Akillesjänne vaivoja...

Nää "vanhat" threadit on kyl hyviä! Täältä löytyy vastaukset kuin apteekin hyllyltä.

Mun eilispäiväisen akillesjänteen rapsahduskin selvisi tän perusteella aika pitkälle (lekuri voi sitten vahvistaa ensi viikolla) eli vikana lienee jonniin sortin tulehdus, jonka syynä lienee kulahtaneet kengät ja liian vähäinen venyttely.

Aika hyvä yhteensattuma kun juuri eilisaamuna tuli noiden salikenkien kanssa tuohon kulahdus-tulokseen käydessäni pitkästä aikaa spinningissä ja huomatessani, että paino oli koko treenin ajan tismalleen keskellä jalkaa - ei siis päkiöillä kuten pitäisi. Kengän rakenteellinen tuki on päässyt jossain välissä murtumaan - sitä ei tavan tallustelussa hevin huomaa. Pitääkin kipaista hetimiten kauppaan uusia kenkiä etsimään...

Itsellä akillekseen ilmaantui kipua eilen treeneissä. No ei siinä mitään tänää kävin lääkärillä näyttämässä kun ei kävely enään kivun takia onnistunut. Tulehtunuthan se oli. Antoi jalka tuen ja reseptin voltaren tulehduskipulääkkeeseen. Valmentaja neuvoi kylmä hoitoa. Kovasti vaan icepowerii ja kylmää siihen jänteeseen niin hillittee tulehdusta ja venyttelyä kans. Ittellä reilun viikon päästä alkaa lätkäleiri ja otan tän levon tosissaan ettei se jää väliin.

Venyttelystä

"Valmentaja neuvoi kylmä hoitoa. Kovasti vaan icepowerii ja kylmää siihen jänteeseen niin hillittee tulehdusta ja venyttelyä kans."

Jos akilles on tulehtunut ei kannata pitää pitkiä venytyksiä, 30 sekkaa on maksimi. Tulehtuneessa akilleksessa on se ongelma, että kun venyttää niin kudosten veren saanti heikkenee. Tervettä akillesta voi ja joidenkin mielestä pitääkin, venyttää 2-5 minsaa kerralla.

Levolla voi estää helposti krooniset akilles ongelmat.

Kaikki joilla on tuollaista Olakinten tapaista kosketusarkuutta kantapäässä, tässä oma kokemukseni:
Kantapää oli niin kipeä ettei siihen saattanut juuri koskea. Salilla se ei haitannu eikä normaalia kävelyäkään. Lääkärit pistivät kortisonia ja neuvoivat kipuvoiteita sun muuta huuhaata. Ongelman kun selvitti fysioterapeutti lopulta: kyseessä oli tosiaan akillesjänteen kiinnityspussin tulehdus, mutta sekin oli vain oire: kaiken vaivan alku ja juuri oli nilkan "lukkiutuminen". Eli toisen nilkan liikkuvuus oli huono, se oli hieman kasassa. Tästä seurasi sitten rakenteellisia epätasapainoisuuksia (esim. toinen pohjelihas on lyhyempi kuin toinen...) jotka olisi voinut johtaa esim. selän pamahtamiseen, ellei fysioterapeutti olisi osannut a)nykiä nilkkaa "auki" b)opettanut venytyksiä joilla se pysyykin auki.
Opetus: pikkuvaiva saattaa hoitamattomana johtaa turmioon.
Opetus 2: lääkärit rojuttaa oireita, ei hoida vaivoja.
Opetus 3: Fysioterapeutti on maailman paras ihminen.

jea =) tosiaankin itselleni kerrottiin ,ettei minun olisi tarvinnut treenata viikkoa pidempää että jänne olisi revennyt ja se olisikin sitten tietänyt piiiitkää lomaa!

Voihan vitura! Olin huilinut muutaman päivän eikä kipua enää ollu. No, menin treeneihi ,tei puntin rasittamatta jalkoja ja alku- sekä loppu verran kevyesti hölkkäämällä. Kotona huomasin jänteen taas hieman turvonneen ja alkaneen narista jälleen. Tässä on sunnuntaihin aikaa saada se parannettua siten, että voin suorittaa sunnuntaina alkavan viikon kestoisen jääkiekkoleirin! Mitä mieltä olette ,voiko onnistua? Kipua ei siis ole, vain turvotusta ja narinaa ,tuskin jalka enään edes aamulla narisee! Mitä hoitokeinoja suosittelisitte? Itsellä kipu/tulehduslääke pillereinä, ja kylmä hoitoa icepowerilla sekä jääpussilla! :itku: :( :worship:

Itse sain viime viikolla räätälöidyn pohjalliseni. Askelkinikan nainen varoittikin että voi aiheuttaa kipua tovin aikaa kun vääntää jalan sille vieraaseen asentoon. Itse akillesvaiva ei ainakaan vielä ole helpottanut, mutta muu alaraajakivut ovat kyllä ainakin vähentyneet.

Belmondo: Onkohan tuo kiinnityspussi sama asia kuin limapussi? Jos on niin kärsin juuri tuosta vaivasta. Sattuu perhanasti ja juuri siinä missä akilles kiinnittyy kantapäähän. Kipu on polttava ja kohta kosketusarka.

rocky6 sanoi:
Belmondo: Onkohan tuo kiinnityspussi sama asia kuin limapussi? Jos on niin kärsin juuri tuosta vaivasta. Sattuu perhanasti ja juuri siinä missä akilles kiinnittyy kantapäähän. Kipu on polttava ja kohta kosketusarka.

Joo limapussi se varmaan oli oikealta nimeltään. Mulla oli ihan samat oireet. Fysioterapeutti osasi auttaa.
Nyt kun olen laiskotellut venyttelystä vuosien mittaan, alkanut taas aavistuksen aristaa... varasin uuden neuvonta-ajan kaiken varalta. Voi olla että tuollainen tukipohjallinen tekisi hyvää mullekin.

Belmondo sanoi:
Joo limapussi se varmaan oli oikealta nimeltään. Mulla oli ihan samat oireet. Fysioterapeutti osasi auttaa.
Nyt kun olen laiskotellut venyttelystä vuosien mittaan, alkanut taas aavistuksen aristaa... varasin uuden neuvonta-ajan kaiken varalta. Voi olla että tuollainen tukipohjallinen tekisi hyvää mullekin.

Kuulostaa identtiseltä vaivalta! http://www.askelklinikat.fi/ongelmat.htm tuolta yhteystiedoista etsin kaupunkini fysioterapeutin. Toivon että omakin selviää täysin venyttelyllä ja pohjallisella, ortopedi nimittäin jo puhui leikkauksesta josta toipumiseen menee kuukausi ja hintaa useita tuhansia :rolleyes:

Back
Ylös Bottom