Ajan sietämätön riittämättömyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu
Itse syksyllä koin elämän hektisyyttä parhaimmillaan..

Elokuussa tein jokapäivä kahta työtä, noin 3 viikkoa. Kävin myös koulua samaan aikaan.
Päivä alkoi klo 8.00 ja päättyi 23.00(eli 15 tuntisia päiviä) ja samantien kun töistä pääsi söin ja menin nukkumaan ja aamulla taas sama juttu. Jo kolmessa viikossa tuntui, että pää räjähtää eikä tää oo mitään elämää. Onneksi toinen työ loppui sitten elokuun lopussa, ja pystyin keskittymään täysillä vain yhteen työhön.

Mulla oli ihan sama juttu vuoden 2007 kesän jälkeen. Aloitin duunin kesän viimeisellä viikolla ja ehtona oli, että teen pari viikkoa ihan putkeen. Työvuorot 15-23, duunimatkoihin kului tunti. Lomaviikko oli vielä ihan kivaa, mutta kun koulu alkoi, tuli juurikin noita 8-23 päiviä. Kotona olin kahdentoista maissa. Tein sitten tosiaan pari viikkoa ilman ainuttakaan vapaapäivää, sen jälkeen pari viikkoa 5 päivää/viikko. Pakko myöntää, että jollain masokistisella tavalla jopa tykkäsin tosta rytmistä :D Olin ihan törkeän väsynyt, mutta tuntui että sain tosi paljon aikaan, kun olin koko ajan liikkeellä.

Koulun alkaessa ihan kunnolla vähensin töitä niin, että olin duunissa n.3 iltaa viikossa. Se sujui ihan hyvin ja olisin varmaan vieläkin töissä, ellen olisi saikulla...

Mulla on aina ollut niin, että toimin parhaiten kiireen ja stressin alaisena. Saan tehtyä enemmän ja silloin harvoin kun saa rauhoittua, osaa nauttia siitä kunnolla. Tänä syksynä olin kyllä melko lähellä räjähdyspistettä, kun koulussa projektit kasaantuivat parin kuukauden sisälle, oli kansallisen puolen kirjoitukset, brittien yliopistohaku ja kaikkea muuta. Eikä siinä muuten mitään, mutta olen niin perfektionisti koulun suhteen, ettei mulle kelpaa mikään muu kuin paras. Olin koko ajan tosi pahalla tuulella, väsynyt ja stressaantunut, eikä mikään enää oikein tuntunut miltään. Taisin käydä kaverienkin hermoille ihan kunnolla :D Joululomalla tilanne helpottui ja sain onneksi rentoutua...

Kuten joku jo sanoi, kyse on aikatauluttamisesta ja priorisoinnista. Tärkeät asiat ensin ja selkeässä järjestyksessä. Bussimatkat hyötykäyttöön ja niin edelleen. Sillä pääsee aika pitkälle :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veijarille varmaan kelpaisi minun aikataulu. Töitä 12-22 neljä päivää viikossa.11 aikoihin herätys, pyörällä töihin, suihkuun, pari tuntia töitä ja sitten onkin jo tunnin lounastauko.

Toki rajoittaa hieman harrastuksia, kun on vain kolme vapaata iltaa. Sopii kuitenkin iltaihmiselle ja saa nukkua aina yli 8 tuntia :)

Juu tein kesällä duunia jossa oli 10,5 -17(jopa 24)h päivät. Työpäivän aikana kerkesi käymään salilla joten illalla jäi aina pelkästään vapaa aikaa sen minkä jaksoi valvoa ja vapaita oli usein kun tuntimäärät tuli nopeasti täyteen :))

Nää on kyllä ainakin lapsettomalle ihan priorisointikysymyksiä. Sieltä oravanpyörästä voi myös hypätä pois jos oikeasti on liikaa. Itse pohdin n. vuoden että miten vitussa kestän, kunnes en enää kestänyt. Nyt tuntuu ihanalta nukkua joka yö vähintään 8 tuntia, herätä tekemään sitä mistä tykkää, ja treenata levänneillä lihaksilla.

Sanoisin myös että oravanpyörässä loppuu kehitys jos nykyhetkestä ei enää pysty nauttimaan. Nyt mulla on paljon selkeämpi kuva siitä, mitä haluan tehdä elämälläni. Kun taas katsoo ympärillä olevia ihmisiä niin moni kahmii paniikinomaisessa tilassa hattuunsa sulkia, joita ei välttämättä edes tahdo. Ja tietenkään mistään (työ, harrastus jne.) ei haluta luopua, koska se olisi luuserimaista.

Kyse ei ainakaan(jos tänne tarkoitit kylli) minulla ole mistään luuserijutusta vaan ihan omasta tahdosta jatkaa vahvana ja kunnossa olevana olemista. En kestä itseäni kun tarpeeksi kauan olen löhöillyt.
Mutta kerroppa miten otat itsesi irti oravanpyörästä ja silti opiskelet tai teet työtä? Voitat lotossa vai rupeat pummiksi?

No mun tapauksessa saan kiittää myös vanhempia joille pääsi takaisin asumaan väliaikaisesti. :) Toteutan nyt pitkäaikaisen unelman ja luen itseni toivon mukaan sisään yliopistoon lukemaan jotakin itselle rakasta alaa. Olen myös tietoisesti tehnyt sen päätöksen, että teen nyt vain minimimäärän töitä ja elän säästöistäni. Mihinkään turhaan (kuten ulkona käymiseen) ei nyt tietenkään ole varaa, mutta en osaisi sitä kaivatakaan.

Niin ja en nyt erityisemmin tarkoittanut tuota kommenttia kenellekään. Itse olen erinomainen esimerkki siitä, että olen ollut älyttömän onneton ja valittanut etten viihdy oravanpyörässä, mutta en ole pystynyt luopumaan koska ajattelin että olen matkalla menestykseen. Nyt taas olen täysin tyhjän päällä enkä tiedä missä olen puolen vuoden kuluttua, mutta nukun yöni hyvin. Niin ja sen muuten huomaa jos ihminen on niin stressaantunut että voi huonosti - mulle on moni tullut sanomaan että näytän paljon paremmalta ja olen parempaa seuraa. Pahimpina aikoina olin kunnon pessimistinen bitch, ei hyvä.

Kyse ei ainakaan(jos tänne tarkoitit kylli) minulla ole mistään luuserijutusta vaan ihan omasta tahdosta jatkaa vahvana ja kunnossa olevana olemista. En kestä itseäni kun tarpeeksi kauan olen löhöillyt.
Mutta kerroppa miten otat itsesi irti oravanpyörästä ja silti opiskelet tai teet työtä? Voitat lotossa vai rupeat pummiksi?

No itse oon ainakin että saatan tehdä paljon turhaa päivän aika, joka vie tuhottamasti vapaa aikaa, tuon periaattessa turhan tekemisen karsimalla pois. Jos esimerkiksi pitäisi joka päivä siivota jne.. Niin ei sitä oikeasti tarvi joka päivä siivota kerran viikossa riittää. Lisäksi jos on tuhottamasti hommaa niin kuin mulla yleensä koulun puolesta niin päättää etukäteen, että käytän tämän ajan tuohon asiaan, jos ei riitä niin jättää sen ylimenevän vaan kylmästi tekemättä. Ei sitä tiettyä rajaa enempää pysty itsestään repimään yli, vaikka nyt yliopistossa päättää että käytän tähän kurssiin 4h viikossa kotona aikaa.

Ja tietenkään mistään (työ, harrastus jne.) ei haluta luopua, koska se olisi luuserimaista.

Niin no, luuserimaista. Jotkut käy töissä, että saa rahaa ->ruokaa+ laskut. Harrastus sitten taas on aika paljon siitä kiinni mitä se on. Esim. jokin eläin, joka tarvitsee jokapäiväistä hoitoa, niin sitä ei tuosta vaan jätetä hoitamatta.

Itsellä menee nyt maanantaista lähtien elämän touhut uuteen järjestykseen. Kouluun pitäisi mennä ja koulupäivät tulevat olemaan näillä näkymin(kunhan jaksaisi tehdä lukujärjestystä) siinä 8(9)-16(17) välillä ma-pe. Salilla olisi tarkoitus käydä vähintään 3-4 kertaa viikossa. Töissä en ole nyt, mutta sekin olisi tarkoitus aloittaa mahd. pian ja koulun jälkeen iltaisin vähintään muutama kerta viikossa. Salille lienee tälläisellä suunnitelmalla turha änkeä enää koulun ja töiden jälkeen koska voi olla todella väsynyt olo.

Eli menee todennäköisesti seuraavasti:

5.30 herätys
6.20 salille
8.00-16.00 koulu
16-16.45 ruokailu jossain
17.00-20.00(21.00) töitä
20.30-21.30 kotiin

Mulla oli ihan sama juttu vuoden 2007 kesän jälkeen. Aloitin duunin kesän viimeisellä viikolla ja ehtona oli, että teen pari viikkoa ihan putkeen. Työvuorot 15-23, duunimatkoihin kului tunti. Lomaviikko oli vielä ihan kivaa, mutta kun koulu alkoi, tuli juurikin noita 8-23 päiviä. Kotona olin kahdentoista maissa. Tein sitten tosiaan pari viikkoa ilman ainuttakaan vapaapäivää, sen jälkeen pari viikkoa 5 päivää/viikko. Pakko myöntää, että jollain masokistisella tavalla jopa tykkäsin tosta rytmistä :D Olin ihan törkeän väsynyt, mutta tuntui että sain tosi paljon aikaan, kun olin koko ajan liikkeellä.

Koulun alkaessa ihan kunnolla vähensin töitä niin, että olin duunissa n.3 iltaa viikossa. Se sujui ihan hyvin ja olisin varmaan vieläkin töissä, ellen olisi saikulla...

Mulla on aina ollut niin, että toimin parhaiten kiireen ja stressin alaisena. Saan tehtyä enemmän ja silloin harvoin kun saa rauhoittua, osaa nauttia siitä kunnolla..

Täällä yksi toveri myös. Ammattikorkeakoulussa päiväopiskelijana 8-16 sekä töissä tilitoimistossa 16-22. Tätä ollut kohta nelisen kuukautta. Hyvin on jaksanut ja niinkuin sanoit, pieni stressi auttaa jaksamaan, ja kun lomaa vihdoin tulee, osaa siitä nauttia.

Nyt kesällä iski "paniikki" kun ei olisi muuta kuin norm. 8h työpäivät, joten pitää niitä verkkokurssejakin 10 opintopisteen edestä kesällä suorittaa (+rautaa vääntämään!):whip:

Neljä vuotta takana arkielämää rytmillä:
klo 6.45 herätys ->lapset tarhaan
klo 7.45 töissä
klo 11 aamuharj
klo 13 takaisin töissä
klo 15 kotiin ->pakolliset päiväunet ½h
klo 17 treeneihin
klo 20 kotiin
klo 21 lapset (2kpl) nukkumassa
klo 22.30 itse nukkumaan
Joka toinen viikonloppu 1-2 yötä poissa kotoa.
Nyt olen kotona lasten kanssa syksyyn asti ja pelihommat jäänyt vähemmälle.
Helpottaa...

Itsellä oli koulua yhdessä vaiheessa aamulla koulua, koulun jälkeen duuniin ja illalla 2200-0100 kotia. toki tuossa välissä saattoi olla pari vapaata tuntia eikä töitä ollut kuin 3 päivänä viikossa+ viikonloput.

Kyllä elämä on ihanaa kun on lopettanut 8-16 duunit. Välillä tuppaa silti tekemistä riittämään liikaakin vaikka vapaata/omaa aikaa onkin normaalisti 4 päivää viikossa.

Ihan järkyttävää lukea, miten te jaksatte tuommoista "klo 23 ilalla kotiin"-meininkiä??
Olisin itse aivan puhki parin viikon jälkeen.

Itse:
-herätys klo 5-6 välillä, menen töihin klo 07-08 välillä
-lähden töistä klo 15 ja haen lapset hoidosta (mies on ne sinne aamulla vienyt).
- klo 17 aikaan kokkaillaan ruoka ja syödään, luen vielä työmeilit ja teen jotain hommia
- klo 18.00-21 välisenä aikana käydään treenaamassa/kaupassa/tehdään kotitöitä tms mitä nyt sattuukin olemaan vuorossa
- klo 21 lapset sänkyyn ja itsekin viimeistään klo 22

Mulla on onneksi joustava työaika, joten olen pystynyt sopimaan, että kotona teen sitten vielä töitä, kun olen hakenut ensin lapset tarhasta. Ne kun on haettava, vaikka töissä olisi mikä tilanne.
Etäpäivät myös antavat lisätunteja viikkoon, koska siinä samalla ehtii hoitaa muitakin juttuja, kun ei mene matkustamiseen aikaa. Viikolla en jaksa mihinkään kyläilemään lähteä, viikonloppuna tehdään niitä asioita, mitä viikolla ei ehdi/jaksa.

Mulle riittävä uni on todella tärkeää, viikonloppuna tulee sitten katseltua telkkuakin pidempään ja istuttua iltaa kavereiden kanssa, mutta viikolla ei todellakaan jaksa.

Jokunen vuosi sitten aikataulu oli arkena tällainen:

-noin kello kuuden aikoihin herätys (lapsen vienti päivähoitoon...)
-töissä klo 7(8)-16.30 välisenä aikana (aamusta ja päivästä riippuen)
-iltaopinnot klo 17-21 välisenä aikana
-yöllä opiskelua, yleensä klo. 22-24, mutta joskus jopa aamu kolmeen saakka

ja seuraavana aamuna taas "pirteänä" töihin.

Töissä oli hirveä härdelli ja töitä riitti niin, että monesti viikonloppuisinkin tuli käytyä tekemässä töitä jonkin verran (2-4 tuntia). Viikonloppuna piti tietenkin myös opiskella.

Arvatkaapa ehtikö punttailla? (V:Ei.) Pari vuotta tuota jaksoi, sitten alkoi olla sen verran zombie olo ja stressi sekä vitutuskäyrä sfääreissä, että piti jättää tuosta kuviosta nuo iltaopinnot ensin vähemmälle, sittemmin kokonaan. Tosin pitää nuo opinnot vielä suorittaa loppuun jossain vaiheessa...

Itse olen alkanut etsimään 4 päiväistä duuniviikkoa. Käynyt haastatteluissakin jo eli projekti hyvässä vauhdissa. Omalla alalla vaan tuntuu, että melkein jokaiseen vähänkin isompaan mestaan on sitouduttava 5päiväselle viikolle eikä näitä "epätyypillisiä" työsuhteita oikein solmita.

Mulle sopii loistavasti tuo kasista neljään työ, ei missään nimessä ahdista. Se mahdollistaa suhteellisen säännöllisen elämän ja pystyy suunnittelemaan ajankäyttöään kun varmasti aina tietää, milloin on vapaata. Mutta onhan se arki joskus melkoisen puuduttavaa kun yleensä päivät menee saman kaavan mukaan: 5.30-6 herätys->töihin->jos on treenit niin salille->kauppaan->ruuanlaitto+muut pakolliset kotityöt->salkkarit ja sitten onkin jo ihan puhki:D Viikonloppuna sitten jää aikaa muihinkin juttuihin. Mutta eihän elämän tarvitse ollakaan pelkkää tsillailua ja hirveän impulsiivista.

4.45 ylös
5.45 salilla
7.00 töissä
14.45.-15.15 kotiin

Ennen neljää himassa ja siinä onkin sitten vähintään viis tuntia aikaa tehdä mitä ikinä lystää. Useimmiten tulee lähdettyä hurtan kanssa juoksemaan ja sitten lueskeltua ja löhöiltyä sarjoja katsellen. En oikeen tiedä, mitä sillä kaikella ajalla sitten "kuuluisi" tehdä :)

Iltavuoroinakin herään 4.45 ettei rytmi mee vituiks ja ala ahdistaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom