Akillesjänteiden kuntoutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi. Akillesjänteet kun ovat nuo ikuinen akilleen kantapääni (ha!) niin piti kysyä tästä jo taannoin kuulemastani jutusta...

Onko kellään tietoa akillesjänteitten kuntoutuksella sillä Ruotsissa kehitetyllä "aggressiivisella" metodilla? Siinä siis kipeitä jänteitä rasitetaan vaan lisää aikamoisella riskillä, eli riski voi olla se että jänne paukahtaa paskaksi; toisaalta se on toimiessaan ylittämätön keino parantaa akillesjänteet. Ilmeisesti tästä on kehitteillä tosin jotain hellempiäkin hoitoja. Metodiin kuuluu tyyliin penkiltä hyppy alas + jännehyppy, painot niskassa tietenkin. En menis ittekseni kokeileen... mutta näin niin kuin mielenkiinnosta enemmänkin, onko jolle kulle jotain vastaavaa kuntoutusta tehty?

En ole moisesta terapiasta kuullut, mutta oma akillesjänteeni kipuili pahasti pari kuukautta sitten. Ei kestänyt venytystä tippaakaan ja kävellessäkin sattui. Tulehdus ja rasitusvamma ilmeisesti. Mutta sillä pystyi kivutta tekemään pohjenousuja, jos ei ottanut venytystä mukaan, eli teki vaikka hackissä.

Tein koko kuntoutuksen ajan 2 kovaa reeniä viikossa tällä tavalla ja hypin paljon hyppynarua. Tosi hyvin parani, vaikken mitenkään himmannut sen treeniä, ja iltaisin venytinkin vähän vaikka sattui.

Pääasiana tuntui olevan se ettei venytystä synny paljoa, muuten sitä pystyi rasittamaan kovastikin. En tiedä sitten suosittelisinko moista kellekään muulle.

venla sanoi:
Onko kellään tietoa akillesjänteitten kuntoutuksella sillä Ruotsissa kehitetyllä "aggressiivisella" metodilla? Siinä siis kipeitä jänteitä rasitetaan vaan lisää aikamoisella riskillä, eli riski voi olla se että jänne paukahtaa paskaksi; toisaalta se on toimiessaan ylittämätön keino parantaa akillesjänteet. Ilmeisesti tästä on kehitteillä tosin jotain hellempiäkin hoitoja. Metodiin kuuluu tyyliin penkiltä hyppy alas + jännehyppy, painot niskassa tietenkin. En menis ittekseni kokeileen... mutta näin niin kuin mielenkiinnosta enemmänkin, onko jolle kulle jotain vastaavaa kuntoutusta tehty?

Kaikki "uusi" kiinnostaa aina. Löytyykö jotain viitettä, nettisivua tmv asiasta.
Yleiseseti ottaen kuullostaa aika kahjolta touhulta, itse suosin minitrampoliinia, eksentrisiä pohjeliikkeitä ja pohkeiden kitkahierontaa. Toimiva systeemi, vaatii aikaa, tarmoa ja terapiassa käyntejä. 4-6 vko jaksolla saadaan suht pahatkin "tulehdukset" kuriin ja kestämään kovakin rasitus.

Itse kärsin pahoista akilles/limapussivaivoista ja tulehduksista ja olen koittanut kaikenlaista. Pohkeita olen itsekin alkanut jumppaamaan kovemmin ja katsotaan miten käy. On kyllä tosi v*ttumainen vaiva, kun on oikein tulehtunut niin ei tarvitse juuri kotoa lähteä mihinkään.

fysio sanoi:
Kaikki "uusi" kiinnostaa aina. Löytyykö jotain viitettä, nettisivua tmv asiasta.

Sain aikoinaan neuvon "katso netistä" juuri tähän, ruotsalaisten kehittämiä juttuja nimen omaan ja hakusanoiksi kehotti laittamaan juuri tuota eksentristä (?) ja akillesta, mutta eihä se sivu toiminu jonne ois pitäny päästä. Kehuivat tosiaan oivalliseksi vaikkakin riskaabeliksi keinoksi, mutta eivät tohtineet ottaa vastuuta tai jotain... taho jolta neuvot tulivat on kyllä tosi asiantunteva, joten ei tämä mitään kukkupuhetta ole;)

Kuntouttelin sitten omin keinoin hieman hellemmin mutta kuitenkin siten että nuita hyppyjä tein muistaakseni, ja sellaisia pumppaavia, eikä muutenkaan kovin pitkiä venytyksiä. (Pohjalliset sain sitten askellusvirheeseen lisäksi, se kun tuohon jänteiden herkkyyteen on syynä.)

Mulle on fysioterapeutti (fin) laakari (fin), fysioterapeutti (UK) , urheiluhieroja(UK) sanonut etta tulehtunutta akillesjannetta ei saa rasittaa.

Sanasta sanaan tais olla jotain nain: tervetta jannetta et saa kirveellakaan poikki, mutta tulehtunut eu sitten kesta mitaan.

Ja toi penkilta alashyppy on kova liike terveellekkin. Treeneissa joskus 80 luvulla tais olla yks paaliike ponnistuksen kehittamiseen. Sille oltiin annettu nimeksi rotkohyppy. 75 cm tais olla pudotus korkeimmillaan.

Leikkauksen jalkeen kohta mista akilles on kudottu umpeen. (sanotaanko vaikka arpikohta) On pikkasen paksumpi ja tama taas puolestaan aiheuttaa tudusta jatkossa. Ei tietysti kaikilla.

Ruotsalaismenetelmasta ... itse tosiaankin ottasin hyvin selvaa, niin kuin olet tekemassa. Kunnolla tulehtuneella akileksella ei sitten noita hypita, se on liian kipee.
Ravenneella muutamalla janeteella kiinni olevan janteen kanssa taas kylla pystyy rotkohyppyja tekemaan.
Itse suosittelin hyppynarua varovaista venyttelya.

Itesella tallahetkella tekee todella vaikeaa kavella portaa aamulla alas. Taitaa airobinen vaihtua juoksusta suotuun ja uintiin...

Edittia
Joo toi RRKalle mielestani sanoi asiaa. kevyita venytyksia, hyppynarua. Luulen etta kallella oli kyseessa repeama, ei ollut sattunut tulehtumaan.

PS. tassa tulikin mutua sen verran etta voi lahtea hyvilla mielilla SYOMAAN.

esa67 sanoi:
itse tosiaankin ottasin hyvin selvaa, niin kuin olet tekemassa. Kunnolla tulehtuneella akileksella ei sitten noita hypita, se on liian kipee.

Joo, en varmaan oo ylipäätään tekemässä moista. Tosiaan ei tulehtuneen kanssa onnistu - siis luulis - eihä sillon pysty rappusiakaan kävelemään. Mikäköhän siellä sitten voi muu kipuilla ku tulehdus..? UKK-instituutissa nuita ohjeita annettiin, luulis että tietävät.

venla sanoi:
UKK-instituutissa nuita ohjeita annettiin, luulis että tietävät.

Ahaa. Ympyrä tiivistyy. Tuolta varmaan löytyy sitä alkuperäistäkin... :)

Tulehduksesta ja rasituksesta. Ainainen ongelma ja riippuu tavoitteesta ja tietysti tulehduksesta. Ensinnäkin onko jänne tulehtunut vaiko ympäryskudos (peritendiniitti) ja kuinka kauan vaivannut ja millä oireilla? Aamujäykkyys, krepitaatio, turvotus, punotus/kuumotus, kipu jne. Näillä tiedoilla ja kliinisellä tutkimisella sitten tehdään tavoitteiden mukainen päätös.

Yleisiä lähtökohtia akillesvaivoihin: Askellusvirhe, kiristävä pohjelihas (ylensä myös "heikko"), puutteelliset verryttelyt, liian nopea progressio (mailiahneus), huonot kengät. Jos lähtökohta on tämä, hoidonkin tulisi pureutua näihin epäkohtiin.

Persetuntumalla väittäisin, että punttaajien akillesongelmat johtuvat ylikireistä pohkeista, jotka "hirttää" sen jänteen. "Vain homot venyttelee" on usein kuultu perustelu, joka sitten kostautuu jossain vaiheessa ;-))

fysio sanoi:
Ensinnäkin onko jänne tulehtunut vaiko ympäryskudos (peritendiniitti) ja kuinka kauan vaivannut ja millä oireilla? Aamujäykkyys, krepitaatio, turvotus, punotus/kuumotus, kipu jne. Näillä tiedoilla ja kliinisellä tutkimisella sitten tehdään tavoitteiden mukainen päätös.

Yleisiä lähtökohtia akillesvaivoihin: Askellusvirhe, kiristävä pohjelihas (ylensä myös "heikko"), puutteelliset verryttelyt, liian nopea progressio (mailiahneus), huonot kengät. Jos lähtökohta on tämä, hoidonkin tulisi pureutua näihin epäkohtiin.

Aloinpa nyt muistella tuota taannoista tarkastusta oikein huolella. Sehän olikin niin, että jänteet eivät olleet tulehtuneet - myös jalkaterästä kokeiltiin, ei vain akillesjänteitä - jolloin olisi kuulemma voinut olla leikkaus edessä. Ympäryskudoksesta oli kyse. Punotusta ei ollut eikä ole nytkään eikä kuumotusta. Tällä kertaa on tuota aamujäykkyyttä jaloissa, iltasella sellainen "kiristävä" tunne. Pohkeet ovat joo jumissa.

Askellusvirhe on sellainen että se vetää akillesjänteet ikään kuin mutkalle jolloin sen kanssa tulee enemmän ongelmia. Lisäksi vielä helposti noi penikat kipeytyy; venyttelyyn olen panostanut kyllä. Pohjalliset ovat auttaneet mutta pitäis vissiin taas hommata uudet kengät. Ja nyrkkeilytossuun ei saakaan kuin sellaisen puolipohjallisen, auttaa muttei ole tuon varta vasten tehdyn veroinen. Kipu tuntuu myös nilkoissa muuten (--> löysät nivelet ja silleen).

Olen ollut huomaavinani että talvikelillä juokseminen ois jokseenkin huono juttu jaloille. Viimeksi tosiaan tuli täyskielto nyrkkeilyyn ja juoksemiseen ja muuhun ennen kuin tuo kuntoutus sitten aloitettiin. Nyt ovat kipuilleet 2-3 viikkoa. Jalat on muutenki jumissa, eivät pelkästään nuo akillesjänteiden kohdat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
multa just leikeltii akillesjänne.. ekan kerran tulehtu v.2003 intissä ja siitä lähtien vaivannu millon enemmän ja millon vähemmän.. kävin sitte jokunen kuukaus sitte terveysasemalta kyselemässä et mit pitäs tehä ni ne ohjas mut eka ultraäänitutkimuksee ja sitte kirurgiseen sairaalaan ortopedille. Ortopedi totes että krooninen tulehdus on muodostanu arpikudosta jänteen ympärille ja et se pitää poistaa ja samalla voidaan vapauttaa jännettä.. no nyt oli leikkaus 7.2.2006 eli tasan kuukaus sitte.. Viel vähä aristaa jalka mut aika hyvä jo, kaikista pahin toi 5cm rupi jalassa :) oon jo käyny squashhii pelaamassa ym. et kai tää täst normaaliks viel joskus tulee..

Sukkis, ittellä justiinsa sama juttu. Tulehtu kesäkuun alussa ja leikattiin viime marraskuun lopulla, nytten treenattu jo kauan vaivoitta, mutta turvotusta vielläkin, mutta varmaan kuuluu asiaan ja jänne jää kuitenkin toista paksummaksi.

Muista vaan pitää maltti matkassa ja lisää rasitusta pikkuhiljaa.

Edit. Mulla on 1-2 cm pidempi arpi kun sulla :rock:

Back
Ylös Bottom