Akillesjänne vaivoja...

Mikähän maksaa kun oikean jalan akillesjänteen kiinnityskohdassa, kantapäässä, on kohta joka kosketukselle arka. Esimerkiksi jos kopautan sitä sormenpäällä niin tuntuu, että taju lähtee. Aamulla ylös noustessa, kävely on vaikeaa ja kipu suurimmillaan, päivän mittaan kipu lievenee, ja treenatessa sitä ei tunne lainkaan. En ole löynyt kantapäätä mihinkään, mutta olen käyttänyt kyykyssä muutaman kuukauden ilmatyynytossuja, näillä saattaa olla negatiivinen vaikutus jalkoihin. Pitäisi tilata ilmeisesti Anolta kunnon leveään kyykkyyn soveltuvat tossut (ei kantaa). Onko kellään samanlaisia vaivoja ollut, tai osaako kukaan tehdä diagnoosia?

Sulla on varmaan aivan helvetin kireellä jänteet siellä. Venyttele ihmeesse ja käy hierojalla, joka hieroo sieltä viimeisetkin tukokset irti. Fysioterapeutti sitten kanssa voi painella sieltä pahoja jumikohtia auki. Kokeile ensiksi kuitenkin venytellä koska tuo kuulostaa selvästi liialta jäykkyydeltä.

Itsellä vastaavaa kipua. Lääkäri kehotti laittelemaan Zon-geeliä (apteekista ilman reseptiä, 2.5% taisi olla) kun eivät mieluusti rönki piikeillä tai vastaavilla akillesta. Aamuisin kannattaa varmaan myös venytellä sitä varovasti.

Ihan pokkana villasukat jalkaan yöksi! Iteltä leikattu akilles juuri tulehduksen takia. Sitten diklofenaakkia sisältävää geeliä useasti päivässä, esim. voltaren-geeli.

Onko tämä Voltaren-geelin, reseptilääke?

Rasitusvamma? Jos oot esim. huonoilla kengillä juossut/liikkunut tai vaikka vaan kävellyt paljon niin saattaa tulla. Itsellä oli muutama kuukaus sitten huonojen kenkien takia akillesjänteet jumalattoman kipeinä. Uudet hyvät kengät poisti kivut. Kenkiin kannattaa satsata.

Kuulostaa ihan tavalliselta rasitusvammalta... tod. näk. akillesjänteen jännetuppitulehdus. Pohkeet/sääret liian kireällä?

Lepoa ensin että kipu poistuu ja sitten säännöllistä venyttelyä pari kertaa viikossa elämäntavaksi. Aina ennen treeniä lisäksi alkuverryttely/kevyitä venytyksiä ja treenin jälkeen loppuverryttely eli palautat lihakset lepopituuteen.

Jos ei nämä auta niin sitte lääkäriin!

(itte oon kärsiny paljon akillesjänteen vaivoista, mutta tällä se on pysyvästi hävinnyt!)

Mulla on kans akillesjänne vaivaillu. Juostessa ja kävellessä se on kipee, mut esim kyykkyä tehdessä se ei haittaa.
En oo pystyny juokseen moneen viikkoon... :(

Luulin jo et se parantu, kun viime viikolla se ei ollu yhtään kipee, mut tänä aamuna sattu taas niin perkeleesti.
Tiedä sit mikä siin on...

Tugi sanoi:
Mulla on kans akillesjänne vaivaillu. Juostessa ja kävellessä se on kipee, mut esim kyykkyä tehdessä se ei haittaa.
En oo pystyny juokseen moneen viikkoon... :(

Luulin jo et se parantu, kun viime viikolla se ei ollu yhtään kipee, mut tänä aamuna sattu taas niin perkeleesti.
Tiedä sit mikä siin on...

Mulla on sama laulu, vaivaa ainoastaan kävellessä! Mutta kun olen ottanut kyykkyä, nii ei mitään kipuja, kuin ei myöskään levossa. Mutta täältä saatujen diagnoosien ja netistä poimittujen mukaan, akillesjänteeni on joko: a)ylirasittunut, b)tulehtunut, c)molempia. Lähdenkin tästä apteekkiin kyseleen tulehdusta lievittävää geeliä ja ibuprofeiinia, sekä haen kaupasta astian jossa voin jalkaa hautoa kuumassa vedessä.

-Kiitos kaikille vastanneille :)

Olakinte sanoi:
Lähdenkin tästä apteekkiin kyseleen tulehdusta lievittävää geeliä ja ibuprofeiinia, sekä haen kaupasta astian jossa voin jalkaa hautoa kuumassa vedessä.

-Kiitos kaikille vastanneille :)

Mulla on vahvasti sellanen käsitys, että jos on tulehdus niin ei missään tapauksessa sais hautoa kuumassa vaan nimenomaan kylmässä. Joku nyt korjaamaan kiireesti jos tässä mennään kovaa mettään...

Timba79 sanoi:
Mulla on vahvasti sellanen käsitys, että jos on tulehdus niin ei missään tapauksessa sais hautoa kuumassa vaan nimenomaan kylmässä. Joku nyt korjaamaan kiireesti jos tässä mennään kovaa mettään...

Juu näinhän se on. Myöskään hieroa ei saa. Ei oo kovin kiihottavaa jos se tulehdus pääsee leviämään.

Elikkä jos tulehtunut, niin ei kuumaa vaan kylmää. Asia on harvinaisen pihvi. Tosin ei tietoa onko tulehtunut, aloitin vain ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä(voltaren, ibuprofeiini), ennen kuin huomen aamulla menen lääkäriin. Mutta eikös kipukohtaa pitäsi kuumottaa ja esiintyä turvotusta, jos se oisi tulehtunut? Ihmettelenkin tässä miten se oisi tulehtunut, kun en ole ikinä kärsinyt minkäälaisesta tulehduksesta, muualla kuin poskionteloissa.

Powerhousu sanoi:
Juu näinhän se on. Myöskään hieroa ei saa. Ei oo kovin kiihottavaa jos se tulehdus pääsee leviämään.

Kiitos! :kippis1:

Ja yksi virhe on saunoa treenin jälkeen jos on vähääkään epäilystä vaikkapa kiertäjäkalvosimen tulehduksesta. Päinvastoin pitäs olla jääpussi mukana ja heti reenin jälkeen pukkarissa pitää n. 10 minuuttia. Näin kaveri mua ohjeisti aikoinaan ja ihan hyvältä tuntu itellä.

Onko tälläiset tulehdukset suuri este treenaamiselle, jos muuten linkuttaa ja yrittää mahdollisimman vähän rasittaa jalkaa? Kipua kun ei treenatessa tunnu.

Olakinte sanoi:
Onko tälläiset tulehdukset suuri este treenaamiselle, jos muuten linkuttaa ja yrittää mahdollisimman vähän rasittaa jalkaa? Kipua kun ei treenatessa tunnu.

Jos saat sen jalan pysymään suht rasittumatta niin siitä vaan. Tulehtunutta lihasta / tulehtuneeseen kohtaan vaikuttavaa liikettä et tietenkään voi tehdä.

Keskustelin eilen yhden terveydenhoitajan kanssa ja se sano että nyt on joku virus liikkeellä joka aiheuttaa juuri akilleksessa kipuja.

twinlab sanoi:
Keskustelin eilen yhden terveydenhoitajan kanssa ja se sano että nyt on joku virus liikkeellä joka aiheuttaa juuri akilleksessa kipuja.

Joo justiin...sen nimi tais olla Raphistus Achilles...määki oon kuullu siitä. Todella vittumainen kaveri tuo R-A.

:lol2: :kippis1:

Jäätä ja lepoa! Ja jäädyttely kannattaa tehdä "jäähieronnan" muodossa. Eli otat jääpalan (tai jäädytät pahvikupissa vettä, ja sitten voit poistaa vähän kupin reunaa) jolla hierot kevyesti kipeää aluetta niin kauan, että iho menee "turraksi" (15-20 min). Tämä on tehokkaampaa kuin pelkän jääpussin pitäminen kipeällä kohdalla. Ja ota myös jotain tulehduskipulääkettä (esim. ibuprofeiinia). Liikkumisen voit aloittaa kun pystyt nousemaan varpaillesi ilman, että akilleksessa tuntuu kipua. Ja sitten vaan venyttelet HULLUNA, tietysti kevyen lämmittelyn jälkeen.

Noniin lekurilla on käyty ja passitettiin ultraäänikuvauksiin, josko sieltä selviäis tämä viekkaampaakin viekkaampi pistävä kipu. Ei tulehdusta...onneksi!!
:worship:

-Kiitos vielä kerran kaikille vastanneille ja vaivaa nähneille, hyvejä neuvoja olette antaneet-

:kippis1:

Back
Ylös Bottom