Akillesjänne kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timse
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Akillesjänteet!

Vähän on samanlaista ongelmaa täälläkin.

Eli mulla on jo pitemmän aikaa (ainakin 2 kk) ollut ongelmia molempien akilleidenjänteiden kanssa. Molemmat jänteet tulee kipeiksi jo muutaman juoksuaskeleen jälkeen. Juoksua pystyy kyllä jatkamaan, mutta kun lopettaa juoksun ja alkaa kävelemään niin sattuu tosi paljon ja kävely on vähän vaikeaa.
En kuitenkaan usko, että mistään tulehduksesta olis kyse, kun kipu kuitenkin lähtee pois n. 10 minuutin sisällä. Tulee kuitenkin takaisin, kun lähtee juoksemaan.

Anaerobisesta on ollut taukoa jo aika pitkän aikaa, voisiko johtua siitä?

Mikähän neuvoksi, olen yrittäny venytellä yms. mutta ei paljoa ole auttanut. Pitäisikö mennä lääkäriin?
Niin ja kävelyn kanssa ei ole normaalisti mitään ongelmaa vaan pitkiäkin matkoja voi kävellä eikä missään tunnu.

Harmittaa kun ei voi juosta kunnolla:(

En kuitenkaan usko, että mistään tulehduksesta olis kyse, kun kipu kuitenkin lähtee pois n. 10 minuutin sisällä. Tulee kuitenkin takaisin, kun lähtee juoksemaan.

Kyllä tuo nimenomaan tulehduksen oireelta kuulostaa, jos kipu katoaa, kun jänne lämpenee.

Aerobista voi treenata vaikka vesijuoksulla. Se ei rasita akillesjännettä.

EDIT: Jaa, ANaerobista? Kai sitten vesijuoksua lyhempiä vetoja kovemmalla sykkeellä.

Omat jänteet hajos aukissa ja kun en rivistä malttanu pysyä poissa niin 63 päivää ennen kotiutusta siirto pakosta vuodeksi E-luokkaan. Syynä krooninen akillesjännetulehdus. Osastolla tuli vietettyä intissä yhteensä yli kuukauden ajan, jolloin kokeilivat mm. hepariinia, kortisonia, kylmä- ja kuumahoitoja ja lastaa tuloksetta.
Leikkaukseen pääsin seuraavana keväänä, jolloin kärvensivät molemmat jänteet laserilla. Eihän nämä uuden veroiset ole mutta ainakin voi kävellä normaalisti ja juosta välistä pikku matkoja. Golf ei tahdo enään onnistua.

Kengissä on iskua vaimentavat kantakorot ja huomaa kyllä jos niitä ei jostain syystä käytä.

Ennen leikkausta oireina oli mm. tulehtuneet / turvonneet jänteet jotka narskuivat kun niitä liikutti. Pahimmillaan jalkaterää ei pystynyt illalla liikuttamaan kuin vähän ja sekin sattui melko pirusti.

Omia hoitokeinoja kivun lievittämiseksi ja ehkäisemiseksi kunnon voiteet ja kylmägeelit, jänteiden hierominen nätisti iltasella sekä kunnon venyttely treenin tai muuten rankemman päivän jälkeen...

Ite oon töissä tossa valiolla tuotepakkaajana ja nytten on akillesjänne oikeassa jalassa aivan helvetin kipeä. turvoksissa, kuumottaa. ei kestä astua. kävin lääkärillä näyttääs ja pisti lm ibuxiinia. iltasella siis nämä oireet. päivällä jalka kestää astumista ihan hyvin ja näin edespäin

Lääkärillä tosiaan kävin ja apteekista kävin ostaas, samalla kun hain reseptin, voltaren emulgeeliä ja jotain kylmägeeliä myös. Tuossa tota hoitanu ja ruvennu hieman ainakin rauhottumaan tuo tila tuossa jalassa. Kiitoksia tääläkin olevista ohjeista. ^^

Näemmä olen aiemmin kirjoittanut samaan ketjuun, kirjoitetaanpa taas.

Tässä on nyt muutamia viikkoja ollut jalkaterän ja pohkeen sekä penikoiden kipua, siis rasitusvammoja jaloissa. Syynä lienee paitsi liika treenaminen ja työ myös vanha vaiva eli askellusvirhe, suhteellisen paha ylipronaatio. Se on korjattu pohjallisilla aikoinaan, samalla kertaa jouduin myös kuntouttelemaan noi akillesjänteiden tienoot aika huolella. Ja nyt! Ongelma on palannut. Vaikka jalkoja on tässä lepuutettu parisen viikkoa, tuntuu että kipu ei ole kadonnut vaan ainoastaan siirtynyt, ja se on nyt sitten juurikin tuolla akillesjänteiden kohdalla. Kylmää on annettu ja tulehduskipulääkettä syöty, mutta melko vähäiseksi on apu jäänyt. Jalkaterän kipu on poissa, mutta nilkoissa vihloo ja nuo kintereet ovat myös hieman kosketusarat. Voiko tässä nyt tehdä sitten oikein mitään muuta kuin odottaa ja lepuuttaa? Onko venyttely ok, entä rasitus? Kuinka kauan voi tulehduksen häipyminen kestää? Tuntuu merkilliseltä, että kipu on akillesjänteiden kohdalta oikeastaan pahentunut levätessä ja tulehdusta hoitaessa. Tosin tuo kylmähoidon määrä ei välttämättä ole ollut riittävä, 2-3 kertaa päivässä eikä aina sitäkään. Entä kortisonipiikki, voiko sellainen toimia tähän?

Hieroja totesi vielä säärten "ulkosyrjällä" pahat jumit, ja nekin tuntuvat olevan erittäin tiukassa. Aikoinaan mulle on sanottu, että askellusvirheen vuoksi akillesjänne joutuu poikkeuksellisen kovalle rasitukselle, koska menee ikään kuin pienelle mutkalle. Kierot mitkä kierot, nää meikäläisen koivet.

Vitutus on tietenkin suuri, koska peruskuntokausi menee paskaksi taas kerran. Tämän vuoksi kyselenkin nyt kaikkia mahdollisia vinkkejä jalkojen parantumisen edesauttamiseen. Ja jos jollain on joku hyvä vinkki vitutuksen vähentämiseen niin sekin kelpaa.

Muutoinhan taitaa olla edessä uusien tukipohjallisten hankkiminen, näemmä sitten kuluvat neljässä vuodessa ihan ratkaisevasti.

Itse kärsin myös vasemman akilleen tulehduksesta muutama viikko sitten. Jänne turposi aika paljon ja narisi aivan järkyttävästi. Oli myös niin kipeä että kävely oli tuskaa. Kuitenkaan en voinut olla täydessä levossa koska olen töissä talleilla. Tämä tietenkin pitkitti vain paranemista.

Hoidin jalkaa jäägeelillä ja kuurilla buranaa. Kuitenkaan kumpikaan näistä ei auttanut ja aloin olla jo epätoivoinen kun paraneminen kesti ja kesti. Tallilla oli kuitenkin arsenaali erilaisia hevoslinimenttejä ja ajattelin kokeilla yhtä niistä. En valitettavasti muista mikä tökötin nimi oli mutta se oli jostain kasvista tehtyä ja auttaa tulehduksiin, mustelmiin yms. Mutta joka tapauksessa jalka parani 2-3 päivässä sen jälkeen kun löysin tuon siunatun aineen. Ilmeisesti kys. tuotetta käytetään myös ihmisillä.

Näemmä olen aiemmin kirjoittanut samaan ketjuun, kirjoitetaanpa taas.
...............

Keskimääräisesti näistä ongelmista kärsivillä on ja todennäköisesti myös sulla perusongelma on pohjekireys. Pohkeiden venyttelyä, lisää venyttelyä ja sitten kun tuntuu että riittää, niin vielä vähän venyttelyä. Mistään en vain oikein löydä jalkakirurgien suosittelemaa pohjevenytystä, etsintä jatkuu..

Keskimääräisesti näistä ongelmista kärsivillä on ja todennäköisesti myös sulla perusongelma on pohjekireys. Pohkeiden venyttelyä, lisää venyttelyä ja sitten kun tuntuu että riittää, niin vielä vähän venyttelyä. Mistään en vain oikein löydä jalkakirurgien suosittelemaa pohjevenytystä, etsintä jatkuu..

Tuo pohkeiden "ulkosyrjän" venytys on ainakin perin hankalaa. Pitää väännellä ja käännellä ennen kuin sopiva asento löytyy, jos löytyy. Enimmäkseen olen koettanut venyttää jalkaa seinää vasten tai jossain korokkeella seisten. Myös pelkkä kyykyssä oleminen tuntuu toimivan oivallisena venytyksenä.

Tuo pohkeiden "ulkosyrjän" venytys on ainakin perin hankalaa. Pitää väännellä ja käännellä ennen kuin sopiva asento löytyy, jos löytyy. Enimmäkseen olen koettanut venyttää jalkaa seinää vasten tai jossain korokkeella seisten. Myös pelkkä kyykyssä oleminen tuntuu toimivan oivallisena venytyksenä.

Noilla venytyksillä yleensä "venytys" ja nilkan kulma saadaan lähinnä jalkaterän pronaation kautta, eli pronatoivassa, "kireäakilles" jalassa ongelmaa pahimmillaan vain pahennetaan.

En löytänyt sopivaa kuvaa, mutta yritän kuvailla jalkakirurgien suositteleman venytyksen. Seisten, kantapää penkille, kynnykselle tms, polvi koukussa. Vastakkaisella kädellä päkiästä kiinni (tuetaan jalkaholvia ja estetään se pronaatio), lähdetään suoristamaan polvea, kunnes venyy passelisti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oliskin vaan kipeänä mutta kun oon ollu 11 vko sairaslomalla repeämän takia. Kyllä kyrsii, jalka on ihan voimaton ja jäykkä verrattuna toiseen.

Noilla venytyksillä yleensä "venytys" ja nilkan kulma saadaan lähinnä jalkaterän pronaation kautta, eli pronatoivassa, "kireäakilles" jalassa ongelmaa pahimmillaan vain pahennetaan.

En löytänyt sopivaa kuvaa, mutta yritän kuvailla jalkakirurgien suositteleman venytyksen. Seisten, kantapää penkille, kynnykselle tms, polvi koukussa. Vastakkaisella kädellä päkiästä kiinni (tuetaan jalkaholvia ja estetään se pronaatio), lähdetään suoristamaan polvea, kunnes venyy passelisti.

Huh, no hyvä tietää.

Voi olla että mulle on joskus tuo venytys näytettykin, täytyypä koettaa hieman verestää muistia.

Jesuiitta: osanottoni, ei kivalta kuulosta :(

Edit. Jalka kesti 2-3 kilometrin hölkän pururadalla, mutta parinkymmenen minuutin mittainen kävely asfaltilla ilman tukipohjallisia (ynnä seisoskelu) kipeyttivät jalat uudelleen. Kumma juttu. Töissä pitäisi kävellä vähintään 3-4 tuntia kovalla alustalla, huomenna selviää menenkö koettamaan vai vieläkö sinnittelen sairauslomalla. JOSKUSHAN näitä jalkoja taas on alettava kunnolla käyttääkin.

Kuntoutus on edennyt junan lailla repeämästä, jänne on jo riittävän pitkä aka pääsee syväkyykkyyn kantapäät lattiassa. Motoriikkaa on tullut hinkattua ihan "riittävästi", ainoo että kipsin poistamisesta asti vaivannut plantaarifaskiitti haittaa menoa ihan saatanasti. Voimaa ei ole yhtään mutta kyllä se sieltä vielä tulee kun saa noi tärkeämmät palaset ensin loksahtamaan paikalleen. Pääkoppaa tää homma vaatii ihan sairaasti, en suosittele tätä vammaa jos pää ei kestä hermoja raastavaa kuntoutusta.

Kannattaa hoitaa se ihan saatanan "ylihyvin". Mulla 2 vuotta sitten oli vähän tulehtunut toinen akillesjänne, pelasin korista silloin. Sitten yhdissä harkoissa se perkele repes melkein poikki (ei ihan mutta tosi lähellä) ja oli ihan saatanan kipeä aina kävellessä seuraavat 8kk. Vieläkin se on kipeä lähes joka päivä, ihan pelkästä kävelystäkin se rasittuu jo. Voin kertoa että korisreenit on hiukan kärsinyt...

Kannattaa oikeasti hoitaa se hyin, muuten vituttaa ja paljon.

Tallilla oli kuitenkin arsenaali erilaisia hevoslinimenttejä ja ajattelin kokeilla yhtä niistä. En valitettavasti muista mikä tökötin nimi oli mutta se oli jostain kasvista tehtyä ja auttaa tulehduksiin, mustelmiin yms. Mutta joka tapauksessa jalka parani 2-3 päivässä sen jälkeen kun löysin tuon siunatun aineen. Ilmeisesti kys. tuotetta käytetään myös ihmisillä.

Voisitko katsoa minkä niminen tuo siunattu aine on. Ottaisin mielelläni tuollaisen käyttöön...

Voisitko katsoa minkä niminen tuo siunattu aine on. Ottaisin mielelläni tuollaisen käyttöön...

Nyt muistin katsoa mitä se ihmeaine oli, kyseessä oli siis arnika geeli http://borjes.webkaupat.info/detail.asp?id=318750 Tämä on se mitä käytämme hevosille, ihmisille löytynee omat varmaan ainakin joistain luontaistuotekaupoista. Aineen pitäisi auttaa ruhjeisiin ja mustelmiin, itsellä ainakin on mustelmat jääneet tulematta jos tuota laittaa ennen kuin se alkaa muodostua. Lisäksi sen pitäisi auttaa arpiin, lihasvammoihin tmv. En tiedä onko tälle mitään tieteellisiä todisteita, mutta en toisaalta niitä kaipaakaan kun olen itse saanut avun.

itellä kans temppuili noi akilleet käytännössä koko viime kesän. Lopulta vaivaan auttoi oikeanlainen venytystekniikka. Kävellessä ne akilleet eivät juurikaan aina tuntuneet, mutta juoksu oli käytännössä mahdotonta. Kokeilin kaikenmaailman kylmähoitoja, erilaisia voiteita yms.

Kävin sitten kokeneella yleisurheilu mjlääkärillä, joka antoi neuvoksi venyttää akillesjännettä joka päivä koko kehon painolla aina noin 3-5s kerralla, sitten taas muutaman sekunnin "lepo" ja taas 3-5s jne. Käytännössä tämä toimi niin, että olin jonkun korokkeen päällä ja koukistin polvea.

Homma alkoi pikkuhiljaatehota ja vaivoista pääsin..

Niin ja matala kaariholvi löytyy myös meikäläiseltä.

Joo, jänteen repeämästä on kohta kahdeksan kuukautta ja jalka on vieläkin voimaton. Omalla painolla saa kantapäätä lattiasta irti ehkä pari-kolme senttiä. Jos auttaa toisella jalalla jalkaterän ihan suoraan ja lähtee laskemaan niin sieltä romahtaa alas oikeastaan ilman mitään vastusta. Ensi maanantaina ortopedille ja toivottavasti magneettiin, ei tämä voi tällaiseksi jäädä kun ei pysty edes juoksemaan kunnolla ja jalka kipeytyy pitemmässä rauhallisessakin rasituksessa. Ihan tavalliseen kävelyynkin on jäänyt päälle pieni nilkutus kun saatto jää pois pohkeelta.

VieriväKivi

Itselläni vaivaa aina välillä akillesjänne eli tulehtuu. Olen saanut sen kuntoon kiinalaisen lääketieteen akupunktuurikonsteilla.
Halpa ja terveellinen vaihtoehto, toki tietenkin myös tässä vammassa pitää huomioida että se helposti uusiutuu jos samantapainen
vääränlainen rasitus siihen kohdistuu.
Hyviä kokeiltavia vaihtoehtoja on myös kylmä-kuuma vuoronperään tulehdusalueelle,mutta kaiken kokeilleena voin
sanoa että paras vaihtoehto on tulineulahoito.

Back
Ylös Bottom