Alaselän kipeys? vika liikeissä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Miten teette mave suorinjaloin ja selkäpenkki liikkeet? Vedättekö yli ojennukseen kummassakaan?

Itselläni on 'kipeytynyt' selkärangan keskiosa (vähän alta kylkiluiden), mutta tuo outo 'kipu' tulee vain kun selkää yliojentaa.
Tunne ei niinkään ole kipua vaan epämiellyttävää, vaikea kuvailla. Välilevyn pullistumisesta ei pitäisi olla kyse. Tämä tuli esiin noin 4 päivää sitten maven yhteydessä. Olen harrastanut noin 4 vuotta, voimareenistä kyse (8-12 toistot) ilman tukivöitä.

Itse en yliojenna ja mulla on sellainen vahva mututieto, ettei tuota yliojentamista tulisi missään tapauksessa tehdä.

Olen jostain kumman syystä aina ajatellut, että liikkeestä tulee kokonaisempi kun sen yliojentaa (tosiaan, se on yhdyssana :D ).

Mutta nyt kun ajattelen, maven loppuvaiheessa eli yliojennuksessa paino on pelkästään selkärangan päällä, ja tuo epämiellyttävä kolotus tulee juuri siihen kohtaan missä selkä kaartuu (=> rasitus on suurin).

Lienee fiksuinta jatkaa selkä suorana..

A-piggie sanoi:
Miten teette mave suorinjaloin ja selkäpenkki liikkeet? Vedättekö yli ojennukseen kummassakaan?

Itsellä aika samanlaista selän kenkkuilua ollut ja ongelmaan tuntuu auttaneen juuri se yliojennuksen pois jättäminen ja vatsalihasten vahvistaminen. Kannattaa keskittyä jännittämään vatsalihaksia liikkeen aikana -> auttaa välttämään tahatonta yliojentumista.

Tuosta selkäpenkistä... Kävin selkää näyttämässä joku aika sitten naprapaatilla ja siinä samalla varoitteli kovasti tekemästä tuota, tai ainakin huomioimaan että liike tehdään nimenomaan selkää pyöristämällä. Missään nimessä ei saisi tehdä niin että lantiosta taitetaan alas niin että selkäranka pysyy lähes suorana. On kuulemma helvettiä välilevyille niin tehtynä.

joo ei tosiaan mavessa kannata yliojentaa, eikä varmaan missään muussakaan liikkeessä. joskus joidenkin mavet voi näyttää yliojennettuilta sen lapojen kovan taaksevetämisen takia. miten muuten vedättekö suorinjaloinmavessa olkapäät taakse noston lopussa. itse olen tehnyt näin ja tuntuisi että yläselkä ottaa ihan hyvin iskua :thumbs:

Mitä tarkoitatte yliojentamisella? Lantiohan pitää "tuoda alle" joka tapauksessa, tämä kyllä useimmilla tarkoittaa virheellisesti yliojennusta, olen huomannut (sama tapahtuu bodypump-tunneilla, yliojennus siis).

Kesällä laitto jäsenkorjaaja multa selän kuntoon ja samalla puhuttiin tästä alaselän treenaamisesta. Ei tosiaan missään nimessä selkäpenkissä ojenneta selkää yli oikokulman. Rauhallinen nosto siihen, lyhyt pito ja kontrolloitu lasku, eikä mitää repimistä tai nykimistä. Ja jos tähän ottaa lisäpainoja lämmittelyn jälkeen niin varmasti saa tuntumaan selän ojentajissa.

Tähtityttö sanoi:
Mitä tarkoitatte yliojentamisella? Lantiohan pitää "tuoda alle" joka tapauksessa, tämä kyllä useimmilla tarkoittaa virheellisesti yliojennusta, olen huomannut (sama tapahtuu bodypump-tunneilla, yliojennus siis).

Yliojentamisella tarkoitin itse sitä, että kun lantio "tuodaan alle" niin samalla lantio kääntyy liikaa eteen, mikä aiheuttaa selkärankaan liiallisen kaaren taaksepäin. Jäykät lonkankoukistajat ja heikot vatsalihat aiheuttaa herkästi tuota. IMO yliojennusta voi välttää pitämällä vatsalihaksissa kunnon jännituksen koko liikkeen ajan, myös yläasennossa.

Täytyy lisätä tuohon omaan juttuun vielä se, että olen nimenomaan tietoisesti vetänyt yliojennukseen, luullen että se on parempi. Ei niinkään heikkojen absien tai kireiden jäsenten takia (heh, jotka molemmat omistan :) )

A-piggie sanoi:

Itselläni on 'kipeytynyt' selkärangan keskiosa (vähän alta kylkiluiden), mutta tuo outo 'kipu' tulee vain kun selkää yliojentaa.
Tunne ei niinkään ole kipua vaan epämiellyttävää, vaikea kuvailla. Välilevyn pullistumisesta ei pitäisi olla kyse. Tämä tuli esiin noin 4 päivää sitten maven yhteydessä. Olen harrastanut noin 4 vuotta, voimareenistä kyse (8-12 toistot) ilman tukivöitä.

Mulle ainakin salin ohjaaja sanoi selkäpenkistä, ettei kannata nostaa yli, riittää että nostaa selän suoraksi. Teetkö ojennuksen selkäpenkissä suorana vai rullaten? Mä teen itse sen rullaten eli ylös lähdetään tulemaan aloittamalla rullaus lantiosta ja sitten nikama nikamalta ylös, todella raskas liike, mutta olen tykännyt ja on vahvistanut mulla ainakin alaselkää paljon. Rullaten sitä on vaikeampi nostaa yli.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon reenannu ihan väärin :D Eli selkäpenkissä selkä suorana, yliojennukseen ja tuki ollut nivusien kohdalla.

Jätän vastedes mavessa yliojennuksen kokonaan pois, ja selkäpenkissä tuki lantiossa ja nikama nikamalta rullaus, niin eiköhän tää tästä. kiitosta vastauksista

Suositut

Back
Ylös Bottom