AIVAN liikaa viinaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tarkemo
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä kun on jo tupakkaviestiketju, niin Suomalaisten perinneongelma viina painaa ainakin meikäläistä, niin ajattelinpa tässä baarissa (taas) pistää viestiketjun pystyyn Pakkiksen kavereille ja mimmeille jotka ovat huomanneet että nyt viina vie jamppaa eikä toisin päin.
Mullakin on nyt viiden päivän varsin rankka putki takana ja kuukauden olen vedellyt suhteellisen rankasti, niin että joskus pääsee treeneihin ja toisina päivinä sitä taas funtsii että paskat treeneistä ja ei muuta kuin ärrälle hakemaan kaljaa niin paljon kun kassiin mahtuu

Nyt alkaa meikäläisten läheisillä ja ystävillä olemaan mitta täysi, koska tämä ei todella ole eka kerta kun homma luisuu käsistä.

Heti maanantaina soitan arvauskeskukseen ja haen Antabus-reseptin, koska en luota itseeni pätkääkään, koska tänäänkin piti olla selvinpäin, mutta aalla alkava ongelma nosti päätään ja nyt ollaan taas päissään ja pitäisi skarpata koska ensi viikolla on vähän helvetin tärkeä työhaastattelu.

Jos tämä viestiketju on turha, niin napin painalluksellahan tämä poistuu, mutta jos muilla on sama ongelma niin tämä olisi nyt viestiketju missä pakkikksen jäsenet joilla homma menee jo ongelman puolelle voisi kertoa omia kokemuksiaan ja ennen kaikkea auttaa toisiaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella positiivinen asia että tuo homma lähtee tarkemo omasta päästäsi. Varmastikin koko homman ydin. Se antabus-tabletti ei muuta elämääsi, vaan sinä itse. Tsemppiä!

Todella positiivinen asia että tuo homma lähtee tarkemo omasta päästäsi. Varmastikin koko homman ydin. Se antabus-tabletti ei muuta elämääsi, vaan sinä itse. Tsemppiä!

Jeps, loppupeleissä sitä ei voi pysyvästi raitistua kuin itsensä takia.

Voi olla myös masennusta taustalla, jos o fiilikset että tärkeätkään jutut ei jaksa kiinnostaa. Nuppitohtori osaapi sanoa noista.

Voi olla myös masennusta taustalla, jos o fiilikset että tärkeätkään jutut ei jaksa kiinnostaa. Nuppitohtori osaapi sanoa noista.

En suosittele, lääketiede ei pysty parantamaan alkoholismia. Menee omaa ja terapeutin aikaa hukkaan. Ja varmasti masentaa, mutta kumpi oli ensin muna vai kana.

Täällä kun on jo tupakkaviestiketju, niin Suomalaisten perinneongelma viina painaa ainakin meikäläistä, niin ajattelinpa tässä baarissa (taas) pistää viestiketjun pystyyn Pakkiksen kavereille ja mimmeille jotka ovat huomanneet että nyt viina vie jamppaa eikä toisin päin.
Mullakin on nyt viiden päivän varsin rankka putki takana ja kuukauden olen vedellyt suhteellisen rankasti, niin että joskus pääsee treeneihin ja toisina päivinä sitä taas funtsii että paskat treeneistä ja ei muuta kuin ärrälle hakemaan kaljaa niin paljon kun kassiin mahtuu

Nyt alkaa meikäläisten läheisillä ja ystävillä olemaan mitta täysi, koska tämä ei todella ole eka kerta kun homma luisuu käsistä.

Heti maanantaina soitan arvauskeskukseen ja haen Antabus-reseptin, koska en luota itseeni pätkääkään, koska tänäänkin piti olla selvinpäin, mutta aalla alkava ongelma nosti päätään ja nyt ollaan taas päissään ja pitäisi skarpata koska ensi viikolla on vähän helvetin tärkeä työhaastattelu.

Jos tämä viestiketju on turha, niin napin painalluksellahan tämä poistuu, mutta jos muilla on sama ongelma niin tämä olisi nyt viestiketju missä pakkikksen jäsenet joilla homma menee jo ongelman puolelle voisi kertoa omia kokemuksiaan ja ennen kaikkea auttaa toisiaan.

Hienoa että otat itseäsi niskasta kiinni ja tiedostat ongelman, mulla vuosia sitten parisuhde loppui vaikeiden käänteiden jälkeen joka oli silloin todella kova paikka, ensimmäiset 2kk vedin viinaa, taisi 2päivää olla 2kuukauden aikana selviä, no lopulta ryyppäsin 10kk putkeen vähintää 3-4kertaa viikossa, jäi salit,kaverit, aina kotona vetämässä viinaa, onneksi lopulta kaveri tuli käymään, ja houkuttelit niin kauan salille että oli pakko lähteä. Elämä oli aivan vitulla silloin aamun ensimmäinen ajatus oli että viinaa oli pakko saada, jokaisen vastoinkäymisen tultua kohdalla ensimmäinen mielessä oleva ratkaisu oli viina. Elämä oli päin helvettiä, mutta onneksi lopulta itse+kaveri sai muhun vähän tolkkua, ja viina jäi sille tielle, nykyään viinaa tulee otettua se kerran max kuukaudessa.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta tsemppiä kovasti ja toivotaan että saat elämäsi järjestykseen.

Itsellä ei ole alkoholin kanssa ollut ongelmaa pahemmin, mutta kerta ryyppääminen on mennyt naishuolien takia joskus överiksi.

tarkemolle suosittelen, että se antabus-kapseli, ja mikäli asut isossa kaupungissa, niin hakeudu raittiiseen porukkaan, ei välttämättä tarvi olla uskis-piiri vaan aika moni ateistikin on vain todennut viinan huonoksi. Monella kun se juominen johtuu tuttavistakin, "lähetää kaljalle", siksi itsekkin entisenä absolutistina (18-vuotiaana aljoin juomaan) olen nyt kohta 3 vuotta räminyt punaviiniä ja tuonti oluita kuin sieni, kun on tullut mentyä mukaan, että naishuolet unohtuisivat. (Oikeasti paras apu sydänsuruihin on ollut pakkikselta saamani vertaistuki ja ystäväni).

Tammikuu ja uudenvuoden juhliminen on ollut käänne: tajusin, että suruun ei kannata juoda ja voin hallita juomistani, kun menen hyvällä fiiliksellä tapaamaan kavereita, perjantaina join kyllä, mutta kun tuli fiilis, että nyt menee kohta liian lujaa, niin tanssilattialle tyttöjen perään ja välillä vessaan rakkoa tyhjäämään ja koko kulunut vuosi on mennyt hyvin viinan suhteen, en ole kännissä ollut kuin kerran ja sekin meni vahingossa, kun otin kirkasta.

Eli vinkkinä muille koville kertajuopoille: älkää juoko suruun ja ottakaa mielummin se Corona tyylikkäässä lasipullossa ja tanssikaa välillä, alkoholisimi on ymmärtääkseni _osittain_ opeteltu tapa, nauttii enemmän kun juo kohtuudella, harvoin. Ja jos tuntuu, että vinkki ei toimi, niin sitten hakeutuu johonkin streittari porukkaan ja viettää viikonloput vaikka leffassa tms.

Sulla saattaa psyykkinen riippuvuus alkoholista olla jo ongelma, jos yritykset vähentää käyttöä ei onnistu ja juominen aika ajoin "luisuu käsistä", sekä on selvä himo saada alkoholia.

Alkoholiriippuvuuteen on useita eri hoitomuotoja. Älä usko näitä viestejä, joissa vähätellään lääkehoidon tehoa. Myös psykososiaalinen hoito on osoitetusti toimivaa. Tietenkin kuitenkin kaiken parantumisen perusta riippuvuudesta on oma tahto ja motivaatio parantua.

Jos täysiraittius on lähiaikoina tavoite, niin antabuksen kanssa juominen on kyllä melko vaikeata. Alkoholin himoa raittiina erikseen vähentäviä lääkkeitä on myös olemassa samoin kuin lääkkeitä, jotka vie viinasta saatavan mielihyvän pois, varmasti sulle terkkarissa näistä kerrotaan. Yli puolella tulee pidemmän juomisen lopetuksen jälkeen melko huomattavaa depressiota, joka tietenkin voi sitten taas johtaa lopettamisen epäonnistumiseen. Tämän takia mielialalääkkeet voi olla ihan hyödyllisiä lopetuksen yhteydessä tuon masennuksen hoitoon, jos sellaista tulee.

Minä suosittelen myös AA:ta. On toiminut meikäläisellä, niin miksi ei sinulla. Minä olen kokeillut monenlaiset hoitomuodot ja AA on ainoa joka minulla toimii.
Kuulostaa aika tutulta noi sun fiilikset ja muistuipa pienee mieleeni omat olotilat kun ratkaisua vaivaani hain. AA tuntui silloin aika rankalta ratkaisulta, nuori jamppa kun olin, mutta eipä ole tarvinnut kyllä pätkääkään katua.

Sulla saattaa psyykkinen riippuvuus alkoholista olla jo ongelma, jos yritykset vähentää käyttöä ei onnistu ja juominen aika ajoin "luisuu käsistä", sekä on selvä himo saada alkoholia.

Alkoholiriippuvuuteen on useita eri hoitomuotoja. Älä usko näitä viestejä, joissa vähätellään lääkehoidon tehoa. Myös psykososiaalinen hoito on osoitetusti toimivaa. Tietenkin kuitenkin kaiken parantumisen perusta riippuvuudesta on oma tahto ja motivaatio parantua.

Jos täysiraittius on lähiaikoina tavoite, niin antabuksen kanssa juominen on kyllä melko vaikeata. Alkoholin himoa raittiina erikseen vähentäviä lääkkeitä on myös olemassa samoin kuin lääkkeitä, jotka vie viinasta saatavan mielihyvän pois, varmasti sulle terkkarissa näistä kerrotaan. Yli puolella tulee pidemmän juomisen lopetuksen jälkeen melko huomattavaa depressiota, joka tietenkin voi sitten taas johtaa lopettamisen epäonnistumiseen. Tämän takia mielialalääkkeet voi olla ihan hyödyllisiä lopetuksen yhteydessä tuon masennuksen hoitoon, jos sellaista tulee.

No mikäs on tämä lääke joka parantaa alkoholistin? Pameja ja Tenoxia niin kuin katkolla vai? Antabuksen voi jättää pois siinä pari päivää ennen jo valmiiksi pedattua retkahduhdusta. Kyllähän se vähän jeesaa kainalosauvana mutta ei se viinanhimoa pois vie.

No mikäs on tämä lääke joka parantaa alkoholistin? Pameja ja Tenoxia niinkuin katkolla vai?

En ole sanonut, että mikään lääke parantaa alkoholismia. Tosiasia kuitenkin on, että useat lääkkeet edesauttavat selvästi alkoholiriippuvuudesta parantumista. Voin postata sulle tutkimuksia aiheeseen liittyen, jos jostain syystä tuntuu vaikealta uskoa.

Bentsot kyllä auttavat akuuttissa vieroitushoidossa alkoholinriippuvuuden vakavien fyysisten vieroitusoireiden hoidossa, mutta siitä ei tässä ketjussa ole kyse.

Sun edittiin:
Kyllähän se vähän jeesaa kainalosauvana mutta ei se viinanhimoa pois vie.

On ihan erilliset lääkkeet kuin disulfiraami, jotka vähentää himoa viinaan.

En ole sanonut, että mikään lääke parantaa alkoholismia. Tosiasia kuitenkin on, että useat lääkkeet edesauttavat selvästi alkoholiriippuvuudesta parantumista. Voin postata sulle tutkimuksia aiheeseen liittyen, jos jostain syystä tuntuu vaikealta uskoa.

Bentsot kyllä auttavat akuuttissa vieroitushoidossa alkoholinriippuvuuden vakavien fyysisten oireiden hoidossa, mutta siitä ei tässä ketjussa ole kyse.

Naa, älä postaa, uskon että sellaiset tutkimukset on. Mä en halua oppia enää yhtään mitään lääkkeistä, pikemminkin unohtaa.

En suosittele, lääketiede ei pysty parantamaan alkoholismia. Menee omaa ja terapeutin aikaa hukkaan. Ja varmasti masentaa, mutta kumpi oli ensin muna vai kana.

Kyllä se pitää kokonaisvaltaisesti miettiä mikä o vialla, jos viina vie miestä. Alkoholi tulee monella mukaan vasta sen syrjäytymisen ja masiksen ja muiden ongelmien myötä, ja pahentaa niitä entisestään. Jos hoidat pelkän viinan alta ja jätät muut ongelmat muhimaan, ni ennemmin tai myöhemmi tulee repsahdus. AA:t ja muut ryhmät o justiinsa hyviä siitä, että tulee sosiaalisia kontakteja ja pääsee puhumaan ihmisten kanssa joilla on samanlainen tilanne, ja pystyy sitä kautta käsittelemään omia ongelmiaan. Psykologeilta saa samanlaista avustusta.

Isävainaa ainakin pääsi eroon viinasta suurimmalta osin AA:n ja sen loistavan porukan ansiosta keihin siellä tutustui. Loppupeleissä kuitenkaan se suurin tekijä ei ole se motivoiva asia, tai se että on pakko olla jonkun tapahtuman tai henkilön vuoksi selvinpäin, vaan sen pitää olla se OMA aito tahto ja halu päästä eroon viinasta itsensä vuoksi.

AA on pelastanut eniten ihmishenkiä sitten penisilliinin keksimisen jälkeen. Nuff said.

Kiitos tukea antavista vastauksista.
Huomenna on lääkäri varattu, kysytään sitten tohtorilta mitä hän meikäläiselle suosittelee.

Mutta tänään en ota ja huomenna menen treeneihin ja otan vaikka kevyen käsitreenin, koska unirytmi ei ole vielä palannut normaaliksi, on se semmoista hermomyrkkyä se etanoli jos sitä päiväkausia vetelee.

... onneksi lopulta kaveri tuli käymään, ja houkuttelit niin kauan salille että oli pakko lähteä. ...

Mulla on tällä hetkelle (tai oikeastaan jo pidempään ollut) samankaltainen tilanne kun sun kaverilla. Hyvä kaveri on työtön, tosin parisuhteessa, ja juo viinaa monta kertaa viikossa. Hänellä on oman diagnoosini mukaa suhteellisen heikko psyyke ja taipumus jäädä "koukkuun" erilaisiin nautintoaineisiin.
Kysymyksenä onkin kaverin auttaminen. Sehän on (minulle) selvää, ettei hänen touhuunsa tule loppua ilman, että joku ulkopuolinen siihen puuttuu. Ja kun kerran kaverin tyttöystävä ei näytä tilanteeseen puuttuvan olen tullut siihen tulokseen, että jotain tässä on minun itseni tehtävä. Muutaman kerran olen kyllä yrittänyt jutella hänen kanssaan humalassa, mutta kuitenkin vakavasti. Kovasti kyllä kuuntelee, mutta muutosta ei juurikaan ole tullut.
Minun on pakko jutella hänen kanssa selvinpäin. Lähinnä mietin asioita, joita hänelle pitäisi saada päähän. Yksi on ainakin se, että hänen itsensä pitää tajuta tilanteen järjettömyys. Mitä muuta hänet pitäisi saada ymmärtämään? Miten aloitan keskustelun?
Kaikenlaiset vinkit kotiterapeuttina toimimiseen otetaan vastaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom