AKE ja tietojärjestelmäsäätö, kädetys, vedätys.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Liittynyt
16.4.2002
Viestejä
97 434
Kaupunki
Helsinki
Noniin, autoilijat kusevat hunajaa varmaan tästäkin.

AKE:n tietojärjestelmäprojekti myöhästyy kahdeksalla vuodella

Tilannetiedot Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) tietojärjestelmän uudistusprojektista ovat kuin projektipäällikön pahimmasta painajaisunesta. Uudistusprojekti käynnistettiin vuonna 1999 ja sen piti alun perin olla valmis vuoden 2003 lopussa. Vuonna 2004 AKE asetti avaintavoitteekseen uuden tietojärjestelmän käyttöönoton vuoden 2005 aikana hyväksytyn budjetin puitteissa. AKE:n optimismista huolimatta tekniset vastoinkäymiset eivät hellittäneet, sillä viimeisimmän aikatauluarvion mukaan tietojärjestelmä valmistuu vasta vuoden 2011 lopussa.

Projektin myöhästyminen on näkynyt myös kustannuksissa, jotka ovat nousseet alkuperäisestä 16 miljoonasta eurosta 36,2 miljoonaan euroon. Aamulehden tietojen mukaan AKE siirtää ylimääräiset kustannukset autoilijoiden maksettavaksi. Tietojärjestelmähankkeen johtaja on vaihtunut jo 4-5 kertaa. Hankkeen keskeiset toimittajaosapuolet ovat Tietoenator ja WM-data.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eilen kuulin tuosta radiosta ja ei voi kun ihmetellä millainen sopimus tuosta järjestelmän tilauksesta on tehty. Tietoenator ja WM-data lienee tyytyväisiä kun raha juoksee eikä tartte maksella myöhästymiskorvauksia. Siellä on varmaan taas ruskea kirjekuori liikkunut saunassa vanhojen kalakavereiden kesken. Koko AKE on VR:n ohella sellainen kommarijäänne, joista molemmat tarvitsisivat päivitystä ja nopeasti. Eipähän tuo paljoa AKEa paina. Autojahan tässä maassa riittää joten rahastus ei liene vaikeaa.

edit: ja totisesti mua kiinnostaa minkälaisen tietojärjestelmän kehitys voi kestää 13 vuotta.
 
Zone-sarja -42%
Toi on jo aikamoista arpomista jos johtajaa on vaihdettu 4-5 kertaan, eikä sitäkään tiedetä näköjään tarkasti montako kertaa sitä on vaihdettu. Mutta millä helvetillä saadaan 20 miljoonaa!! euroa lisää hintaa? Kuin tuo on edes mahdollista lisätä kustannuksia yli tuplat siihen mitä alunperin paskan piti maksaa? Ja minkälaisen jättiläisen saa tuolla rahalla rakennettua? Luulisi, että tuommoinen tietokanta laskee jokaisen auton kuluttaman bensankin reaaliajassa.
 
Veikkaisin että määrittely ja projektin suunnittelu kaikenkaikkiaa on mennyt sormille - ei ole tiedetty mitä on haluttu ja määrittelyä on tehty lennossa projektin edetessä. Ja tämä tietty johtaa siihen venymiseen ja siihen ettei toimittaja pystykkään toimittamaan sitä mitä tilaaja haluaa... Kauhia soppa.
 
Ja lisäksi voisi varmaan pistää legendaarisesti NASAn kynän ja jenkkiläisen pakkauslaitoksen infrapunatutkaimen, jolla skannattiin tyhjiä laatikoita (ryssät käytti lyijäriä ja kinkit käytti teollisuuspuhallinta).

Mutta hyvähän AKEn on mällätä kun ei ole omista pois, ja maksamatta ei voi "asiakkaat" jättää..
 
Jos suomessa on jotain 500 000 henkilöautoa liikenteessä, niin mitäs tuo nyt sitten tekee 8 vuodessa? Vajaan 5 € / auto / vuosi? Kamalaa. Mitä tuolla tietojärjestelmällä muuten tehdään?
 
Jos suomessa on jotain 500 000 henkilöautoa liikenteessä, niin mitäs tuo nyt sitten tekee 8 vuodessa? Vajaan 5 € / auto / vuosi? Kamalaa.

First rule in government spending: why build one when you can have two at twice the price? [size=-2]-S.R.Hadden (elokuvasta Contact)[/size]

Tuosta uutisestahan nyt ei ole selvinnyt, miksi hinta on noussut niin saakutisti. Eihän tuo 5e/auto/vuosi tunnu paljolta, vaan kun sitä loppusummaa katsoo ja miettii mitä moisella rahalla - 20 miljoonaa kun on budjetti paisunut - sitten tekee niin aika monta juttua keksisi helposti. Otetaanko toiset (ja kolmannet, neljännet, viidennet..) 5e/auto/vuosi ja tungetaan niihin muihin juttuihin mihin olisi rahaa kiva pistää?

Tai sitten suoraan veroista, eihän se euro kuussa - joku 30 miljoonaa vuodessa - kenellekkään missään tunnu, vaikka sen tekisi moneen kertaan?
 
Jos suomessa on jotain 500 000 henkilöautoa liikenteessä, niin mitäs tuo nyt sitten tekee 8 vuodessa? Vajaan 5 € / auto / vuosi? Kamalaa. Mitä tuolla tietojärjestelmällä muuten tehdään?

Kyse on periaatteessa. Tuollainen budjetin ylitys ei menisi läpi yhdessäkään yksityisyrityksessä mutta jostain syystä valtion lafkoissa on ihan normaalia, että aikataulut ja budjetit kusee ihan täysin. Sama homma musiikkitalon kanssa, sen budjettihan on paisunut jo ihan mielettömästi.
Toinen ongelma on se, että koko paska rahoitetaan verovaroin eikä kukaan edes tiedä, mihin tätä järjestelmää tarvitaan. Hankkeen kustannukset aiotaan siis siirtää autoilijoiden maksettaviksi. Miten tämä tapahtuu? Nostetaan autoveroa viidellä eurolla yhdeksi vuodeksi ja palautetaan se taas ennalleen? Ei ihan. Autoveroa nostetaan tietyn prosentin verran ja tämä korotus on pysyvä. Päästään rahoittamaan tätä kautta siis muitakin AKE:n hienoja hankkeita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan tuossa jotain fibaa tapahtunut, mutta toisaalta koen ainakin itse olevani vähän jäävi arvostelemaan asiaa kun en edes tiedä, mistä tuo kustannusten nousu tarkalleen ottaen on johtunut.

Toisaalta tuossa aloituksessa esitetyt tiedot taitavat perustua Aamulehden juttuun sekä Autoliiton TJ:n omiin veikkauksiin.

En myöskään tiedä mikä tuon tietojärjestelmän lopullinen funktio tulee olemaan. Jos sillä on positiivisia vaikutuksia omaan elämääni, niin en koe tuota hintaa niin korkeaksi.

Mutta en tosiaan lähde tuosta laukomaan näillä nykyisillä tiedoillani aiheesta sen suurellisempia analyysejä tai johtopäätöksiä, niistä ei ole iloa kellekään. Tuskinpa AKEn tarkoitus on yksittäisiä autoilijoita tuolla kiusata eivätkä nuo hintojaan ainakaan viime aikoina ole ylöspäin hilanneet.

AKEn tietopalvelun hinnat laskivat (6.6.2007)

AKE ei peri enää arvonlisäveroa tietopalvelun tuotteista, kuten asiakirjapalvelun tulosteista ja jäljennöksistä, joita ovat esimerkiksi museoajoneuvoselvitys sekä ajokorttirekisterin otteet. Myös internetin välityksellä tehtävien rekisterikyselyiden hinnat laskivat. Uusi käytäntö tuli voimaan kesäkuun alussa.

Uudenmaan verovirasto antoi 21.5.2007 ennakkoratkaisun koskien AKEn hinnaston suoritteiden arvonlisäverollisuutta. Ennakkoratkaisun mukaan hinnaston mukaisten suoritteiden myynti ei tapahdu arvonlisäverolaissa tarkoitetulla tavalla liiketoiminnan muodossa, joten ne eivät ole arvolisäveron alaisia.

Uusi käytäntö koskee vain AKEn hintoja. Rekisterikyselyjä tarjoavat AKEn kumppanit hinnoittelevat itse omat tuotteensa, joita ovat mm. puhelimitse ja tekstiviestitse tehtävät rekisterikyselyt sekä autoarvio.fi:n palvelut.
 
Näinhän se homma menee

134931180_347671be56_o.jpg



Tai näin

http://www.evvk.com/kuutioprojekti.html
 
En kyllä ihmettele yhtään. WM-data on tehny samaan firmaan missä olen töissä erään sovelluksen. Ei kyllä pelaa paskan vertaa. Viimeksi pari päivää sitten tuli päivitysversio ja kaikki meni ihan sekaisin. :D
 
8 vuotta myöhässä ja yli 36milj.€? Tuolla rahalla asentaisi vaikka ERP:n hieman isompaan firmaankin ja jäisi vielä yli 6 vuotta lorvailuun...
Ainoastaan valtion firmoissa voi kusta asiakasta suoraan silmään. Yksityisellä sektorilla olisi nuokin firmat lentäneet ikkunasta ulos jo monta vuotta sitten. Toisaalta jos tosiaan on Tietoenator kyseessä, niin lopputulos ei yllätä pätkääkään.
 
ahhaha. ei kauheesti yllätä kun luki jutun loppuun....

jyväskylän yliopistolla taitaa vieläkin olla yksi henkilö palkattuna tuntijärjestelmän ylläpitoon koska järjestelmällä on joitain käyttöä vaikeuttavia ominaisuuksia. ammattikorkean opettaja kertoili kun amk:n
puolella sama systeemi.

oma tuntisyöttö töissä on kanssa saman lafkan, en ihmettelisi vaikka olisi ihan sama. korjauksien teko hyvin vaikeaa...

mutta veikkaan että ei ole koodaritasolla ongelma. vaan siinä yhteensovituksessa ym..

ja sit enemmän asiaan: jos kyseessä olis oy ja ite oisin päättämässä noiden investoinnista vastanneiden työurasta, pistäisin ne kilometritehtaalle... ja varmasti ei työtarjouksia kauheesti heille satelis.

ei tuo 5e paha ole, mutta periaate siitä että budjetit romuttuu noin paljon.....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom