Aikakapseli

Sain ehkä hullun idean, mutta olen järkeillyt aikakapselin tekemistä. Tuollainen olisi helppo toteuttaa: Ruostumatonta terästä putki ja siihen hitsaisi laipan toiseen päähän, sulloisi täyteen tavaraa ja peittäisi sen villalla, ettei ne palaisi, kun hitsaa toisenpään umpeen. Sitten hautaisi sen vaikka metsikköön, tai ehkäpä johonkin sellaiseen paikkaan mistä se saatettaisiin joskus löytää pitkänajan päästä. Ehkä olisi vielä hyvä hitsata vuosiluku kapselin ulkokuoreen ja samaten merkitä kohta, mistä se olisi parasta avata tuhoamatta sisältöä.
Mutta mitä sisälle? Oma sukupuu, vanhat salihanskat ja Probodyjen vuosikerta?
Mitä tavaraa mielestänne nykyajasta kannattaisi säilöä tulevaisuuden ihmisille?

Vähä niinkuin tuommonen:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/...-paljasti-aikakapselin/art-1288372854676.html

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sinne voisi laittaa kaikki elämän edellytykset, eli ruisleipää, maitoa ja ilmastointiteippiä siltä varalta että elämä, sellaisena kuin me sen tunnemme, loppuisi aikanaan maapallolta.

Eeh :D Toivottavasti tulevaisuuden ihmiset eivät osaa toistaa cd formaattia, heidän itsensä takia. Mutta Laitetaan Tuiskun ceedee mukaan, jos jostain halvalla saa. Tuskin ihmisten anatomia muuttuu niin paljoa, etteikö tulevaisuudessakin ole haisevia kalsareita.

Kuiva ruisleipä ja maitojauhe kyllä varmaan säilyy ilmatiiviissä säiliössä jonkinlaisena, joten laitetaan niitäkin.

Muuten taitaa olla tota peruskamaa, eli päivänlehti, viiden euron seteli ja vaikkapa vanha Nokian kännykkä.

Voishan sitä hämpittää tulevaisuuden Dänikeneitä kunnolla ja tekaista vaikka päivänlehden Otsikoilla; Natsit valloittivat kuun 1944 ja Suomi voitti jalkapallon Maailmanmestaruuden Lordi kapteenina.

Ihan mielenkiintoinen projekti.

Itse olen löytänyt pikkupentuna jostain purettavasta talosta purujen seasta vanhan viinapullon. Siinä oli ilmeisesti rakentajien nimiä ja muuta tekstiä etiketissä. Tosin kirjoitukset oli tehty lyijykynällä ja aika haaleat.

Ensin tulee mieleen säilyminen. Ajan saatossa tavallinen paperi haurastuu ja kellastuu. Ehkä tuhennen vuoden kuluttua se ei ole ollenkaan luettavissa enään. Kannattaa kuvat mts tehdä mahdollisimman hyvälle happo-vapaalle peperille.

Tekstit kannattaa myös kirjoittaa hyvälllä kynällä säilyvälle paperille.

Ehkä kuitenkin kapselin toiseen päähän ajattelisin kierreliitosta ja O-Rengasta. Näin siitä ei ehkä tulisi ihan niin kestävä, mutta hitsaamisen lämmönvaikutus minimoitaisiin. Totta kai avausohjeet, vuodiluku tms pientä inffoa kylkeen.

Hitsaamisen ja sulkemisen jälkeen olisi ehkä hyvä tuupata kapselin sisään suojakaasu. Venttiilit kumpaankin päähän ja siit vaan tuuppaa kaasun sisään. Näin ilman hapen vaikutukset saataisiin minimoitua. Olisiko typpi paras? Kosteus on syytä myös poistaa (jos sitä nyt edes jää). Laittaa vaikka erilaisissa pakkauksissa olevia kosteudenpoistavia pusseja pari kappaletta ihan varuiks sinne.

Itse olen löytänyt pikkupentuna jostain purettavasta talosta purujen seasta vanhan viinapullon. Siinä oli ilmeisesti rakentajien nimiä ja muuta tekstiä etiketissä. Tosin kirjoitukset oli tehty lyijykynällä ja aika haaleat.

Ensin tulee mieleen säilyminen. Ajan saatossa tavallinen paperi haurastuu ja kellastuu. Ehkä tuhennen vuoden kuluttua se ei ole ollenkaan luettavissa enään. Kannattaa kuvat mts tehdä mahdollisimman hyvälle happo-vapaalle peperille.

Ehkä kuitenkin kapselin toiseen päähän ajattelisin kierreliitosta ja O-Rengasta. Näin siitä ei ehkä tulisi ihan niin kestävä, mutta hitsaamisen lämmönvaikutus minimoitaisiin. Totta kai avausohjeet, vuodiluku tms pientä inffoa kylkeen.

Hitsaamisen ja sulkemisen jälkeen olisi ehkä hyvä tuupata kapselin sisään suojakaasu. Venttiilit kumpaankin päähän ja siit vaan tuuppaa kaasun sisään. Näin ilman hapen vaikutukset saataisiin minimoitua. Olisiko typpi paras? Kosteus on syytä myös poistaa (jos sitä nyt edes jää). Laittaa vaikka erilaisissa pakkauksissa olevia kosteudenpoistavia pusseja pari kappaletta ihan varuiks sinne.
Tästä tuli mieleeni..
Meillä osti porukat muutama vuosi takaperin vanhan rintamamiestalon, jota rempattiin ja laajennettiin sitten itse. Talossa oli käytetty eristeenä rutkasti sanomalehtiä.

Tuli muuten vietettyä monta mielenkiintoista hetkeä vanhoja sanomalehtiä lukiessa :)

Kiitti vinkistä, tuo arkisto paperi oli mulle ihan uutta. Toivottavasti se ei ole kovin kallista.
Tietysti vois meissata rosterilevylle jotain stooria. Sen luulisi säilyvän tuhansia vuosia. Kivi tietty olisi varmaan pitkä ikäisintä, mutta menee liian vaikeaksi.

Hyvä huomio kans toi kosteudenpoisto. Kyllä sinne kuitenkin kondensio vettä muodostuu.
Ei tuo suojakaasu varmaan olisi huono vaihtoehto, mutta vaikeampi toteuttaa. Se hyvä puoli siinä vielä myös olisi, että hitsaus saumat voisi koe ponnistaa -> näkisi että se on varmasti tiivis. Kustannus syistä luotan taitoihini ja hitsaan umpeen, silloin sisällön ei pitäisi olla lähes hapettomassa tilassa.

Ei taida enää löytyä Bodylehteä missä Poden kuvia on ollut, tais olla se lehen nimikin joku muu silloin.(?)

Tästä tuli mieleeni..
Meillä osti porukat muutama vuosi takaperin vanhan rintamamiestalon, jota rempattiin ja laajennettiin sitten itse. Talossa oli käytetty eristeenä rutkasti sanomalehtiä.

Tuli muuten vietettyä monta mielenkiintoista hetkeä vanhoja sanomalehtiä lukiessa :)
Oliko sota-ajan lehtiä? Onko ne sulla tallella? Jos oli ja on niin laita privaa.

Pahoin pelkään että sota-ajan lehtiä löytyisi mutta taitavat olla kaikki ehjiksi jätettyjen seinien sisällä vielä eristeenä. Kaikki mitä katolta ja parista seinästä purettiin meni harmi kyllä jätteeksi kun ei ollut yhtään täyd. lehteä mitä säästää vaan sivuja siellä täällä ;(

Aikakapseliin voisi muuten säästää Jonkun elektroniikka- tai autolehden. Esimerkiksi TM:ssä on aina esillä juttuja 50 vuoden takaa ja ne on aika hauskaa luettavaa teknisine mullistuksineen :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom