Aerobisen treenin määrä

abine sanoi:
Onko mitään hyötyä jos käy hölkkäämäs kaks kertaa viikos noin 3,5 km matkan, tarkoituksena olis parantaa kuntoa ja eihän siitä läskin palamisestakaan mitään haittaa olisi.
Mutta mihin ajankohtaa lenkkeilyn sijoittaisin kun ei toi aamulla joukseminen kiinnosta, olisko ilta?
Ja pitääkö olla treeniin joku tietty väli vai?

1. 2x3.5km viikossa vaikuttaa kyllä tosi vähältä. Tuon matkan juoksemiseen menee ehkä 15min, ja siinä ajassa saat juuri ja juuri sykkeen nostettua järkevälle tasolle. Jos lähtötasosi on nolla, niin tuolla voi kyllä aloittaa, mutta varaudu siihen, että matkaa pitää kasvattaa aika pian.
Mitä läskin polttamiseen tulee, niin arvioisin tuossa kuluvan ehkä 150kcal per lenkki eli 300kcal/viikko. Jos tuo kaikki olisi läskiä, niin puolessa vuodessa on kilo palanut.

2. Jos ei aamulla juokseminen kiinnosta, niin sitten illalla.

3. Noin lyhyt matka ei häiritse punttaamista yhtään. Voit tehdä sen vaikka alkulämmittelyksi ennen treeniä tai sitten loppuverryttelyksi. Sitten jos pidennät lenkkejäsi, kannattaa ne tehdä välipäivinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varsinkin, jos on ylimääräistä painoa liikaa, niin pyörä on selvästi parempi tapa kuin lenkkeily. Nivelet kiittää nopeasti.....

Stu sanoi:
1. 2x3.5km viikossa vaikuttaa kyllä tosi vähältä. Tuon matkan juoksemiseen menee ehkä 15min, ja siinä ajassa saat juuri ja juuri sykkeen nostettua järkevälle tasolle.

Noh, paljon mun pitäis sitte runtata???

abine sanoi:
Noh, paljon mun pitäis sitte runtata???

Juokseppa leppoista vauhtia mielummin ajan kanssa. 30 minuuttia minimissään. Siitä sitten venytät kehittymisen myötä 60 minuuttiin. Näin ainakin kolme kertaa viikkoon.

no jos puhutaan rasvanpoltosta niin esim 3-4 kertaa viikossa tunti niin kovalla teholla kun pystyy niin ettei se häiritse muuta treeniä. Eli jos on huono kondis niin kävelyä,
vähän parempi niin vaikka sauvakävelyä ja jos hyvä kunto niin juoksua. Kyllä se niin on että mitä kovempi teho sen enempi läski palaa samassa ajassa ja toi lihasmassan väheneminen tommosilla treenimäärillä on mitätön. Se on sitten eri juttu jos treenaat jotain maratoonia sillon viikkokilometrit on ihan eri tasolla ja sillon lihasmassa tekee sen mitä täällä niin kauheesti pelätään.

Wildemar sanoi:
Juokseppa leppoista vauhtia mielummin ajan kanssa. 30 minuuttia minimissään. Siitä sitten venytät kehittymisen myötä 60 minuuttiin. Näin ainakin kolme kertaa viikkoon.

Eli ei niinkään se matka vaan kesto?

abine sanoi:
Eli ei niinkään se matka vaan kesto?

Riippuu minkälaista kuntoa haluat. Parhaiten se kunto nousee niin, että juoksee vähän erilailla joka kerta. Eli jos nyt jumittaudut nilkkojen nostelemiseen, niin olet siinä hyvä, mutta sitten saatat olla huonompi lyhyemmällä matkalla.

Vaihtelevuutta voi tuoda niin, että juoksee vähän eri matkoja tuntuman mukaan. Jonkun viikon vetelee nopeita 15 min pyrähdyksiä, sitten vaikka 45 minuuttia hitaammin ja välillä jotain 60 minuuttia. Korkeuseroista lenkkipolulla ei ole haittaa, enemmänkin hyötyä.

Tosin voi olla, että tällaista vastausta et hakenut, kun en saanut selville sitä, että minkälaista kuntoa hait.

Edit: Ja noihin toisiin kysymyksiin:
Itse suosin aamulla juoksemista HIITtinä, rauhallinen lenkkeily tuntuu paremmalta illemmalla.

Itselläni ei ole lenkkeily paljoa treeniin vaikuttanut, koska jalat palautuu sitä mukaa, mitä niitä tarvitaan. Yleensä kuitenkin kannattaa ekoilla viikoilla jättää kunnon väli, ennen kuin jalat alkaa tottumaan.

Juoksu ei rakenteellisista syistä sovi kaikille. Jos fysiikka antaa myöden, ja tavoitteet ei ole Colemanni-tasolla, pystyy juoksemaan yllättävän suuria viikkokilsoja, ja kehittää lihasmassaa samalla. Mulla se raja näyttäisi menevän noin 30 viikkokilsassa. Uskon, että joku voi juosta aika paljon enemmänkin.

Mä koen aika voimakkaasti, että tää perinteinen heitto "aerobinen tekee susta riisikepin" pohjaa siihen virhepäätelmään, että ko. bodaaja on seissyt citymaratonin reitin varrella ja todennut, että "ei ole vittu jätkillä lihaksia". No ei ole juu, kun 99 prosenttia maratoonareista ei käy salilla, vaan se juokseminen on niiden AINOA treenimuoto. Kääntäen tämän "logiikan" voi heittää anaerobiselle jätkälle ja todeta, että "vitun paska kunto näyttää salilla tulevan, kun et jaksa edes kymmentä kilsaa juosta.

Eli mun ajatus tässä yritää olla se, että itseasiassa on aika harvassa sellaiset jätkät, jotka vetää molempia. Pelkkää salitreeniä vetävä kehittyy voima/massa-suhteessa nopeammin kuin se, joka vetää salin lisäksi juoksua. Ja se joka vain juoksee, nostaa kuntoaan nopeammin kuin se, joka käy juoksemisen lisäksi salilla. Molempia vetävä kehittyy molemmissa, mutta ei niin nopeasti. (Poislukien se maratoonitreeni, joka vaati jo sellaisia viikkokilsoja ja kertoja, että ei oikein salille ehdi). Lähinnä on kyse siitä, että minkä tyyppiset tavoitteet ja minkätyyppisen kehityksen kukin itselleen priorisoi.

Mun mielestä ns. "hyvä kunto" on aerobisen ja anaerobisen yhdistelmä. Mä ihannoin sellaista antiikin kreikan "spartalaista" ideaalia, jossa miehet jakso marssia, juosta, heiluttaa miekkaa, painia ja nostella kiviä tahi vasikoita. Toistaiseksi tää projekti on onnistunut (kiitos treenipäiväkirjan)

Syksyllä 14 kilsaa 1.23
Nyt 1.04

Syksyllä penkki 3 x 80
Nyt pyramidin huipulla 2 x 3 x 90

Mitat: 170/63.5

Hyvä ringside, oon pitkälle samaa mieltä sun kanssas. Itse oon entinen aktiivi hiihtäjä joka laimin löi voimaharjoittelun lähes kokonaan..
Nykyään innokas hiihdonharrastaja joka käy salilla 3 kertaa viikossa. Mulla on edelleen
kestävyys treeni keskivertoon verrattuna aika kovaa. 1,5v aikana on paino noussut
noin 69(kukkakeppi) kg:tä 79(edelleen kukkakeppi)kg, vähän rasvaakin tullut, mutta todella vähän, että kyllä se lihas kasvaa vaikka treenaa airobistakin kovaa. Se vaan vaatii sitten aika paljon rakennuspalikoita eli ruokaa ja ruokaa. Mulla noi hiilarit ei oo kirosana vaan jaksamisen avain ja tottakai protskut tulee pitää oikeissa lukemissaan.

KäveleväRuumis sanoi:
Tosin voi olla, että tällaista vastausta et hakenut, kun en saanut selville sitä, että minkälaista kuntoa hait.
Joo no läskiä olis tarkotus polttaa ilman lihan menemistä samalla.

abine sanoi:
Joo no läskiä olis tarkotus polttaa ilman lihan menemistä samalla.

Aamuaerobisena HIITtiä. Nuo monen kilometrin lenkit on kyllä aika A. Naalista, varsinkin aamulla. Tosin itse ajattelin vetäistä HIITtiä vasta kesälomalla, en tosiaan ala kouluviikkona nousemaan kuudelta juoksemaan. :david:

muuten, jos on kovalla bulkkijaksolla ja on vaikea saada niitä kaloreita niin kuinka tuota aerobista kannattais harrastaa jotta ei nyt liikoja jo hankalasti saatavia kaloreita poltettais....ihan siis että aerobinen kunto pysyis suht hyällä tasolla?

Kuinka moni ottaa palautusjuoman aerobisen jälkeen? Entä minkälainen tämän palautusjuoman koostumus pitäisi olla, nimen omaan aerobisen treenin jälkeen? pelkkää hiilareita? Tästä syntyy pieni ongelma sillä Omat harjoitukseni loppuvat yleensä klo 22.00 ja kannattaako silloin enää tankata hirveesti hiilareita sillä mitään ylimääräistä löysää en halua.?

yleensä tälläisen ilta harjoituksen jälkeen olen vain syönyt purkin raejuustoa ja purkin tonnikalaa ja öljyt+vitamiinit siihen päälle ja nukkumaan sinä klo23.00. Mitäs mieltä tästä ?

raggi sanoi:
Kuinka moni ottaa palautusjuoman aerobisen jälkeen? Entä minkälainen tämän palautusjuoman koostumus pitäisi olla, nimen omaan aerobisen treenin jälkeen? pelkkää hiilareita? Tästä syntyy pieni ongelma sillä Omat harjoitukseni loppuvat yleensä klo 22.00 ja kannattaako silloin enää tankata hirveesti hiilareita sillä mitään ylimääräistä löysää en halua.?

yleensä tälläisen ilta harjoituksen jälkeen olen vain syönyt purkin raejuustoa ja purkin tonnikalaa ja öljyt+vitamiinit siihen päälle ja nukkumaan sinä klo23.00. Mitäs mieltä tästä ?

Ihme sälli sä olet, jos saat unta tunti aerobisen loppumisen jälkeen. Mun mielestä aerobisen jälkeen pitää syödä, eikä vedellä mitään drinkkejä. Meikäläisellä yleensä maha huutaa hiiliksiä, mutta jos sä saat tolla rae-kala-kombolla nukuttua hyvin, ja heräät aamulla kroppa ja pää energisenä, niin siitä vaan. Ja vastatakseni toisessa threadissa esittämääsi kysymykseen: Ihan hyvin voi juosta pallon perässä. Kyllä sä varmaan itse tiedät, että mitä sä jaksat ja mitä et. Palautuminen on tapahtunut silloin, kun juostessa jaloissa on virtaa ja salilla rauta tuntuu kevyeltä. Älä nuori mies mieti turhia; syö terveellisesti ja paljon, ja treenaa niin paljon kuin hauskalta tuntuu. Jos mieli palaa pallon perään, niin sinne vaan. Opettele kuunteleen sun omaa kroppaa; jos väsyttää, niin lepää. Jos joku lihas on kipeä, älä tee sillä mitään.

raggi sanoi:
Kuinka moni ottaa palautusjuoman aerobisen jälkeen?

Minä otan. Lenkin jälkeinen palautusjuoma on hiilaripitoinen mutta toki siinä myös proteiinia löytyy. Moni sanoo ettei lenkin jälkeen kannata ottaa palautusjuomaa mutta minä ihmettelen että miksikä ei?

Ittekku tuossa talvella vähä laihduttelin nii totesin soutulaitteen siihe hommaa hyväksi ku ei tuo lenkkeily oikee innostanu.
Nyt ku kesä koitti nii rullaluistelu o must, ittellä ainaki kunto kohenee ja läsääki palaa mun mittapuulla hyvin.
Nyt ku o kuukauden päivät luistellu aina välipäivinä nii o paino tippunu n.2-3kg ja ei ne vähäiset lihat ainakaa oo kadonnu mihkää...

ringside sanoi:
Ihme sälli sä olet, jos saat unta tunti aerobisen loppumisen jälkeen. Mun mielestä aerobisen jälkeen pitää syödä, eikä vedellä mitään drinkkejä. Meikäläisellä yleensä maha huutaa hiiliksiä, mutta jos sä saat tolla rae-kala-kombolla nukuttua hyvin, ja heräät aamulla kroppa ja pää energisenä, niin siitä vaan. Ja vastatakseni toisessa threadissa esittämääsi kysymykseen: Ihan hyvin voi juosta pallon perässä. Kyllä sä varmaan itse tiedät, että mitä sä jaksat ja mitä et. Palautuminen on tapahtunut silloin, kun juostessa jaloissa on virtaa ja salilla rauta tuntuu kevyeltä. Älä nuori mies mieti turhia; syö terveellisesti ja paljon, ja treenaa niin paljon kuin hauskalta tuntuu. Jos mieli palaa pallon perään, niin sinne vaan. Opettele kuunteleen sun omaa kroppaa; jos väsyttää, niin lepää. Jos joku lihas on kipeä, älä tee sillä mitään.

No kyllä siinä menee yleensä se tunti peukaloita pyöritellessä, että koska nukahtaa :D .Ok eli tuolla ei aerobisella ei ole vaikutusta saitreenin palautumineen. Ajattelin nyt ottaa asioista selvää tulla viisaammaksi, koska eka vuosi salilla meni vitulleen , koska en tienyt vielä tästä hommasta niin paljon, lähinnä ruokailusta ja muusta. Kyllä tässä sen verran maalaisjärkeä on, että jos käsi on sijoiltaan ni en mä hauista lähe salille vääntää... ;)

Mutta kiitos vastauksestasi, :kippis1:

Zamp sanoi:
Haluaisitko mixu perustella miksei juokseminen ole rasvanpolton takia paras mahdollinen ratkaisu? Itse painoin noin vuosi sitten 95kg, tällä hetkellä 76kg(aamupaino). Suurin osa lähteneestä on läskiä. Vielä on silti vyötäröllä läskiä, sekä muuallakin ohut "kerros" löysää nahkaa/läskiä, ja tietojeni mukaan ainoa tapa, millä tuo tuosta lähtee, on nimenomaan lenkkeileminen aamulla, parin kahvikupin jälkeen ennen aamiaista.

Tähän haluaisin lisää tietoa! Mistä olet kuullut että tuo aamulenkkeily poistaa tuota "löysäänahkaa" mikä on jäänyt lihavuuden ajoilta? Itse olen kokeillut jo lähes kaikkea ja muuten rasvat on suht alaalla, mut tuo löysä nahka EI näytä hyvältä ja saa esim rinnat, jotka mulla on lihaksien suhteen hyvin kehittyneet näyttämään tisseiltä pikkasen alaspäin tullessaan :D (varo Pamela)

Tervehdys,

Nyt kun olen perehtynyt tuohon HIIT-harjoitteluun teoriassa, niin olisi tarkoitus aloittaa harjoittelu käytännössä.

Eli:

Nykyisellään treenaan aerobista n. 4-5 krt viikossa 1,5h / kerta. Harjoittelu koostuu sauvakävelystä/kevyestä lenkkeilystä pururadalla. Huonolla kelillä teen n. tunnin mittaisen kuntopyörälenkin. Harjoittelusykkeenä kaikissa tapauksissa on 70% maksimisykkeestä.

Lenkkeily on vielä melko vähäistä, kun tuota ylipainoa on sen verran paljon. (180cm / 105kg). Ts. polvet ei oikein tykkää pitemmästä juoksulenkistä.

Ajattelin lisätä tuon HIIT-harjoittelun ohjelmaani. Eli aamuisin tekisin tuon HIIT:in kuntopyörällä.

Tuon HIIT:in rankkuuden huomioon ottaen, onko enää iltapäivällä hyötyä/järkeä tehdä lisäksi tuota pitempikestoista harjoittelua pururadalla? Meinaan vaan sitä, että käykö tuo liian raskaaksi, jos aamuisin vetää HIITIN ja iltapäivällä vielä tuon 1,5 tunnin aerobisen?

ringside, olisi kiva kuulla minkälaisella rytmityksellä harjoittelet sekä punttia että juoksua eli mitä teet minäkin päivänä. Olen samaa mieltä kanssasi että molemmat voivat kehittyä. Harrastin ennen pelkkää juoksua, pääosin kävin hölkkäkilpailuisa. Nyt olen tehnyt kolmejakoisella ohjelmalla punttia ja sitten muina päivinä lenkki ( eri vauhdeilla). Lepopäivän pidän aina silloin kun siltä tuntuu. Ennen harjoittelin 6 tai 7 per viikko pelkkää juoksua, kyllähän tulokset olivat sen mukaiset siinä mutta salilla sitten kun löi vähän painoa niin johan piiputti. Juoksu on loppujen lopuksi niin yksipuolista että saa tarkasti harjoitella että paikat pysyvät hyvässä kunnossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom