Ajan sietämätön riittämättömyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veijari
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin avata ketjun jossa voidaan pohtia nykyistä "kiireistä" elämänmenoa ja valittaa ajanpuutteesta ylipäätänsä :rolleyes:

Aloitan itse:
Juuri pisimmän loman pariin vuoteen lopettaneena(3vko) tuntuu taas aivan kauhelta kavuta takaisin oravanpyörään. Lomalla tulee herättyä 11-13 aikoihin ja nukahdettua 00-04 aikoihin, ihan luonnostaan. Se ei vaadi mitään totuttelua vaan lähtee heti ensimmäisestä päivästä ja viikonloputkin menevät tuolla kaavalla. Aamulla kun herää on virkeä, muutaman tunnin kun ottaa ihan rauhallisesti sitten käy salilla ja lähtee illalla/yöllä kavereiden kanssa istumaan iltaa niin elämä tuntuu täydelliseltä. Treenit luistaa ja olo on hyvä. Sitten tulee taas arki maanantai, koulu(bussimatkojen takia osittain) syö aikaa päivästä esim. tänään ja huomenna 6-17 ja siitä kun lähtee heti ensimmäisenä ruoan jälkeen salille, salilta suihkuun ja syömään niin jo kello 21-22 alkaa "vapaa-aika". Tässä vaiheessa on valvonut jo enemmän kuin vapaalla rytmillä tulee edes valvottua. Ja entäs unipuoli? Jos saisi heti treenin jälkeen unta niin kerkeäisi nukkumaan 8h joka ei edes itselleni riittäisi, entäs kun treenin jälkeen ei saakkaan heti unta. Viikot menee samalla kierteellä, ma-ke ei juuri nukuta, torstaina on jo treenit melkein skipattava ja perjantaina sitten valvoo taas myöhään ja la/su nukkuu pitkään jotta olisi taas virkeä. Ja sitten kaikki alkaa alusta.
Todella ärsyttäviä rutiineita ihminen on luonut itselleen.

Ei minulla muuta, ajattelin että tämä on tarpeellinen avautumisketju :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän sama ku sulla. Kouluun pitää herätä seittemältä ja kotona oon päivästä riippuen joskus 15-18 välillä. Tästä johtuen ei ole salillakaan tullu käytyä pariin kuukauteen, ei vaan jaksa. Loppupäivä menee sitten joko kavereiden kanssa pari tuntia hengaten tai koneella istuen. Sitten nukkumaan siinä 23 jälkeen ja unta saa ehkä jo klo 00 ja aamulla taas seittemältä ylös.

Asiaa EI auta se että juuri nyt on wanhojen kurssit menossa, pakollisia esseitä tehtävä jotta pääsen kursseista läpi, autokoulu juuri alotettu ja asun 10km päässä kaikesta minulle tutusta.

Lomalla taas tulee nukuttua useinkin johki klo 16 asti niin en sitten tiedä onko siinäkään järkeä, mut yöt on kiva kukkua :). Sitku oon iso niin teen töitä klo 10 aikasintaan.:rolleyes::thumbs:

edit: kohta onneks saa ton ajokortin (toivottavasti) ni jos sitten pääsis vaikka autolla vähä ripeemmin matkoja taittamaan.

Täytyy kyllä hattua nostaa niille jotka jaksaa treenata tollaisen kiireen keskellä.

Itse en ole muutamaan kuukauteen enää treenaillut, ei vaan jaksa.
Kehoilu/voimailu vie niin paljon aikaa vuorokaudesta syömisineen ja treeneineen, että mielelläni duunailen jotain muuta nyt välillä. Kyllä sitä joskus vielä noustaan taas.

No eipä tässä varsinaisesti kiire ole. Koulu ja sali :D Mutta kaikki aika meneekin niihin viikolla.
Ennen oli helpompaa kun oli täysin omistautunut salille niin ei tuntenut edes olevansa mitään vailla, nykyään kun kaipiaisi seuraa ja omaa rauhaa myös niin tuntuu ettei aika riitä mihinkään, on vain tehtävä valintoja jotka ovat vähiten huonoja koska hyviin ei pysty(kun sali on niin pirullinen harrastus ettei sitä voi lopettaa, jossain vaiheessa on pakko aloittaa uudestaan ja se on sitä vaikeampaa mitä pidempi tauko).

edit: Juuri tämä on se paha puoli. Itse alan pikkuhiljaa heräämään tähän päivään, olo paranee ja rupeaa olemaan sosiaalinen olo. Harmi vain että jos nyt nukahtaisin tätä kirjoittaessa en silti kerkeäisi edes 8 tuntia nukkumaan. Pakko kuitata tältä päivältä ja katsella mitä tänne on kirjoitettu sitten aamuun mennessä :D.

Ihan tottumiskysymyksiähän nämä on. Itse yritän mennä kuuteen aina töihin, mutta yleensä se siirtyy puoleen seiskaan. Kolmen maissa kotiin, kotona n. tunnin tirsat, viiden-kuuden maissa salille, sauna ja kotiin syömään ja olemaan. Nukkumaan puolenyön maissa.

Ilman päiväunia koko tää homma kusis. Ja salilla on niin hyvä porukka, että se onkin ainoa sosiaalinen elämä. Tähän jos lyödään päälle vielä kännit viikonloppuna niin seuraava viikko onkin yhtä helvettiä kun unirytmi päin persettä ja väsyttää ja vituttaa.

Nyt kun olin lomautettuna 3viikkoa muun tehtaan kanssa niin kylläpä elämä maistui. Nukkui kunnolla ja reenas joko päivällä tai normaaliin aikaan. Aika menee vaan helvetin nopeaan kun hereilläoloaikaa on reilusti vähemmän.

Sit kun miettii, että töissä pitäs olla vielä sen 30v niin tuntuu vähän kovalta hommalta..

EDIT:Sit kun tähän lisätään jossain vaiheessa vielä lapsia niin voi morjes

Sitku oon iso niin teen töitä klo 10 aikasintaan.:rolleyes::thumbs:
Sit kun oot iso kannattaa miettiä miten kiva on olla töissä 18 saakka..

Hep, täältä yks lisää porukkaan!

Ens viikon alusta alkais kevätlukukausi koulussa ja sit onkin tulossa elämäni hektisin kevät varmaan ihan kertaheitolla. Lukujärjestyksen mukaan olis ilmeisestikin ~40h/vk AMK:ssa istuttavaa. Jos syyslukukaudella aloitettu meininki projektien ja ryhmätöiden kanssa jatkuu, niin saanee lisätä pari tuntia päivään niiden tekemistä.

Koska tuilla ei oikein meinaa elää, niin toki pitää töitäkin tehdä. Syksyllä tein ehkä keskimäärin 10h/vk, mutta nyt sain joululomalla tehtyä sen verran hyvin duunia, että tilillä on vähän hätävaraa. Onneksi työsopimus on joustava ja saa mennä ja tulla melkeinpä oman maun/rahatilanteen mukaan. Koitan elää sen verran säästeliäästi, että töihin tarvisi raahautua mahdollisimman harvoin.

Olen myös hakemassa eri koulupaikkaan. Ala jolle haen ja haluaisin vaihtaa on kuitenkin sen verran haluttu, että lukea pitäisi ihan tosissaan. Aionkin vetää nykyisen koulutusohjelman kevään "kunhan läpi menee"-asenteella, mahdollisesti tiputtaa jotain kursseja ja alkaa lukemaan unelmakoulupaikkani pääsykokeisiin nyt heti alkuvuodesta. Panostan noihin pääsykokeisiin tänä keväänä ihan tosissani, vaikka kuinka alkais mielenterveys pettää.

Sitten tohon päälle salia 4 kertaa viikkoon, niin alkaakin loppumaan päivästä tunnit kesken. Ei voi kun miettiä, että missä välissä sitä kavereita moikkais tai viettäis laatuaikaa tyttöystävän kanssa. Onneks sentään asutaan nyt saman katon alla, niin ei tarvi "matkustella" aina iltasin kahden kämpän väliä.

Mutta ens syksynä tuun tänne naureskelemaan, kun oon päässyt yliopistoon sisään, saavuttanut akateemisen vapauden ja unelmaopinnot! :D

Itse syksyllä koin elämän hektisyyttä parhaimmillaan..

Elokuussa tein jokapäivä kahta työtä, noin 3 viikkoa. Kävin myös koulua samaan aikaan.
Päivä alkoi klo 8.00 ja päättyi 23.00(eli 15 tuntisia päiviä) ja samantien kun töistä pääsi söin ja menin nukkumaan ja aamulla taas sama juttu. Jo kolmessa viikossa tuntui, että pää räjähtää eikä tää oo mitään elämää. Onneksi toinen työ loppui sitten elokuun lopussa, ja pystyin keskittymään täysillä vain yhteen työhön.

Tein myös sellaisen ratkaisun, että lopetin koulun päästäkseni tästä oravanpyörästä edes hetkeksi eroon. Ja tällä hetkellä teen pelkästään yhtä työtä.
Kouluun sitten kun on varaa.

Eihän noi tunnu vielä pahoilta. :D
Ite olin kesällä 0500-0530 yleensä pystyssä ja ~0600 maissa duunissa ja yleensä tuli se 10h tehtyä duunia, parhaina päivinä 12h.
Duunimatkaan upposi aamulla keskimäärin 15min-30min kun kerkesi ennen ruuhkia ja iltapäivällä lähtöajasta riippuen 45min-1,5h.

Ja sitten tietty aina kun kysyttiin että oisinko viikonlopuksi tulossa niin kyllähän nyt opiskelijabudjetilla ne lisämassit oli otettava kaikki. :rolleyes:

Tohon sitten päälle se, että muutamaa kurssia varten tuli luettua tenttimatskua sun muuta päälle ja kolme kertaa viikossa salille ja kerran-kaks lenkille.
Ja ehti vielä iltaakin istua kavereiden kanssa. :)
Pisin "loma" tosin kesällä tais olla 4 päivää.

Tosin rehellisyyden nimessä täytyy sanoa, että kun 4kk oli tuolla staililla vetässyt niin alkoi jo vähitellen pännimään. :D

Syksyn duunimääriä koulussa ei jaksa edes lähteä laskemaan kun nuo suoritetut oparit kierähtää jo tonne 40:n paremmalle puolelle. Treenit jäi tosin loppusyksystä pariin kertaan viikossa ja lenkille en jaksanut vaivautua (+9kg kesäkuusta joulukuun loppuun :D).

Keväästä tulee varmaan myös tosi kiva kun pitäis alkaa kandiakin tähän päälle rustaamaan. :rolleyes:

Edit: No okei toi jemmyn kuulostaa jo pahalta.

Aikatauluttamalla elämänsä saa aika hyvin aikaa. Mulla on suhteellisen säännöllinen aikataulutus elämälle. Siinä menee päivän aikana arkihommat + 2 harrastusta + koiran lenkkeilyttäminen yms.

Sit voi tsekkailla vähän et voiko tehdä jotain hyödyllistä aina kun mahdollista.
Esimerkiksi jos kattoo telsuu niin siinä samalla voi näprätä jotain pikkukivaa.

Aikataulutuksessa on vaan pari ongelmaa. Jos aikataulu kusee, alkaa vituttamaan ja mikä vielä pahempi - saattaa tehdä elämästään liian aikataulutettua, eikä osaa sitten "päästää vapaalle" kovinkaan helposti.

no pistetään sitten omat jorinat joukon jatkoksi. Yleinsä olen yrittänyt pitää 1-2 vapaailtaa viikossa ja muuten teen töitä 10-14 h päivässä, mut tos ennen joululomaa (2 päivää) tuli sellainen muutaman kuukauden putki jossa oli 7 päivää viikossa töissä joka päivä aamusta iltaan.
Kyllä tämä taantuma aika selvästi heijastuu tähän rakennusalaa hiljentävästi. Millaistahan tää meno tulee sitten olemaan nousukaudella?

Avovaimolle tämä ilmiö toistuu välillä. Nyt taas sillä iskee kunnon kiirettä, kuuden maissa ylös-kouluun-töihin-kotiin-tallille hevonen hoitamaan-kotiin-läksyt/kokeiden luku , kello onkin jo lähelle 23. Tota mennään nyt taas varmaan toukokuuhun asti, kun sillä lopputyö iskee päälle ja töissäkin joutuu käymään, kun meikäläisen tulot ei ihan riitä kummankin elättämiseen :( .

Hirvittää katsoa toisen kiirettä, kun itse elän "normaalissa" systeemissä, eli seiskaan töihin, neljältä salille ja sit loppuilta himassa, eli mikä kiire? :D
Eniten harmittaa ,etten pysty mitenkään toista auttamaan. Kodin ja koiran toki hoidan, eli siivoukset ja ulkoilutukset teen, joten niistä ei vaimon tarvitse sentään stressata. Vielä kun löydetään jossain vaiheessa aikaa parisuhteelle, niin sitten alkaa taas aurinko paistamaan :)

Onneksi maaliskuussa kahden viikon loma kummallakin, kuin lähdetään reissuun, tulee tarpeeseen vaimolle :)

Tai tehdä jotain sellaisia hommia, missä voit itse valita aikataulusi. ;) Olematta kahdeksaa tuntia töissä, tietenkään.

Niin just, tai sitten kun tekis sellasta hommaa missä ei tarvis olla töissä ollenkaan ja silti sais hirveetä liksaa. Yleensä tuo vaan menee niin, että jos haluaa yhtään tehdä tiliä tai muuten päästä uralla eteenpäin niin työpaikalla pitää olla se ~8h. Tai sitten joudut tekemään töitä kotona, ei sekään herkkua ole kun vapaa-aika = työaikaa.

Tietysti voihan sitä tehdä toiminimellä jotain mutta sitten vapaa-aika onkin tuntematon käsite.

ihan parasta loman jälkeen kun tietää että on hyvä syy herätä ajoissa. Kyllä töiden jälkeen ehtii enemmän kuin kahtena vapaapäivänä yhteensä. Aikataulutus on ihan hyvä juttu, mutta tärkeintä on priorisointi. Esim salin voi vääntää 1-jakoiseksi ja saa 2 käyntikerralla saman kuin 3-jakoisella 6:lla kerralla. Sit hyötyliikuntana fillaroi töihin (itellä onneks suihkumahdollisuus töissä) ja sit kerkeääkin esim kiipeilemään 2x/vko ja vieläkin jää 3 päivää tai iltaa vapaaksi. Eli voi joko kyläillä, hakata boksia, lukea ym ym ym.

Itellä siis periaatteessa 8-16 päivät. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Vielä muutama viikko sitten tuntu siltä ettei 24h/vrk vaan yksinkertasesti riitä meikäläiselle. Viisastuin siitä sitten ja aloin vaan tekemään järjestelmällisesti kaikki hommat. En tietenkään mihinkään paperille niitä kirjotellu vaan mietin, että miten ne olisi järkevintä tehdä.

Se asia myös helpotti elämistä, että yrittää samalla reissulla hoitaa kaikki juoksevat asiat (Esim. oot menossa käymään vaikka pankissa niin samalla käyt sitten hoitamassa pari muuta asiaa kun oot jo keskustassa.)

Ja kyllä siihen kiireeseen tottuu. Ite ainakin oisin ihan paniikissa jos ei olis yhtenäkään päivänä edes pikkusen kiire jonnekkin. Lomat tietty eri asia, mutta mun pää ei kyllä kestäs mitään sisällä möllöttämistä ja tekemättömyyttä...:rolleyes:

Randy Pausch: Time management (kestää tunnin ja vartin). Mies on jo kuollut syöpään, josta luennollaan mainitsee. Samalta kaverilta on sitten elämästä yleisemmin YouTubessa video nimeltään "Last Lecture", jota sitäkin voi kyllä suositella kaikille ikään, sukupuoleen ja rasvaprosenttiin katsomatta.

Niille, jotka eivät ehdi kiireeltään katsoa noin pitkää videota: suurin osa kiireisistä ihmisistä tekee suurimman osan aikaa ihan jonninjoutavia asioita (kuten lukee Pakkista :)). Priorisoimalla tekemisensä saa enemmän aikaan.

Dopey;2331568suurin osa kiireisistä ihmisistä tekee suurimman osan aikaa ihan jonninjoutavia asioita (kuten lukee Pakkista :)). Priorisoimalla tekemisensä saa enemmän aikaan.[/QUOTE sanoi:
Mites käytännössä tämän ajan(~tunti) voisi muuttaa laatuajaksi jonka vietän kotona koulun jälkeen sulattelemassa ruokaa että kehtaa mennä salille? Todellakaan suurin osa ajasta ei mene jonninjoutavuuksiin. Okei, olisin nyt vapaa menemään kavereille jos priorisoisin sen salin ohi, mutta sekään ei ole vaihtoehto. Kun on 2 ensisijaista prioriteettia niin sitä ylimääräistä aikaa ei juuri ole.
Toki nostan hattua niille jotka voivat salin lopettaa kun ei huvita ilman että jäävät katumaan, itse olen koukussa :D

edit: Onneksi huomenna on kevyempi päivä, sotkee kivasti taas rytmiä kun huomenna saa nukkua vähän pidempään ja perjantaina ei. Mutta sitten onkin jo vkl ja pelastus oravanpyörästä 3 päiväksi :)

Veijarille varmaan kelpaisi minun aikataulu. Töitä 12-22 neljä päivää viikossa.11 aikoihin herätys, pyörällä töihin, suihkuun, pari tuntia töitä ja sitten onkin jo tunnin lounastauko.

Toki rajoittaa hieman harrastuksia, kun on vain kolme vapaata iltaa. Sopii kuitenkin iltaihmiselle ja saa nukkua aina yli 8 tuntia :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom