Aikuisena aikuislukiossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manaatti
  • Aloitettu Aloitettu
Aikuislukiosta oli keskustelua mm.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=50544&highlight=aikuislukio

, mutta kysyn kokemuksia aikuislukion läpi tarponeilta aikuisilta. Aikuisella en tarkoita 75 kurssin opintoja pelkääviä 18-vuotiaita, vaan opiskelijoita, joilla lukiota edeltävän opinahjon suorittamisesta on vierähtänyt tovi ennen jatkamista.

Opetushallitus muine vastaavine viranomaisineen ilmoittavat opintojen olevan joustavia, myös elämän ehtoopuolella iällisesti olevia ylioppilaita haastatellaan vuosittain. Onko noin?

Peruskoulusta reippaasti aikaa, sitten aikuislukioon, kokemuksia?

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin taannoin kertaamassa matematiikkaa lukion ja ammattikorkeakoulun välissä. Olin siis suorittanut jo lukion, mutta siitä oli jo aikaa niin kauan, että katsoin parhaaksi käydä matematiikkaa uudestaan pähkäilemässä.

Hyvinhän siellä asiat palautuivat mieleen. Ryhmäkoot olivat pieniä ja opiskelijoita laidasta laitaan. Ryhmässä taisi olla ikäjakauma 18v-60v. Ihmiset keskittyivät opiskeluun ja "sosiaalista kanssakäymistä" ei pahemmin ollut.

Suosittelen lämpimästi, mikäli aikaa ja innostusta riittää.

Aloitin aikuislukion 25 vuotiaana. Opiskelu oli joustavaa ja kaiken sai järjestettyä hyvin jopa silloin, kun kotikaupunki ja koulu vaihtui. Osan reaalikursseista suoritin etänä, eli palautin yleensä kolme esseetä (konseptin pituisia) kurssia kohti. Etäkursseista oli lisäksi lähiopetusta kolmena iltana kurssin aikana. Osan kursseista, kieliä ja matematiikkaa kävin pääasiassa iltaopiskeluna. Kaikista kursseista oli luonnollisesti tentit.

Opinnot sujuivat hyvin ja opetus oli tehokasta, kun ei opettajilla mennyt aikaa kurinpidollisiin ongelmiin. En voi sanoa pingottaneeni kovin paljoa, mutta arvosanat olivat hyviä. Jotenkin tuollainen opiskelu vain sopi minulle. Yläasteen päättötodistuksen keskiarvo 7.1 nousi lukion päättötodistukseen 8.5 ja kirjoitin eximian paperit. Opinnot jatkuvat nyt yliopistossa.

Voin enemmänkin kertoa, jos jotain tarkempaa haluat tietää.

Minä menin aikuislukioon 21-vuotiaana. Oppitunneilla kävin lähinnä kielissä ja parissa matikan kurssissa, loput kurssit kävin tenttimällä. Kaikin puolin hyvät kokemukset jäi. Tunneilla oli jopa vähemmän "häiriköitä" mitä yliopistossa. Ihmiset olivst siellä opiskellakseen, eivät olleet vaan ajautuneet sinne. Myös opettajat olivat kaikki tosi mukavia, koska duuni iltalukiossa on varsin rentoa jos vertaa vaikka normaalilukioihin. Joustoa on siis käytännössä niin paljon kuin haluaa. Kielissäkin melkein kaikki esitelmät sun muut saattoi tarvittaessa korvata kotiesseillä tms. Suosittelen lämpimästi iltalukiota!

Kyseessä on henkilö, jonka edelliset opinnot ovat jo ajalta ennen peruskoulujärjestelmää :wtf: (heh) Tosin henkilömme kävi hieman jo iltalukio-opintoja, mutta ne 80-luvun alkupuolella. Erityisesti kieliopinnoissa on petraamisen varaa, mutta käsittääkseni ns. nollakursseja ja vastaavia olisi tarjolla myös iltalukion puolella?

Tavoitteena projektissa on lukion oppimäärä ja kenties myös kirjoitukset, arvosanalla "kunhan läpi menisi".

Minä kävin iltalukion ammattikoulun ohella. Osa kursseista oli päiväsaikaan ja osa illalla. Iltalukiossahan ei ole yhtä paljon kursseja kuin päivälukiossa, muistaakseni n. 60 kun päivällä 85... Mulle ainakin joustettiin erittäin hyvin. Tein koko koulun 3 vuodessa kun muut 4:ssä. Sain tehdä kielten kursseja väärässä järjestyksessä ja monta etänä.
Samoilla tunneilla mun kanssa useasti istui kaksi eläkeläisrouvaa jotka myös kirjoittivat samaan aikaan kuin minä. Meillä oli koulussa kiva ryhmähenki vaikka ikäeroa oli paljon ja kursseja välillä miten sattuu.

Itse kävin lukion loppuun aikuislukiossa useamman töissä vietetyn vuoden jälkeen. Tosin kävin vain ne pakolliset 45 kurssia, että sain päästötodistuksen, jotta pystyin hakemaan AMK:hon.

Hei,

Mulla olis suunnitelmissa käydä aikoinaan kesken jätetty (jotain 30 kurssia suoritettu) lukio loppuun ja siihen liittyen olis pari kyssäriä. Onko nuo kurssit vielä tallella kun jätin kesken 2007 keväällä? Töitä pitäis pystyä tekemään samalla että tulis toimeen niin millanen vaihtoehto toi etälukio on? Ilmeisesti siis itse opiskellaan ja käydään suorittamassa kurssikokeet koululla vai miten? Onko mahdollista käydä myös oikeilla oppitunneilla ku esim matematiikan kanssa voi tulla ongelmia jos koittaa yksin selviytyä? Kuinka hidasta toi lukion käyminen etänä on?

Tossa nyt olis muutama kysymys johon joku asiasta tietävä vois vastata ja mielellään kuulisin muutenkin kokemuksia ja ajatuksia tosta etä/aikuislukiosta. Kiitos

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom