Aina samaa ruokaa

Kaupunki
Sweden
Onko muita, jotka syö päivittäin samoja ruoka-aineita?

Mulla vaihtelee ruoka-aineet joita syön, joitakin kertoja vuodessa. Esimerkiksi aamupala on aina (lähes) sama (maitorahka/raejuusto hillolla/marjoilla, corn flakeseja ja kahvia). Lounalla aina salaatti tietyllä kastikkella plus kinkkua tai kalaa. Ja niin edelleen. Pieniä muutoksia tapahtuu, jos sosiaalisista syistä on "pakko". Kuitenkin idea esimerkiksi aamupalan korvaamisesta jollakin toisella ahdistaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei vältisisti mikään fiksuin ratkaisu oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Monipuolisesti ja vaihtelevasti syömällä saa paljon sellaisia vitamiineja, kivennäisaineita sun muita, joita ei edes osaa miettiä. Eikä tarvitsekaan miettiä, jos syö riittävän monipuolisesti. Yksi hyvä keino on mennä kausivaihteluiden mukaan, eli syödä sitä mikä on milloinkin tuoretta. Usein se on myös taloudellista, jos se on itselle tärkeää.

Eikös tämä ole ennemmin sääntö kuin poikkeus näissä piireissä. Yksinkertaistaa asioita kun ei tarvitse laskea makroja erikseen joka päivä.

Bulkilla tulee syötyä monipuolisemmin. Päivälle on minimimakrot ja yli saa mennä. Ihan kiva systeemi niin ei tarvitse jokainen päivä syödä samaa. Dieetillä sitten oikeastaan samat safkat joka päivä.

Ei vältisisti mikään fiksuin ratkaisu oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Monipuolisesti ja vaihtelevasti syömällä saa paljon sellaisia vitamiineja, kivennäisaineita sun muita, joita ei edes osaa miettiä. Eikä tarvitsekaan miettiä, jos syö riittävän monipuolisesti. Yksi hyvä keino on mennä kausivaihteluiden mukaan, eli syödä sitä mikä on milloinkin tuoretta. Usein se on myös taloudellista, jos se on itselle tärkeää.
Miksi se monipuolisuus ei voi olla jo siinä päivittäisessä ruokavaliossa itsessään??

Joo aika yksipuolistahan se suurimmilta osin taitaa tämän rakkaan lajin harrastajien keskuudessa niin kuin joku tossa mainitsikin jo . Määrät vaihtelee sen mukaan missä kalorit huitelee.

Nyt kun on ns bulkilla niin syön muuten lähes aina samat ruoat arkisin mutta viikonloppuisin on sitten vaihtoehtoisia ruokia mistä oon suurin piirtein kattonu kalorit. Ei kuitenkaan ihan läskiksikään jaksaa vetää. Ja olen kyllä etukäteen kattonut esim vaihtoehtoisen aamupalankin about samoilla makroilla jos halajaa vaihtelua.

No kun todennäköisesti se ei ole.
Mikä sun mielestä sitten olisi se riittävä monipuolisuus?? Mulla esim on siellä ihan päivittäin kanaa, naudanlihaa, kalaa ja kananmunia. Vihreistä sitten kierrättelen jäävuorisalaatin tai mitä nyt sattuu tarttumaan kaupasta sieltä salaatti hyllystä. Kasvikset näin talviaikaan enempiki ihan sitä wok-vihannes pakastetta, mutta kesäisin noita on helpompi kierrättää esim kun teet 3pv ruuat niin valitset siihen vaan ne eri kasvikset kulloinkin mikä nyt kaupassa sattuu olemaan tarjolla. Rasvat tulee letiinistä, avokadosta, oliiviöljystä, saksanpähkinästä ja maapähkinävoista ja toki hieman sitten siitä naudanlihasta ja onhan sitä kanassakin pieniä määriä. Hiilarit on sitten ehkä enempi rajoittuneet riisiin, riisihiutaleisiin noista se suurin osa, mutta se on käytännössä helpompi kun ne mun määrät on jo kohtuullisen isoja niin pakki sulattaa noi kivemmin. Lisäksi sitten on bataattia, kaurahiutaleita ja mustikoita. Treenipäivinä hedelmänä on banaani ja lepopv se on omena.

Mitähän tonne sitten tarvitsee lisätä sen monipuolisuuden saamiseksi, kun se mulla on tolleen päivittäin/viikottain jo mukana ihan siinä ruokavaliossa?

Mä voin syödä samaa ruokaa päivittäin ja vuodesta toiseen. Tietty runko on muodostunut ja mikä toimii, niin ei muutella tarvitse liiemmin. Joku muu voisi saada hepulin ja kyllästyä äkkiä, mut itse pidän tosi paljon ihan puhtaasta ruuasta ja ihan pelkistetyistä pöperöistä. Eikä yleensä tuu edes mitään himoja eri ruokiin, mutta välillä syön toki muutakin. Herkkupäivinä/hetkinä syön normaalista poikkeavaa ruokaa. Olen huomannut, etten tarvitse ruokiini välttämättä edes mausteita, monesti unohtunut ne kiireessä pois. :D Ja mitään esteitä ei olisi syödä poikkeavamminkin, mutta näillä nälkä lähtee niin se on pääasia. Välillä kiva syödä ulkona ja saada nauttia hyvistä mauista.

Miksi se monipuolisuus ei voi olla jo siinä päivittäisessä ruokavaliossa itsessään??

Viittasin aloituspostaukseen. Vaikuttaa hyvin yksipuoliselta. Ja eiköhän todellisuudessa hyvin usein, jopa useinmiten, tiettyyn rutiiniin jämähtäneestä ruokavaliosta jää pitkässä juoksussa paljon hyödyllistä pois.

Söin opiskeluaikana vuoden lähes pelkästään pasta-paistijauheliha-oliiviöljy sekoitusta. Juhlapäivinä keittojuuressekoitus sekaan. Söin aamupalaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. Tein kerralla isoon kattilaan 2kg pastaa ja 1,5kg jauhelihaa ja kun kattila oli tyhjä, taas uusi satsi. Lounas koulun ruokalassa ja silloin tällöin vkl äiskän tekemää ruokaa.
+ Hyvää bulkkausruokaa, paino nousi 85--->107. Ja kaikki pelkkää voimamassaa :)
+ ei tehnyt mieli mitään herkkuja.
+ ruokailukustannukset alhaiset ja ei ollut ongelmaa että vanhaa ruokaa olisi tarvinnut laittaa biojätteisiin.

Sitten tuli nainen ja pilasi mun hyvän systeemin.

Vieläkin tuo kombo on lempiruoka, jos pitäisi valita mitä syöt loppuelämäsi.

Kaksi päivää samaa ruokaa perättäin alkaa jo tympimään :) Syöminen on kutakuinkin suurin ja tärkein nautinto mitä tiedän ja mä pyrin siihen että joka ainoan aterian jälkeen olisi fiilis että olipas helvetin hyvää. Oli kyse sitten juhlapäivän fileepihvistä, arkisesta läskisoosista tai vaikka ruisleipäviipaleesta ja kupillisesta mustaa kahvia. Samaten harrastuksena on jatkuva uusien ruokajuttujen ja makujen etsiminen.

Edit: lievennän hiukan, kyllä kaksi päivää menee mutta kolmas alkaa olla liikaa :)
Moni pataruoka kun paranee vaan yön yli huilattuaan.

Mulla kanaa ja riisiä niin kauan että tulee totaalikyllästyminen, sitten jauhelihaa ja makaronia niin kauan että kyllästyn, josta vaihto takaisin kanaan. Näitä kaksi ateriaa päivässä ja lisäksi aina yksi ateria paistettuja munia ja yksi rahka+leipä/puuro. Vaihtelun teen eri hedelmillä ja kasviksilla, herkuilla (liian usein :D) ja joskus harvoin korvaan pääruoan jollain muulla. Perusrunko pysyy samana.

Odottamalla odotan kun tunnin päästä saa taas lyödä uunin päälle ja pellille 400g lidlin rosamundaa ja 200g kanan pakasterintafilettä. kyytipojaksi ruusukaaleja ja medium tulinen dippisoosi. Tuolla combolla vois mennä vaikka loppu-elämän (ja menenkin)

Voisin laittaa vaikka tänne mun ruokavalion:

Itsellä perus safkat on tällaista yleensä päivittäin: 1 litra maitoa, 1-2 rahkaa, joko kaurahiutaleita tai ruisleipää (ruisleivän päällä ehkä pari siivua kinkkua), jauheliha/lihapulla/pinaattilättyjä /kalaa eri muodossa +riisi/makaroni/peruna, kanaa en syö. Sit joku hedelmä, yleensä banaani+/mandariini/viinirypäleitä/smoothie. Näiden lisäks suoraan lusikalla pullosta rypsi/oliiviöljyä, pakaste-vihannespussi, tomaatti ja ehkä marjoja. Välillä tuntuu vaikeelta saada tarpeeks kaloreita, niin otan jotain roskaruokaa sitten lisänä, esim. mässyä. Näin on menty jo muutama vuosi, dieetillä sitten aika samat, mutta ei roskaruokaa, ja enemmän vähä-rasvaista kalaa.

Pähkinöille olen allerginen harmikseni, ja omenoille. Maitoa ehkä vedän liikaa, mutta sitä menee sen halpuuden takia. Mitä muutakaan vetäisin proteiineja hakiessa?

Söin opiskeluaikana vuoden lähes pelkästään pasta-paistijauheliha-oliiviöljy sekoitusta. Juhlapäivinä keittojuuressekoitus sekaan. Söin aamupalaksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. Tein kerralla isoon kattilaan 2kg pastaa ja 1,5kg jauhelihaa ja kun kattila oli tyhjä, taas uusi satsi. Lounas koulun ruokalassa ja silloin tällöin vkl äiskän tekemää ruokaa.
+ Hyvää bulkkausruokaa, paino nousi 85--->107. Ja kaikki pelkkää voimamassaa :)
+ ei tehnyt mieli mitään herkkuja.
+ ruokailukustannukset alhaiset ja ei ollut ongelmaa että vanhaa ruokaa olisi tarvinnut laittaa biojätteisiin.

Sitten tuli nainen ja pilasi mun hyvän systeemin.

Vieläkin tuo kombo on lempiruoka, jos pitäisi valita mitä syöt loppuelämäsi.
Siis et syönyt mitään muuta oikeasti (paitsi koulusafkat jne), esim. leipää/hedelmiä? :D Oliko millanen yleisvointi noina aikoina?

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom