Aineenvaihdunta kunnossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tenchi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ribee sanoi:
syöt aina aterialla niin paljon kuin mahaan vain mahtuu, niin kummasti alkaa ruokaa menemään. laskeppa kalorimääräsi http://laam.ath.cx/ruoka.php

Tästä seuraa kyllä itellä hyvin helposti ns. "ähky", joka selkeesti harventaa ruokailujen tiheyttä.

Sumppari sanoi:
Ihan varmasti ihmisten välillä on eroja aineenvaihdunnan suhteen ihan yhtä lailla, kun henkilö A voi vetää pizzaa ja makkaraa ilman kolesterolin nousun pelkoa, ja joillain kolesteroli nousee jos edes ajattelee asiaa. Geenit määräävät homman.

Toisten kroppa tekee elimistön lämmityksen epäedullisemmin, pulssi on korkeampi, ruuasta imeytyy pienempi osa jne.

Ei toi kolesteroliarvojen nousu kerro muusta kuin kolesterolin aineenvaihdunnasta, siitä miten paljon maksa ottaa sitä verestä jne.

Mulle tämä koko aineenvaihdunta on vähän hämärä käsite. Ihmettelin jo tuolla eksperttiosuudessa, että onko se muka ihan sama asia kuin energiankulutus. Miten aineenvaihduntaa mitataan? Energiankulutusta voi mitata mutta onko se nyt sitten sama asia kuin aineenvaihdunta?

Mäkin kyllä luulen, että toisilla lämmönhukka on suurempaa ja se lisää energiankulutusta. Joillakin kroppa vaan toimii huonommalla hyötysuhteella eli moniin toimintoihin kuluu enemmän energiaa kuin joillakin toisilla.

reinhardt sanoi:
Kun näitä "minulla on hidas aineenvaihdunta" -läskejä on tutkittu, on todettu, ettei heidän aineenvaihduntansa ole yhtään sen hitaampi kuin muillakaan. Toki jotkut sairaudet hidastavat aineenvaihduntaa, mutta ovat läskien määrään nähden harvinaisia.

Komppaan reinhardtia. Jos todella vika olisi hitaassa aineenvaihdunnassa, niin siinä tapauksessa ihmisten perimä olisi heikentynyt dramaattisesti viime vuosikymmeninä! Sama pätee luonnollisesti nopeaan aineenvaihduntaan.

Sumppari sanoi:
Ihan varmasti ihmisten välillä on eroja aineenvaihdunnan suhteen ihan yhtä lailla, kun henkilö A voi vetää pizzaa ja makkaraa ilman kolesterolin nousun pelkoa, ja joillain kolesteroli nousee jos edes ajattelee asiaa. Geenit määräävät homman.

Geenit (perimä), kulttuuriperintö (vanhempien ja muiden kanssaihmisten vaikutus) ja psyyke yhdessä vaikuttavat lopputulokseen. Aineenvaihdunta on vain yksi osa-alue.

Pitää muistaa, että aineenvaihdutakin on monen asian osasumma, joten heittelyt yksittäisissä tekijöissä (esim. hiukan suurempi insuliinin eritys) eivät vaikuta lopputulokseen niin radikaalisti kuin alkuun voisi kuvitella ellei kyseessä ole sairalloinen poikkema. Puhdasta tilastotiedettä siis tuo edellinen spekulointi (tosinsanoen vaihteluiden yhteisvaikutus on ainoastaan tekijöiden neliösumma). :arvi:

Francine sanoi:
Mäkin kyllä luulen, että toisilla lämmönhukka on suurempaa ja se lisää energiankulutusta. Joillakin kroppa vaan toimii huonommalla hyötysuhteella eli moniin toimintoihin kuluu enemmän energiaa kuin joillakin toisilla.

Mitä lihavampi, sitä enemmän eristystä (rasva eristää hyvin) ja sitä kautta pienempi lämmönhukka -> energiaa kuluu vähemmän ja lihoaa entisestään. Lihavammat myös liikkuvat keskimääräistä vähemmän, koska jokapäiväinen perusliikkuminen vaatii enemmän ponnistelua. Kuinka usein sitä näkee lihavan ihmisen säntäilevän ympäriinsä?

Mitä enemmän lihasta, sitä enemmän energiankulutusta. Jos on myös temperamentiltaan sähäkämpi ja rauhattomampi, tulee liikuttua enemmän päivän mittaan (esim. noustua työpaikalla tuolilta ja käveltyä ympäriinsä), joka pitkin päivää tehtynä nostaa keskimääräistä energiankulutusta. Myös syömiseen tulee kiinnitettyä vähemmän huomiota, kun on koko ajan tekemässä jotain.

Mutta onko noista mikään aineenvaihduntaa? Minun käsittääkseni ei.

Jos jaksaisi niin etsisi lähteitä. Kun ei niin muistin varasta, pitkästi samaa mitä threadissa on jo kirjoitettu: perusaineenvaihdunnassa ei ole suuria eroja ihmisestä toiseen. Massa (ja lihasmassan osuus) vaikuttaa tuohon, samoin tietysti sairaudet, kilpirauhanen tulee ekana mieleen. Mutta samanpainoisilla ja samanrakenteisilla eroja ei pitäisi hurjasti olla. Se "läskigeeni" josta puhuttiin vähän aikaa sitten vaikutti jonkun 100-200 kcal koko päivän tasolla.

Perusaineenvaihdunta normaalitilanteessa (ei dieetillä tai bulkilla) on vaan yksi puoli asiasta. Ilmeisesti osa ihmisistä reagoi bulkkiin nopeasti nostamalla peruskulutuksen lisänä olevaa ei-termogeneesiin liittyvää kulutusta, esim. paikallaan liikehdintää. Lisäksi ruokahalu saattaa pudota nopeasti. Toisessa päässä on ihmiset joilla sama tapahtuu kääntäen: dieetillä ruokahalu piikittää nopeasti, kaikki turha kulutus poistuu ja peruskulutus muutenkin tipahtaa nopeammin (sitäkin siis kyetään säätämään jonkun verran).

kohtis sanoi:
Tästä seuraa kyllä itellä hyvin helposti ns. "ähky", joka selkeesti harventaa ruokailujen tiheyttä.
mutta ite oon tuolla tavalla saanut enemmän ruokaa syötyä, se kun ei kovin helppoa ole kun on monet vuodet elellyt miinuskaloreilla...

JSmith sanoi:
perusaineenvaihdunnassa ei ole suuria eroja ihmisestä toiseen. Massa (ja lihasmassan osuus) vaikuttaa tuohon, samoin tietysti sairaudet, kilpirauhanen tulee ekana mieleen. Mutta samanpainoisilla ja samanrakenteisilla eroja ei pitäisi hurjasti olla. Se "läskigeeni" josta puhuttiin vähän aikaa sitten vaikutti jonkun 100-200 kcal koko päivän tasolla.

No energiankulutukseen ainakin vaikuttavaa paino, lihasmassa, ikä, sukupuoli, hormonit, lämpötila, lämmmöntuotto jne. Jos nyt edelleen puhutaan aineenvaihdunnasta samana kuin energiankulutus. Enkä edelleenkään oo vakuuttunu, että ne on ihan sama asia.

No energiankulutukseen ainakin vaikuttavaa paino, lihasmassa, ikä, sukupuoli, hormonit, lämpötila, lämmmöntuotto jne. Jos nyt edelleen puhutaan aineenvaihdunnasta samana kuin energiankulutus. Enkä edelleenkään oo vakuuttunu, että ne on ihan sama asia.
Mua kiinnostaa edelleen tämä, että mistä tietää onko oma aineenvaihdunta hidastunut? Eli mistä sen aineenvaihdunnan tilan tietää kun sillä ei kuulemma ole mitään tekemistä suolen toiminnan kanssa..

Onko mahdollisesti merkki kovasta ja nopeasta aineenvaihdunnasta kun hikoilee ihan älyttömästi ja tulee heti kuuma kun tekee jotain fyysistä liikuntasuoritusta?
Salilla saa koko ajan pyyhkiä naamaa paperilla kun on vauhtiin päässyt, kun hikeä puskee joka sarjan välissä ihan uskomattoman paljon, muilla treenaajilla siellä en näe olevan vastaavaa ongelmaa.
Ainakaan huonon kunnon piikkiin se ei mene koska olen keskivertoa paremmassa kunnossa kyllä. Jaksan juosta kovalla sykkeellä pysähtymättä melko pitkiäkin lenkkejä ja läskiä ei meinaa tarttua millään.

muutama omakohtainen kokemus. ikää on 45v. ja onnistuin "pilaamaan" aineenvaihduntani. mistä tietää että aineenvaihdunta on hidas? no vaikka siitä että syö 1200 kcal päivässä eikä laihdu.
tarkka kalorilasku kaikesta ruoasta ja painon/rasvan kehityksestä ja vertailu muihin kuolevaisiin taitaa olla ainoa keino selvittää aineenvaihdunta.
yleensä tapaamillani ihmisillä on aika "vakio", monet friikit jotka eivät liho tai laihdu, syövät todellisuudessa vähän/paljon. yksi kaveri selitti että ei saa massaa vaikka vetää 3500kcal/päivässä. epäilin juttua, koska esim. maccarissa kundi veti aina lastenaterian. no, työpaikan vaihto paikkaan jossa oli seisova lounaspöytä ja ryhmäpaine pisti ottamaan kunnon annoksen. mies lihoi melkoisesti.
itse vedin bulkkia ja diettiä 90-luvun puolivälistä ja hyvin meni. toimin kuin kone, tosin aina oli tarve laihtua hitusen vielä. sitten jotain muuttui, paino ei enää laskenut, jollei mennyt ihan kitudietille (monesti olin alle 1000kcal/pvä) .. tällälailla pois saatu rasva tuli yllättäen hyvin helposti takaisin. voi olla hormooneistakin, meinaan tukka veti harmaaksi samoihin aikoihin.
korostan että en ole mikään asiantuntija mutta on näitä juttuja kymmeniä vuosia tullut lueskeltua. itse uskon seuraaviin juttuihin:

- ihmisen aineenvaihdunnoilla ei ole lähtökohtaisin hirveästi eroa. ruokahalulla on
- läski ei kuluta juurikaan energiaa. läskin alla voi olla "laiha" jolla on hidas aineenvaihdunta -> läski pysyy jos sen hankit
- elimistö tottuu melkein mihin vaan. yli ja alikaloreihinkin.

omalla kohdalla kovat dietit vuositasolla lihottivat. otin vähän vähemmän muodikkaan vaihtoehdon, lisäsin aerobista, kasvisten syöntiä, laitoin tavoitteeksi laihtua 2kg/vuosi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom