Aktiivisubbari

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tpo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Tpo

Liittynyt
26.10.2002
Viestejä
25
Suositelkaa jotain aktiivi subbaria hintaluokasta 300-500euroa.Tai pystyyhän aktiivin tekemään itekkin,mutta mitä kaikkea siihen tarvii?ja paljonko tulee maksamaan?
Mitä mieltä olette että tekeekö aktiivisubbarilla yleensäkkään mitään musiikki käytössä?
 
Tietenki sillä tekee jotaa musakäytös, mun mielest iha ehdoton. Ja tohon hintaluokkaa sanoisin että MUN mielest erittäin hyvä on Choruksen Vertigo XLS, joudut siit maksamaa jotaa 500-550€, mut on hyvä.
 
Itelläni on audio pro b1.35 ja oon kyllä ollu tyytyväinen. Hinta on alle 500euroa. Tais voittaa joskus jonkun testinkin, mutta tiedä niistä sitten.

Ite kiertelin kauppoja semmosen testilevyn kanssa (puhalluttaa ulos eri taajuisia ääniä). Tärkeintähän on että kuulostaa omaan korvaan hyvältä.
 
Eikös ton audio pron sub focuksenkin saa alle 500egen? Ja jos itse meinaa tehdä niin peerlessin xls sarjan elementit ovat ilmeisesti erittäin hyviä(10" ja 12"), ja siihen joku simexin tai hypexin vahvari kylkeen (siis kotelon kylkeen=). Ja en siis puhu kokemuksesta vaan olen lukenut netistä.
 
Originally posted by Tomba
Eikös ton audio pron sub focuksenkin saa alle 500egen? Ja jos itse meinaa tehdä niin peerlessin xls sarjan elementit ovat ilmeisesti erittäin hyviä(10" ja 12"), ja siihen joku simexin tai hypexin vahvari kylkeen (siis kotelon kylkeen=). Ja en siis puhu kokemuksesta vaan olen lukenut netistä.

Njoo..olen myös lukenut netistä, että ainut järkevä vaihtoehto on tehdä tuo xls passiivisäteilijällä.
 
Originally posted by Tpo
Suositelkaa jotain aktiivi subbaria hintaluokasta 300-500euroa.Tai pystyyhän aktiivin tekemään itekkin,mutta mitä kaikkea siihen tarvii?ja paljonko tulee maksamaan?
Mitä mieltä olette että tekeekö aktiivisubbarilla yleensäkkään mitään musiikki käytössä?

Hae kirjastosta HIFI-lehden kaiutinrakennuskirja ja katso sieltä 100/1 ohjeet.

Puutarvikkeet kotelolle saat puutavaraliikkeestä määrämittaan sahattuina mitättömään hintaan. Ne kun liimaat kasaan ja päällystät haluamallasi matskulla (viilu, yms. itellä Etolan marmorimuovia).

Sähköiset osat löytynee Hesasta Radioduosta tai Hifitalosta (elementiksi Peerless, EI Focal).

Vahvistimeksi käy melkein mikä tahansa, 50 -100 W puhdasta riittää hyvin.

Taajuustoisto ulottuu suorana 20 Hz ja kun rajoitat ylärajataajuuden sopivaksi pääkaiuttimien mukaan niin vehje toimii loistavasti sekä musiikilla että teatterikäytössä.

Yleensä noiden valmiiden subbasten ongelma on säätimen toiminta - ylärajataajuutta ei saa laitettua tarpeeksi alas (itellä n. 35 Hz) ja lopputulos on kunnon pääkauttimien kanssa käytettynä huonompi kuin ilman.

Monesti voi lukea tai kuulla, että subbarilla ei tee mitään jos on kunnon pääkaiuttimet. Kyseisen väitteen esittävät eivät todennäköisesti ole koskaan kuunnelleet kunnon yhdistelmää. Esimerkiksi itse arvostan korkealle HIFI 45/3 kaiuttimia oikein rakennettuna ja niitä eka kerran kuunnelleena olisin voinut vannoa ettei bassotoistoa voi enää parantaa millään subbasella... Ja kuinka väärässä olinkaan
 
Itse olen rakentanut muutamia subeja (isoja sekä pieniä) ja kuunnellut aika monia esimerkiksi juuri noita audio pro:n kaiuttimia.. vastaan tulikin sitten tuossa hintaluokassa (450e) b&w:n asw 300 joka mielytti korvaa enemmän kuin mikään oma tekemä tai yleensä tuon hinnan subikka! Pienestä koosta huolimatta kaiuttimesta saa todella hyvin painetta ja ääntä.. Aivan erinomainen elokuville ja toimii todella hyvin myös musiikissa. Liikkeessä testatessa ko. kaiutinta jouduin varmistamaan ettei mitään muita subbareita ole päällä :) sen verran hyvin tykitti!
 
Itselläni on tuommoinen b1.35 audioporo ja mielestäni se on aika huono. Ei ainakaan musiikkikäytössä toimi. Bassotoisto on löysä ja epätarkka. Leffoihin sopii kyllä jotenkin.
 
Tosi hifisti ei musaan mitään subikkaa käytä. :whip:
Muutenkin musiikissa harvemmin on alle 40Hz taajuuksia (ellei sitten kuuntele Drum 'n' Bassia tai urkumusiikkia yms) mutta makuasioitahan nää on ja jos jonkun mielestä subbari on hyvä sijoitus niin mikäs siinä. Itse lisäisin ne 500€ kajareiden budjettiin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko se sitten niin että aktiivisubbarista kuuluu aivan yhtä hyvin kuin erillisestä bassosta ja vahvistimesta?Kiinnostas saada semmonen aktiivisubbarista mistä tulee kohtuu paljon painetta.Mikä ois semmonen?
 
Oon tässä nyt katellu tommosta peerlesin xls12 elementtiä.Sen kaveriksi suositellaan jotain hypexin 150w vahvistinta,mutta kaverini väittää että toi elementti tarvii noin 600w tehoa.Kertokaa nyt että paljonko toi tarvii tehoa soidakseen kunnolla.
 
Varsin epäherkkä elementti kyseessä, ja vaatii varmasti kunnolla tehoa, tosin 600w taitaa olla jo liioittelua. Itse käyttäsin ton tehoista vahvistinta kymmentuumaiselle elementille.

Itselläni on juuri tuo Vertigo XL ja on kyllä mainio, aivan ykkönen edullisten subien luokassa. Olen tyytyväinen :thumbs:
 
Originally posted by astro
Tosi hifisti ei musaan mitään subikkaa käytä. :whip:
Muutenkin musiikissa harvemmin on alle 40Hz taajuuksia (ellei sitten kuuntele Drum 'n' Bassia tai urkumusiikkia yms) mutta makuasioitahan nää on ja jos jonkun mielestä subbari on hyvä sijoitus niin mikäs siinä. Itse lisäisin ne 500€ kajareiden budjettiin.

Noh totuushan on se, että jos ei halua koristaa kämppäänsä järkyttävän kokoisilla pääkaiuttimilla, niin ei subbarin hankkiminen hommasta tee yhtään vähemmän hifiä! Usein on paljon helpompaa sijoittaa se iso subbari jonnekkin nurkkaan missä se on vähemmän rumentamassa maisemaa. Voihan järjestelmän koota vaikkapa 130 erillisestä kaiuttimesta ja jos ne saa soimaan luonnonmukaisesti, niin se on sitten hifiä.

Oma subbari on Focalin 11k7511 (11") n. 80 litran kotelossa. Vahvistimena on Hypex HS200 vahvistinmoduli. Elementin massaa lisätty hieman resonanssitaajuuden laskemiseksi. Subbarin alarajataajuus on n. 30Hz. Toimii erittäin hyvin musiikki käytössä. Ja kyllä tolla elokuviinkin saa lisää tunnelmaa..
 
Ei tässä kukaan ole lattiakajauttimiin sijoittamista ehdottanutkaan. Sanoin vaan että alle 40Hz tarvii harvemmin mennä ja 1000€ jalustakaiuttimilla luulis onnistuvan. 1000€ siksi että laittaa subbarin 500€ kajaraiden 500€:n budjettiin. Esim. hifimessuilla kuuntelin akustoimattomassa betonibunkkerissa :rolleyes: Chorus Mi-10:ä eikä subbaria kaivannut yhtään. Katoin speksit ja alarajataajuus on 36Hz (-6dB). Lisäksi saa paremman (ja tärkeämmän!) muun toistoalueen kuin halvemmilla (500€) kajareilla.
Jos olet onnistunut integroimaan subbarisi pääkauttimiisi ja saanut soimaan hyvin esim. pienessä betonisessa huoneessa (taitaa useimmilla olla tällainen) niin ei sitten mitään. Leffat ovat sitten eri asia.
 
Oma mielipide: Käyttämällä subbaria alimpien taajuuksien tuottamiseen on huomattavasti helpompi löytää hyvin soivat pikkukaiuttimet. Suhteellisen pieniä ja laadukkaita pääkaiuttimia on runsaasti tarjolla ja fakta on se, että pieneen koteloo ei kunnon bassotoistoa saa.

Lisäksi erillisellä subbarilla on helpompi sovittaa bassotoisto huoneakustiikkaan sopivaksi! Varsinkin pienet huoneet, joissa seinämateriaalit ovat kiveä korostuvat matalat taajuudet huomattavasti. Erillisessä subbarissa on monipuolisemmat tason säädöt ja rajataajuuksia on myös mahdollista säätää.

Pitää vielä muistaa kun puhutaan kaiuttimien rajataajuuksista, niin kannattaa aina tarkistaa onko rajataajuus -3dB, -6dB tai jotain muuta. Mielestäni ainoa oikea rajataajuus on -3dB:n piste joka on yleisessä käytössä kaikkialla sähkötekniikassa. Kaiuttimen alarajataajuuden sunteen kuitenkin usein ilmoitetaan alempia rajataajuuksia, koska silloin saadaan luvut "näyttämään" paremmilta.

Mutta totta on myös se, että tavallisessa musiikissa (oikeassa, ei konemusiikissa) vain harvoin mennään kovin alhaalle, kuten astro mainitsikin :thumbs:
 
Originally posted by Danger
on se, että pieneen koteloo ei kunnon bassotoistoa saa.

pah! :D Iso kotelo on vain kompensoimassa surkeita sähköisiä komponentteja. Tai no myönnetään, että pienessä kotelossa on vaikea ilman sähköistä korjausta saada matalaa bassoa. Mistä tulikin mieleen <a href="http://www.sunfire.com/truesubjr.htm" TARGET=_BLANK> tämä</a> :thumbs: kun kerran aktiivisubbareista puhutaan.

-3dB on yleensä taajuusvastetta (vai oliko se toistoalue) mitattaessa ja -6db alarajataajuden yhteydessä. Esim. subbarin yhteydessä olisi aika :david: ottaa -3dB esim. 1kHz tasoon verrattuna niin kuin jalustakaiuttimilla taidetaan tehdä.

Ja portaaton tason, rajataajuden ja vaiheen säätö on kyllä hyvä apu, myönnetään :)
 
Originally posted by astro

-3dB on yleensä taajuusvastetta (vai oliko se toistoalue) mitattaessa ja -6db alarajataajuden yhteydessä. Esim. subbarin yhteydessä olisi aika :david: ottaa -3dB esim. 1kHz tasoon verrattuna niin kuin jalustakaiuttimilla taidetaan tehdä.

Miten niin?!? Annappa nyt jokin fysikaalinen peruste sille miksi matalat taajuudet käyttäytyisivat jotenkin erilailla kuin muut taajuudet. Kaiuttimen alarajataajuus on samallainen fysikaalinen parametri kuin ylärajataajuuskin. Eli jos signaali vaimenee puoleen on se tehona -3dB ja virtoina/jännitteinä -6dB. Jos ja kun kaiutuin vaimentaa signaalia ei se asia muutu miksikään vaikka ilmoitettaisiin -100dB:n piste.... jep, tähän hypersuperbasson alarajataajuus on 4Hz (siis -20dB:n piste) :david:

Ainoa syy sille, että alarajataajuus ilmoitetaan -6dB:n kohdasta on hämätä asiakasta luulemaan vasteen menevän alemmaksi kuin se oikein menee.

Kun tiedetään suodattimen asteluku ja kulmapiste tietyllä vaimennuksen arvolla, niin siitä pystytään laskemaan täysin mikä tahansa vaimennuksen arvo... 20dB/dec, 40dB/dec tai 6dB/oct, 12dB/oct.

-3dB piste on ainoa oikea tapa ilmoittaa kulmataajuus, joska silloin parametrit eri kaiuttimien välillä on vertailukelpoisia!

Niin ja pieneen koteloon ei saada kunnon bassoa vaikka miten takaisinkytketään sitä signaalia. Kun mennään elementin resonanssitaajuuden alapuolelle, ei toistosta saa tarkkaa enään millään, vaikka miten vahvistimella sitä pyritään kompensoimaan.

Olen puhunut!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom