Ainainen riesa: epäkäs treeni ei toimi/onnistu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja R7th
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Sellanen onkelma on mulla tullu tässä viiden vuoden aika noussu esiin kehityksen myötä ku ei onnistu saamaan epäkkäisiin minkäänlaista tuntumaa,saati kehitystä!
Onko kellään muulla ollu vastavaa ongelmaa?

Ainut asia jollon tuntuu vähäkään liike epäkkäissä on viparit seisaaltaan, jos ne tekee oikeen rutistamalla loppuun ja puhtaasti!Ärsyttää kun kaikki muut lihakset on saanu melko hyväs suhtees kasvaan mutta epäkkäät senkun vaan jää päivä päivältä enemmän jälkeen!Oon yrittäny kaikkia mahdollista mihin resurssit vaan on riittäny, ja ehkä pikkasen enemmänki...jos jollain ois jotain hyviä neuvoja tähän asiaan niin pistäkääs ihmeessä tapetille!

Paha kommentoida, kun en tiedä kehityksestäsi ja olemuksestasi mitään. Lisäksi itse olen siinä mielessä vastakohtasi, että trapsini ovat pohkeiden lisäksi dominoivia lihasryhmiäni. Yleensä näissä asioissa auttaa, kun joku kokeneempi katsoo vierestä, kun suoritat liikkeitä. Kohdelihasta voi vaikka painaa sormella, jolloin voi saada paremmin arvioitua lihaksen supistumista treenissä.

Henkilökohtaisesti uskon perusliikkeisiin epäkkäidenkin kohdalla. Maastaveto pukilta on yksi liike, joka väkisinkin pakkaa (ainakin minulla) tavaraa epäkkäisiin. Eristävistä liikkeistä minulla ovat toimineet hyvin olankohautukset tangolla ja käsipainoilla. Epäkkäät ovat siitä vekkuli lihasryhmä, että kohautuksia voi tehdä hyvinkin suurilla painoilla. 90-luvun lopun ammattilaishuippu Nasser El Sonbaty kirjoitti Flexissä kohauttelevansa tangolla sarjoja n. 400 kilolla. Kohautuksia voi yrittää tehdä esim. rintatuetussa kulmasoutulaitteessa. Siis sellaisessa perinteisessä, jossa on tavallaan T-tankosoutu rintatuella. Näin saa hieman vaihtelua kulman suhteen ja liike kohdistuu hieman eri tavalla epäkkaisiin. Kohautukset olen itse tehnyt aina suorin käsin, mutta joidenkin tiedän tekevät pienen koukistuksen kyynärnivelissä liikkeen lopussa.

Pitäisin hyvin epätodennäköisenä, että vipunostot sivulle olisivat paras liike kasvattamaan "trapsejasi".

Miten itse pommittaisin kehityksestä jälkeen jääneitä trapseja? Ohessa yksi vaihtoehto:

Kohautukset tangolla 2x10-15
Kohautus käsipainoilla 1x 20-40
Pystysoutu 1-2x10-20.

Tai treenatessa epäkkäät selän kanssa:

Maastaveto pukilta teenin alkuun pyramidina n. 6-12 toiston maksimiin
Treenin lopussa kohautukset käsipainoilla ja/tai tangolla tai rintatuetussa T-soutukoneessa

Pidemmillä sarjoilla ja loppupysäytyksellä (kovalla rutistuksella luonnollisesti) saa usein parhaan poltteen, jos tavoitteena on parantaa lihasten hermotusta ja opetella tuntuman saamista.

Tuo humoorin ehdottama rinnalleveto on myös hyvä perusliike. Ei tosin useimpien bodareiden ohjelmasta löydy, mutta kyllä silläkin pitäisi tavaraa harteille pakkautua. Ammattilaisista mm. Günter Schlierkamp maininnut liikettä toisinaan tekevänsä.

Lisään vielä motivaatioksi linkin Kevin Levronen vanhaan kuvaan:
http://www.bbcenter.sk/images/gallery/arnolds_classic/kevin_levrone/levrone21.jpg

Viimeksi muokattu:
No vipareilla ei kannata lähteä rakentamaan epäkkäitä. Olankohautuksia käsipainoilla, levytangolla tai smithissä (tanko joko edessä tai takana). Itse koen saavani parhaan vasteen smithissä. Sen verran kannattaa kiinnittää suoritustekniikkaan huomiota ettei koukista hirveesti käsiä, liikerata ei ole kovinkaan pitkä.

Olen koittanu tehdä käsipainoilla, levytangolla ja ties mitä muuta, mutta toi pysty soutu oli uus, sitä tarvii kokeilla...oon koittanu tehä nykyään epäkkäät aina olkapäitten jälkeen ku niissä saa pienen tuntuman,en yrittänyt saada tuntumaa mutta se tulee väkisin :P

Kiitoksia avusta :D

Yksi yrittämisen arvoinen liike on olankohautus smithissä. Kun nostaa edestä, niin saa ladata kohtuullisen paljon rautaa tankoon. Itse suosin (ennen) mahdollisimman suurta rautamäärää liikeradan pituudenkin kustannuksella. Epäkkäät ovat kasvaneet todella hyvin. Nykyään ei enää selkäongelmien vuoksi voi tehdä kovin isoilla raudoilla, mutta kuningasliike silti epäkkäille :whip:

Tekniikasta kannattaa pitää kuitenkin sen verran huolta, ettei mene alaselällä tai reisillä nytkytykseksi. Mieluummin jopa pienellä pysäytyksellä molemmissa ääriasennoissa.

99% tapauksista maastavedot riittävät hoitamaan ylimmät epäkäslihakset kuntoon. Vai oletteko näneet voimanostajaa jolla ne olisivat pienet?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Rinnalleveto
maastaveto
olankohautukset
Näitä kun teet niin pitäisi trapsit kasvaa...

Itellä kuningasliikkeenä kohautukset smithissä... vapailla en saa lähellekään samanlaista vääntöä.

Itellä kuningasliikkeenä kohautukset smithissä... vapailla en saa lähellekään samanlaista vääntöä.

Tuleeko sinulla tuota tehdessä aivan käsittämätön paina rintojen väliin ? Siis sellainen, että siihen todellakin pistää ? Vai teinkö mahdollisesti jotain väärin sen paineen takia vaihdoin käppäreihin, kun se ei todellakaan tuntunut enää hyvältä tai edes terveelliseltä.

Tuleeko sinulla tuota tehdessä aivan käsittämätön paina rintojen väliin ? Siis sellainen, että siihen todellakin pistää ? Vai teinkö mahdollisesti jotain väärin sen paineen takia vaihdoin käppäreihin, kun se ei todellakaan tuntunut enää hyvältä tai edes terveelliseltä.

Ei tule tuolle alueelle mitään epämäärästä... ainoo, mikä vois tulla mieleen on, että olkapäät retkottaa edessä ala-asennosta lähdettäessä mut kuulostaa aika mystiseltä.

Sain joskus vinkin, että olankohautuksissa (käsipainoilla) pitäisi työntää päätä eteenpäin. Muuten niska on tiellä yläasennossa ja epäkkäät ei mahdu supistumaan kunnolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom