus lienee ylätakareidet tms toisel puolel lantioo.

Mave on rankka liike alaselälle, itse en tee myöskään kuin joka toinen viikko kunnon maastavetotreenin. Sen jälkeen kävelee kuin ankka pari päivää, alaselkä huutaa hoosiannaa DOMS:ien muodossa.

Itse treenaan Mavea 1,5-2 kertaa viikossa, eikä tule minkäänlaisia DOMS:seja. Jos kahden viikon välein tekee, niin en ihmettele jos lihakset tulee kipeiksi. Onhan se rankka alaselälle, mutta jos Lihaskipu on ainoa ongelma, niin siitä pääsee treenaamalla useammin.

Itse treenaan Mavea 1,5-2 kertaa viikossa, eikä tule minkäänlaisia DOMS:seja. Jos kahden viikon välein tekee, niin en ihmettele jos lihakset tulee kipeiksi. Onhan se rankka alaselälle, mutta jos Lihaskipu on ainoa ongelma, niin siitä pääsee treenaamalla useammin.

Lähinnä oli puhe toistomaksimeista mavessa. Normaalista perusvoimatreenistä kyllä palautuu.

Alaselkä on helposti kierteessä jossa se ei ehdi palautumaan. Normaali elämä ei anna sille täysi lepoa, ja jos jotain vielä tekeekin niin sitä vähemmän. Maastaveto rasittaa alaselkää voimakkaasti, ja kyllä itsellänikin arvioisin menevän, kun vielä välissä takakyykyn tekee, joka tekniikasta riippuen rasittaa paljon-jonkun verran alaselkää, lähes se viikko täydelliseen palautumiseen. Vielä kun on ns. selkävetäjä kun jaloissa ei riitä potku niin varmasti vaikuttaa asiaan.

Mitä tulee dompseihin niin sarjojen/treenin intesiteetti ratkaisee paljon yhdessä sen kanssa kuinka usein treenaa kyseistä liikettä. Maasta voi vetää ainakin kolmesti viikossa ja tuskin tulee selkä hirveän kipeäksi koska sarjoissa on varmaan hieman varaa tällöin ja keho tottunut jo jatkuvaan rasitukseen, mutta kerran viikossa ja kaikki sarjat tiukkoja pistää selän kipeäksi moneksi päiväksi, eikä hirveästi huvita tehdä jotain lapiohommia tuossa välissä :)

Myös vatsoja ja selkää alkaa vahvistamaan enemmän, sekä vähentää rinnan tekoa, koska rintalihakset voi kuulemma vetää selkää mutkalle jos niitä treenailee paljon(vai tarkotettiinko tällä nyt sitten vaan penkkiä ja sen rasitusta selälle?). Noh, tähän sain myös ohjeeksi alkaa tekemään penkkiä jalat penkillä, ei rasita selkää niin paljoa.
Kireet rintalihakset vetää selkää mutkalle eli olkapäitä eteenpäin ja aiheuttaa huonoa ryhtiä. Nopeella googlauksella en löytänyt parempaa kuvaa, mut tähän suuntaa
embedded4

Ongelmaan auttaa huolellinen venyttely ja treenitasapaino. Eli juuri reenataan sitä selkääkin eikä pelkkää rintaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Etureisien kireys aiheuttaa lantion asentoon muutosta. Itsellä myös pakaroiden säännöllinen venyttely vienyt joskus pitkäänkin jatkuneet alaselän jumit pois. Pitkiä minuutin venytyksiä, oikeaoppisesti myös koko etureiskoille (lantiota eteen samalla kun venyttää). Voihan siellä olla jotai oikeetaki damagee :)

Mulla on nyt parina aamuna ilmennyt alaselän kipu, joka aiheuttaa tuskaa asentoa vaihdettaessa tai sängystä/tuolilta noustessa. Mutta se häipyy päivällä ihan huomaamattomaksi, kunnes se vihlaisee taas aamuyöstä levossa. Ikinä ennen ei ole ollut ja nyt uutena liikkeenä olen tehnyt kyykkyä, mistä arvelen sen kenties johtuvan. Sjmv oon tehny tähän asti ja se on mielestäni hyvin vahvistanu alaselkää ja sen aikana ei ole mitään kipuja ilmennyt.

Kuulostas aika lailla lihasjumilta. Yöllä jumittuu ja on aamusta kipeä. Helpottaa päivän mittaan kun selkä vertyy. Venyttelyä eritysesti pitkille selkälihaksilla ja kyljille.

Yksi hyvä keino myös on maata piikkimatolla illalla 30-60min. Rentouttaa aika tehokkaasti.

E: Herättääkö kipu myös aamuyöstä? Se on harvinaisempaa lihasjumien kanssa, joten jos jatkuu pidempää niin tohtorille suosittelen menemään. Tai jos pahenee venyttelystä huolimatta.

Mulla lonkankoukistajien venyttely auttoi jonkin verran, mutta jalkojen hieronta poisti kaikki kivut hetkellisesti. Takareidet ja pakarat oli jumissa. Tuli yllätyksenä, että lihakset voi olla niin jumissa, ettei venytyksetkään mene enää kunnolla perille. Olin siis venytellyt, mutta todennut sen tehottomaksi. Siks kannattais mennä ekana hierojalle kartottamaan tilanne. Ei tuo alaselkä kehonhuollosta huolimatta ole vieläkään täysin kunnossa.

Alaselkäongelmissa taustalla on tavallisesti selän degeneratiivisia muutoksia. Usein esiintyy annulusrepeämää, välilevyn pullistumia tai pullotusta. Altistavana tekijänä on erillaisia rakenteellisia syitä, eli skolioosia, nikamasiirtymiä yms.
Itsellä on ollut välilevyn pullistuma ja ikään nähden suhteellisen pitkälle kehittynyt degeneraatio. Kyykyssä ja mavessa kiinnitän erityistä huomiota suoritustekniikkaan ja siinä selän kontrolliin koko noston ajan.

Itsellä myös alaselän kivut aiheutuivat ja aiheutuvat yhä liian kireistä takareisistä, pakaroista sekä pohkeista. Sen halvemmalla ei pääse kun että kokeilee syvävenytellä nuo lihasryhmät kunnolla. Jos tuska hellittää niin siinä todennäköinen syy.

Kannattaa harkita myös hierouttaa nuo paikat kunnolla, veikkaan että todella monella on juurikin nuo lihasryhmät tietämättään aivan juntturassa. Urheiluhieroja kun pääsee niitä kunnolla runttaamaan niin tietää mitä kipu tarkoittaa. :)

Kannattaa harkita myös hierouttaa nuo paikat kunnolla, veikkaan että todella monella on juurikin nuo lihasryhmät tietämättään aivan juntturassa. Urheiluhieroja kun pääsee niitä kunnolla runttaamaan niin tietää mitä kipu tarkoittaa. :)

Ajaiskohan saman asian sellanen Aasialaistaustainen hellä naishieroja onnellisella lopulla :D

Suositut

Back
Ylös Bottom