ajokortti opetusluvalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kparta
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs olemme tässä muijakaverin kanssa pohtineet ajokoululle vaihtoehtoa.
Mulla on ollut kortti 4 ja puol vuotta ja saman verran ollaan asuttu samassa osotteessa, elikkä niiltä osin ei tule ongelmia. Kuitenkin vähän vielä askarruttaa kaikki "säädöt" mitä joutuu tekemään. Poljinten asennus liikkeessä maksaa 140€ täälläpäin johon sisältyy takuu siitä että auto menee katsastuksesta läpi + puolen vuoden aika pitää polkimia.

Mites polkimien poiston jälkeen, onko auto altis ruostevaurioille helposti, ainakin parit reijät pohjan läpi vissiin joudutaan porailemaan?
Kellä on vastuu jos sattuu esim. kolari? Onko kannattavaa ottaa jotain vakuutuksia autoon opetuksen ajaksi(nyt normaali osakasko)?
Muuta huomioitavaa?

Kait täällä joku on opettanut autolla ajamista näin virallisestikkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä paljoa mutta vastaan silti. Opettaja, eli sinä, joutuu käymään kokeessa todistamassa että osaa liikennesäännöt jne. Vastuu on opettajalla koko opetuksen ajan, insinööriajossa kuski on ensimmäistä kertaa omalla vastuullaan. Kirjastosta kannattaa hakea kirjat lainaan. On aikas kätevä systeemi niin että joku muu kuin koulu opettaa: saa ajaa Paljon. Vaikka tietysti koulun kautta saattaa saada paremmat teoreettiset tiedot mutta eiköhän sitä pärjää kun jaksaa vaan lukea.

Ite sain kortin opetusluvalla. Faija toimi jarrumiehenä ja hyvin meni. Ei taidettu kertaakaan ottaa yhteen ainakaan kunnolla. Muutamia kertoja tietenkin piti oma mielipide saada esille, mutta ei mitään vaarallista.

Oman kuuleman perusteella vaimoja on siirtynyt opetusluvasta autokouluun, että kannattaa ottaa selvää kestääkö toinen kommenttia varsinkin alussa ihan kaikesta ja pienistä mitättömän tuntuisista asioista.

Polkimesta. Reijät tehtiin pohjaan ja sieltä se pitäisi vielä rapsia pois. Ruostumisesta en tiedä.

ps. ajoluvalla kortti tulee ainakin halvaksi. Oma kortti taisi olla 400e kaikkineen ja poljinta ei myyty.

En osaa mäkään paljoa auttaa mutta ainakin monessa firmassa asentajat kammoksuvat noiden opetuspolkimien asennusta kun niitä ei läheskään aina saa kunnolla laitettua ja viellä siten että menevät katsastuksesta lävitse.
Sitten suhteen pitää olla vankalla pohjalla että uskaltaa ottaa tuon riskin sillä muutamaa tapausta sivusta seuranneena niin on parkin suhdetta ollut koetuksella kun ovat yrittäneet oppettaa emäntää ajamaan. Tietenkin jos kummallakin sellainen lehmän hermot niin mikäs siinä sitten....
Itse henk.koht. en rupeis opettamaan ketään ajamaan, ihan sillä että jommalta kummalta palas varmasti hermo...

Mun ukko on opettanut ajamaan sekä äitini, mut ja pikkusiskon. Ihan hyvin ne opetukset meni ja sai ajaa aika paljon enemmän kuin autokoulussa.

Meillä isä vanhana metallimiehenä hitsasi jarrupolkimeen lisäkahvan, josta pystyi painamaan jarrua, eikä pohjaa tarvinnut puhkoa sen takia. Katsastuksessa ei tullut mitään napinaa.

Itse ajokortin opetusluvilla ajaneena voin kyllä kovasti suositella! Saa ajaa niin paljon kuin haluaa, 50 ajokertaa on vähimmäismäärä. (a 30min.) Isi mulle opetti, ja pahemmilta tappeluilta vältyttiin:) Tais kuitenkin pari tärkeetä asiaa jäädä opettamatta liikennesäännöistä kun ei eka kerralla menny kuitenkaan inssi läpi. No, eikun uusi yritys ja läpihän se sitten meni kirkkaasti. Jo ensimmäisella kerralla inssimies kehui erityisesti auton käsittelytaitoja, kuulema opetuslupalaiset osaa sen osa alueen usein paljon paremmin kuin autokoululaiset, tietysti suuremman ajokokemuksen takia. Silloisen poikaystävän autolla päristelin kyllä sivutiellä menemään jo pitkäaika ennen ajokorttia, eipä tarvinnu paljoa isin enää auton käsittelyä rueta opettamaan. Poikaystävää en olisi voinut kuvitellakkaan opettajakseni, se olisi ollut tappelua tappelun perään:) Varsinkin kun kummatkin oltiin melko kovapäisiä, henki siinä ois lähteny kun olisin suutuspäissäni tinttassu biilin pusikkoon.
:offtopic: Pystyykös moottoripyöräkortin ajamaan opetusluvilla? Piikkikortin ainakin voi.

japa sanoi:
Sitten suhteen pitää olla vankalla pohjalla että uskaltaa ottaa tuon riskin sillä muutamaa tapausta sivusta seuranneena niin on parkin suhdetta ollut koetuksella kun ovat yrittäneet oppettaa emäntää ajamaan. Tietenkin jos kummallakin sellainen lehmän hermot niin mikäs siinä sitten....
Itse henk.koht. en rupeis opettamaan ketään ajamaan, ihan sillä että jommalta kummalta palas varmasti hermo...

Allekirjoitan täysin. Itse ajoin aikanaan kortin opetusluvalla, silloinen avopuoliso opetti - ja valehtelematta voin sanoa, että se oli yksi elämäni huonoimmista päätöksistä. Eroa ei asian takia tullut, mutta tarpeetonta riitaa ja epäsopua kyllä, ja väitän myös, että jos olisikin käynyt autokoulun, olisivat ajotaitoni huomattavasti paremmat...

Tämä on toki vain yhden ihmisen mielipide ja kokemus, itse tiedätte parhaiten, sopiiko opetuslupa teille. Mutta tarkkaan kannattaa kyllä harkita, ennenkuin siihen ryhtyy.

EDIT: En siis kritisoi opetusluvalla ajamista yleensä, vaan sitä, että opettajana toimisi avo/aviopuoliso.

Mie opetan ens keväänä pikkusiskoa, säästyy kivasti massia ja oma auto on muutenkin niin vanha että pienet kolhut ei tunnu siinä enään missään. Odotan tuota aikaa innolla :kippis1:

Annoin ekat tunnit jo kun systeri oli 15-v ja ihan hyvin se ajeli peltotiellä, pelotti vaan itsee kyydissä :D

On tässä päätös kyllä lypsynyt sen verran että opettamaan rupean,noista joistain kommenteista huolimatta,joutuu vähän opettelemaan vaan itsehillintää :D . Todella tympäyttävää vaan ruveta harjotteleen uudestaan tohon teoria kokeeseen :curs: , aivan kun en osaisi liikenne sääntöjä. Kun ne kyselee muistaakseni esim. tyyliin mihin luokkaan tämän muotoinen merkki kuuluu. Suurin osa on kuitenkin ihan maalaisjärjellä muistaakseni tajuttavia.
Tähän päätökseen vaikutti myös myönteisesti se että soitin vakuutus yhtiöön ja otin täys kaskon(vuodessa 240€ mun autolle) kolarin varalta.

Tuli vielä mieleen kun että mistä saa hommattua niitä valkosia opetus kolmioita sinne auton taakse ja lisäpeilin? Kolmio on kait pakollinen muttaonko lisäpeili pakollinen?

Kparta sanoi:
Tuli vielä mieleen kun että mistä saa hommattua niitä valkosia opetus kolmioita sinne auton taakse ja lisäpeilin? Kolmio on kait pakollinen muttaonko lisäpeili pakollinen?

Kolmion voi tehdä itsekin, itse opetin itselleni moottopyörä kortin(tuo on mahdollista ainakin teorioaosan ja minimiajotuntien jälkeen), Eli leikkasin vaan sopivasta valkoisesta muovista 15 cm kanttiinsa olevan tasasivuisen kolmion, katsastusmies ei siitä mitään valittanut

Oma avokkaani pyytää jatkuvasti, että opettaisinko sen ajamaan. Olen sanonut sille joka kerta, että voi sen suhteen helpomminkin tuhota. Se kun sattuu olemaan vielä vähän temperamenttinen tapaus niin en kyllä aio katsella sitä minuuttiakaan opettajan penkiltä. Vaihteita olen sen antanut vaihtaa kun se on siitä niin tohkeissaan ollut.

Kannattaa taitella alumiinistä semmonen levy johon pulttaa sen polkimen kiinni, ja sitten vaan heittää sen sinne jalkatilaan.
Ei tarvii tehdä autoon mitään reikiä.
Se on kyllä niin helppo asentaa että ei sitä tarvii liikkeeseen viedä.

Motonetistä muistaakseni ostettiin itelle poljin, peili ja kolmio. Ite laitettiin kiinni ja katsastusmies oli ihmeissään, kuinka hyvin olikin paikallaan.

Ja eikun siitä vaan opettamaan omat virheet myös toiselle. Nämä "hölmönlapuilla" opetettavat ovat tulossa kieltoon joidenkin huhujen mukaan. Ja hyvä vaan. Kyllä se vaan niin on, että tuoreinta tietoa löytyy autokoulusta.

Dragon sanoi:
Mun ukko on opettanut ajamaan sekä äitini, mut ja pikkusiskon.

Nokitan pikkuveljellä :)

Kai ne kokemukset ovat olleet ihan hyviä, kun isä on niinkin hyvin jaksanut. Oppillaan pitää kuitenkin onnistua panostamaan nöyryyteen ja teoriaopiskeluun. Ja kannattaa tosiaan ajaa tarpeeksi, itse pomppasin kun olin hermostunut eikä hirveän paljon tunteja takana. Jos parilla tulee muutenkin ajeltua autolla, niin silloinhan se on helppoa.

Ehdottomasti kannattaa kunnolla selvittää vakuutusasiat, kustannukset, opettajalle olevat osaamisvaatimukset ym. Ja minä olen kuullut, että inssit ovat helposti epäluuloisia opetuslupalaisia kohtaan, eli saattavat olla asenteellisia ja nopeampia pompauttamaan. Ehkä heillä on sellainen kokemus, että opetuslupalaisten laatu vaihtelee liikaa.

Siis eihän ketään tuntematon voi mua opettaa? Pitääkö henkilö olla samassa taloudessa, että voi opettaa mua. Oon aina luullut että huoltaja (isä tai äiti) vain voi opettaa.

Isäntähän se opetti mut ja pikkuveljen ja toista pikkuveljeä parhaillaan. Meni inssi läpi vasta kolmannella, syytän opettajaa :D Ei tullut siis meikäläisen tapauksessa niin mahottoman paljon auotkoulua halvemmaksi, ku piti joka kerta maksaa ne inssiajot... Ja kirjallinenki pomppas kerran... Varokaa mua liikenteessä. :evil:

Dragon sanoi:
Meillä isä vanhana metallimiehenä hitsasi jarrupolkimeen lisäkahvan, josta pystyi painamaan jarrua, eikä pohjaa tarvinnut puhkoa sen takia. Katsastuksessa ei tullut mitään napinaa.

Tuo ei vaan valitettavasti kelpaa enää.

Meillä oli myös vastaava käsikäyttöinen kahva, jonka isukki aikanaan hitsaili kasaan. Toimi loistavasti, eikä vaatinut kuin kahden mutterin kiristämistä. Pikkusiskoa varten täytyikin sitten porailla poljin lattiaan, koska kyseinen "käsijarru" ei enää kelpaa.

Aapina sanoi:
Ja eikun siitä vaan opettamaan omat virheet myös toiselle. Nämä "hölmönlapuilla" opetettavat ovat tulossa kieltoon joidenkin huhujen mukaan. Ja hyvä vaan. Kyllä se vaan niin on, että tuoreinta tietoa löytyy autokoulusta.

Tuoreinta tietoa löytyy autokoulusta??? Mitä tuoreinta tietoa tarkoitat: kolaritilastoja kenties, vai ihanko uudet ohjeet vaihteiden käyttöön? Olen aivan varma, että osasin kortin saatuani ajaa paremmin (tai sanotaan varmemmin) kuin suurin osa autokoulun käyneistä. Tämä perustuu vain siihen, että ajotunteja oli siinä vaiheessa takana tuplamäärä autokoulun minimimäärään nähden.

Tietenkin kaikki riippuu tässäkin tapauksessa opettajasta ja hänen asenteestaan liikenteeseen. Eivätkä ne liikennesäännötkään niin tiheään muutu, että autokoulun "tuoreinta tietoa" välttämättä tarvittaisiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom