Akillesjänne kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timse
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys vaan kaikille ja pahoittelut heti, että ensimmäinen viestini foorumille on täynnä valitusta ja itkua.:)

Akillesjänteeni on ollut murhenkryyninä viimeisen viiden kuukauden ajan ja nyt haluaisin kuulla jos jollakulla olisi tarjota jotain poppakonsteja.

Tosiaan noin viitisen kuukautta sitten eräänä aamuna oikea akillesjänteeni oli kipeä ja jalka aivan "jumissa". Edeltävänä iltana olin pelannut salibandya, mutta pelatessani en ollut mitään huomannut, joten aamulla olin aika ihmeissäni kun heräsin. Joka tapauksessa pidin pari viikkoa lepoa ja yritin käydä lenkillä. Puolen kilometrin juoksemisen jälkeen jalka alkoi taas jo kipeytyä, joten ajattelin käydä lääkärillä.

Lääkäri totesi, että sehän on tulehtunut ja iski kortisonipiikin. Lääkäri käski myös pitää jalkaa levossa pari viikkoa. Piikin jälkeen akilles meni aivan juntturaan. Hyvä kun pystyi kävelemään. Kuukauteen en harrastanut mitään liikuntaa. Kuukauden jälkeen jalka oli normikävelyssä ihan ok, joten päätin kokeilla pientä juoksua. Hirvittävä Einstein ei tarvinnut olla, kun pienen matkan jälkeen pystyi jo toteamaan, että ei akilles vielä kunnossa ole. Päätinpä siis käydä jälleen lääkärillä (eri kuin ensimmäisellä kerralla).

Tällä kertaa lääkäri totesi, että onhan se vieläkin tulehtunut. Samalla määräsi minut ultraääneen ja kolmen viikon ajan minun täytyi pitää öisin ufo-lastaa, joka venyttää akillesta. Kahden viikon jälkeen lasta alkoi vain haitata ja aiheuttaa lisää kipua akillekseen. Ultraäänestä ei löytynyt mitään. Menin siis kolmannen kerran lääkäriin.

Tällä erää lääkäri määräsi minut fysioterapeutille ja antoi myös lähetteen magneettikuvaukseen siltä varalta, ettei fysioterapeutinkaan keinot auta. Fysio totesi, että olisin palkintokorokkeella, jos katsottaisiin sitä, kuinka väärin kävelen. Tämän myötä minulle teetettiin räätälöidyt pohjalliset ja fysion aikataulun mukaan jalan olisi pitänyt olla kunnossa 2-3 kuukaudessa. Reilun kuukauden ajan pidin pohjallisia ja tein harjoitetta jossa nousin varpaisilleni ja sitten alas(esim. rappusissa, 30 toistoa / päivä). Tämän jälkeen tarkoitus oli lähteä kasvattamaan kuormaa jalalle pikkuhiljaa. Ensin kävelylenkkejä ja sitten lyhyttä intervallijuoksua. Näiden aikana akilles ei enää tullut kipeäksi kuten ennen. Tästä huolimatta mikäli akillesta paineli itse, kipua tuntui + akilles tuli takaata hieman sinertäväksi. Kävin myös magneettikuvauksessa. Sieltäkään ei löytynyt mitään muuta kuin joku "pikkujuttu", jota lääkärin mukaan voitaisiin katsoa sitten jos kivut tulisivat takaisin.

Joka tapauksessa hommaa jatkettiin, kunnes tuli töissä muuttopäivä eteen. Päivän aikana tuli kanneltua jonkin verran tavaroita ja käveltyä se 7,5 tuntia. Normaalisti työpäivä on pelkkää istumista. Akilles siis kipeytyi pahasti, en sitten tiedä oliko syynä se, että kesto oli noinkin pitkä. Näin kipeänä akilles ei ole ollut ties millon viimeksi, joten nyt on taas mieli aika suhteellisen alhaalla, kun tuntuu, että olen takaisin lähtöpisteessä.

Tuosta muuttopäivästä on nyt reilu viikko aikaa ja akilles on edelleen jonkin verran kipeä. Kävelemään kyllä pystyy, mutta mitään muuta tuskin kannattaa tehdä.

Olen 24-vuotias mies. Olen viimeisen kahden vuoden aikana (2008-2009) laihduttanut 30 kiloa. Tämän lisäksi juuri kun aloin innostua kuntoilusta, tämä vaiva iski. Minua ei myöskään hirveästi innosta ajatus minkäänlaisesta leikkauksesta.
Kaikenlaiset vinkit olisivat tervetulleita, itse en oikein enää tiedä jaksaako tässä edes mennä lääkäriin kun ei sieltäkään suunnalta ole tullut vielä mitään mikä olisi auttanut.

Kiitokset niille, jotka jaksoivat tämän lukea.

Tulipa käytyä taas lääkärin pakeilla ja eipä sieltä suunnalta enää ollut mielessä muuta kuin puhdistusleikkaus. Onkohan jollakulla omakohtaista kokemusta moisesta? Menikö hyvin ja auttoiko?
Lääkärin kanssa tuli asiasta tovi keskusteltua. Joka tapauksessa mieluummin leikkauksessa ei haluttaisi käydä. :) Äidiltäni on myös puhdistettu molemmat akillekset ja häneltä en ole leikkauksista ikinä kuullut mitään positiivista... Tosin niistä on aikaa jo 15 vuotta, joten homma on varmaankin mennyt hieman eteenpäin.

Tulipa käytyä taas lääkärin pakeilla ja eipä sieltä suunnalta enää ollut mielessä muuta kuin puhdistusleikkaus. Onkohan jollakulla omakohtaista kokemusta moisesta? Menikö hyvin ja auttoiko?
Lääkärin kanssa tuli asiasta tovi keskusteltua. Joka tapauksessa mieluummin leikkauksessa ei haluttaisi käydä. :) Äidiltäni on myös puhdistettu molemmat akillekset ja häneltä en ole leikkauksista ikinä kuullut mitään positiivista... Tosin niistä on aikaa jo 15 vuotta, joten homma on varmaankin mennyt hieman eteenpäin.

15 vuodessa on menty eteenpäin. Valitettavasti ne "uuden koulukunnan" kirurgit ovat melko harvassa jalkaongelmien suhteen. Mistäpäin olet, jos tiedän jotain asiaan perehtynyttä..

Onko kukaan saanut apua akillesjännevaivoihinsa ihan terveyskeskuslääkärin kautta, vai pitääkö suosiolla mennä yksityiselle?

Ajattelin vain, että melko kalliksi tulee, jos molemmat jänteet magneettikuvataan yksityisellä.

Harvoinpa akillesjänteitä tarvii magnetisoida. Harvemmin näyttää mitään olennaista, kun akillesongelmat on julmetun usein toiminnallisia, eikä rakenteelisia.

Olen käynyt kahdesti. Ei omassa tapauksessa auttanut. Arvet jäi ja kuntoutumiseen meni noin kuukausi per kerta.

Harvoinpa akillesjänteitä tarvii magnetisoida. Harvemmin näyttää mitään olennaista, kun akillesongelmat on julmetun usein toiminnallisia, eikä rakenteelisia.

Okei..millä perusteella leikkauspäätös yleensä tehdään? Pystyykö jollakin keinolla etukäteen toteamaan, onko jänteissä esim. kiinnikkeitä? Vai näkyvätkö ne sitten vasta leikkauksessa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuu noin 100% siitä mitä ollaan menossa leikkaamaan.

Nykyajan pohjekirurgiassa kun selvästi yleisin toimenpide on pohjepidennys ja pohkeen venyvyyttä/pituutta ei pysty millään kuvalla mittaamaan. Tai pystyy, parhaat viitteet siitä saa yleensä jalkaterän rtg kuvasta.

Lohdullista että muillakin ongelmia akilleksen kanssa. Minulla ollut 1,5 vuotta niin kipeä akilleksen ympäristö, etten voi pitää mitään kenkiä minkä vastaa tuolle alueelle..olen käynyt usealla lääkärillä, aina tullut eri diagnoosit. Nyt magneettikuvaus kertoi että akilleksen ympäristössä on tulehdusta kauttaaltaan, mutta itse jänne on terve, jotain merkkejä pienestä repeämästä ehkä. Mutta hoidosta ei tietoa? Osaako joku suositella HYVÄÄ ortopediä, joka tuntee kantapään/akilleksen ongelmat? Oulusta tai Tampereelta? (Helsinkikin käy, jos em. ei löydy..). En jaksa enää mennä lääkäreille, jotka käskee mennä fysioterapiaan tämän kanssa..se ois jo varmaan tässä 1,5 vuoden aikana auttanut jos olis auttaakseen..eikä se tulehdusta varmaan vie pois.

Hakeudu Oulussa ehdottomasti ortopedi Tero Klemolan vastaanotolle. Hän on tod näk arvostetuin jalkaterä-, nilkka- ja akillesalueen kirurgi Suomessa. Selvitä netistä missä pitää yksityisvastaanottoa. Pieni hinta siitä, että saat spesialistin arvion tilanteestasi. Mahdolliset operaatiot hän voi tehdä myös Oys:ssa. Ja osaa myös konservatiiviset hoidot mikäli puukko ei olekkaan ensilinjan hoito! Ja ne MRI kuvat ja jos sulla on jalkaterien seisten otetut rtg kuvat niin ehdottomasti mukaan vastaanotolle. Kun sitten olet käynyt Klemolalla, niin kerro tänne mikä oli tuomio:)

Tampereella ortopedi Heikki-Jussi Laine on tuon alueen ongelmiin perehtynyt. Mutta itse menisin Klemolan vastaanotolle vastaavassa vaivassa!

Voi kiitos vastauksesta! Yritinkin saada Terolle aikaa, mutta niitä ei löytynyt...jään siis odottamaan. Ihanaa että löytyy läheltä hyvä lääkäri! Kerron kyllä kun olen käynyt, et miten kävi:)
Onko kellään kokemusta otsonihoidosta, injektiona? Sillä on saatu hyviä tuloksia esim. selän ja polven tulehduksiin, mitenkähän auttaisi akillesalueeseen..? Itse en ole uskaltanut kokeilla, vaikka kyse on turvallisesta hoitomuodosta..silti epäilyttää.

Nostetaas tätä.
Kipua oikean jalan akillesjänteessä venytyksessä. Kipu paikallistuu kantapään alaosaan(taakse ja sivuille) ja on melko kivuliasta pistävää/viiltävää kipua.
Mitään lepokipua ei ole. Ei turvotusta. Ei kipua kyykätessä. Ei aamujäykkyyttä. Siis nilkassa.
Ainoastaan venytyksessä on kipua.

Esim. tämä venytys aiheuttaa erittäin kovaa kipua. ei mene kantapää lattiaan.

Tulehdus? Vai merkki siitä että on aiheellista kuvata?

Päivitystä; lääkärillä käyty, mukaan tuli tulehduslääke(Exoricoxib) jota viikon kuuri. Jos kipuilu jatkuu on tulehdus eliminoitu. Sitten on suunta asiantuntijalle.
"älä kovin venyttele sitä, ettei napsahda poikki"... yksi oletus on myös että kantaluun kiinnityskohdassa saattaa olla jotain vakavampaakin.(n)
Onneksi kyykkääminen ja mavettaminen sai virheää valoa, kunhan pysytään siinä 70-80% maksimista.

Mulla kipeytyy/tulehtuu usein se pehmytkudos akillesjänteen alla. Varsinkin jos käytän paljon turvakenkiä, onneksi nykyään ei tarvitse.

Päivitystä:
Luottohierojalla käyty, jumia oli ainakin jalassa. Kantaluu oli jopa jämähtänyt juntturaan, sen sai irti(olihan muuten tuskaa hieronta).
Eipä ole enää ollenkaan niin pinkeä kun venyttää, eikä tunnu kipua. Pientä "epämääräistä" tunnetta vielä on venytyksessä, ei muuta.
Ongelman olen saattanut saada ihan niistä kyykkykengistä. Kaiken muun ohella.
Nää on myös näitä kun se 50 tuli täyteen, ei varmaan lopu tähän! :ROFLMAO:

Demonstroi paikankin missä vika, tuon "irtoamisen" tunsi kun hieroja teki taikansa:

kantaluu.JPG

Back
Ylös Bottom